علي مطهري: سپاه در كار وزارت اطلاعات دخالت نكند!

علي مطهري:  سپاه در كار وزارت اطلاعات دخالت نكند! 22 خرداد- 93
علی مطهری اگرجنگ باشد خلاف قانون اساسی اقدام کردن وقلم شکستن ایراد ندارد چونکه خمینی شیاد در زمان جنگ  مرتکب شد  . همچنین اعتراف کرده است  که متاسفانه الان بر خلاف قانون اساسي عمل مي‌شود.چون كسي را بازداشت مي‌كنند و تا مدتي خانواده‌اش اجازه صحبت با او را ندارند. هر نهادي بازداشت را انجام داده خلاف قانون عمل كرده است. زيرا طبق قانون اساسي در صورت بازداشت، موضوع اتهام بايد با ذكر دلايل بلافاصله كتبا به متهم ابلاغ و تفهيم شود و حداكثر ظرف مدت 24 ساعت پرونده مقدماتي به مراجع صالح قضايي آلوده به فساد آلت دست ارسال و مقدمات محاكمه در اسرع وقت فراهم شود. در حالي كه مدتها فرد را در بازجويي و گاهي در انفرادي نگه مي‌دارند.  گویا علی مطهری توی باغ نیست و یا حالیش نیست که تناقض گویی کرده است .چون از یک طرف اعتراف به قانون شکنی خمینی شیاد کرده است و افسوس از قانون شکنی خورده است واز طرف دیگر استناد به رعایت قانون اساسی کرده است که بانامه های حکومتی رهبر ولی فقیه انتصابی اعتبار وارزش ندارد . همچنین اين  عضو بازار مکاره  در پاسخ به پرسشي مبني بر ورود ارگان فاشیستی  سپاه پاسداران  در عرصه‌هاي مختلف گفته است  سپاه گاهي از حيطه وظايف خود خارج شده است. مثلا سپاه نبايد در كار وزارت اطلاعات دخالت كند. چون بازار مکاره مي‌تواند از وزير  بد نام اطلاعات سوال كند ولي از سپاه  جرأت نمی کند  سئوال نماید  . اما به نظر وی این ارگان فاشیستی جنگ افروز آدم کش سرکوبگر  در مواردي مي‌تواند در اين امور دخالت كند كه اقدام مسلحانه عليه نظام در كار باشد، مثل مبارزه‌اي كه سپاه با  مجاهدین  و گروه فرقان و پژاك داشته و دارد. بقيه امور امنيتي به عهده وزارت اطلاعات است. 
دكتر علي مطهري نماينده تهران در مجلس مي‌گويد بايد تلاش كنيم در انتخابات مجلس آينده افرادي وارد مجلس شوند كه خود را نماينده مردم بدانند و بين دفاع از حقوق مردم و دفاع از نظام تضادي قائل نباشند. به گزارش ايسنا، پايگاه خبري اميد در ادامه نوشت: دكتر علي مطهري در ديدار اعضاي شوراي راهبردي پويش اميد ضمن خوشامدگويي، در پاسخ به سوالي درباره تفكر حضرت امام(ره) در رابطه با آزادي بيان و انديشه، گفت: نظرات و رفتار حضرت امام(ره) در سال‌هاي جنگ بوده است و ممكن است ايشان كاري خلاف آزادي هم كرده باشد اما چون شرايط جنگي بوده قابل توجيه است. مثلا زماني امام فرمودند: "قلم‌هاي مسموم بايد شكسته شود" و بلافاصله چندين روزنامه بسته شد چون پشت جبهه و روحيه مردم را تضعيف مي‌كردند و گاهي مانند ستون پنجم دشمن عمل مي‌كردند. اگر بخواهيم رفتار آن زمان امام را براي امروز مبنا قرار دهيم منطقي نيست و خود ايشان هم در اواخر جنگ فرمودند كه از اين پس براساس قانون عمل مي‌شود. بايد مبنا را قانون اساسي قرار دهيم. وي در پاسخ به سوالي درباره برخي بازداشتها گفت: متاسفانه الان بر خلاف قانون اساسي عمل مي‌شود. كسي را بازداشت مي‌كنند و تا مدتي خانواده‌اش اجازه صحبت با او را ندارند. هر نهادي بازداشت را انجام داده خلاف قانون عمل كرده است. زيرا طبق قانون اساسي در صورت بازداشت، موضوع اتهام بايد با ذكر دلايل بلافاصله كتبا به