۱۵ فروردین و آخرین اخبار کرونایی استان‌ها

 ۱۵ فروردین و آخرین اخبار کرونایی استان‌ها۱۵-فروردین-۱۴۰۱

۱۵ فروردین و آخرین اخبار کرونایی استان‌ها

استان ها - ایرنا - متخصصان حوزه سلامت هشدار دادند که با توجه به قرار گرفتن در ماه مبارک رمضان ، اطعام دهی، بازگشائی مدارس و دورهمی ها مردم در مقابل این ویروس ساده اندیش نباشند و همچنان رعایت شیوه نامه های بهداشت فردی و محیط، استفاده مناسب از ماسک و تهویه کلاس‌های درس ضروری است.

براساس تصمیم مسوولان کشوری و وزارت آموزش و پرورش چهاردهم فروردین تمامی واحدهای آموزشی همزمان با سراسر کشور بازگشایی شدند و آموزش حضوری با استقبال پرشور دانش‌آموزان دوباره آغاز شد. 
سیطره آموزش مجازی بر فعالیت آموزشی به پایان رسید و اکنون بسیاری از دانش آموزان مشتاق به تحصیل که دلتنگ مدرسه و معلمان خود بودند بار دیگر با کوله باری از تجربه های تلخ و شیرین دوران کرونا حالا طعم شیرین تعلیم و تربیت را در سایه معلمان خود پشت صندلی ها و نیمکت های مدرسه تجربه می کنند.

وزارت آموزش و پرورش نیز با ابلاغ دستورالعمل به مدارس کشور حضور عوامل اجرایی طبق برنامه هفتگی مدارس را الزامی و تمامی فعالیت‌های تربیتی و آموزشی مربیان، آموزگاران، دبیران و هنرآموزان در همه مقاطع تحصیلی و تمام دروس به صورت حضوری و با رعایت بهداشت فردی و بهداشت محیط، استفاده مناسب از ماسک و تهویه کلاس‌های درس تاکید کرده است .

البته باید توجه داشت که در کنار بازگشایی مدارس و حضور دانش‌آموزان در کلاس درس، همه موظف به رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی و استفاده از ماسک هستند تا این روند حضوری شدن کلاس‌های درس تداوم داشته باشد.
واکسیناسیون همگانی ، شستشوی مرتب و صحیح دست­ها ، رعایت فاصله فیزیکی مناسب ، استفاده از ماسک و رعایت بهداشت تنفسی ، تهویه مناسب ، پرهیز از تجمعات و دورهمی ، خودداری از انتشار شایعات از فاصله­ گذاری در تمام شرایط و تهویه مناسب از موارد قابل توجه در  بازگشایی مدارس است و کماکان اولویت شامل شستن دست­ها، فاصله فیزیکی مناسب و استفاده از ماسک برای همه افراد در مدرسه،  مورد تأکید دستورالعمل ابلاغی وزارت آموزش و پروش برای بازگشایی مدارس است .

تازه ترین آمار از شرایط کرونایی کشور

مرکز روابط عمومی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعلام کرد: در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۵۳ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۱۴۰ هزار و ۳۶۸ نفر رسید، همچنین ۳۵۱۹ بیمار جدید نیز شناسایی شد.

 از دیروز تا امروز ۱۵ فروردین ماه ۱۴۰۱ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۳ هزار و ۵۱۹ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که ۴۵۰ نفر از آنها بستری شدند.

مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۷ میلیون و ۱۷۱ هزار و ۱۶۵ نفر رسید.

 تا کنون ۶ میلیون ۸۹۰ هزار و ۷۶۸ نفر از بیماران، بهبود یافته و یا از بیمارستانها ترخیص شده اند، یک هزار و ۵۹۱ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در بخش های مراقبت های ویژه بیمارستانها تحت مراقبت قرار دارند.

تا کنون ۴۹ میلیون و ۶۵۸ هزار و ۴۷۶ آزمایش تشخیص کووید۱۹ در کشور انجام شده است.

