گزیده خبرهای 30 آذر -93 . قسمت -3

گزیده خبرهای 30 آذر -93 . قسمت -3
یک متخصص طب سنتی با اشاره به خواص هندوانه گفت: مصرف هندوانه مزایا و معایبی دارد که برای همه توصیه نمی‌شود با این وجود مصرف این میوه به دلیل ویتامین‌هایی که دارد در جلوگیری از ابتلا به برخی سرطان‌ها مؤثر است.  علی حسینی در گفت‌وگو با فارس، در مورد خواص هندوانه گفت: هندوانه میوه‌ای است که به پایین آوردن فشار خون کمک می کند و معده را تقویت می کندوی ادامه داد: پوست سفید درون هندوانه برای زخم گلو و دهان بسیار مؤثر است و علاوه بر شادابی پوست به رفع ورم مثانه کمک می‌کند و دفع کننده سنگ کلیه استاین متخصص طب سنتی گفت: مصرف آب هندوانه با سکنجبین یرقان را درمان می‌کند، همچنین توصیه می‌شود برای رفع تب با شیرخشت و برای رفع خارش با تمبر هندی مصرف شودحسینی تأکید کرد: میوه هندوانه را باید همیشه بین دو غذا خورد یعنی تقریباً سه ساعت بعد از غذا و یکساعت قبل از غذا. زیرا اگر بلافاصله بعد از غذا خورده شود در هضم غذا اختلال ایجاد می‌کند همچنین نباید آن را با میوه های دیگر مخلوط کرد چون تولید نفخ در شکم می‌کنداین متخصص طب سنتی در مورد مضرات مصرف هندوانه گفت: افرادی که هرگونه مشکلی در طحال دارند باید از مصرف هندوانه پرهیز کنند. این افراد پس از مصرف هندوانه دچار احساس درد یا نفخ در محل چپ شکم، ایجاد تیرگی در رنگ بدن می‌شوندوی افزود: همچنین مصرف هندوانه در افرادی که هرگونه آلرژی یا حساسیت فصلی یا غذایی دارند، ممنوع استاین متخصص طب سنتی تخم هندوانه را نیز دارای خواص دانست و گفت: مصرف تخم هندوانه سوزش ادرار را برطرف می‌کند و برای مثانه مفید است و رفع کننده تشنگی، تب و سرفه استحسینی تصریح کرد: هندوانه منبع غنی از ویتامین A - C - B6 است. همچنین دارای مقادیر زیادی لیکوپین است که از بدن در برابر ابتلا به بیماری‌های قلبی، برخی سرطان‌ها مثل پروستات، ریه، سینه و رحم محافظت می‌کند.
معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی ارومیه گفت: نخستین عارضه‌ دگزامتازون پوکی استخوان است و فشار خون، چاقی، مشکلات بینایی از قبیل کاهش بینایی، آب مروارید، آب سیاه، خونریزی گوارشی، اختلالات بسیار شدید هورمونی از عوارض دگزامتازون هستند.  کامران دهقان معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی ارومیه ضمن توصیه به مردم جهت انجام دستورات پزشکان در به حداقل رساندن مصرف داروهای تزریقی اظهار داشت: دگزا متازون یا آنطور که بعضاً گفته می‌شود دگزا یکی از داروهایی است که در اشکال مختلف خود (شربت، قرص، قطره، آمپول و پماد و محلولها) یکی از پرکاربردترین داروهاستوی ادامه داد: دگزامتازون دارویی از دسته کورتیکو استروئیدهاست. از داروهای معروف دیگر در این دسته می‌توان به بتامتازون- کورتیزون -پردنیزولون و هیدروکورتیزون اشاره کرد.  دهقان بیان داشت: کورتیکواستروئیدها یا همان کورتون‌ها داراری اثرات گسترده‌ای در قسمت‌های مختلف بدن هستند که این اثرات گسترده همانطور که می‌توانند در درمان طیف زیادی از بیماری‌ها مفید باشند، می‌توانند عوارض جانبی زیادی هم به جا بگذارند.
 
وی با اشاره به اینکه در رابطه با عوارض داروی دگزامتازون اظهار داشت: متأسفانه پزشکان و بیماران علاقه‌ خاصی به این دارو دارند، چون به سرعت التهاب، تب و عوارض کوفتگی عضلانی را از بین می‌برد، داروی بتامتازون، دگزامتازون، تریامسینولون، داروهای تزریقی کورتون‌دار است، این دارو مانند شمشیر دو لبه عمل کرده و عوارض خطرناکی به سیستم ایمنی بدن وارد می‌سازد.
 
معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی ارومیه افزود: کورتون هر چند علائم بیماری را کاهش می‌دهد اما بیماری را از میان نمی‌برد.
 
دهقان نخستین عارضه‌ دگزامتازون را پوکی استخوان دانست و گفت: کورتون مانع رسوب کلسیم در استخوان‌ها می‌شود و فرآیند استخوان‌سازی را کاهش می‌دهد  وی گفت: فشار خون، چاقی، مشکلات بینایی از قبیل کاهش بینایی، آب مروارید، آب سیاه، خونریزی گوارشی، اختلالات بسیار شدید هورمونی از دیگر عوارض دگزامتازون است معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی ارومیه در رابطه با افرادی که از دیابت و فشار خون رنج می‌برند، عنوان کرد: این افراد پیش از استفاده از این دارو با پزشک خود مشورت کنند.
 
دهقان خاطرنشان کرد: پزشکان و مردم مصرف داروهای تزریقی را به حداقل برسانند و بیشتر از داروهای خوراکی مصرف کنند.
معاون دیوان عدالت اداری خبر داد:
معاون قضایی دیوان عدالت اداری با اشاره به صدور حکم تخریب طبقه هفتم مجتمع تجاری علاءالدین گفت: نکته قابل توجه در این مساله این است که چگونه مالک مجتمع توانسته در انظار عموم به ساخت و ساز غیرمجاز مبادرت کند و هیچ کس هم متعرض نشده است.
 
حجت‌الاسلام موسی قربانی در گفت‌‌و‌گو با تسنیم، در پاسخ به این سئوال که آیا حکم تخریب طبفه هفتم مجتمع تجاری علاءالدین قطعی شده است یا خیر؟ اظهار داشت: از نظر ما حکم صادر شده و قاعدتا مالک مجتمع، تجدیدنظر خواهی خواهد کرد و پرونده برای رسیدگی به تجدید نظر می رود. با مستنداتی که در پرونده دیدم، گمان نمی کنم پرونده در تجدیدنظر با مشکل مواجه شود زیرا مستندات پرونده محکم بود.  این مقام مسئول در دیوان عدالت اداری توضیح داد: شاکی این پرونده مالک مجتمع علاء الدین است که نسبت به حکم کمیسیون ماده 100 شهرداری تهران مبنی بر تخریب طبقه هفتم ساختمان یاد شده، اعتراض کرده و شکایت وی نیز در مرحله بدوی، رد شد.
 
قربانی اضافه کرد: نکته قابل تامل این است که این فرد چرا و چگونه توانسته در مرکز تهران و در پاساژی که افراد زیادی در آن رفت و آمد و واحد تجاری دارند، ساخت و ساز غیر‌قانونی انجام دهد و از این موضوع می توان به اهمال ماموران شهرداری نیز رسید. بعد از اینکه، مالک در آن شلوغی و انظار مردم اقدام به ساخت و ساز کرده، کمیسیون ماده 100 حکم به تخریب داده است. چرا اجازه می دهند چنین تخلفی صورت گیرد و بعد اقدام می‌کنند. این موضوع از آن دسته مباحثی است که رسانه ها به خوبی می‌توانند در آن ایفای نقش کنند.
 
معاون قضایی دیوان عدالت اداری اضافه کرد: در این مجتمع غیر از حضور بسیار مردم، بیش از 800 واحد تجاری وجود دارد. با وجود این، مالک توانسته یک طبقه غیر مجاز بسازد و کسی هم نسبت به این موضوع متعرض نشده است. چه بسا این فرد موفق می‌شد با پرداخت جریمه در کمیسیون ماده 100 قضیه را حل و فصل کند که خوشبختانه اینگونه نشد و کمیسیون دستور به تخریب داده است.
 
