دموکراسی در ایران به دلیل نبود احزاب قوی به پوپولیسم تنزل پیدا کرده است

 عضو هیات علمی جهاددانشگاهی خراسان رضوی:

دموکراسی در ایران به دلیل نبود احزاب قوی به پوپولیسم تنزل پیدا کرده است۱۱-خرداد-۱۴۰۰

مشکل اصلی این است که دمکراسی با رژیم ولایت فقیه و آخوند مثل جن وبسم الله است .برای همین رهبرانتصابی ولی فقیه وحشت شدید از دمکراسی دارد.
دموکراسی در ایران به دلیل نبود احزاب قوی به پوپولیسم تنزل پیدا کرده است

ایسنا/خراسان رضوی عضو هیات علمی جهاددانشگاهی خراسان رضوی گفت: در حال حاضر کاندیداهای ریاست جمهوری در شعارهای خود وعده‌های پوپولیستی ارائه می‌دهند که حتی در صورت تحقق، صدمه بسیاری به توسعه پایدار کشور می زند و این به خاطر ضعف نهادهای واسط میان توده مردم و سیاستمداران است. اگر چنین نهادهای واسطی وجود می‌داشت، وعده‌های کاندیداها مورد نقد نهادهای مدنی و سیاسی قرار می گرفت و مردم بر اساس اعتماد به احزاب به وعده های پوپولیستی کاندیداها توجه نمی کردند. 

دکتر حامد بخشی در گفت‌وگو با ایسنا با بیان این مطلب افزود: با توجه به اینکه در حال حاضر مساله اقتصادی و رفاه برای مردم حائز اهمیت است، از این رو کاندیدهای ریاست جمهوری بیشتر به مباحث اقتصادی و معیشتی مردم می پردازند.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه مساله اقتصاد به یک دغدغه اصلی برای جامعه تبدیل شده است، به همین دلیل مسایلی همچون فرهنگ، آزادی‌های سیاسی دغدغه مردم و در نهایت کاندیدهای ریاست جمهوری نیست.

مدیر گروه پژوهشی جامعه شناسی گردشگری جهاددانشگاهی خراسان رضوی با اشاره به اینکه شعارهای اقتصادی کاندیدهای ریاست جمهوری پوپولیستی و کمتر دارای مبانی علمی است، عنوان کرد: نبود نهادهای واسط مدنی همچون احزاب قوی باعث شده است تا مردم و سیاستمداران به طور مستقیم با یکدیگر در ارتباط باشند و در این وضعیت است که سیاستمدران تلاش می کنند که با شعارهای خود مستقیم مردم را تحت تاثیر قرار دهند.

به گفته دکتر بخشی، نبود احزاب قوی منجر به این شده است تا ما شاهد شعارهای پوپولیستی کاندیدهای ریاست جمهوری همچون پرداخت یارانه 450 هزار تومانی باشیم.

این جامعه شناس فروریزش دموکراسی به سوی پوپولیسم را ناشی از تضعیف مستمر احزاب سیاسی در کشور برشمرد و خاطرنشان کرد: این موضوع باعث شده است تا کاندیدهای ریاست جمهوری به جای ارائه برنامه اداره کشور، صرفا به شعارهای عوام گرایانه روی بیاورند.

وی تصریح کرد: یکی از کارکردهای احزاب سیاسی، نهادهای مدنی و رسانه‌های عمومی مستقل این است که  با بررسی تخصصی شعارهای کاندیداها، امکان عوام فریبی را از سیاستمداران می گیرند  و در این شرایط و به واسطه اعتماد مردم به احزاب، کاندیدهای ریاست جمهوری سعی می‌کنند به جای وعده‌های عوام گرایانه، برنامه‌های کارشناسانه ارائه دهند.