تا کنون ۶۳ میلیون و ۹۶۵ هزار و ۶۳۷ نفر دُز اول، ۵۶ میلیون و ۹۵۴ هزار و ۴۶۸ نفر دُز دوم و ۲۶ میلیون و ۳۱۵ هزار و ۳۲۵ نفر، دُز سوم واکسن کرونا را تزریق کرده اند و مجموع واکسن های تزریق شده در کشور به ۱۴۷ میلیون و ۲۳۵ هزار و ۴۳۰ دُز رسید.

در شبانه روز گذشته ۸۶ هزار و ۳۱۹ دُز واکسن کرونا در کشور تزریق شده است.

در حال حاضر ۳۶ شهرستان در وضعیت قرمز، ۵۹ شهرستان در وضعیت نارنجی، ۲۹۵ شهرستان در وضعیت زرد و ۵۸ شهرستان در وضعیت آبی قرار دارند.  

۱۵ فروردین و آخرین اخبار کرونایی استان‌ها

مروری بر آخرین وضعیت کرونا و روند واکسیناسیون در استان ها

گیلان / کرونای گیلان دوباره جان گرفت

طی ۱۰ روز اخیر در تداوم روند افزایشی مبتلایان به بیماری کووید ۱۹ در گیلان، آمار بستری‌های روزانه بیمارستان های گیلان حدود چهار برابر افزایش یافته است.

مجموع آمار بستری های مبتلا به بیماری کووید ١٩ که از اواخر اسفندماه گذشته به زیر ٢٠٠ نفر رسیده بود و در پنجم فروردین به ۱۳۹ نفر رسید، حالا بار دیگر شدت گرفته و امروز دوشنبه از مرز ٢٠٠ نفر گذشت.

همچنین تعداد بیماران بستری روزانه مبتلا به کرونا در بیمارستان های گیلان نیز که پنجم نوروز به ١٨ نفر یعنی کمترین میزان خود طی سه ماهه گذشته رسید، بار دیگر روند افزایشی را طی می‌کند.

بر اساس آمار دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی گیلان، هم اکنون ۲۰۴ بیمار مبتلا به کووید ١٩ در بیمارستان های استان بستری هستند و طی ۲۴ ساعت گذشته ۷۶ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در مراکز درمانی بستری شدند و مجموع بیماران بدحال نیز ۴۳ نفر است.

١٧ شهرستان گیلان شامل رودبار، فومن، املش، لاهیجان، بندرانزلی، سیاهکل، آستارا، تالش، شفت، ماسال، آستانه اشرفیه، رشت، خمام، رضوانشهر، لنگرود،  رودسر و صومعه سرا در وضعیت زرد کرونایی قرار دارند.

تاکنون افزون بر پنج میلیون و ۳۰۰ هزار دز واکسن کرونا به گروه های هدف در استان گیلان تزریق شده است.

تکذیب خبرسازی از کودکان کرونایی در کرمان

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی کرمان با تشریح تازه‌ترین وضعیت ابتلای به کرونا در این استان بر پرهیز از مقایسه روزانه آمارهای این حوزه تاکید و بیان کرد: روند ابتلای کودکان نیز عادی و رشد پرشمار ابتلای کودکان گزارش نشده است.

سعید صحبتی گفت: ۱۰ تا ۲۰ درصد موارد بستری در این استان متعلق به کودکان است و روند ابتلای کودکان اکنون با همین روند گزارش می شود.

وی توضیح داد: از اواخر اسفندماه که موج ششم را پشت سر گذاشتیم، روند کاهش کرونا را در استان شاهد هستیم و بررسی آمارها نشان می دهد که روند نزولی مبتلایان به کرونا در استان به حالت ثابت رسیده است. 

به گفته صحبتی تعداد موارد بستری جاری که ملاک تحلیل روند بیماری کروناست از حدود ۳۰۰ نفر بستری در روز به حدود ۸۰ نفر رسیده است. 

