مرگ یک کولبر و زخمی شدن پنج کولبر دیگر با «شلیک مستقیم» نیروهای مرزیِ نوسود

 مرگ یک کولبر و زخمی شدن پنج کولبر دیگر با «شلیک مستقیم» نیروهای مرزیِ نوسود۱۰-اردیبهشت-۱۴۰۱

کولبران در نزدیکی مرز عراق

وب‌سایت کولبرنیوز خبر داد که بامداد روز شنبه، دهم اردیبهشت، در پی «شلیک مستقیم» نیروهای مرزی در مرز نوسود یک کولبر جان باخته و پنج کولبر دیگر زخمی شدند.

این وب‌سایت خبری هویت کولبر جان‌باخته را «صفر سبحانی»، اهل روستای دوریسان از توابع شهرستان پاوه اعلام کرده است.

سایت‌های خبری روز جمعه نیز از زخمی شدن دو کولبر دیگر در حین کولبری در مرز نوسود با شلیک نیروهای هنگ‌ مرزی خبر داده بودند.

همواره گزارش‌های متعددی از زخمی و کشته‌ شدن کولبران در مرزهای غربی ایران با شلیک نیروهای مرزی منتشر می‌شود. نیروهای مرزی معمولات «بدون اخطار قبلی»، «به‌ طور مستقیم» و «از فاصله نزدیک» به کولبران شلیک می‌کنند.

سازمان حقوق بشری هه‌نگاو که اخبار مربوط به نقض حقوق بشر در مناطق کردنشین ایران را پوشش می‌دهد، پیشتر گزارش داده بود که در سال میلادی گذشته،۵۲ کولبر کرد با شلیک ماموران مرزی کشته شده‌اند که ۴ نفر از آنها زیر ۱۸ سال بودند.

بر اساس این گزارش، در طول این مدت، در جریان تیراندازی نیروهای مرزی، ۱۶۳ کولبر نیز زخمی شده‌اند و از مجموع ۱۴۰ تیراندازی منجر به مرگ یا کشته شدن کولبران، ۱۳۴ مورد توسط نیروهای مسلح ایران رخ داده و ۶ مورد نیز توسط نیروهای مسلح ترکیه و عراق انجام شده است.

وضعیت کولبران در جمهوری اسلامی ایران در طول سال‌های گذشته به یک معضل حقوق‌ بشری تبدیل شده است.

مقام‌های حکومت ایران کولبری را نوعی قاچاق کالا می‌دانند، اما بسیاری از منتقدان و کنشگران، با اشاره به فقر، بیکاری گسترده و نابرابری‌های موجود، کولبری را تنها راه «زنده‌ ماندن» گروهی از مردم ایران توصیف می‌کنند.

طرح ساماندهی کولبری اواخر فروردین سال گذشته در مجلس شورای اسلامی اعلام وصول شد، اما تاکنون خبری از بررسی و تصویب آن منتشر نشده است.