اعلام آمار معلولان ذهنی، بیماران روانی مزمن و سالمندانِ مجهول‌الهویه و فاقد سرپرست

 معاون بهزیستی استان تهران در گفت‌وگو با ایلنا:

۹-شهریور-۱۴۰۱

معاون امور توانبخشی بهزیستی استان تهران با بیان اینکه بیش از ۱۴۹ هزار فرد دارای معلولیت تحت پوشش بهزیستی استان تهران هستند، از نگهداری از ۱۲۰ معلول ذهنی خفیف در خانه‌های کوچک حمایتی خبر داد.

«یوسف رضایی» معاون امور توانبخشی بهزیستی استان تهران در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا با اشاره به اقداماتی که در معاونت توانبخشی ارائه می‌شود، گفت: در حوزه معاونت امور توانبخشی دفتر توانمندسازی، دفتر روزانه توان پزشکی و دفتر شبانه روزی و مراقبتی به جامعه هدف خدمات ارائه می‌دهد.

وی با اشاره به افراد دارای معلولیت تحت پوشش بهزیستی استان تهران ادامه داد: تعداد معلولان استان تهران بر حسب جنسیت شامل ۹۲۸۶۹ نفر معلول مرد و ۵۶۸۲۱ نفر افراد دارای معلولیت زن تحت پوشش هستند و در مجموع ۱۴۹ هزار و ۶۹۰ نفر افراد دارای معلولیت تحت پوشش سازمان قرار گرفته‌اند.

معاون امور توانبخشی بهزیستی استان تهران با اشاره به تعداد معلولان استان تهران بر حسب نوع معلولیت گفت: همچنین تعداد ۶۸ هزار و ۵۵ معلول جسمی حرکتی، ۴۵۶۲۰ معلول ذهنی، ۱۸۷۸۸ نابینا، ۲۵۰۸۶ ناشنوا، ۱۲۶۳۱ بیمار اعصاب و روان، ۳۰۵۸۸ فرد دارای مشکل صوت و گفتار تحت پوشش قرار داشته و خدمات به این افراد ارائه می‌شود.

رضایی با اشاره به اقدامات دفتر توانمندسازی معلولان گفت: اقداماتی از جمله ارائه خدمات تردد به معلولین، اجرای مفاد قانون جامع حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت، خدمات مناسب‌سازی و دسترس پذیری، کمک هزینه تحصیلی دانشجویان و دانش آموزان معلول، کمک هزینه‌های درمان، تغذیه و خدمات توانبخشی بیماران متابولیکی در دفتر توانمندسازی ارائه می‌شود، همچنین جلساتی در خصوص توانبخشی مبتنی بر جامعه روستایی و شهری کمیسیون تشخیص نوع و شدت معلولیت در این دفتر برگزار می‌شود.

وی درباره دفتر روزانه و توان پزشکی گفت: توانبخشی هنری معلولان، توانبخشی حرفه‌ای و آماده‌سازی شغلی معلولین گروه توانبخشی، تامین و خرید وسایل و لوازم کمک توانبخشی مراکز توانبخشی روزانه از جمله اقداماتی است که در دفتر روزانه و خدمات توان پزشکی ارائه می‌شود.

معاون امور توانبخشی بهزیستی استان تهران همچنین تصریح کرد: مراکز توانبخشی روزانه شامل ۲۴ مرکز غیردولتی روزانه آموزشی و توانبخشی معلولین ذهنی است که به ۸۷۹ نفر خدمت ارائه می‌کند و ۴۷ نفر هم پشت نوبتی دارد، همچنین ۱۴ مرکز روزانه آموزشی و توانبخشی در زمینه مبتلایان به اختلالات طیف اوتیسم که به ۴۳۵ نفر خدمت ارائه می‌کند.

