کشته شدن شش محافظ خط آهن ایران-افغانستان بر اثر انفجار

 کشته شدن شش محافظ خط آهن ایران-افغانستان بر اثر انفجار۱۱-خرداد-۱۴۰۰

عکس، آرشیوی و مربوط به افتتاح بخشی از خط آهن ایران و افغانستان است

در جریان چند حمله جداگانه در افغانستان از جمله انفجار در خط آهن هرات-خواف در روز یک‌شنبه، ۹ خرداد، ده‌ها تن کشته شدند.

در یکی از این حملات بر اثر انفجار بمب در نزدیکی خط راه‌آهنی که شرق ایران و غرب افغانستان را به هم متصل می‌کند، شش نفر کشته شدند.

به گفته وحید قتالی، والی هرات، کشته‌شدگان، نگهبانانی بودند که از بخشی از این خط راه‌آهن در غوریان محافظت می‌کردند.

این خط راه‌آهن درحال ساخت به طول ۲۲۵ کیلومتر، شهر خواف در استان خراسان رضوی در ایران را به شهر هرات در افغانستان متصل می‌کند.

پیشتر ۱۴۰ کیلومتر از این خط آهن که خواف در ایران را به روزانک در افغانستان متصل می‌کند، در پاییز سال گذشته افتتاح شد و قرار بود که ۴۳ کیلومتر آخرین آن، واقع در افغانستان، تا اواسط سال ۲۰۲۲ افتتاح شود.

ایران در نظر دارد که با گسترش این خط آهن در ایران و اتصال آن به بندر چابهار، به افغانستان اجازه دهد تا تجارت خود را از طریق اتصال به آسیای میانه، روسیه، ترکیه و اروپا بهبود بخشد.

هم‌چنین در حمله دیگری که روز یک‌شنبه صورت گرفت در پی اصابت خمپاره به یک مراسم عروسی در ولایت کاپیسا در شمال شرق افغانستان، ۱۰ نفر کشته شدند.

بنا بر گزارش‌ها این خمپاره در جریان درگیری‌های بین شبه‌نظامیان طالبان و نیروهای دولت افغانستان به این منطقه اصابت کرده و هر دو طرف یکدیگر را مقصر می‌دانند.

روز یک‌شنبه هم‌چنین، عارف الله عارف، وزیر عمران و شهرسازی افغانستان در حمله‌ای دیگر در کابل کشته شد.

پیشتر در روز شنبه هم بر اثر انفجار یک بمب کنار جاده‌ای در حین عبور یک مینی بوس حامل دانشجویان و استادان‌شان، چهار تن کشته و ۱۱ نفر زخمی شدند.