ساکنان اطراف تالاب‌ها معیشت خود را از دست داده اند

 مدیرکل محیط زیست فارس مطرح کرد؛

۹-شهریور-۱۴۰۱

مدیرکل محیط زیست فارس گفت: مجموعه مدیریتی استان برای نجات محیط زیست و کم کردن مشکلات آینده باید برنامه داشت و افق نگر باشد.

به گزارش ایلنا، عطا پورشیرزاد در نشست خبری در جمع اصحاب رسانه با اشاره به اینکه در بخش های مختلف توسعه ناپایدار را شاهد هستیم ، عنوان کرد:بحران آب ناشی از بی‌توجهی به محیط زیست است که تاثیر خود را در کشاورزی گذاشته است اگر امروز تالاب‌ها خشک شدند تاثیرش بر زندگی ساکنان اطراف تالاب‌ها خود را نشان داده و معیشت خود را از دست دادند.

او گفت: اگرچه تغییر اقلیم در سطوح مخالف حاکم است اما اقدامات صورت گرفته مطالعه نشده، بدون ارزیابی و... است که این اتفاقات شرایط حاضر حوزه محیط زیست را رقم زده است.

وی افزود: مسئله آب در حوزه کشاورزی و تالاب ها اثر خود را گذاشته است و منجر به بروز مشکلاتی در جوامع محلی شده است.

به گفته پورشیرزاد برنامه های افق نگر با در نظر گرفتن تهدیدها و داشته ها باید باشد و این انسجام در استان وجود دارد.

مدیرکل محیط زیست فارس با اشاره به احیای تالاب ها و جلوگیری از روند به وجود آمده گفت: این موضوع را درصدی، فنی تر و جزئی تر نگاه می کنیم و تکالیف تمامی دستگاه های مسئول در این حوزه احصا،اعلام و برای آن ژمان بندی شده است که در چه زمانی و با چه درصدی باید عمل شود.

پورشیرزاد با بیان اینکه این روند ادامه خواهد داشت تا به نتیجه نسبی قابل قبول برسیم ابراز کرد: د برای اینکه بتوانیم اینده محیط زیست را دقیق تر ببینیم باید طرح هایی هم دید و در راستای برنامه محور بودن  پیشنهاد داده ایم که طرح هایی برای اینده ارایه شود  که از ظرفیت استفاده شود.

وی با اشاده به پیگیری ۴ مورد طرح راه اندازی مرکز کنترل ، پایش و سلامت بهداشت محیط زیست شهری و ضرورت ان با توجه به افزایش جمعیت و تغییرات اب و هوایی گفت: سامانه پایش مدیریت آلودگی هوا نیز به عنوان طرح دیگر مطرح شده است

0 (1)

پورشیرزاد با اشاره به اینکه در محیط زیست طبیعی و تنوع محیط زیستی ۲ طرح معرفی اکوپارک میان کتل ارژن برای استفاده گردشگری،پژوهشی و تحقیقاتی و احیای جمعیت آهو در پارک ملی بختگان در نظر گرفته شده است، بیان کرد: با توجه به آسیب هایی که حیات وحش دیده  و گونه هایی که در معرض خطر هستند و بعضا از بین رفته اند  این طرح ها تشریح و با برنامه و پیش بینی اعتبار و علمی است.

وی با اشاره به اینکه برای اولین بار مدرسه محیط بانی در سطح کشور براساس تفاهم نامه سازمان محیط زیست  با اموزش پرورش در نظر گرفته شده است، یادآور شد: استان فارس به عنوان پایلوت انتخاب شد تا در مهرماه افتتاح شود.

مدیرکل محیط زیست فارس گفت: هدف تربیت نیروی فنی متخصص محیط زیستی است که از هنرستان در این حوزه تحصیل کند و به صورت ۱۰۰ درصد باشد.