تصویری آرشیوی از درگیری‌ میان فلسطینی‌ها و پلیس اسرائیل در اورشلیم

 حمله مرگبار به نگهبان اسرائیلی در کرانه باختری پس از درگیری‌ها در مسجد الاقصی۱۰-اردیبهشت-۱۴۰۱

حماس با دفاع قهرمانانه ازاین عمل تروریستی بطور غیر مستقیم مسئولیت این تروررا پذیرفته است.

تصویری آرشیوی از درگیری‌ میان فلسطینی‌ها و پلیس اسرائیل در اورشلیم

یک نگهبان در یکی از شهرک‌های اسرائیلی کرانه باختری شامگاه جمعه در پی یک روز درگیری میان فلسطینیان و پلیس اسرائیل در مسجد الاقصی به ضرب گلوله کشته شد.

ارتش اسرائیل در بیانیه‌ای عنوان کرد که این نگهبان در ورودی شهرک آریل مورد حمله قرار گرفته است و آنها در تعقیب «تروریست‌ها» هستند.

از سویی جنبش اسلام‌گرای حماس از کشتن این نگهبان به عنوان «عملیاتی قهرمانانه» نام برد و حازم قاسم، سخنگوی حماس، آن را پاسخی به «حمله به الاقصی» توصیف کرد.

صلیب سرخ فلسطین می‌گوید در این مکان که مورد احترام مسلمانان و یهودیان است، ۴۲ نفر زخمی شده‌اند.

پلیس اسرائیل تصاویری منتشر کرده است که نشان می‌دهد مردان جوانی در محوطه مسجد الاقصی در حال پرتاب سنگ در ساعات اولیه جمعه هستند. نیروهای پلیس اسرائیل سحرگاه وارد محل شدند.

اطلاعیه پلیس اسرائیل می‌گوید، نیروهای پلیس به این منظور وارد مسجد الاقصی شدند تا «شورش‌گران و قانون‌شکنان» را که برخی از آنها سعی داشتند به سمت دیوار ندبه، مکان مقدس یهودیان، سنگ پرتاب کنند، مهار کنند.

گزارشگران خبرگزاری فرانسه می‌گویند که پلیس اسرائیل گلوله‌های پلاستیکی و گاز اشک‌آور شلیک کرده است.

طی دو هفته گدشته حدود ۳۰۰ فلسطینی در جریان درگیری‌هایی که در محوطه مسجد الاقصی رخ داده است، زخمی شده‌اند. مسجد الاقصی سومین مکان مقدس مسلمانان است. این مکان همچنین برای یهودیان نیز مقدس‌ترین مکان محسوب می‌شود که آن را به نام کوه معبد می‌شناسند.

این مکان در اورشلیم شرقی واقع است که اسرائیل در جنگ‌های شش روزه ۱۹۶۷ آن را تصرف و ضمیمه خاک خود کرد، اقدامی اغلب کشورهای جهان آن را به رسمیت نشناخته‌اند.

تهاجم ماموران اسرائیلی به این مکان در طول ماه رمضان محکومیت گسترده‌ای را به دنبال داشت و به نگرانی‌ها درباره شعله‌ور شدن درگیری‌های بزرگ‌تری میان فلسطینیان و اسرائیلی‌ها دامن زد.

اسرائیل اما می‌گوید که مجبور شده علیه عوامل حماس و جهاد اسلامی دست به اقدام بزند و این که آنها در الاقصی یهودیانی را که برای نیایش به کنار دیوار ندبه آمده بودند، تهدید کرده‌اند.

با استفاده از گزارش‌ خبرگزاری فرانسه؛ س.ن ‌