گزیده خبرهای ویژه دروغ نامه کیهان

 گزیده خبرهای ویژه دروغ نامه کیهان ۱۴- فروردین - ۱۴۰۱

نشریه آمریکایی هیل: بی‌باکی ایران نگران‌کننده است
یک نشریه آمریکایی با انتقاد شدید از ناتوانی و درماندگی بایدن در مقابل ایران نوشت: ایران آنقدر قدرت یافته که دیگر شخصا اقدام می‌کند.
نشریه هیل در مطلبی به قلم مایکل روبین با انتقاد از سیاست‌های بایدن نوشت: «زمان پایان دادن به این جنگ برای همیشه فرا رسیده است» این سخنان پرزیدنت بایدن بود که دستور خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان را صادر کرد. اگرچه عقب‌نشینی پُرسروصدا آمریکا وعده مبارزات انتخاباتی وی را برآورده کرد، اما این یک اشتباه بزرگ در سیاست خارجی بود. به اوکراین نگاه نکنید: ولادیمیر پوتین متوجه شد که عقب‌نشینی آمریکا به معنای بی‌میلی برای رویارویی با این کشور است.
در این بین، ایران هم فرصت را مغتنم دید، تهران همچنان به فریب دیپلمات‌های آمریکایی در مذاکرات هسته‌ای در وین ادامه می‌دهد و در عین حال بر حمایت خود از شبه‌نظامیان حوثی علیه تولیدکنندگان نفت عربستان سعودی و امارات متحده عربی کمک می‌کند و بحران انرژی را تشدید می‌کند که در سراسر جهان گسترش یافته است.
حمله اخیر به اربیل نشان داد که سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران دیگر حتی به خود زحمت نمی‌دهد از طریق شبه‌نظامیان عراقی دست به اقدام بزند و خودش مستقیما دست به کار می‌شود.
کشورهای منطقه می‌دانند چه چیزی در انتظار آنهاست؛ زیرا قبلاًً آن را دیده‌اند. توافق هسته‌ای 2015 منجر به افزایش خشونت‌های منطقه‌ای شد، اما اکنون چشم‌انداز جهانی تغییر کرده و خطرات بیشتر است. آمریکا ریسک بزرگی می‌کند به‌طوری که به جای پایان دادن به «جنگ‌های بی‌پایان»، ممکن است جبهه‌های جدید در آستانه باز شدن باشند و اینها همه به‌خاطر سیاست‌های بایدن است.

