تخریب و تصرف ایلراه ها از مشکلات عشایر خراسان شمالی

 مدیرکل امور عشایری استان:

تخریب و تصرف ایلراه ها از مشکلات عشایر خراسان شمالی۶-اردیبهشت-۱۴۰۱


ایسنا/خراسان شمالی مدیرکل امور عشایری خراسان شمالی، تخریب و تصرف ایلراه ها را از مشکلات اساسی جامعه عشایری این استان بیان کرد.

محمدرضا قلی پور در جلسه شورای عشایری که با حضور رئیس سازمان عشایری برگزار شد، اظهار کرد: برای جلوگیری از تخریب و تصرف ایلراه ها باید جلسات مشترکی با استان گلستان برگزار تا این مشکل حل شود.

وی گفت: در حوزه آبرسانی در حال حاضر ۱۱ دستگاه تانکر به صورت سیار به عشایر استان خدمات رسانی می کند این در حالی است که این دستگاه ها فرسوده هستند و باید پنج دستگاه دیگر خریداری شود.

قلی پور افزود: علاوه بر آن یکی دیگر از نیازهای عشایر این استان آن است که سایت های اسکان عشایری در منطقه دوین و میاندشت هر چه سریع ساخته شود تا عشایر در این مکان ها استقرار یابند.

وی با اشاره به پروژه آبرسانی دشت گلیل در شیروان ادامه داد: بیش از ۵۰ کیلومتر شبکه خط انتقال، ۱۵ کیلومتر خط اصلی و ۶ ایستگاه پمپاژ برای ۴۲ نقطه عشایری ایجاد شده است.

این مقام مسئول بیان کرد: تاکنون برای اجرای این پروژه حدود ۹ میلیارد تومان هزینه شده، امسال نیز مبلغ چهار میلیارد تومان هزینه خواهد شد و هنوز به اختصاص چهار میلیارد تومان اعتبار دیگر نیاز است.

وی به پروژه آبرسانی تامین آب جیران سو نیز اشاره کرد و گفت: کلنگ زنی این پروژه انجام شده و تاکنون آب به اولین روستای نزدیک این پروژه رسیده است.

مدیر کل امور عشایری خراسان شمالی افزود: بندخاکی میاندشت اسفراین که با بهره برداری آن ۱۱ میلیون متر مکعب آب جمع آوری می شود، ۸۰۰ هکتار از اراضی کشاورزی سیراب می شوند.

وی با بیان اینکه در آنجا ۱۲۰ خانوار عشایری ساکن می شود، ادامه داد: با اتمام این پروژه جمعیت عشایری می توانند کشاورزی و دامداری تلفیقی را داشته باشند.

قلی پور اظهار کرد: خراسان شمالی دارای ۶ هزار و ۲۵۰ خانوار عشایری است که حدود ۳۰ هزار جمعیت دارد و ۳.۵ درصد از جمعیت استان را تشکیل می دهد.

وی تصریح کرد: این جمعیت ۲۵ درصد گوشت قرمز و ۳۵ درصد از صنایع دستی تولید شده در این استان را تولید می کنند.

این مقام مسئول گفت: خراسان شمالی از لحاظ دارا بودن جمعیت عشایری در جایگاه ۱۵ و در رده تولید گوشت قرمز عشایری در جایگاه ۱۲ کشوری قرار دارد.