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی کرمان با بیان اینکه روزانه حدود ۲۰ تا ۳۰ نفر از مبتلایان به کرونا بستری جدید هستند بیان داشت: از سوی دیگر همین تعداد روزانه ترخیص می شوند. 

آذربایجان شرقی / بستری هفت کودک مبتلا به کرونا

در ۲۴ ساعت گذشته پنج نفر بر اثر ابتلا به کرونا در استان فوت شدند و ۵۴ بیمار جدید کرونایی در بیمارستان های آذربایجان شرقی بستری هستند. از سویی دیگر هفت کودک مبتلا به کرونا در استان بستری هستند و اکنون تعداد کل بیماران بستری در آذربایجان شرقی به ۲۴۲ نفر رسیده است.

تعداد موارد بستری در بخش مراقبت های ویژه را  ۹۰ نفر شده است واز ۲۱ شهرستان آذربایجان شرقی چهار شهرستان چاراویماق، آذرشهر، مراغه و ملکان در وضعیت نارنجی کرونایی، ۱۵شهرستان هوراند، خداآفرین، هریس، ورزقان، بستان آباد، اهر، هشترود، جلفا، شبستر، مرند، سراب، عجب شیر، کلیبر، میانه و تبریز در وضعیت زرد و ۲ شهرستان اسکو و بناب در وضعیت آبی هستند. 

همچنین  در استان آذربایجان شرقی ۳۷.۴۰ درصد کودکان هشت تا ۱۱ ساله استان واکسن کرونا را دریافت کردند و ۸۸.۲۵ درصد از کل جمعیت آذربایجان شرقی مرحله اول واکسن کرونا  و ۸۲.۶ درصد مرحله دوم را تزریق کرده اند. ۴۹.۸۰ درصد جمعیت آذربایجان شرقی نوبت سوم واکسن کرونا را تزریق کرده اند.

اردبیل / تداوم روند پایدار شیوع کرونا در استان 

روند شیوع کرونا در استان اردبیل به وضعیت پایدار رسیده است به طوری که طی شبانه روز شمار مبتلایان جدید، آمار بستری همزمان و تعداد فوتی‌ها تغییر محسوسی نسبت به ایام گذشته نداشت.

با فوت ۲ نفر دیگر از مبتلایان کرونا در استان اردبیل طی شبانه روز گذشته، مجموع جان‌باختگان ۶ موج شیوع کرونا در این استان طی ۲۵ ماه گذشته به ۲ هزار و ۷۸۰ نفر رسید.

طی شبانه‌روز گذشته ۱۳ فرد مبتلای جدید در مراکز درمانی این استان بستری شده و تحت مداوا قرار گرفتند.با ادامه روند پایدار شیوع کرونا، شمار بیماران بستری همزمان در مراکز درمانی این استان طی شبانه‌روز گذشته نیز به ۷۳ نفر رسید.

۲۷ نفر از مبتلایان به کرونا در بخش مراقبت‌های ویژه مراکز درمانی استان اردبیل طی شبانه‌روز گذشته بستری شده و در شبانه‌روز گذشته ۹ نفر از مبتلایان بستری در مراکز درمانی این استان نیز پس از بهبودی نسبی و ادامه درمان در منزل ترخیص شدند.

هم‌اکنون شهرستان‌های اردبیل، نیر، خلخال و سرعین، نمین، اصلاندوز، گرمی، بیله‌سوار و کوثر در وضعیت زرد و شهرستان‌های مشگین‌شهر و پارس‌آباد نیز در وضعیت آبی شیوع کرونا قرار دارند.

با تزریق ۲ میلیون و ۱۸۵ هزار و ۲۰۳ دُز واکسن نوبت اول دوم و دوم و سوم در استان اردبیل، نرخ تزریق نوبت اول واکسن کرونا در این استان را ۹۷ درصد جمعیت هدف معادل ۹۶۰ هزار و ۶۴۰ دُز اعلام شد. همچنین نرخ تزریق نوبت دوم را حدود ۸۷ درصد معادل ۸۴۱ هزار و ۸۶۳ دُز بوده است . این استان در تزریق نوبت اول و دوم واکسن کرونا، در رده استان اول و دوم کشوری قرار دارد.

