کرونا سال تحصیلی عراق را به خط پایان نزدیک کرد

  کرونا سال تحصیلی عراق را به خط پایان نزدیک کرد13-اردیبهشت-1400

 کرونا سال تحصیلی عراق را به خط پایان نزدیک کرد

تهران - ایرنا - در پی موج جدید کرونا و افزایش شمار مبتلایان و فوت شدگان به این ویروس مقام های عراقی از وحشت تلفات بیشتر و ایمنی دانش آموزان در حال برنامه ریزی برای تعطیلی پیش از موعد مدارس این کشور هستند.

به گزارش روز دوشنبه ایرنا، موج تازه کرونا در چند هفته گذشته عراق را درنوردیده و مطابق آمارهای رسمی وزارت بهداشت شمار مبتلایان به ویروس مرگبار کرونا روز به روز در حال افزایش است. 

با وجود تدابیر سختگیرانه مقام های عراقی برای مقابله با کرونا بی رغبتی شهروندان این کشور و پایبند نبودن به رعایت پروتکل های بهداشتی سبب شده است در هفته های اخیر روند ابتلا به این ویروس رشد شتابان به خود بگیرد. 

در همین پیوند، العربی الجدید گزارش داد که مقام عراقی پس از افزایش ابتلای روزانه به کرونا که گاهی روزانه به بیش از ۸ هزار مورد می رسد و همچنین ثبت ده ها مورد ابتلا در مدارس و موسسه های آموزشی در حال بررسی پیشنهادهایی برای پایان سال تحصیلی هستند.

کمیته آموزش مجلس عراق نیز  برای جلوگیری از ابتلای بیشتر پیشنهادهایی را برای پایان سال تحصیلی تصویب کرده است. 

«عباس الزاملی» عضو این کمیسیون اعلام کرد که کمیته عالی بهداشت و وزارت آموزش و پرورش باید آموزش حضوری را لغو و به شیوه‌های مجازی اکتفا کنند تا خطری متوجه دانش آموزان و کادر آموزشی نشود.

وی گفت: وزارت آموزش و پرورش پیشتر امتحان های میان ترم را برگزار کرد و می‌توان از آن برای پایان دادن به سال تحصیلی در اغلب پایه‌ها استفاده کرد و برای پایه‌های ششم و سوم متوسطه  نیز می توان آزمون برگزار کرد.

در همین راستا، وزارت آموزش و پرورش تاکید کرده این پیشنهادها را بررسی خواهد کرد. 

«حیدر فاروق»، سخنگوی این وزارتخانه گفت که تعلیق آموزش حضوری، پایان دادن به سال تحصیلی، افزایش روزهای آموزش یا تداوم روند کنونی منوط به تصمیم های کمیته عالی بهداشت است و آموزش حضوری کنونی پس از تصمیم گذشته این کمیته و بعد از امتحان های میان ترم اجرا شد.

مسئولان شماری از استان‌های عراق از جمله الانبار، دیاله، صلاح الدین و نجف در روزهای اخیر از ثبت موارد بالای ابتلا به کرونا در میان دانش آموزان از زمان از سرگیری آموزش حضوری خبر داده اند.

وزارت آموزش و پرورش عراق ماه گذشته تصمیم گرفت که آموزش حضوری به مدت ۲ روز در هفته انجام شود و دیگر روزها آموزش به شکل مجازی دنبال شود.

وزارت بهداشت عراق و کمیته پیگیری پرونده کرونا در مجلس این کشور در حال بررسی پیشنهاد قرنطنه عمومی و اعمال ممنوعیت آمد و شد فراگیر در پی افزایش موارد ابتلا و فوتی های کرونا است.

در همین پیوند نیز مقام های بهداشتی عراق سه شنبه گذشته از شناسایی و ثبت نخستین مورد از ابتلا به ویروس «کرونای هندی» در این کشور خبر دادند.

یک مقام بهداشتی عراق در این باره اعلام کرد که نخستین مورد از ابتلا به ویروس کرونای هندی در استان ذی قار به مرکزیت شهر «ناصریه» در جنوب این کشور شناسایی شد.

وی گفت که فرد مبتلا از اهالی استان ذی قار به تازگی از سفر هندوستان برگشته بود که در بررسی های پزشکی مشخص شد به ویروس کرونای هندی مبتلا شده است.

ویروس کرونای هندی نوع جهش یافته ای است که از نوامبر ۲۰۲۰ منتشر شده و می‌تواند به سرعت به سویه غالب در کشورهای مختلف تبدیل شود و مقاومت در برابر آنتی بادی‌ها را ایجاد کند.

از آغاز ثبت نخستین مورد از ابتلا به کرونا در اسفند ۹۸ در عراق، تا کنون بیش از یک میلیون مورد ابتلا به ویروس در این کشور شناسایی شده که حدود ۱۶ هزار نفر قربانی گرفته است.