خسارت بیش از 100 میلیارد دلاری تجاوز آمریکا به صنعت نفت سوریه

 خسارت بیش از 100 میلیارد دلاری تجاوز آمریکا به صنعت نفت سوریه۸-شهریور-۱۴۰۱

میزان خسارات وارده ورود بیش از۱۰ ساله سپاه تروریست قدس به سوریه که موجب پیدایش داعش وجنگ داخلی وویرانی سوریه ونابودی اقتصادی وسوریه و بابیش از۵۰۰ هزارکشته وترک نیمی ازجمعیت سوریه شد چقدر بوده یا چندبرابربیش از حسارت ادعایی آمریکا به صنعت نفت سوریه بوده است؟

خسارت بیش از 100 میلیارد دلاری تجاوز آمریکا به صنعت نفت سوریه

تهران- ایرنا - وزارت خارجه سوریه اعلام کرد: اقدامات نظامیان آمریکایی در غارت و تجارت غیرقانونی منابع نفت و گاز سوریه با همراهی گروه های تروریستی مسلح تجزیه طلب تحت حمایت واشنگتن، در بخش استخراج، تامین، توزیع و سرمایه گذاری نفت، گاز و منابع زیرزمینی این کشور، ۱۰۷.۱ میلیارد دلار خسارت به سوریه وارد کرده است.

به گزارش امروز (سه شنبه) خبرگزاری رسمی سوریه (سانا)، وزارت امور خارجه این کشور با ارسال دو نامه به دبیرکل سازمان ملل متحد و رئیس شورای امنیت اعلام کرده که «بر اساس آمار وزارت نفت سوریه خسارت های مستقیم  تجاوز نظامیان آمریکایی به منابع گازی و نفتی این کشور ۲۴.۲ میلیارد دلار برآورد شده که بر اثر غارت نفت، گاز و منابع زیرزمینی سوریه صورت گرفته است.

براساس این گزارش، در شمال شرق سوریه نیز گروههای مسلح تجزیه طلب با حمایت نظامیان اشغالگر آمریکایی از طریق استخراج، قاچاق و تجارت غیرقانونی نفت، گاز و سایر منابع سوریه بالغ بر۱۸.۲ میلیارد دلار به اقتصاد سوریه خسارت زده اند.

وزارت خارجه سوریه همچنین افزوده است: خسارت های ناشی از خرابکاری و سرقت تاسیسات استخراج و انتقال نفت، گاز و منابع زیرزمینی توسط گروه‌های تروریستی۳.۲ میلیارد دلار و خسارت ناشی از بمباران نیروهای موسوم به ائتلاف به تاسیسات نفت و گاز سوریه ۲.۸ میلیارد دلار و خسارت های غیرمستقیم تخمین زده شده به تاسیسات نفتی و گازی این کشور تا اواسط سال جاری به ۸۲.۹ میلیارد دلار بالغ می شود.

این خسارتها شامل آسیب به تولید نفت خام، گاز طبیعی و گازخانگی و انواع مشتقات نفتی و منابع زیرزمینی به دلیل کاهش تولید به دلیل عملیات نظامی و تخریب، سرقت و تجارت غیرقانونی توسط گروه های تروریستی و تجزیه طلب تحت حمایت آمریکا و فعال در مناطق نفتی و گازی سوریه بوده است.

وزارت امور خارجه سوریه با اشاره به اینکه بر اساس ارقام و آمارهای ذکر شده، برآورد کلی خسارت ها به بخش نفت، گاز و منابع زیرزمینی سوریه تا اواسط سال جاری ۱۰۷.۱ میلیارد دلار برآورد شده، لذا دمشق حق اتخاذ تدابیر قانونی برابر حقوق بین الملل و منشور سازمان ملل متحد برای مطالبه جبران خسارت های مزبور را محفوظ می داند.

دولت سوریه پیش از آغاز بحران این کشور در اسفندماه سال 1389، روزانه 387 هزار بشکه نفت از چاه های نفتی خود که عمدتا در استان های الرقه و دیرالزور واقع است، برداشت می کرد که با ظهور و بروز گروه های تروریستی به ویژه داعش در سوریه، این چاه ها به دست تروریست های داعش افتاد و این گروهک تروریستی از همان زمان با کمک ترکیه اقدام به برداشت، انتقال و فروش نفت به صهیونیست ها و دیگر مشتریان خود نمود.

با شکست گروه تروریستی داعش در سوریه در اواخر آبانماه سال 1396 و پیش از آن در عراق توسط ارتش های این دو کشور و نیروهای مقاومت اسلامی، آمریکا که بازوی خود را در سوریه و عراق از دست داده بود، اقدام به تقویت نظامیان خود بدون اجازه و موافقت دولت دمشق در سوریه نمود. از همان زمان یانکی ها با ورود غیر قانونی به سوریه اقدام به سرقت و فروش نفت این کشور کرده اند که تاکنون نیز ادامه دارد.