دُز سوم واکسن کرونا برای ۳۸۲ هزار و ۷۱۸ نفر از شهروندان استان اردبیل تزریق شده که معادل ۳۷ درصد جمعیت هدف تعیین شده برای دریافت این نوع واکسن است.

ایلام / شناسایی  ۴۸ نفر مبتلا

۴۸ ابتلای جدید کرونا ۲۴ ساعت گذشته در استان شناسایی شد و مجموع مبتلایان هم اکنون به ۷۸ هزار و ۹۱۳ نفر افزایش یافته است. همچنین در شبانه روز گذشته ۱۱ بستری جدید ناشی از کرونا در مراکز درمانی بستری شدند و هم اکنون مجموع بستری های موجود در استان ۲۷ نفر است.

مجموع مبتلایان به کرونا در استان ۷۸ هزار و و  ۸۶۵ نفر و فوتی‌ها نیز یک هزار و ۲۴۲ نفر است و تعداد بهبودیافتگان ایلام نیز ۷۶ هزار و ۸۱۰ نفر است در حال حاضر ۲۳ بیمار کرونایی هم اکنون نیز در مراکز درمانی استان بستری هستند.

 شهرستان‌های آبدانان و بدره در وضعیت قرمز و شهرستان های دره شهر، سیروان، ایلام، هلیلان و چوار در وضعیت نارنجی و سایر شهرستان‌ها نیز در وضعیت زرد هستند.

 از ابتدای فرآیند واکسیناسیون در استان تا روز گذشته ۹۹۲ هزار و ۲۳۶ دُز واکسن کرونا تزریق شده است.مجموع واکسن‌های تزریق شده روز گذشته نیز ۵۵۶ دُز بوده است.

گلستان 

طبق آخرین اعلام دانشگاه علوم پزشکی گلستان در رابطه با رنگ‌ کرونایی شهرستان‌های استان، بندرترکمن، بندرگز، علی‌آبادکتول و کلاله در وضعیت نارنجی، گرگان، گنبدکاووس، گالیکش، گمیشان، مراوه‌تپه، مینودشت، آزادشهر، آق‌قلا و رامیان در وضعیت زرد و کردکوی در وضعیت آبی قرار دارند.

سه میلیون و ۲۳۸ هزار و ۳۵۷ دُز واکسن کرونا در نوبت‌های اول، دوم و سوم تا ۱۲ فروردین به مردم استان تزریق شده است.

 یک میلیون و ۴۸۳ هزار و ۹۷۷ دُز نوبت اول واکسن کرونا برای ۹۳.۳ درصد از جمعیت بالای ۱۲ سال استان تزریق شد و  ۸۲.۷ درصد جمعیت استان معادل یک میلیون و ۲۶۳ هزار و ۸۶۳ نفر نوبت دوم واکسن کرونا را تزریق کردند.  مراجعه مردم استان برای تزریق دُز سوم واکسن کرونا ۴۹۰ هزار و ۴۹۱ نفر بوده که معادل ۳۶.۸ درصد افراد بالای ۱۸ سال و ۳۲.۱ درصد افراد بالای ۱۲ سال می‌شود.

قشم / وضعیت آبی قرار گرفت

طبق آخرین اعلام وزارت بهداشت جزیره قشم با کاهش موارد ابتلا و فوتی کرونایی در لیست شهرهای عادی(شهرهای عادی) و در وضعیت آبی قرار گرفت.

جمعیت ساکن و بومی جزیره بر اساس برنامه واکسیناسیون عمومی ۱۲۲ هزار و ۹۲۲ نفر واجد شرایط دریافت واکسن بودند، و تا کنون ۳۷ هزار ۷۵۲ نفر از جمعیت بومی و ساکن این جزیره دُز سوم خود را دریافت کردند و بر اساس سیاست های وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی هم اکنون تمامی افراد ۱۲ تا ۱۸ سال با نظر کارشناسی متخصص و بالای ۱۸ سال واجد شرایط دریافت دُز سوم هستند.

