افزایش مهاجرت خوزستانی‌ها به دلیل کمبود آب و افزایش ریزگردها + فیلم

 ایلنا از خوزستان گزارش می‌دهد؛

۶-اردیبهشت-۱۴۰۱

یکی از عواقب کاهش بارندگی و فقر آب در پشت سدهای خوزستان، بیرون آمدن روستاها و گورستان‌هایی است که زمانی زیر دریاچه‌های این سدها فرو رفته بودند.

به گزارش خبرنگار ایلنا از خوزستان، روستا پشت روستا و زمین پشت زمین از دل آب بیرون می‌آیند و هر لحظه بر ترس انسان‌ها می‌افزایند. آب و ترس از نبود آب به خودی خود وحشت زاست. وحشت زاتر اینکه هر لحظه زمین بیشتر از پیش به سمت کم‌آبی و بی‌آبی پیش می‌رود. 

دیدن تصاویر منابع آبی سال‌های گذشته و مقایسه آنها با تصاویر فعلی هشداری است جدی برای مدیران آب کشور، وقتی آب نباشد خبری از آبادانی هم نخواهد بود. 

روستاهایی که سر از آب بیرون می‌آورند

طی سال‌های گذشته به کرات تصاویر و گزارش‌های مختلفی از بیرون آمدن روستاها و گورستان‌های مختلف در  ایلنا منتشر شده است. گزارش‌هایی از روستاهای حاشیه دریاچه‌های کارون ۳ در حوالی شهرستان دزپارت و شهید عباس‌پور در شهرستان ایذه. 

شهرستان‌هایی با بالاترین منابع آبی که همچنان در تأمین آب آشامیدنی خود با مشکل جدی مواجه هستند. 

آخرین تصاویری که به‌تازگی به دست خبرنگار ایلنا در استان خوزستان رسیده، نشان می‌دهد که در پی کاهش آب دریاچه سد شهید عباس‌پور، بخش‌های دیگری از روستای تاریخی ایوه از دل آب سر بیرون آورده است. 

درست همانند گورستان تاریخی این منطقه باستانی که در سال گذشته اخبار و تصاویر آن در گزارشی از همین خبرگزاری بازتاب گسترده‌ای داشت. 

منطقه ایوه شامل مجموعه‌ای از روستاهای پراکنده کوچک در شمال باختری شهرستان ایذه بودند که با آبگیری سد شهید عباس‌پور این روستاها به زیر آب رفتند و حالا با پایین رفتن آب در پشت این سد، بخش‌هایی از این روستا سر از دل آب بیرون آورده و از قسمت‌های وسیعی از گورستان تاریخی آن پس از سال‌ها یک‌بار دیگر رونمایی شد. 

افزایش مهاجرت از خوزستان

کاهش شدید منابع آبی در خوزستان، استانی با بیشترین رودخانه‌های کشور از یک طرف و هجوم گردوغبار و ریزگردها به‌خصوص همزمان با آغاز قرن جدید، می‌تواند زنگ خطری جدی باشد که حداقل تأثیر منفی آن، افزایش مهاجرت از این استان مرزی را به دنبال خواهد داشت.

مردمی که سال‌هاست به وعده‌ها و طرح‌های دولت‌های مختلف برای مقابله با ریزگردها دلخوش کرده بودند، حالا با از دست دادن امید خود، چاره‌ای جز ترک دیار اجدادی ندارند.