(يادداشت روز) دروغ نامه ی کیهان " مصر، وراي هياهو "



نقد وبررسی : (يادداشت روز) دروغ نامه ی کیهان  " مصر، وراي هياهو "  
"یادداشت روز نویس غیر ایرانی بدون  توجه به این واقعیت که غرب به خصوص آمریکا نه مخالف شکل گیری حکومت دمکراتیک پس از سقوط شاه در ایران بودند ،بلکه برعکس حمایت وتقویت از رژیم فاشیستی مذهبی  نا متعارف ایران کردند تا منجر به حذف نیروهای سکولار در ایران حذف  وسقوط امپراتوری شوروی شود .  همینطور با اشغال نظامی  افغانستان  وعراق نه موجب تقویت حاکمان ایران شدند ، بلکه بستر  ساز تغییر حکومت های سکولارمنطقه  به مذهبی شدند . ولی این قلم زن و امدار بدون اختلافات ریشه ای که بین تهران وقاهره وجود دارد . به ویژه اینکه دامنه ی اختلافات شان محور دمشق  وحماس بیشتر می شود .زیرا که مصر در کنار ترکیه وعربستان وقطر قرار دارد که  از مخالفان سوریه حمایت می کنند که مقابل تهران هستند که با هم امکانات مالی و تسلیحاتی وحتی اعزام نیرو به دمشق از دیکتاتور جنایتکار بشار اسد رئیس جمهور سوریه حمایت می کند . مهمتر اینکه  حماس از تهران و دمشق  فاصله گرفته بسوی کشور های حامی مخالفان سوریه نزدیک شده است .  اما  یادداشت روز نویس از موضع وارونه  وخواب شتری پنبه دانه ای دیده  ولف لف خوردن  مدعی شده  وحدت شيعه و سني از يك سو و وحدت مصر و ايران مي تواند ژئوپليتيك منطقه را دگرگون كند و افزوده  اکنون  فاصله اي وجود دارد و  نگراني غرب اين است كه اين قانون اساسي  جدید مصر  منتهی به از ميان رفتن فاصله میان این دو کشور منجر شود"
 همکار پاسدار شر یعتمداری  و قلم زن وامدار یادداشت روز نویس  که  باید عرب غیر ایرانی باشد  محور پیش نویس قانون اساسی جدید مصر  بررسی و تحلیل ولی فقیه گونه داده است  . البته  بدون آنکونه بگوید که اگر چنانچه مخالفان سکولار مرسی رئیس جمهور مصر اقلیتی نا چیز می باشند که در بین مردم مصر پایگاهی ندارند ، سئوال است که از چنین است .پس ترس امثال این قلم زن که نماینده و سخنگوی ملت مصر شده ناشی از چیست؟ مهمتر اینکه  چرا شیوه کپی شده وتکراری تجربه  34 سال دشمنی هیستریک با مدافعان حکومت سکولاریسم و  جدایی دین از حکومت در ایران  را اکنون قلم زن غیر ایرانی یادداشت روز نویس در مورد هواداران سکولاریسم در مصر دنبال کرده و در این مورد قلم زنی کرده است واینان را متهم به قتل و کشتن  مردم مصر کرده است. همچنین آمریکا واتحادیه اروپا وعربستان و روزنامه اشرق الاوسط در لندن را متهم کرده که از مخالفان مرسی یا حامیان سکولاریسم حمایت می کنند.  البته  برای قلم زن وامدار غیر ایرانی یادداشت روز نویس مهم نیست که مخالفان قانون اساسی جدید مصر چه می گویند. چونکه آنچه برایش مهم می باشد  محتوای  قانون اساسي جديد مصر  است که می گوید اسلامی است  . برای همین  گفته اين روزها در پشت صحنه اخبار رسانه هاي مخالف در سطوح بين المللي و منطقه اي برجسته شده است.  جالب اینکه  افزوده این قانو اساسی جدید مصر مي تواند براي منطقه الهام بخش باشد. زیرا که گذشته از اینکه وجه اشتراک پسوند اسلامی با نوع حکومت و قانون اساسی فاشیستی کودتایی ونا متعارف ایران دارد . از طرف دیگر  گفته مصر در سطح جهان عرب، جهان اسلام و قاره آفريقا از جايگاه برجسته اي برخوردار است چونکه  مصر حدود سه پنجم مسلمانان و سه چهارم اهل سنت را از نظر مذهبي تحت پوشش دارد. همچنین  الازهر گرچه در مصر است اما ماموريتي فرامرزي دارد و ماده 4 قانون اساسي مصر ايفاي چنين نقشي را براي الازهر با صراحت تمام- و با