پرتاب «آرتمیس»، موشک جدید ناسا برای اعزام فضانوردان به ماه، به‌دلیل نقص فنی لغو شد

 پرتاب «آرتمیس»، موشک جدید ناسا برای اعزام فضانوردان به ماه، به‌دلیل نقص فنی لغو شد۸-شهریور-۱۴۰۱

نمایی از موشک «آرتمیس» که هدف آن اعزام مجدد فضانوردان به کره ماه پس از توقف طرح «آپولو» در حدود ۵۰ سال پیش است

آژانس فضایی آمریکا، ناسا، روز دوشنبه هفتم شهریور اعلام کرد که پرتاب اولین موشک از طرح جدید این سازمان برای اعزام فضانوردان به کره ماه به‌دلیل نشت در مخزن سوخت و نقص فنی در موتور لغو شده است.

اولین تاریخ محتمل برای پرتاب این موشک روز جمعه اعلام شده ولی ممکن است باز هم به تاخیر بیافتد.

هدف طرح «آرتمیس» اعزام مجدد فضانوردان به کره ماه پس از توقف طرح «آپولو» در حدود ۵۰ سال پیش است.

بامداد روز دوشنبه به وقت محلی هنگام آماده کردن موشک برای پرتاب، نشت هیدروژن بسیار سرد و اکسیژن از مخزن سوخت تشخیص داده شد. نشت سوخت به خصوص هیدروژن سرد که بسیار خطرناک است در همان محلی روی داد که در عملیات آزمایشی آماده کردن موشک چند ماه پیش تشخیص داده شده بود.

به گفته مقامات ناسا پس از رفع این مشکل کارشناسان تشخیص دادند که دستگاه‌های خنک‌کننده یکی از چهار موتور موشک به خوبی کار نمی‌کند. در پی بروز این نقض فنی پرتاب موشک لغو شد و مهندسین ناسا به بررسی دلایل بروز آن ادامه می‌دهند.

بیل نلسون، سرپرست ناسا، گفت: «این یک دستگاه و سیستم بسیار پیچیده‌ای است و قبل از پرتاب موشک باید مطمئن شویم که تمامی اجزای آن به خوبی کار می‌کنند».

او در مورد بروز نقض فنی افزود: «این مسائل بخشی از فعالیت‌ها و برنامه‌های فضایی و بخصوص یک پرتاب آزمایشی است».

این موشک قرار بود یک کپسول مخصوص حمل فضانوردان را به مدار کره ماه ببرد و در پایان ماموریت شش هفته‌ای قرار بود این کپسول در ماه اکتبر در اقیانوس آرام فرود بیاید.

این موشک به طول ۹۸ متر نیرومندترین پيشرانه مخصوص سفرهایی فضایی است که ناسا تاکنون ساخته است و حتی از موشکی که در ماموریت «آپولو» مورد استفاده قرار گرفت، نیرومندتر است.

به گفته مقامات ناسا، هنوز تاریخ پرتاب این موشک مشخص نشده است و به نتیجه تحقیقات مهندسان در مورد نقض فنی در دستگاه‌های خنک‌کننده موتور موشک بستگی دارد.

هنگام بروز نقض فنی هنوز فضانوردان وارد کپسول «اوریون» نشده بودند و همچون ساعات قبل از شروع هر ماموريت فضايی، با استفاده از آدمک‌های مجهز به حس‌سنج که به جای فضانوردان در صندلی‌های کپسول نصب می‌شوند میزان لرزش، تابش فضایی و سایر عوامل موثر در سلامت و ايمنی خدمه بررسی شد.

تعداد کثیری از مردم و کامالا هریس، معاون رئیس‌جمهوری آمریکا، و تعداد دیگری از مهمانان ويژه برای تماشای لحظه پرتاب موشک در اطراف پایگاه فضایی کندی در فلوریدا تجمع کرده بودند.

به گفته مقامات ناسا غروب روز یکشنبه نیز مشخص شده بود که در تماس با کپسول حامل فضانوردان نیز نقض فنی بروز کرده و تماس بین مرکز کنترل پرواز با کپسول «اوریون» حدود یازده دقیقه تاخیر دارد. هر چند این مشکل تا زمان آمادگی برای پرتاب در صبح دوشنبه رفع شده بود ولی تحقیق در مورد آن ادامه دارد.

گذشته از تمامی نقص‌های فنی، وقوع طوفان و صاعقه همزمان با ساعت تعیین شده برای پرتاب موشک در عمل از پرتاب آن جلوگیری می‌کرد. به فاصله کوتاهی پس از لغو پرتاب و توقف شمارش معکوس، توده‌ای از ابر سیاه آسمان منطقه را فرا گرفت و صدای صاعقه‌های شدید در سراسر سواحل فلوریدا به گوش می‌رسید.

بر اساس گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس/ش.ر/ک.ر