تجمع‌های انتخاباتی موج دیگری از شیوع کرونا را محتمل می‌کند

 تجمع‌های انتخاباتی موج دیگری از شیوع کرونا را محتمل می‌کند۹-خرداد-۱۴۰۰

تجمع‌های انتخاباتی موج دیگری از شیوع کرونا را محتمل می‌کند

مشهد- ایرنا- معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: تجمع‌های انتخاباتی از نظر احتمال آغاز موج دیگری از شیوع کرونا در حوزه‌های شهری و روستایی خراسان رضوی نگران‌ کننده است.

دکتر مهدی قلیان روز یکشنبه در گفتگو با خبرنگار ایرنا به ممنوعیت قانونی برپایی هرگونه تجمع انتخاباتی اشاره کرد و افزود: با این وجود نگرانی‌ در مورد فعالیت‌های جمعی نامزدهای انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا و هواداران آنها وجود دارد.

وی ادامه داد: اگر در روستاها و داخل منازل تجمعی برای تبلیغات انتخاباتی شکل گیرد، نظارت بهداشتی و مراقبتهای پیشگیرانه در این زمینه مشکل است. 

معاون دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: این نگرانی در خصوص انتخابات ریاست جمهوری بخاطر بکارگیری فضای مجازی و برنامه‌های تلویزیونی برای معرفی نامزدها چندان جدی و مطرح نیست.

وی افزود: روند کنونی ابتلا به بیماری کووید ۱۹ در خراسان رضوی نزولی و رو به کاهش است ولی همگان باید توجه داشته باشند که این روند در استان بسیار شکننده است.

دکتر قلیان ادامه داد: هم اکنون نگرانی بابت قابل برگشت بودن طغیان کرونا در تیر ماه آینده و احتمال موج جدید شیوع این ویروس بطور جدی مطرح است. 
وی به کاهش رعایت پروتکل‌های بهداشتی از سوی شهروندان اشاره کرد و گفت: هم‌اکنون بطور میانگین ۶۰ درصد جمعیت این کلانشهر پروتکل‌های بهداشتی پیشگیرانه از شیوع کرونا را رعایت می‌کنند. 

معاون دانشگاه علوم پزشکی مشهد افزود: این وضعیت در مشهد در حالی است که میزان رعایت اصول بهداشتی برای پیشگیری از کرونا در دیگر شهرستاهای زیرپوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد ۸۱ درصد گزارش شده است. 
وی ادامه داد: میانگین کنونی رعایت پروتکل‌های بهداشتی در کل استان خراسان رضوی ۷۰ درصد و از میانگین ۶۵ درصدی کشور در این زمینه بالاتر است. 
دکتر قلیان گفت: رعایت دقیق پروتکل‌های بهداشتی، گسترش واکسیناسیون و خودداری شهروندان از تشکیل دورهمی‌ و تجمع به ویژه در ارتباط با انتخابات برای جلوگیری از طغیان دوباره ویروس کرونا مورد تاکید است.

۸۰ درصد از جمعیت ۶ میلیون و ۸۷۰ هزار نفری خراسان رضوی زیرپوشش خدمات بهداشتی و درمانی دانشگاه علوم پزشکی مشهد هستند و بقیه جمعیت این استان توسط دانشگاههای علوم پزشکی سبزوار، گناباد، تربت‌حیدیه و دانشکده‌های پزشکی نیشابور و تربت‌جام خدمات‌رسانی می‌شوند. 

براساس آخرین آمار رسمی تاکنون ۲ میلیون و ۹۰۲ هزار و ۹۴ نفر در ایران به ویروس کرونا مبتلا شده و با فوت ۱۹۸ نفر دیگر از میتلایان به بیماری کووید ۱۹ در ۲۴ ساعت گذشته تعداد جان باختگان این بیماری در کشور به ۷۹ هزار و ۹۳۹ نفر رسیده است.

همچنین تاکنون ۲ میلیون و ۴۴۱ هزار و ۵۲۸ نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستانها ترخیص شده اند.