عبارت مجاله الامه الاسلاميه و العالم كله- اعلام كرده است. زیراکه ايفاي نقش مذهبي كه معطوف به ساخت يك دولت باشد  که برای حاکمان ایران می تواند بمثابه ی  مشابه ادعای رهبر ام القرای جهان اسلام کردن ولی فقیه در جماران باشد . اما براي غرب و رژيم هاي وابسته آن بسيار نگران كننده است. بهرحال یادداشت روز نویس غیر ایرانی بدون  توجه به این واقعیت که غرب به خصوص آمریکا نه مخالف شکل گیری حکومت دمکراتیک پس از سقوط شاه در ایران بودند ،بلکه برعکس حمایت وتقویت از رژیم فاشیستی مذهبی  نا متعارف ایران کردند تا منجر به حذف نیروهای سکولار در ایران حذف  وسقوط امپراتوری شوروی شود .  همینطور با اشغال نظامی  افغانستان  وعراق نه موجب تقویت حاکمان ایران شدند ، بلکه بستر  ساز تغییر حکومت های سکولارمنطقه  به مذهبی شدند . ولی این قلم زن و امدار بدون اختلافات ریشه ای که بین تهران وقاهره وجود دارد . به ویژه اینکه دامنه ی اختلافات شان محور دمشق  وحماس بیشتر می شود .زیرا که مصر در کنار ترکیه وعربستان وقطر قرار دارد که  از مخالفان سوریه حمایت می کنند که مقابل تهران هستند که با هم امکانات مالی و تسلیحاتی وحتی اعزام نیرو به دمشق از دیکتاتور جنایتکار بشار اسد رئیس جمهور سوریه حمایت می کند . مهمتر اینکه  حماس از تهران و دمشق  فاصله گرفته بسوی کشور های حامی مخالفان سوریه نزدیک شده است .  اما  یادداشت روز نویس از موضع وارونه  وخواب شتری پنبه دانه ای دیده  ولف لف خوردن  مدعی شده  وحدت شيعه و سني از يك سو و وحدت مصر و ايران مي تواند ژئوپليتيك منطقه را دگرگون كند و افزوده  اکنون  فاصله اي وجود دارد و  نگراني غرب اين است كه اين قانون اساسي  جدید مصر  منتهی به از ميان رفتن فاصله میان این دو کشور منجر شود:
"با اين وصف مي توان گفت قانون اساسي پيشنهادي تحولات اساسي در شاكله ساختار سياسي مصر به وجود آورده است. پيش از اين رئيس جمهور از اختيار مطلقه برخوردار بود تا جايي كه مجلس حالت تشريفاتي به خود گرفته بود مجلس در زمان مبارك هيچ نقشي در تعيين دولت و بودجه نداشت و مصوبات آن بدون تاييد رئيس جمهور قابليت اجرايي نداشت.نكته مهم ديگر كه مناقشات اخير را برانگيخت، توجه ويژه به نقش اسلام در قانونگذاري بود. براساس قانون اساسي جديد «اسلام مهمترين منبع قانونگذاري است»و «الازهر نهاد تضمين كننده جنبه هاي ديني جامعه مصر مي باشد». اينكه اسلام منبع قانونگذاري باشد و قوانين معارض با آن اجازه طرح در مجلس نداشته باشند و اينكه جامعه الازهر بعنوان نهادي كه حق دارد در مورد قوانين مصوب مجلس اعلام نظر كند و نظر او بدون نياز به تاييد نهاد ديگر- نظير رئيس جمهور- لازم الاجرا باشد، يك تحول مهم محتوايي به حساب مي آيد. جالب اين است كه در ماده 4 قانون اساسي جديد مصر، الازهر نهادي مستقل است كه رئيس آن با رأي علماي برجسته الازهر انتخاب شده و دولت موظف به پشتيباني مالي آن است.كاملاً واضح است كه مخالفان با قانون اساسي و در نتيجه «نظم جديد» مخالفند و اين مخالفت از يك سو به نقش برجسته مردم در انتخاب متوليان امور برمي گردد و از سوي ديگر به نقش دين و نهادهاي ديني در امور تقنيني و هويتي مصر باز مي گردد. مخالفان قانون اساسي مي دانند كه اگر نظام هر شهروند يك رأي حاكم باشد، جايي براي احزاب پرمدعايي مانند الوفد كه فاقد پشتوانه اجتماعي هستند باقي نمي ماند. بعضي از اين احزاب مثل الوفد كه دهها سال از حيات آنان مي گذرد به دليل وابستگي به غرب و هويت سكولاريستي شان قادر نيستند يك فراكسيون 10 نفره در مجلس 485 نفره مصر داشته باشند. از اين حيث دمكراسي توده اي و از اين مهمتر مردم سالاري ديني براي آنان مضر خواهد بود. آنان در روزهاي اخير با شعار عليه «ديكتاتوري» افرادي را كشتند، مغازه هايي را به آتش كشيدند چون نمي توانند از طريق مسير قانوني و حضور در انتخابات حرف خود را به كرسي بنشانند.