شاخص آلودگی هوا در چهارمحال و بختیاری به 104 رسید

 شاخص آلودگی هوا در چهارمحال و بختیاری به 104 رسید5-تیر-1401

مدیرکل محیط زیست چهارمحال و بختیاری گفت: امروز هوای استان با شاخص آلودگی 104 یعنی ناسالم برای گروه‌های حساس شامل سالمندان، اطفال و بیماران قلبی و ریوی ثبت شده است و باید از رفت‌وآمدهای غیرضروری اجتناب شود.شاخص آلودگی هوا در چهارمحال و بختیاری به 104 رسید

شهرام احمدی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در شهرکرد گفت: شاخص آلودگی هوا در درجه‌بندی شامل صفر تا ۵۰ هوای پاک، ۵۰ تا ۱۰۰ هوای قابل قبول یا سالم، ۱۰۰ تا ۱۵۰ هوای ناسالم برای گروه‌های حساس، ۱۵۰ تا ۲۰۰ هوای بسیار ناسالم برای همه گروه‌ها و ۲۰۰ تا ۲۵۰ هوای خطرناک تقسیم‌بندی می‌شود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست چهارمحال و بختیاری افزود: امروز هوای استان با شاخص ۱۰۴ یعنی ناسالم برای گروه‌های حساس شامل سالمندان، اطفال و بیماران قلبی و ریوی ثبت شده است که باید از رفت‌وآمدهای غیرضروری اجتناب شود و تا حد ممکن فعالیت‌ها در فضای باز کاهش پیدا کند.

وی ادامه داد: محیط زیست نیز در این راستا نظارت بر واحدهای افزایش آلایندهایی که پاکی هوا را با مشکل مواجه می‌کند از جمله سنگ‌شکن‌ها افزایش داده است.

احمدی به تشکیل کارگروه «اضطرار آلودگی هوا» اشاره کرد و بیان داشت: طبق قانون سازمان هواشناسی ۹۶ ساعت قبل از ورود گرد و خاک و یا وزش باد شدید باید این توده هوایی را اعلام کند و مرکز بهداشت نیز ۱۲ ساعت بعد از این اعلام با توجه به وضعیت هوا شرایط را به محیط زیست اعلام کند تا  تا کارگروه «اضطرار آلودگی هوا» با حضور دستگاه‌های مربوطه تشکیل و تصمیمات لازم برای روند فعالیت در محل اتخاذ شود.

وی ادامه داد: با توجه به پیش‌بینی‌های اعلام شده آمادگی لازم برای مقابله با این گردوغبار را داریم و اگر شرایط هوایی برای همه ناسالم و یا خطرناک شد کارگروه در اسرع وقت تشکیل و تصمیمات لازم اتخاذ می‌شود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان با بیان اینکه امروز شرایط در حد تشکیل کمیته نیست اما نظارت‌ها شدت گرفته است، افزود: پنج‌شنبه گذشته نیز مدت کوتاهی شاخص آلودگی هوا از ۱۵۰ بالاتر رفت اما به علت عدم ثبات آلودگی و خطرناک نشدن شاخص با وجود آمادگی لازم کارگروه تشکیل نشد البته جلوی اجرای ساخت‌سازها و فعالیت صنایعی که سبب تشدید آلودگی هوا می‌شود گرفته شد.

وی در پایان گفت: به علت خشکسالی سال‌های اخیر در خاورمیانه و کشور در سال جاری بیشتر شاهد ورود گرد و غبار با عامل خارجی خواهیم بود.