کمبود ۲۱۰۰ معلم در استان قزوین

 مدیرکل آموزش و پرورش استان قزوین اعلام کرد

کمبود ۲۱۰۰ معلم در استان قزوین۱۰-اردیبهشت-۱۴۰۱

کمبود معلم مکمل  حقوق ناچیزز یرخط فقر اقتصادی معلمان شده است.

ایسنا/قزوین مدیرکل آموزش و پرورش استان قزوین اعلام کرد: در استان قزوین ۲۱۰۰ معلم کمبود داریم؛ برای کمبود معلم استمرار استفاده از معلمان و استفاده از ظرفیت دانشگاه فرهنگیان در حال انجام است؛ همچنین پیشنهاد کردیم دانشجویان ترم آخر دانشگاه فرهنگیان با ۱۲ ساعت تدریس به کمک بخش آموزشی بیایند و علاوه بر آن مدیران و معاونین مدارس نیز موظف به ۶ ساعت حضور در کلاس درس شدند.

نقی سیاهکالی مرادی در نشست با خبرنگاران که ظهر امروز ۱۰ اردیبهشت در اداره‌کل آموزش و پرورش قزوین برگزار شد، اظهار کرد: شهید مطهری دارای اندیشه‌های والایی بود که آثار این شهید گرانقدر پس از چند دهه می‌تواند مورد استفاده معلمان و دانش‌آموزان قرار گیرد؛ شهید مطهری در حوزه‌های مبارزه با ساواک، مبارزه با کمونیست‌ها و گروه‌های نواندیش تلاش می‌کرد و چون گروهک فرقان نتوانست استدلال‌های این شهید را بپذیرد او را به شهادت رساند.

وی ادامه داد: در هفته معلم برنامه‌های متعددی به مانند هر سال برگزار خواهد شد در این هفته از ۲۵ معلم نمونه استانی و پنج معلم نمونه کشوری تقدیر خواهیم کرد. روز یکشنبه ۱۱ اردیبهشت ساعت ۸:۳۰ با حضور استاندار و امام جمعه با شهدا تجدید پیمان خواهیم داشت، ساعت ۱۱ معلمین منتخب با استاندار و ساعت ۱۲:۳۰ با امام جمعه دیدار خواهند داشت.

مدیرکل آموزش و پرورش استان قزوین خاطرنشان کرد: در قزوین ۲۷۶ شهید دانش آموز و ۵۸ شهید معلم داریم که طی این هفته با خانواده شهدای دانش آموز دیدار خواهیم داشت. ۱۴ اردیبهشت به همراه معاونان به صورت نمادین در مدارس حضور پیدا کرده و همچنین از معلمان دارای بیماری صعب‌العلاج نیز عیادت خواهیم کرد؛ همچنین طی این هفته با خانواده ۲ معلم که در کرونا فوت کردند دیدار خواهیم داشت. همایش تجلیل از معلمان فرزند شهید و حضور در مناطق ۱۴ گانه آموزش و پرورش از دیگر برنامه‌‎های این هفته خواهد بود.

نظام رتبه‌بندی معلمان در حال انجام است

وی تصریح کرد: دولت در تلاش است نظام رتبه‌بندی را به معنای واقعی اجرایی کند، لایحه رتبه‌بندی معلمان ۲۶ بار مورد تجدیدنظر قرار گرفته است. در این نظام معلمان به پنج گروه تقسیم‌بندی شدند که باید امتیازات لازم را کسب کنند.

سیاهکالی مرادی بیان کرد: آخرین مراحل نظام رتبه‌بندی معلمان در حال انجام است و هیئت‌های ممیزی برای گرفتن مدارک معلمان آماده هستند، این نظام از ۳۱ شهریور ۱۴۰۰ قابل اجراست و دیون‌پذیر نیست البته اجرای آن به صبر و حوصله معلمان نیاز دارد.

وی اشاره کرد: طی ۲ سال اخیر که آموزش‌های مدارس به‌صورت مجازی بوده اصل فراموشی بر دانش‌آموزان حاکم شده است. در مدارس باید حرمت دانش آموزان حفظ شود و این کار در دوران ابتدایی حائز اهمیت است که اگر این مقوله مورد توجه قرار نگیرد صدمات روانی جبران‌ناپذیری را بر دانش‌آموزان وارد می‌کند بنابراین مشاوران پرورشی می‌توانند با زبان نرم ورود پیدا کنند.