در اين ميان مواضع غربي ها بسيار جالب- و البته از قبل قابل پيش بيني- بود. وزير امور خارجه آمريكا با مخالفان قانون اساسي جديد مصر ابراز همدلي كرد و با صراحت گفت: آمريكا همه ظرفيت خود رابراي كمك به مخالفان و تحقق خواسته هاي آنان به ميدان مي آورد. اتحاديه اروپا نيز از روند تحولات مصر ابراز نگراني كرد و رسانه هاي آن تصويري از يك انقلاب تازه در مصر ارائه كردند. رسانه هاي عربستان سعودي، قطر و... عليه مرسي وارد ميدان شدند. «شرق الاوسط» كه با پول سعودي در لندن چاپ مي شود ديروز طي تحليلي مرسي را متهم كرد كه از قدرت خود سوء استفاده كرده و مصر را به آشوب كشيده است. جالب اين است كه يك رسانه ديگر سعودي- الحيات- هم ديروز در سرمقاله خود مرسي را به دنباله روي از حسني مبارك متهم كرد و حال آنكه همين عربستان همه ظرفيت خود را براي رهانيدن رئيس جمهور مخلوع مصر پاي كارآورد و ملك عبدالله از حسني مبارك خواست كه براي ادامه حيات خود به «رياض» بيايد. در تحولات مصر يك اتفاق جالب اين بود كه جاي افراد عوض شد.كاملاً واضح است كه قانون اساسي جديد مصر كه اين روزها در پشت صحنه اخبار رسانه هاي مخالف در سطوح بين المللي و منطقه اي برجسته شده است، مي تواند براي منطقه الهام بخش باشد. جداي از اين كه خود مصر در سطح جهان عرب، جهان اسلام و قاره آفريقا از جايگاه برجسته اي برخوردار است، مصر حدود سه پنجم مسلمانان و سه چهارم اهل سنت را از نظر مذهبي تحت پوشش دارد. الازهر گرچه در مصر است اما ماموريتي فرامرزي دارد و ماده 4 قانون اساسي مصر ايفاي چنين نقشي را براي الازهر با صراحت تمام- و با عبارت مجاله الامه الاسلاميه و العالم كله- اعلام كرده است. ايفاي نقش مذهبي كه معطوف به ساخت يك دولت باشد براي غرب و رژيم هاي وابسته آن بسيار نگران كننده است. غرب براساس سياست شناخته شده اش با هر نوع وحدت مذهبي، فرهنگي، سياسي و... جهان اسلام مخالف است و براي متلاشي كردن جهان اسلام همه ظرفيت هاي خود را به ميدان آورده و در فاصله 100 سال گذشته به توفيق هاي زيادي رسيده است. حالا اگر سني ها نه در ذيل يك گرايش افراطي كه از جامع المدينه تغذيه مي شود بلكه در ذيل يك گرايش عقلاني كه برادري مسلمانان را دنبال مي كند و پيروي از هر مذهب اعم از مذاهب شيعي و مذاهب سني را مجزي مي داند، گرد هم آيند، توطئه 100 ساله غرب از ميان برمي خيزد و گروه هاي وابسته كه به نام دين خون مسلمانان را مي ريزند، به حاشيه مي روند.مردم سالاري ديني در مصر براي غرب خطرناك است چرا كه از يك سو چنين الگويي كالايي ذيل عنوان «ليبرال دموكراسي» را از سكه مي اندازد و از سوي ديگر زمينه ساز حل و فصل مسايل جهان اسلام در درون خود جهان اسلام مي شود. غرب به خوبي مي داند كه مردم سالاري ديني كه با الازهر ضمانت شود گرايش زيادي به تشيع دارد كما اينكه در طول تاريخ الازهر اين گرايش، برجسته بوده است. وحدت شيعه و سني از يك سو و وحدت مصر و ايران مي تواند ژئوپليتيك منطقه را دگرگون كند. البته فعلا فاصله اي وجود دارد. نگراني غرب اين است كه اين قانون اساسي به از ميان رفتن فاصله منجر شود"
هوشنگ بهداد
دروغ نامه ی کیهان یکشنبه 12 آذر ماه سال 1391
مصر، وراي هياهو (يادداشت روز)