رضایی ادامه داد: در ۴ مرکز غیردولتی روزانه آموزشی و توانبخشی خانواده و کودک مبتلا به اختلالات شنوایی ۲۵۵ نفر خدمات می‌گیرند. همچنین در ۵ مرکز غیردولتی روزانه آموزشی و توانبخشی معلولین جسمی و حرکتی ۱۷۷ نفر خدمات می‌گیرند. در ۲ مرکز غیردولتی روزانه آموزشی و توانبخشی معلولین ضایعه نخاعی ۱۷۹ نفر تحت پوشش هستند. در ۶ مرکز غیردولتی روزانه آموزشی و توانبخشی سالمندان ۱۹۶ نفر تحت پوشش هستند.

وی با بیان اینکه در مجموع ۱۰۳ مرکز غیردولتی ۴۴۱۲ نفر خدمات گیرنده و ۴۸۹ نفر پشت نوبت هستند، تصریح کرد: همچنین در ۳ مرکز روزانه آموزشی و توانبخشی بیماران روانی مزمن ۱۰۲ نفر تحت پوشش هستند. ۳ مرکز غیردولتی روزانه آموزشی و توانبخشی ویژه اختلالات دهانی بلع و تغذیه فعال بوده و ۳۰۰ نفر تحت پوشش این مراکز هستند.همچنین ۷ مرکز غیردولتی روزانه حرفه‌آموزی به ۲۸۹ نفر خدمات ارائه می‌دهند.

معاون امور توانبخشی بهزیستی استان تهران با اشاره به خدمات شبانه‌روزی و مراقبتی گفت: توسعه رفاه اجتماعی و ارتقای کیفیت زندگی با ارائه خدمات حمایتی مستمر، کمک و مراقبت نگهداری و توانبخشی معلولان سالمندان و بیماران روانی مزمن در خانواده، خدمات توانبخشی آموزشی توان پزشکی و اجتماعی در خانه‌ها، خدمات توانبخشی آموزشی، توان پزشکی اجتماعی و مراقبتی شبانه روزی در مراکز از جمله اهدافی است که در مراکز شبانه‌روزی دنبال می‌شود.

رضایی درباره خدماتی که در مراکز شبانه‌روزی ارائه می‌شود، گفت: در ۷۲ مرکز سالمندان ۴۱۵۹ نفر ساکن هستند که ۱۱۳۳ نفر از این افراد با حکم قضایی (مجهول و فاقد سرپرست) در این مراکز به سر می‌برند. همچنین در ۸ مرکز معلولان ذهنی زیر ۱۴ سال ۵۱۸ نفر تحت پوشش  بوده و ۲۷۰ نفر با حکم قضایی (مجهول و فاقد سرپرست) در این مراکز حضور دارند. همچنین در ۲۹ مرکز معلولان ذهنی بیش از ۱۴ سال، ۳۱۲۲ نفر در مراکز ساکن بوده و ۸۷۹ نفر با حکم قضایی (مجهول و یا فاقد سرپرست موثر) در این مراکز حضور دارند، در ۳۹ مرکز بیماران روانی مزمن ۲۶۵۵ ساکن در مراکز بوده و ۱۳۴۱ نفر با حکم قضایی (مجهول و فاقد سرپرست) در این مراکز حضور دارند. همچنین در ۴ مرکز معلولان جسمی حرکتی، ۵۸۰ نفر در مراکز ساکن بوده که ۵۱ نفر با حکم قضایی و فاقد سرپرست موثر هستند.

به گفته وی در مجموع ۱۵۱ مرکز به صورت شبانه روزی خدمات ارائه می‌دهند که ۱۱۰۳۴ نفر ساکن در مراکز بوده و ۳۶۷۴ نفر نیز با حکم قضایی در مراکز حضور دارند.

معاون امور توانبخشی بهزیستی استان تهران در پایان با اشاره به خانه‌های کوچک یا حمایتی معلولان و سالمندان با سقف ظرفیت ۱۰ نفر در هر خانه گفت: در حال حاضر ۱۵ خانه معلولان ذهنی خفیف فعال است که ۱۲۰ نفر در این خانه‌ها ساکن بوده و ۸۷ نفر با حکم قضایی نیز حضور دارند.