پایان دولت روحانی دورنمای تورم 50 درصدی را متوقف کرد
مهار سرعت افزایش تورم در سال‌های پایانی سال 1400 در حالی اتفاق افتاد که اگر دولت سابق ادامه پیدا می‌کرد، نرخ تورم از 50 درصد هم عبور می‌کرد.
روزنامه وطن امروز، ضمن مرور برخی نشانه‌های موفقیت در سال گذشته که در اثر تغییر ریل دولت اتفاق افتاد، نوشت: اقتصاد ایران در سال ۱۴۰۰ به ۲ بخش آخرین سال ریاست‌جمهوری حسن روحانی و نخستین سال ریاست‌جمهوری سیدابراهیم رئیسی تقسیم می‌شود؛ سالی مملو از اتفاقات تلخ و شیرین برای اقتصاد که مشابه آنها در دهه ۹۰ بسیار یافت می‌شود.
بحران قیمت اقلام خوراکی در ایران همزمان با افزایش قیمت‌های جهانی در اردیبهشت‌ به اوج خود رسید. بر اساس گزارش مرکز آمار، تورم نقطه‌ای اقلام خوراکی در اردیبهشت‌ به 61/5 درصد رسید. منظور از نرخ تورم نقطه‌ای، درصد تغییر عدد شاخص قیمت، نسبت به ماه مشابه سال قبل است. نرخ تورم نقطه‌ای در اردیبهشت‌ ١٤٠٠ به 46/9 درصد رسید، یعنی خانوارهای کشور به طور میانگین 46/9 درصد بیشتر از اردیبهشت ١٣٩٩ برای خرید یک مجموعه کالاها و خدمات یکسان هزینه کردند.
روزهای پایانی دولت دوازدهم در حال سپری شدن بود و شدت انتقاد رسانه‌ها هم بیش از پیش شده بود؛ از سوی دیگر اهتمامی هم از سوی دولتمردان برای رسیدگی به امور وجود نداشت. خوزستان مقصد بحران بعدی دولت بود. بحران کم‌آبی و اعتراض دامداران و کشاورزان این خطه تمام توجهات را به مشکلات معیشتی خوزستان جلب کرد. نکته حائز اهمیت این رویداد جمله‌ای بود که معاون اول وقت رئیس‌جمهور پس از ناتوانی در مدیریت این اتفاق گفت. اسحاق جهانگیری در اعترافی دیرهنگام، تبعیض، بی‌عدالتی و نابرابری را از عوارض مدل توسعه اجراشده در کشور دانست و اظهار داشت: به عنوان کسی که همه عمر خود را در توسعه سپری کرده‌ام، باید بگویم توسعه‌ای که ما اجرا کردیم متاسفانه عوارض خود را اینچنین نشان داده است. باید توسعه با رضایت مردم باشد و وقتی مردم نفع می‌برند که تبعیض، بی‌عدالتی و نابرابری را از توسعه متوجه نشوند».
در همین دوره قیمت مرغ از کیلویی 40 هزار تومان گذشت و شاهد صف‌های عجیب و طولانی بودیم.
وطن امروز همچنین ضمن مرور محکومیت ایران به پرداخت خسارت و غرامت در پرونده قرارداد کرسنت که در اثر سوء مدیریت دولت روحانی اتفاق افتاد، به روند افزایشی نرخ تورم در سال‌های پایانی دولت دوازدهم پرداخت و نوشت: پس از روی کار آمدن دولت سیزدهم با تغییر ریل سیاست‌گذاری پولی و مالی شدت روند رشد تورم کاهش پیدا کرد. تورم فزاینده سال آخر دولت روحانی با ترک چاپ پول در دولت سیزدهم متوقف شد و در ماه‌های مهر، آبان، آذر و دی کاهشی شد. بررسی آمارها نشان می‌دهد در صورت ادامه سیاست‌های اقتصادی دولت حسن روحانی، تورم در دی‌ماه به بیش از ۵۰ درصد می‌رسید. بر اساس اطلاعات ارائه ‌شده توسط مرکز آمار، نرخ تورم از نیمه دوم سال جاری و استقرار دولت سیزدهم روند کاهشی به خود گرفته است به طوری که تورم سالانه منتهی به دی‌ نزدیک ۳ درصد از شهریور کمتر شده است. اگر بخواهیم نارسایی‌های موجود را که به تورم‌های افسارگسیخته در اقتصاد ایران منجر شده نام ببریم، در یکی از موارد مهم می‌توان به رشد فزاینده نقدینگی که ناشی از کسری بودجه دولت و قدرت خلق پول بانک‌هاست، اشاره کرد.
بررسی‌ها نشان می‌دهد از ابتدای سال ۱۴۰۰ به صورت مستمر ماهانه به طور حدودی تورم یک درصد افزایش پیدا می‌کرده و اگر در سیاست‌های کلان اقتصادی تجدیدنظر نمی‌شد، در دی‌ماه شاهد تورم ۵۰ درصدی بودیم. این یعنی اگر تیم اقتصادی روحانی هنوز مستقر بود، تورم ۵۰ درصد دور از انتظار نبود.
دولت سیزدهم یک تغییر بزرگ هم نسبت به دولت قبل از خود کرده بود. اواسط زمستان رویترز در گزارشی نوشت: بر اساس تخمین شرکت‌های ناظر بر صادرات و واردات نفت، صادرات نفت خام ایران با وجود تحریم‌های آمریکا، برای نخستین‌بار در ۳ سال گذشته به بیش از یک میلیون بشکه در روز رسیده است.

