سه تا پنج سالگی زمان طلایی برای مبتلایان اُتیسم است

 سرپرست بهزیستی فارس:

سه تا پنج سالگی زمان طلایی برای مبتلایان اُتیسم است۱۴-فروردین-۱۴۰۱

تازگی کشف شده که اتیسم درسال اول قابل شناسایی است وعلائم آن از سال دوم مشخص می شود وبه مرور برجسته ترمی گردد وضریب آن درنوزدان پسر بیش ازنوزادان دختراست.البته درمان هرچه زودتر اقدام گردد مؤثرتراست.

سه تا پنج سالگی زمان طلایی برای مبتلایان اُتیسم است

ایسنا/فارس سرپرست اداره کل بهزیستی استان فارس با اشاره به اهمیت تشخیص و آغاز روند درمان به موقع در مبتلایان به اختلال "اُتیسم"، زمان طلایی را سن ۳ تا ۵ سالگی فرد مبتلا دانست.

محمدرضا هوشیار یکشنبه ۱۴ فروردین به خبرنگاران گفت: دوم آوریل هر سال روز جهانی آگاهی از اُتیسم نامگذاری شده و هدف از این نامگذاری افزایش دانش جامعه از این اختلال عصبی و رشدی است که با علائم عمومی شامل پرخاشگری، گوشه‌گیری، عدم تعامل اجتماعی، عدم ارتباط کلامی و غیرکلامی و مهارت های شناختی بروز می‌کند.

او با بیان اینکه اگر این افراد قبل از شش سالگی در برنامه توانبخشی قرار بگیرند، تاثیر خدمات روی بیمار بیشتر و چشمگیر تر خواهد بود، گفت: در حال حاضر دو مرکز اتیسم تحت نظارت بهزیستی فارس در شیراز و یک مرکز در آباده جمعاً به ۲۰۰ نفر از این افراد خدمت‌رسانی می‌کنند.

سرپرست اداره کل بهزیستی فارس افزود: اختلال طیف اتیسم از سنین کودکی قابل تشخیص و سن طلایی تشخیص و آغاز درمان سه تا پنج سالگی است که توسط متخصصین مغز و اعصاب و روان پزشکان اطفال انجام می‌شود.

او اظهار کرد: هم اکنون در مراکز اتیسم تحت نظارت بهزیستی فارس خدمات توانبخشی، کاردرمانی، روانشناسی، گفتار درمانی، مداخلات رفتاری آموزشی و مداخلات مشاوره‌ای و حمایتی به این افراد ارائه می‌شود.

هوشیار همچنین با اشاره به شعار روز جهانی اتیسم مبنی بر "فراگیری در محیط کار، چالش‌ها و فرصت‌ها در جهانی پسا هم گیر"، گفت: امیدواریم با همکاری همه دستگاه های مسئول در ارائه خدمت به این افراد و فراهم کردن شرایط حضور آنها در جامعه شاهد تغییر برخوردها نسبت به افراد دارای اختلال طیف اتیسم و به رسمیت شناخته شدن حقوق ایشان باشیم.