هیاهو بر سر یک نطق! پزشکیان در جلسه بعدی پاسخ منتقدان را می‌دهد

 هیاهو بر سر یک نطق!

مسعود پزشکیان نماینده تبریز و داوطلب انتخابات ریاست جمهوری، در نطقی در صحن علنی امروز پارلمان هم از شورای نگهبان تشکر کرد و هم خواست، شفاف علت رد صلاحیتش را اعلام کنند؛ موضوعی که واکنش متعدد سایر نمایندگان مجلس را به همراه داشت.                                                   پزشکیان در جلسه بعدی پاسخ منتقدان را می‌دهد/ مجلس با هیاهو و فریاد‌های تعدادی از نمایندگان متشنج شد

مسعود پزشکیان، نماینده تبریز و داوطلب انتخابات ریاست جمهوری، در نطقی در صحن علنی امروز پارلمان هم از شورای نگهبان تشکر کرد و هم خواست، شفاف علت رد صلاحیتش را اعلام کنند؛ موضوعی که واکنش متعدد سایر نمایندگان مجلس را به همراه داشت.

به گزارش «تابناک»؛ دقایقی از جلسه علنی امروز (دوشنبه) مجلس شورای اسلامی به دلیل نطق مسعود پزشکیان داوطلب انتخابات ریاست جمهوری ـ که صلاحیتش توسط شورای نگهبان برای حضور در رقابت‌های انتخاباتی احراز نشده ـ با هیاهو و فریاد‌های تعدادی از نمایندگان متشنج شد.

پزشکیان صحبت‌های خود را با این شعر آغاز کرد: «گر صید عدم شوی زخود رسته شوی / ور در صفت خویش روی بسته شوی/ می‌دان که وجود تو حجاب ره تست/ با خود منشین که هر زمان خسته شوی.»

او سپس به اولین خطبه حضرت علی (ع) بعد از رسیدن به خلافتشان اشاره و اظهار کرد: امیرالمومنین در این خطبه می‌فرمایند: گردنم را در مقابل حرف‌ها گرو می‌گذارم اگر انجام ندادم گردنم را بزند. بنده هم گردنم را گرو می‌گذارم اگر یک غلط بود گردنم را بزنید.

پزشکیان از شورای نگهبان برای عدم احراز صلاحیتش تشکر کرد که بار سنگینی را از دوشمان برداشت و در عین حال خواهش کرد که شفاف، اشکال یا نقص در کار و همچنین شاخص‌ها را بگوید تا مردم بفهمند گیر کجاست؛ ایران برای همه است و برای یک دسته، جناح و گروه نیست، مردم پشت سر ما حرف‌های خوبی نمی‌زنند، مقصریم باید رفتار و نگاهمان را اصلاح کنیم، این مملکت در خطر است.

همزمان با صحبت‌های پزشکیان، تعدادی از نمایندگان به نشانه اعتراض دو دو می‌کردند و عده‌ای دیگر هم با در دست داشتن آیین نامه خواستار بیان تذکر شدند که نیکزاد، رییس جلسه آن لحظه چنین اجازه‌ای را به آن‌ها نداد؛ به نظر می‌رسد این کار حربه‌ای جهت آرام کردن فضای مجلس بود که چندان هم موفقیت آمیز نبود، چه اینکه هادی بیگی نژاد نماینده ملایر بلافاصله بعد از صحبت‌های پزشکیان در ابتدای نطق خود گفت: «سیره و فرمایش امام خمینی (ره) برای ما ملاک است. اگر امام خمینی (ره) زنده بود از اظهارات شما خوشحال می‌شد یا ناراحت؟ امام (ره) فرمودند اگر می‌خواهید ببینید حرف‌هایتان درست است یا غلط، ببینید دشمنان خوشحال می‌شوند یا ناراحت؟ آقای پزشکیان، امروز مؤمنین از حرف‌های شما خوشحال شدند یا ضد انقلاب؟ شما سال‌ها در این کشور مسئول بودید، آیا دلتان آن روز‌ها برای بچه‌های سیستان و بلوچستان نسوخت؟»

با اتمام نطق بیگی نژاد، مجددا نمایندگان خواستار بیان تذکراتی شدند که این بار رییس جلسه تصمیم گرفت برخلاف روال معمول، در میانه نطق نمایندگان وارد دستور کار پارلمان یعنی رسیدگی به تقاضای بررسی با اولویت و خارج از نوبت «لایحه رتبه‌بندی معلمان» شوند که در نهایت هم به تصویب رسید.

دوباره نوبت به استماع نطق نمایندگان رسید که ابراهیم عزیزی نماینده شیراز هم ترجیح داد، زمان نطق خود را به پاسخ به پزشکیان اختصاص دهد. او گفت: آقای پزشکیان شما از عدالت شورای نگهبان سخن گفتید، شورای نگهبان ۳۲ سال شما و امثال شما را تایید کرد و عدالت داشت، اما این بار که شما و برخی همکاران شما احراز صلاحیت نشدید، عدالت آن مورد سوال قرار گرفت؟

در واکنش، نیکزاد نایب رییس مجلس، از عزیزی خواست در نطق خود پزشکیان را مورد خطاب قرار ندهد، چون در این صورت طبق آیین نامه داخلی او می‌تواند در تذکری به این صحبت‌ها پاسخ دهد.

به رغم بیان این توضیحات نیکزاد، باز هم نمایندگان اصرار به بیان تذکراتی داشتند؛ محمد وحیدی نماینده بجنورد گفت: به نظر من صحبت‌های آقای پزشکیان به دور از شأن مجلس بود. حسن نوروزی نماینده نماینده رباط کریم هم از پزشکیان خواست که به مسلّمات قانونی و شورای نگهبان احترام بگذارد.

احد آزادی‌خواه نماینده ملایر تاکید کرد که هویت مجلس بدون شورای نگهبان صفر است و اعتبار قانونی ندارد. اگر ما امروز حق سخن گفتن داریم و هر سخنی را ـ چه بر حق و چه باطل ـ بر زبان می‌آوریم و از حقوق ملت دفاع می‌کنیم به شورای نگهبان بازمی‌گردد. خدا نکند که مسئولان یک مملکت قانون آن را قبول نداشته باشند.

ابراهیم رضایی نماینده دشستان نیز یادآور شد: برخی مباحث مطرح در صحن علنی وهن انقلاب و مردم ایران بود. ظاهراً جای شاکی و متهم تغییر کرده و افرادی که باید در جایگاه متهم به ملت ایران بابت ویرانی ها، برجام ها، غارت اموال مردم در بورس، اختلاس‌های نجومی، بی اعتبار کردن پاسپورت ایرانی، برادر و باجناق و فامیل سالاری، تحقیر توان ایرانی، بی برقی و بی آبی، تعطیلی صنایع و ظلم‌های دولت ساخته به مردم و جوانان پاسخگو باشد، در جایگاه شاکی نشسته و نهاد‌های نظام از جمله شورای نگهبان که مانع ورود نفوذی‌ها و نااهلان به حساس ترین جایگاه کشور شده را مورد حمله قرار می‌دهند.

در حالی که پزشکیان با استناد به ماده ۷۵ آیین نامه قصد پاسخ به این تذکرات نسبت به خود را داشت، علی نیکزاد رییس جلسه اعلام کرد که زمان نشست امروز پایان یافته و به پزشکیان در جلسه بعدی فرصت داده خواهد شد.