نقد تند سعید زیباکلام به حکمرانی «حاج‌آقایی» در کشور

 نقد تند سعید زیباکلام به حکمرانی «حاج‌آقایی» در کشور14-مرداد-1401

انتقادیک خودی به روش فوق آلوده ودستوری ونمایشی پوچ معروف به حکم رانی حاج آقایی یعنی ازبالا به پایین برای ماستمالی کردن واقعیت وجایگزین کردن اقدام به دروغ تبلیغاتی می شود.

سعید زیباکلام، فعال سیاسی اصولگرا در یادداشتی نوشت:ظرف این سال‎های اخیر، روند یا رفتار پارادایمی دیگری از ”حکمرانی حاج‌آقائی“ قابل روئیت تر شده. در جایی سیلی می ‎آید و یا قطاری از ریل خارج می‎شود و یا مجتمع چندین ده واحدی فرو می‎ریزد و یا محله‎ای متراکم از جمعیت دچار آتش ‎سوزی شدید می‎شود بدون اینکه ماشین‎های سازمان آتش ‎نشانی امکان ورود به نقاط کانونی حریق داشته باشند و هکذا. و سپس بسیاری از مقامات عالی‎رتبه، همچون رئیس جمهور، رئیس ‎مجلس، رئیس قوه قضائیه، معاون اول رئیس جمهور و هکذا، به مقامی یا نهادی تابع خود دستور بررسی قصور و تقصیرهای احتمالی، و شناسایی علل وقوع حادثه یا فاجعه را صادر می‎کنند. در برخی موارد مقام عالی‎رتبه دستور می‎دهد «همۀ دستگاه‎ها اقدامات و تدابیر لازم را برای پیشگیری از بروز خسارات در دستور کار قرار دهند» (حاج آقا رئیسی دربارۀ سیل‎های اخیر).

سال‎های نیمۀ اول دهۀ شصت که پست‎های مدیریتی داشتم به سرعت متوجه شدم که بسیاری از این قبیل فرامین، هنگامی که به سطوح مدیریت‎های اجرایی و کارشناسی می‎رسد، در اکثر قریب به اتفاق موارد بی ‎سروصدا بایگانی می‎شود و در صورتی که مقام دستوردهنده چندین ماه یا سال بعد پیگیر اجرای دستور خود شود مدیران میانی و پایین دستی با همکاری کارشناسان خود، همان کارمندان، گزارشی از اقدامات برایش تهیه می‎کنند که آن مقام باید هم وقت کافی برای مطالعۀ دقیق گزارش داشته باشد و هم بسیار هوشمند و نکته‌سنج باشد تا بفهمد در واقع هیچ کاری انجام نشده .

آنچه اما در عمل رخ می‎دهد این است که این مقامات در اکثر قریب به اتفاق موارد، هیچ‌گاه پیگیر اجرای دستور خود نمی‎شوند و در موارد نادری هم که بشوند بسیار نامحتمل است که مجال خواندن دقیق گزارش اقدامات را داشته باشند، و چنانچه بر حسب تصادف، با هشیاری و دقت بالا بخوانند و متوجه شوند هیچ اقدام جدّیِ موثّری انجام نشده، قریب به محال است که از مقصران دستگاه تابعۀ خود بازخواست کرده، اِعمال مجازات کند و سپس ماجرا را به اطلاع جمهور مردم برساند.

تا اینجای این چهره از ”حکمرانی حاج‌آقائی“، تنها به رفتار حاکمان و مقامات و دستگاه‎های اجرایی حکمرانی پرداختم. اما در این چهره، رسانه‎ ها هم نقش فوق ‎العاده موّثری دارند تا آن مصائب و فجایع هر ساله تکرار شود و آب هم از آب تکان نخورد. زیرا رسانه‌‎های ما اعم از رسانۀ موسوم به ملّی تا مطبوعات و شبکه ‎های اجتماعی نوعاً آن مصائب و فجایع را پیگیری نمی‎کنند.

بخش مکمّل این چهره از ”حکمرانی حاج‌آقائی“، دستگاه‎های نظارتی از قبیل مجلس، شوراهای عالی غیر قانونی، و قوۀ قضائیه هستند. هیچ یک از این نهادهای نظارتی و بالادستی نوعاً پیگیر آن مصائب و فجایع نمی‎شوند و چنانچه یکی از نمایندگان مجلس ازسر وظیفه ‎شناسی و یا به علت فشار برخی از شهروندان حوزۀ انتخابیۀ خود، پیگیر ماجرا شود جناب آقای رئیس مجلس زودا زود او را به لطایف‌الحیلی کاملاً ”حاج‌آقایی“ به اسکات می‎کشاند.

سکوت تشکل‎های مختلف قانونی و غیر قانونی، اعم از سیاسی یا صنفی یا دانشجویی و سازمان‎های مردم نهاد، در این زمینه به تقویت و تحکیم هر چه عمیق‎تر ”حکمرانی حاج‌آقائی“ مدد می‎رساند.