متهم ابلاغ و تفهيم شود و حداكثر ظرف مدت 24 ساعت پرونده مقدماتي به مراجع صالح قضايي ارسال و مقدمات محاكمه در اسرع وقت فراهم شود. در حالي كه مدتها فرد را در بازجويي و گاهي در انفرادي نگه مي‌دارند. اين نماينده مجلس همچنين در پاسخ به پرسشي مبني بر ورود سپاه پاسداران انقلاب اسلامي در عرصه‌هاي مختلف گفت: سپاه علي‌رغم خدمات زيادي كه در داخل و خارج كشور و در دفاع از مرزها انجام داده، گاهي از حيطه وظايف خود خارج شده است. مثلا سپاه نبايد در كار وزارت اطلاعات دخالت كند. مجلس مي‌تواند از وزير اطلاعات سوال كند ولي از سپاه نمي‌تواند. به نظر من سپاه فقط در مواردي مي‌تواند در اين امور دخالت كند كه اقدام مسلحانه عليه نظام در كار باشد، مثل مبارزه‌اي كه سپاه با منافقين و گروه فرقان و پژاك داشته و دارد. بقيه امور امنيتي به عهده وزارت اطلاعات است. وي ادامه داد: امام (ره) سپاه را از دخالت در سياست پرهيز مي‌دادند. بديهي است هر فرد سپاهي شخصاً مي‌تواند نظري داشته باشد ولي سپاه به صورت سازماني نبايد در سياست دخالت كند. ميزان ورود سپاه در اقتصاد نيز بايد مشخص باشد. مثلا پروژه‌هايي را كه بخش خصوصي از انجام آن عاجز است عهده‌دار شود. همچنين نبايد مالكيت پيدا كند و تبديل به يك كارتل يا تراست شود.
نماينده تهران در مجلس در پاسخ به سوال ديگري در رابطه با وضعيت حجاب در كشور و اينكه چرا اين روزها تاكيد بيشتري از سوي برخي گروه‌ها در اين باره مي‌بينيم،اظهار داشت: وضعيت حجاب در كل كشور در مجموع قابل قبول است و اين طور نيست كه عصياني صورت گرفته است. بحث در مورد بعضي موارد ناهنجار است كه بيشتر متأثر از شبكه‌هاي ماهواره‌اي است. اين طور نيست كه بدحجابي صرفا ناشي از جهل به فلسفه حجاب باشد. بسياري از خانم‌هاي بد حجاب فلسفه حجاب را مي‌دانند ولي به زبان حال مي‌گويند دوست داريم اين طور بيرون بياييم. مثل پزشكي كه درباره مضرات سيگار صحبت مي‌كند و بعد يك سيگار روشن مي‌كند. نمي‌توانيم بگوييم هر نوع بد حجابي دهن كجي به نظام است. بخشي از آن ناشي از تمايل زن به خودنمايي است.
وي افزود: بحث در اين است كه آيا دولت اسلامي در اينجا وظيفه‌اي دارد يا نه. يعني همه قبول دارند كه اساس، كار فرهنگي و تربيت ديني است، ولي پس از همه اينها اگر عده‌اي رعايت نكردند چه بايد كرد؟ عده‌اي مانند آقايان احمدي نژاد و مشايي مي‌گفتند كه دولت در اين زمينه وظيفه‌اي ندارد. در حالي كه قدرت اجرايي دست دولت است و طبق اجماع فقها آن مرتبه از امر به معروف و نهي از منكر كه مستلزم اعمال قانون است وظيفه دولت اسلامي است. مسائل اخير در مورد حجاب بيشتر سياسي است چون وضعيت حجاب نسبت به دولت گذشته تغيير چنداني نكرده است. مثلا ساپورت‌پوشي از دوران آقاي احمدي‌نژاد شروع شده است. حمله به دولت، جوانمردانه و منصفانه نيست، بيشتر جنبه سياسي دارد ولي دولت موظف است بر پوشش اسلامي نظارت داشته باشد و نبايد بي‌تفاوت باشد و البته بايد از اماكن دولتي شروع شود. دكتر مطهري تصريح كرد: اگر تمام اقدامات فرهنگي و تربيتي نيز انجام شود باز هم ناهنجاري در پوشش به دليل عوامل خارجي و هوا و هوس‌ها وجود خواهد داشت، اينجا چه بايد كرد؟ اسلام مي‌گويد اينجا وظيفه دولت اسلامي است كه امر به معروف و نهي از منكر را توسط ضابطين خودش اجرا كند.