مدیرکل آموزش و  پرورش تشریح کرد: برخی از خانواده‌ها چارچوب‌های مدرسه را نمی‌پذیرند و برای پذیرش به‌دنبال چرایی می‌گردند اما باید بگوییم ما موظف هستیم در مدارس چهارچوب‌ها و هنجارها را رعایت کنیم، اگر خانواده‌ها و رسانه‌ها با سیستم آموزشی همدل شوند چالش‌های ما در مدارس کمتر خواهد بود البته باید بگوییم گاهی اوقات معلمان مظلوم واقع می‌شوند و گاهی نیز دیده شده که شأن معلم دچار خدشه شده است بنابراین باید به سمتی حرکت کنیم که این اتفاقات شکل نگیرد و شأن معلم و دانش آموز به‌صورت همزمان حفظ شود. باید به دانش آموزان بیاموزیم که معلم حرمت دارد اما فضا و تربیت مجازی باعث شده نسبت به این مقوله‌ها غفلت کنیم.

وی افزود: طی ۲ سال گذشته سیستم آموزشی عنوان کرد که تعطیلی مدارس آسیب‌زاست و اکنون پس از ۲ سال متوجه آسیب‌های آن می‌شویم و همین کارِ مربیان را در مدارس دشوار کرده است.

سیاهکالی مرادی اظهار کرد: در استان قزوین ۲۱۰۰ معلم کمبود داریم؛ برای کمبود معلم استمرار استفاده از معلمان و استفاده از ظرفیت دانشگاه فرهنگیان در حال انجام است؛ همچنین پیشنهاد کردیم دانشجویان ترم آخر دانشگاه فرهنگیان با ۱۲ ساعت تدریس به کمک بخش آموزشی بیایند و علاوه بر آن مدیران و معاونین مدارس نیز موظف به ۶ ساعت حضور در کلاس درس شدند.

آموزش و پرورش محل سیاسی کاری نیست

وی تأکید کرد: در انتصابات به ۲ مقوله تخصص و تعهد توجه ویژه خواهیم داشت چرا که در آموزش و پرورش مدیر آموزشی و پرورشی هستیم و سعی می‌کنیم سیاسی کاری نکرده و خود را در این امر متعهد کنیم.

مدیرکل آموزش و پرورش استان قزوین اعلام کرد: از ۱۳ فروردین تا به امروز تعداد معلمانی که به کرونا مبتلا شدند به تعداد انگشتان دست هم نمی‌رسد، در روزهای نخست بازگشایی مدارس در فروردین ماه ۸۴ درصد دانش‌آموزان در سر کلاس درس حاضر شدند اما امروز این میزان با اطمینان والدین به ۹۶ درصد رسیده است برای تهیه ملزومات بهداشتی در مدارس چهار میلیارد تومان بودجه در نظر گرفتیم.

وی اعلام کرد: در سفر رئیس‌جمهور به قزوین ۱۶۲میلیارد تومان اعتبار برای تکمیل کردن پروژه‌های نیمه‌تمام مصوب شد که امیدواریم با جذب این اعتبارات اتفاقات خوبی در استان بیفتد. با توجه به کمبود سرانه ورزشی در سطح مدارس پنج سالن ورزشی و ۲۵ چمن مصنوعی در داخل مدارس راه‌اندازی خواهیم کرد که ۴۰ درصد اعتبار آن‌ها تأمین شده و ۶۰ درصد نیز از جانب سایر دستگاه‌ها و خیرین تأمین خواهد شد که با راه‌اندازی این مراکز بهبود سرانه ورزشی را شاهد خواهیم بود.

سیاهکالی مرادی اظهار کرد: در حوزه مباحث تربیتی مربی و معاون پرورشی دارند؛ معاونین موظف هستند در حوزه مسائل تربیتی فعالیت کنند، از آنان خواسته شده است به نکات تربیتی توجه کرده و به آنان بپردازند، از خانواده‌ها نیز خواسته شده است به مباحث تربیتی توجه کنند اما گاهی دچار تعارض هستیم چراکه مطالب بیان شده از سوی معلمان و مربیان پرورشی با مطالب بیان شده از جانب خانواده‌ها در تناقض است و دانش‌آموزان دچار تعارض می‌شوند بنابراین اگر خانواده‌ها با سیستم آموزشی و پرورشی همراهی کنند در امر تربیت نیز موفق خواهیم شد.