حقوق کارگران در خیلی از بخش‌ها تضییع می‌شود

 در گفت‌وگو با ایلنا اعلام شد:

۱۰-اردیبهشت-۱۴۰۱

عضو هیات رئیسه شورای شهر تهران در پاسخ به این سوال که آیا پیمانکارانی که سه ماه حقوق کارگران را پرداخت نکرده اند، در بلک لیست شهرداری قرار می گیرند یا خیر؟ گفت: آنچه که از اخبار غیررسمی متوجه شده‌ایم این است که این اتفاق نمی‌افتد و حقوق کارگران ما در خیلی از بخش‌ها تضییع می‌شود.

«جعفربندی شربیانی» عضو هیات رئیسه شورای شهر تهران در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در پاسخ به سوالی درباره‌ چرایی عدم تشکیل فراکسیون کارگری در دوره ششم شورای شهر تهران گفت: در دوره پنجم و چهارم به دلیل حضور اعضای خانه کارگر این فراکسیون تشکیل شد و انگیره شکل گیری آن نیز همین بوده است.در مجموع اقدام خوبی بود و خوب است که فراکسیون کارگری در شورای ششم نیز شکل بگیرد. 

او در واکنش به اینکه چرا در این دوره فراکسیون کارگری شکل نگرفت، گفت: به این موضوع پرداخته نشده است. اگر به این موضوع پرداخته شود، جای کار دارد و خوب است که ادامه پیدا کند. 

شربیانی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه در دوره قبل مقرر شد که اگر پیمانکاری به مدت سه ماه حقوق کارگران را پرداخت نکند، در بلک لیست شهرداری قرار گیرد و در پیمان‌ها حضور نداشته باشد، آیا این ابلاغیه اجرایی می‌شود یا خیر؟ اظهار کرد: آمار دقیقی در این زمینه ندارم. اما آنچه که از اخبار غیررسمی متوجه شده‌ایم این است که این اتفاق نمی‌افتد و حقوق کارگران ما در خیلی از بخش‌ها تضییع می‌شود. 

عضو هیات رئیسه شورای شهر تهران درباره وضعیت کارگران شهرداری تهران گفت: در مجموع قشر کارگر در کشور ما از اقشار زحمت کش،  بزرگوار و مظلومی هستند. در شهرداری هم کارگران از این قاعده مستثنی نیستند. چه کارگرانی که در حوزه خدمات شهری کار می‌کنند و چه کسانی که در حوزه فضای سبز مشغول به کار هستند افراد زحمتکشی هستند که کمتر به حقوق آن‌ها پرداخته می‌شود. 

شربیانی تاکید کرد: باید تلاش کنیم تا با رعایت قوانین و الزام شهرداری به رعایت قوانینی از این دست حقوق کارگران را در حد اعلی استیفا کنیم. 

او در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر اینکه با توجه به مشارکت شهرداری در قرارگاه مسکن و در اختیار قراردادن بخشی از زمین‌های شهری برای پروژه ساخت مسکن، آیا این مسکن ها شامل حال کارگران شهرداری هم خواهد شد، گفت: اینجا با دو موضوع جدا از هم روبرو هستیم. اگر بخواهیم به موضوع نیاز مسکن کارکنان شهرداری بپردازیم موضوع جداگانه‌ای است که می‌توانیم بگوییم بخشی از مسکن در این قرارگاه را به کارکنان و کارگران شهرداری اختصاص دهند. 

شربیانی اضافه کرد: اما در مورد قرارگاه مسکن دو نکته را باید مورد توجه قرار داد. نخست اینکه اصرار شورای ششم از ابتدا این بوده است که زمین‌های ذخیره شهری تهران دست نخورد و شهرداری تمام تلاش خود را در تسهیل و تسریع مسکن روی موضوع بافت فرسوده و احیای آن متمرکز کند. 

عضو هیات رئیسه شورای شهر تهران در توضیح نکته دومی که در قرارگاه مسکن شهرداری باید مورد توجه قرار بگیرد، توضیح داد: نکته دوم توجه به حفظ بافت اجتماعی محلات است و متاسفانه در دوره‌های قبلی اگر می‌بینیم طرح هایی انجام و با شکست روبرو شده به دلیل این بوده است که صاحبان آن املاک را که صاحبان محله بودند از آنجا کوچ دادیم و هویت محله را از بین بردیم. 

او تاکید کرد: در نتیجه توجه به هویت محله و حفظ بافت اجتماعی محلات در مساله نوسازی بافت فرسوده بسیار مهم است.