اتهام جدید به روسیه؛ ایجاد تفرقه در بوسنی و هرزگوین

 اتهام جدید به روسیه؛ ایجاد تفرقه در بوسنی و هرزگوین۱۰-اردیبهشت-۱۴۰۱

در حالی که جنگ در اوکراین بیداد می‌کند، بیش از هزار مایل دورتر در بوسنی برخی ناظران هشدار می دهند که روسیه در حال دامن زدن به یک جدایی‌طلبی است که می تواند برای این کشور حوزه بالکان دردسر ایجاد کند.                                                   اتهام جدید به روسیه؛ ایجاد تفرقه در بوسنی و هرزگوین

 

به گزارش تابناک به نقل از فرانس24؛ از زمان پایان جنگی که بین سال‌های 1992 تا 1995 حدود صدهزار قربانی گرفت، بوسنی بین یک فدراسیون مسلمان-کرواسی و یک نهاد صرب – معروف به جمهوری صربسکا (RS) تقسیم شده است.

اما نگرانی‌های فزاینده‌ای وجود دارد که ترتیباتی که صلح را در بوسنی برای چندین دهه حفظ کرده است، در خطر باشد.

میلوراد دودیک، رهبر صرب‌های بوسنی – که روابط نزدیک خود با رئیس‌جمهور ولادیمیر پوتین را پنهان نمی‌کند – به طور فزاینده‌ای درباره اهداف جدایی‌طلبانه خود صحبت می‌کند، اقدامی که بسیاری معتقدند از حمایت کرملین برخوردار است.

کریس مورفی سناتور دمکرات آمریکایی در مورد اوضاع بسیار نگران کننده برای بوسنی هشدار داده است. کارشناسان و سیاستمداران غربی عموماً مسکو را به تلاش برای فروپاشی آرامش و اتحاد نصفه و نیمه بوسنی پس از جنگ متهم می‌کنند.

درست پیش از جنگ اوکراین، سفیر روسیه در بوسنی نسبت به پیوستن این کشور به ناتو هشدار داده بود. روسیه روابط تاریخی با صرب‌ها دارد و به شدت تلاش می‌کند از آنها در برابر پیشروی ناتو حمایت کند. رابطه خوبه جمهوری صربسکا با روسیه باعث شده که برخلاف دیگر کشورهای اروپایی، بوسنی نتواند در تحریم‌های روسیه شرکت کند.

به نظر می‌رسد با تشدید درگیری‌های داخلی در بوسنی، این کشور زخم‌خورده جدیدترین محل مبارزه روسیه با ناتو و غرب خواهد بود.