همچنین با تلاش های انجام گرفته تا کنون بیش از  ۱۰۴ هزار ۳۴ نفر نیز دُز دوم خود را دریافت کردند.  تعداد کل واکسن های تزریق شده در این جزیره را ۲۶۲ هزار و ۸۱۷ دُز اعلام کرد و گفت: ۱۲۱ هزار و ۲۹ دُز از این میزان در مرحله اول بوده است. بیش از ۸۵ درصد افرادی که دُز سوم واکسن کرونای خود را دریافت کرده‌اند .

تعداد کل موارد مثبت کرونا را در جزیره قشم را از زمان ورود این ویروس به کشور ۱۳ هزار و ۵۰۶ نفر بوده است و تعداد موارد بستری طی دو هفته اخیر در جزیره قشم ۱۴ نفر، تعداد موارد بستری طی یک هفته اخیر در این جزیره چهار نفر و  تعداد بستری در حال حاضر در بیمارستان ۲ نفر ثبت و گزارش شده است.

متأسفانه از ابتدای شیوع پاندمی کرونا تا کنون در این جزیره ۲۵۱ بیمار مبتلا به کووید۱۹ جان خود را از دست دادند.

مازندران / وضعیت نارنجی شهرستان سیمرغ و سواد کوه  

سفرهای نوروزی ، عادی انگاری و کم توجهی نسبت به تزریق بموقع واکسن کرونا به عنوان عوامل اصلی تغییر رنگ‌بندی کرونایی این دو شهرستان سیمرغ و سواد کوه  یاد می‌کنند و می‌گویند که کوچک بودن این شهرستان‌ها هم در تغییر رنگ‌بندی بی‌تاثیر نبوده است.

وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی در آخرین ارزیابیش از وضعیت کرونایی کشور وضعیت کرونایی شهرستان های سوادکوه و سیمرغ را از زرد به نارنجی تغییر داد در حالی که رنگ کرونایی بیشتر شهرستان های بزرگ مازندران تغییری نکرد.

وضعیت نارنجی به معنای وضعیت کرونایی پر خطر است. اگر آمار روزانه بستری در یک شهرستانی بیشتر از ۶ نفر از میان یکصد هزار نفر جمعیت باشد، آن شهرستان در وضعیت نارنجی تعریف می شود.

باتوجه به تعطیلات نوروزی ما شاهد هجوم مسافران به این شهرستان بوده ایم که در نتیجه منجر به افزایش بار مراجعه سرپایی به بیمارستان و درمانگاه شبانه روزی شده است.

 بار مراجعه سرپایی به بیمارستان و درمانگاه شبانه روزی این شهرستان نسبت به قبل از سال جدید افزایش یافته است،و به صورت میانگین بار مراجعه سرپایی به مراکز و بیمارستان سطح این شهرستان نسبت به قبل از سال جدید بین ۳۰ تا ۴۰ نفر بیشتر شد.

کیش 

بیش از سه هزار دانش آموز در این جزیره علیه ویروس کرونا واکسینه شده اند که این تعداد شامل ۲ هزار و ۱۱ دانش آموز پنج تا ۱۲ سال و یک هزار و ۳۱ دانش آموز ۱۲ تا ۱۸ سال تست که توسط کادر درمان جزیره علیه این ویروس واکسینه شده اند.
هم اکنون میانگین تزریق واکسن کرونا بین دانش آموزان پنج تا ۱۲ سال حدود ۲۸ درصد و دانش آموزان ۱۲ تا ۱۸ سال نیز ۸۳ درصد است. 
 

چهارمحال و بختیاری

۲۱ بیمار مبتلا به کرونا در استان طی ۲۴ ساعت گذشته شناسایی شد که در مجموع مبتلایان به کرونا در استان به ۹۷ هزار و ۵۴۷ نفر رسید.

