احتمال وقوع تنش آبی در 300 روستا و 22 شهر چهارمحال و بختیاری

 احتمال وقوع تنش آبی در 300 روستا و 22 شهر چهارمحال و بختیاری5-تیر-1401

مدیرکل آبفا چهارمحال و بختیاری گفت: پیش‌بینی می‌کنیم با آغاز فصل گرما در 300 روستا و 22 شهر استان تنش آبی داشته باشیم.احتمال وقوع تنش آبی در 300 روستا و 22 شهر چهارمحال و بختیاری

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرکرد، احمدرضا محمدی امروز در نشست با خبرنگاران چهارمحال و بختیاری گفت: پیش‌بینی می‌کنیم با آغاز فصل گرما در ۳۰۰ روستا و ۲۲ شهر استان تنش آبی داشته باشیم.

مدیرکل آبفا چهارمحال و بختیاری ادامه داد: سند جامع تأمین آب شرب و کشاورزی استان در حال تدوین است تا بر مبنای آن از وزارت نیرو تخصیص آب بگیریم و پروژه تعریف کنیم.

استحصال سالانه ۹۲ میلیون مترمکعب آب در استان

وی افزود: هم اکنون در استان حدود ۹۲ ملیون مترمکعب در سال آب استحصال می‌کنیم که این میزان در ۴۳ شهر و ۶۴ روستا استفاده می‌شود.

محمدی اضافه کرد: ۹۵۰ هزار نفر از جمعیت استان تحت پوشش شبکه آبرسانی هستند که این میزان شامل ۳۲۰ هزار نفر جنعیت روستایی و ۶۴۰ هزار نفر جمعیت شهری است.

وی با اشاره به میزان مصرف بالای آب در فصل تابستان، گفت: به طور متوسط بخش خانگی ۳۷ درصد، اداری ۶۰ درصد مصرف سالانه خود را در تابستان استفاده می‌کنند.

پساب رایگان برای آبیاری فضای سبز ادارات

مدیرکل آبفا استان گفت: با تمام دستگاه‌های اداری استان مکاتبه انجام دادیم که با تحویل پساب رایگان برای آبیاری فضای سبز خود اقدام کنند در غیر این صورت آب مجموعه محدود و قطع می‌شود و در نهایت پساب آن‌ها فروخته می‌شود.

نوسازی 100 کیلومتر از شبکه آبرسانی استان

وی ادامه داد: طی سال گذشته ۱۰۰ کیلومتر از شبکه آبرسانی استان نوسازی شد و ۲۰ کیلومتر در دست انجام است و ۱۵۰ دستگاه لوازم چاهی تعمیر، هشت مخزن جدید ایجاد و سه حلقه چاه حفر شد.

محمدی با اشاره به اینکه بالغ بر ۸۰۰ کیلومتر از شبکه استان نیاز به نوسازی دارد، عنوان کرد: هم‌اکنون ۲ حلقه چاه در دست حفر داریم تا میزان مصرف را در تابستان مدیریت کنیم.

وی اضافه کرد: طی قراردادی که در سال گذشته با قرارگاه امام حسن مجتبی(ع) منعقد شد عملیات آبرسانی به ۴۴ روستا در دست انجام است.

گشت اکیپ‌های کنترل مصرف در سطح شهرها

مدیرکل شرکت آب و فاضلاب استان افزود: هم‌اکنون اکیپ‌های کنترل مصرف در حال گشت‌زنی هستند و با هرگونه مصرف بی‌رویه اعم از شست‌وشوی ماشین و معابر برخورد می‌کنند و در صورت تکرار آب مشترک تا ۲۴ ساعت و یا تا پایان پیک مصرف قطع می‌شود.

وی گفت: برای مشترکینی که الگوی مصرف را رعایت کنند هیچ افزایش قیمتی وجود ندارد اما با مشترکین پُرمصرف از طرق مختلف مانند افزایش قیمت، هشدار و جمع‌آوری انشعاب برخورد می‌شود.