دروغ می‌گفتند که صادرات نفت بدون برجام صفر می‌شود
صادرات نفت ایران در حالی در دولت جدید رونق گرفت که برخی مدیران و محافل منسوب به دولت سابق ادعا می‌کردند بدون برجام و FATF نمی‌توان حتی یک بشکه نفت هم صادر کرد.
به گزارش مشرق، رهبر انقلاب در نخستین روز از سال ۱۴۰۱ با یادآوری تأکید سال قبل خود در روز اول سال مبنی بر پرهیز از «گره زدن اقتصاد کشور به تحریم‌های آمریکا و بیان این حرف که تا تحریم است وضع همین است»، خاطرنشان کردند: «خوشبختانه سیاست‌های جدید در کشور نشان داد می‌توان با وجود پا برجا بودن تحریم‌های آمریکا پیشرفت کرد، تجارت خارجی را رونق داد، وارد قراردادهای منطقه‌ای شد و در زمینه نفت و مسائل دیگر به دستاوردهایی رسید
اخیرا وزارت نفت اعلام کرد که وعده رسیدن ظرفیت تولید نفت به پیش از تحریم‌ها محقق شده و به بیش از ۳ میلیون و ۸۰۰ هزار بشکه در روز رسیده است. افزایش 2/5 برابری وصول درآمدهای نفتی و افزایش ۴ برابری وصول درآمدهای حاصل از صادرات گاز نسبت به سال ۹۹ نیز از دیگر آمارهایی بود که مقامات ارشد دولت آن را اعلام کردند.
همچنین طبق آمار گمرک ایران در ۱۲ ماهه نخست سال ۱۴۰۰، میزان صادرات غیرنفتی ایران بیش از 43/5 میلیارد دلار و وزن اقلام صادراتی نیز 112/6 میلیون تن بوده است. بنابر گزارش‌های منتشر شده صادرات غیرنفتی ایران در ۱۱ ماهه نخست سال ۱۴۰۰ نسبت به مدت مشابه در سال ۹۹ از منظر درآمد ۴۰ درصد و از منظر وزنی حدود ۱۰ درصد افزایش داشته است.
این نتایج در شرایطی رخ داده که نه برجام احیا شده و نه ایران به عضویت FATF درآمده است. عجیب اینکه روحانی و برخی دیگر از مقامات دولت قبل در اظهارنظرهایی تأمل‌برانگیز گفته بودند:
-
اگر برجام نبود، صادرات نفت ایران صفر می‌شد.
-
اگر برجام نبود صادرات نفت ۲۰۰ هزار بشکه می‌شد.
-
اگر برجام به توافق نمی‌رسید صادرات نفت ما متوقف می‌شد.
-
الان در شرایطی هستیم که این بی‌انصاف‌ها و دژخیمان حتی برای غذا و دارو اجازه فروش یک قطره نفت را نمی‌دهند و اگر هم به ‌فروش می‌رسد، امکان تبادل مالی نباشد.
-
امروز، هیچ نفتی نمی‌توانیم بفروشیم، حتی اگر بفروشیم، پولش را نمی‌توانیم بیاوریم.
-
اگر توافق هسته‌ای به دست نمی‌آمد مرحله دوم تحریم‌ها علیه ایران اعمال می‌شد و در نتیجه صادرات نفت خام ایران به صفر می‌رسید.
«
مهدی پازوکی» فعال اصلاح‌طلب که در دولت روحانی مشاور «محمدباقر نوبخت» رئیس وقت سازمان برنامه و بودجه بوده است- ۱۷ اسفند ۱۴۰۰- در مصاحبه با روزنامه آرمان در اعترافی دیرهنگام گفت: «حدود بیست درصد مشکلات اقتصادی کشور به مسائل سیاست خارجی ارتباط دارد و هشتاد درصد مشکلات به مدیریت داخلی کشور ارتباط پیدا می‌کند... اغلب مشکلات اقتصادی ما داخلی است و اگر سیاست‌های خود را در این زمینه اصلاح کنیم می‌توانیم با وضعیت اقتصادی بهتری در آینده مواجه باشیم
گفتنی است جریان اصلاح‌طلب در ۸ سال گذشته با کاهش ارزش پول ملی کشورمان، تحریم‌ها را ۲ برابر کرد. با این حال حالا بدون عذرخواهی از مردم همچنان اصرار دارد که نسخه خسارت‌بار خود را مجدداً به کشور و مردم تحمیل کند.

بهبود امیدوارکننده شاخص‌های اقتصادی در پایان 1400
کند شدن روند رشد نقدینگی و تورم در کنار مثبت شدن نرخ رشد اقتصادی در چند ماه پایانی سال 1400، نشانه‌هایی امیدوارکننده از بهبود تدریجی شرایط اقتصاد کشور است.
به گزارش روزنامه فرهیختگان، در ماه‌های پایانی سال 1400 برای اولین‌بار بعد از دو سال، تورم نقطه‌ای به زیر 36 درصد رسید و بعد از دو سال رشد اقتصادی مثبت ۴ درصد شده و رشد پایه پولی کمترین رقم بوده است. اشتغال و بورس کمی جان گرفته‌اند و در تجارت بین‌الملل به رکورد 100 میلیارد دلار حمله شده و جذب سرمایه‌گذاری خارجی نیز 136 درصد بالا رفته است.
اگر میانگین نرخ تورم در کل دولت روحانی را درنظر بگیریم دولت وی با تورم متوسط 22 درصدی رکورددار بیشترین تورم در یک بازه زمانی هشت‌ساله و همچنین رکورددار تورم بالای 30 درصد در یک بازه ممتد سه‌ساله در هفت ‌دهه اخیر است. از همین رو باید به دولت و رئیس‌جمهوری که بعد از دولت و ریاست‌جمهوری حسن روحانی روی کار می‌آید، لقب بدشانس‌ترین و بداقبال‌ترین دولت را داد. با وجود این در آخرین آمار‌ها (دولت جدید) اما در بهمن ماه تورم ماهانه به 2/1 درصد، تورم نقطه‌ای به 34 و تورم سالانه نیز به 41 درصد رسیده است. این درحالی است که تورم نقطه‌ای در فروردین 1400 در حدود 50 درصد بوده است. کاهش تورم در دی و بهمن احتمالا نشأت‌گرفته از با ثبات شدن نرخ دلار، افزایش فروش نفت و پالس‌های مثبت از مذاکرات و افت تورم‌های انتظاری است، اما ادامه کاهش قیمت‌ها بسته به عملکرد مقام‌های پولی و مالی در ادامه کار دارد. از سوی دیگر نرخ رشد اقتصادی برای اولین‌بار طی سه سال گذشته - که منفی بود - مثبت شد و با نفت به 5/1 درصد و بدون نفت به 3.8 درصد رسیده است. براساس پیش‌بینی پژوهشکده مرکز آمار نرخ رشد اقتصادی سال۱۴۰۰ در یک سناریوی خوش‌بینانه به 6.2 درصد می‌رسد، اما در یک سناریوی بدبینانه رشد اقتصادی مثبت و در سطح 3/9 خواهد بود.
در همین دوره سرمایه‌گذاری خارجی 136 درصد رشد داشته و تجارت خارجی هم به 100 میلیارد دلار رسیده است
.