 مجموع بیماران کرونایی بستری در مراکز درمانی استان را ۸۳ نفر اعلام شده که از این تعداد حال عمومی ۱۱ بیمار وخیم گزارش شده و در بخش مراقبت‌های ویژه بستری هستند.

در ۲۴ ساعت گذشته موردی از فوتی ناشی از کرونا در استان ثبت نشده و فوتی‌های ناشی از این ویروس در استان کماکان یک هزار و ۸۴۱ نفر است. بر اساس این رنگ‌بندی شهرستان‌های بروجن و کیار در وضعیت قرمز (خیلی پرخطر) شیوع کرونا قرار گرفت.

شهرستان‌های شهرکرد، اردل، سامان و بن در وضعیت نارنجی (پرخطر) و شهرستان‌های کوهرنگ، فارسان، لردگان و خانمیرزا در وضعیت زرد (خطر متوسط) شیوع کرونا جای گرفت.

آذربایجان غربی 

طی ۲۴ ساعت گذشته ۳۶ بیمار جدید مبتلا به کرونا در مراکز درمانی این استان بستری شدند که ۲۶ نفر از آنان مربوط به ۲ شهرستان بزرگ ارومیه و خوی است.

۵۹ مورد ابتلا به کرونا در آذربایجان غربی ثبت شد که از این تعداد، ۶۱ درصد بستری شدند که از این تعداد، ۱۵ نفر مربوط به شهر ارومیه و ۱۱ نفر مربوط به شهر خوی بودند.

در ۲۴ ساعت گذشته شاهد فوت یک نفر دیگر بر اثر ابتلا به کرونا در شهرستان خوی بودیم که با اضافه شدن این یک تن، کل فوتی های ناشی از بیماری کووید ۱۹ در استان به هفت هزار و ۵۳۴ نفر رسید. تاکنون ۳۵۶ هزار نفر در آذربایجان غربی به کرونا مبتلا شده و از این تعداد، ۲.۱ درصد جان خود را از دست داده‌اند.

کهگیلویه و بویراحمد

در مدت ۲۴ ساعت گذشته یک نفر در این استان جان خود را از دست داد و در مجموع افزایش شمار قربانیان کرونا استان به یک هزار و ۱۲۳ نفر رسید. هم اکنون ۴۲ بیمار در بیمارستان‌های استان بستری هستند که ۱۲ نفر مبتلای قطعی و ۷ نفر از این بیماران در بخش مراقبت‌های ویژه تحت درمان هستند.

 از مجموع مبتلایان به کووید ۱۹ در کهگیلویه و بویراحمد ۹۵ هزار ۸۸۷ نفر بهبود یافته گزارش شده است. 

لرستان

 ۸۳ مبتلای جدید به کرونا طی شبانه روز گذشته در این استان شناسایی شد و شمار مبتلایان به ۲۱۶ هزار و ۲۶۱ نفر رسیده است.اکنون ۱۱۹ بیمار مبتلا و مشکوک به کرونا در مراکز درمانی لرستان بستری و تحت درمان هستند.

هیچ مورد فوتی به دلیل ابتلا به کرونا طی شبانه روز گذشته در استان ثبت نشده و شمار قربانیان همچنان ۲ هزار و ۸۱۱ نفر است.بر اساس جدیدترین رنگ بندی کرونایی در لرستان، خرم آباد تنها شهر این استان با وضعیت نارنجی است، پلدختر، رومشکان، ازنا، سلسله، دلفان، بروجرد، الیگودرز، کوهدشت و چگنی در وضعیت زرد و دورود در وضعیت آبی قرار دارند.

گزارش های کرونایی استان ها 

سرزندگی در جامعه با حضور دانش‌آموزان در مدارس

شادی دانش‌آموزان خراسان شمالی از حضور در کلاس‌های درس

شادی واقعی در محیط مدرسه

آموزش حضوری ؛ زمانی برای جبران عقب‌ماندگی‌های دانش‌آموزان

چالش های آموزش مجازی و ترک تحصیل ۳۵۰ دانش آموز در لارستان فارس

مدرسه این گونه زیباتر شد