وي با بيان اينكه گشت ارشاد در مواردي درست عمل نمي‌كرد و با برخي بي‌جهت برخورد مي‌كرد، گفت: بايد گشت ارشاد درست عمل كند و فقط با موارد بسيار ناهنجار برخورد كند. ضابطان آن هم بايد آموزش ديده باشند و در برخورد با خانمها از خانمها استفاده شود و در برخورد با آقايان از آقايان. اعمال قانون در اين مورد مانند اعمال زور در سوادآموزي عمومي يا بهداشت عمومي از قبيل واكسن زدن است كه مصلحت جامعه چنين اقتضا مي‌كند و مخالف آزادي نيست و مردم قبول مي‌كنند. مطهري در رابطه با انتخابات مجلس آينده نيز گفت: تركيب مجلس آينده از يك طرف به عملكرد دولت بستگي دارد و از طرف ديگر به نوع رفتار شوراي نگهبان كه سخت‌گيري بكند يا نه. اگر افراد مستقل و اصلاح طلب نيز كانديدا باشند و در نتيجه مردم مشاركت قابل قبولي داشته باشند مجلس خوبي خواهيم داشت ولي اگر رد صلاحيت‌ها زياد باشد مشاركت مردم پايين مي‌آيد و مجلسي مانند مجلس كنوني خواهيم داشت. بعيد مي‌دانم شوراي نگهبان اجازه دهد مجلسي با اكثريت غير اصولگرا تشكيل شود.
وي تصريح كرد: راه سومي كه خيلي‌ها با عنوان اعتدال پيشنهاد مي‌كنند اين است كه معتدل‌هاي اصلاح طلب و اصولگرا بتوانند با يكديگر كار كنند. انتظاري كه از دولت مي‌رفت همين بود ولي عملاً اين طور نشد. انتقاداتي كه اصولگرايان به دولت مي‌كنند بيشتر ناشي از اين است كه آنها در امور اجرايي زياد به بازي گرفته نشدند. برداشت اصلاح‌طلبان و اصولگرايان از اصل ولايت‌فقيه و اصل آزادي بيان و آزاديهاي اجتماعي متفاوت است و در اينجا اختلاف فكري وجود دارد ولي در بقيه موارد اختلاف اين دو گروه ناشي از تعصبات گروهي و تعلق خاطر به شخصيت‌هاست و واقعي نيست. به همين علت ديواري كه بين خود كشيده‌اند مصنوعي است و با راه سوم مي‌توان آن را شكست. اين نماينده مجلس يادآور شد: نزد بعضي از اصولگرايان وقتي كه مي‌گويي اصلاح طلب، انگار گفته‌اي كافر. در طرف مقابل هم وقتي مي‌گويي اصولگرا، آدمي با فكر بسته و خشن در نظرشان مجسم مي‌شود. آقاي پزشكيان اصلاح طلب است و من اصولگرا ولي ما همفكر هستيم و باهم همكاري داريم. اين مي‌تواند در سطح كشور گسترش پيدا كند و به صورت يك جريان در بيايد. مطهري با بيان اينكه بايد تلاش كنيم انتخابات خوبي برگزار شود و افرادي وارد مجلس شوند كه خود را نماينده مردم بدانند نه اينكه خود را نماينده نظام بدانند و فقط از نظام دفاع كنند، تاكيد كرد: افرادي كه بين دفاع از نظام و دفاع از حقوق مردم تضادي قائل نباشند و اين دو را در طول هم بدانند نه در عرض هم. براي اينكه انتخابات سالم برگزار شود، يكي از لوازمش اصلاح قانون انتخابات است كه پيش نويس آن در مجلس آماده شده. اگر نمايندگان واقعي مردم وارد مجلس شوند مجلس در رأس امور خواهد بود.