قربانی یادآور شد: طبق گزارشی که سازمان آتش نشانی، کانون کارشناسان رسمی دادگستری و سازمان نظام مهندسی در این پرونده ارایه کرده‌اند، ساخت این طبقه علاوه بر خلاف و غیرقانونی بودن، غیرفنی نیز است یعنی امنیت ساکنان آن در مخاطره قرار دارد و لزوما باید تخریب شود تا مقاومت ساختمان آسیب نبیندمعاون دیوان عدالت اداری اضافه کرد: در این پرونده، قاضی ابتدا دستور موقت صادر کرده بود که بلافاصله از شهرداری خواستم دفاع ماهوی خود را ارایه کند و در کمتر از یک هفته حکم ماهیتی صادر شد. رای شعبه بدوی بیش از 20 روز است صادر شده اما مهلت 20 روزه برای اعتراض، از زمان ابلاغ رسمی رای محسوب می شود.
حسن روحانی در بازدیدی سرزده از بیماران بیمارستان بهارلو عیادت و با تعدادی از آنان گفت و گو کردبه گزارش فارس، همزمان با 28 صفر سالروز رحلت پیامبر(ص) و امام حسن مجتبی (ع)، حسن روحانی رئیس جمهور با حضور در بخش‌های مختلف بیمارستان بهارلو در میدان راه آهن تهران از بیماران عیادت و دلجویی کردبیمارستان بهارلو پس از بیمارستان سینا قدیمی‌ترین بیمارستان تهران به شمار می‌رود و در سال 1318 تاسیس شده استاز رویدادهای مهم این بیمارستان بستری مقام معظم رهبری پس از حادثه تروریستی در مسجد ابوذر تهران در سال 1360 است
مقام های امنیتی مصر گفتند که ژنرال 'محمد فرید التهامی' رییس پرنفوذ سازمان اطلاعات و دستیار دیرین 'عبدالفتاح السیسی' رییس جمهوری این کشور، از مقام خود برکنار شده است.  به گزارش اسوشیتدپرس، التهامی یکی از مقامهای تندرو در جریان اقدامات سرکوب گرانه دولت و نیروهای امنیتی، علیه جنبش ممنوع اعلام شده 'اخوان المسلمین'، 'محمد مرسی' رییس جمهوری برکنار شده و مخالفان دولت به شمار می رفت. 'خالد فوزی' که از مدتها پیش سابقه افسری در این سازمان و ریاست مجموعه اطلاعاتی وزارت کشور را بر عهده داشته، به جای التهامی منصوب شده است.  التهامی بلافاصله پس از برکناری مرسی در ژوییه 2013 با کودتای ارتش به فرماندهی سیسی، به فرمان وی به ریاست سازمان اطلاعات، منصوب شد.  التهامی در زمان ریاست جمهوری 'حسنی مبارک' دیکتاتور پیشین به همراه سیسی در سازمان اطلاعات ارتش مصر خدمت می کرد و سپس رییس سازمان نظارت اداری شد که نیرومندترین نهاد نظارتی مالی این کشور به شمار می رفت.
 
التهامی تا سال 2012 که مرسی وی را برکنار کرد، این مقام را برعهده داشتاما وی تنها دو روز پس از کودتای ارتش که منجر به برکناری مرسی شد، از سوی سیسی به ریاست سازمان اطلاعات عمومی مصر منصوب شد.  هنوز معلوم نیست که برکناری التهامی به معنی دگرگونی در سیاست مصر باشد، هر چند که وی از بلندپایه ترین مقامهای تندرو در دولت سیسی به شمار می رفتبا اینکه چند مقام مصری برکناری التهامی را به علت سلامتی وی دانستند، اما یک مقام دیگر گفت که که تمایل به جریان انداختن خون تازه ای در این کشور که اوضاع امنیتی آن به طور فزاینده ای پیچیده می شود، در این تصمیم موثر بوده است.
 
این مقامها به علت منتشر نشدن اطلاعیه رسمی در این باره، به شرط ناشناس ماندن سخن می گفتند.  التهامی در 12 دسامبر (21 آذر) از سفر به عربستان سعودی و بحرین بازگشته بود.
 
مقامهای مصر از هنگام برکناری مرسی، اقدام به سرکوب شدید هواداران وی، جنبش اخوان المسلمین و دیگر مخالفان دولت کرده اند که درجریان آن، هزاران تن دستگیر و صدها تن دیگر کشته شده اند.
 
در همین زمان، نیروهای امنیتی و ارتش مصر نیز زیر حملات فزاینده گروههای شبه نظامی به ویژه در شبه جزیره سینا در شمال این کشور قرار گرفته اند.
نتایج مطالعه محققان علوم پزشکی دانشگاه کیوتو ژاپن نشان می دهد: افرادی که نمی توانند به مدت 20 ثانیه بر روی یک پا بایستند احتمال بروز سکته مغزی در آنها بیشتر استبه گزارش هلث، محققان دانشگاه توکیو می گویند: نتایج این آزمایش که بر روی بیش از 841 زن و 546 مرد با محدوده سنی حدود 67 سال انجام شد، نشان می دهد:کسانی که قدرت ایستادن بر روی یک پا در این مدت کوتاه را ندارند، توانایی مغزی آنها کاهش یافته استدر زمانی که افراد در این آزمایش سعی بر ایستادن بر یک پا داشتند، مغز آنها اسکن شده و عملکرد آن مورد بررسی قرار گرفت.  به گفته آنها مردود شدگان این آزمایش نیازمند پیگیری های دقیق تر پزشکی هستند. آزمایش های تکمیلی از برخی افراد 67 ساله ای که قادر به ایستادن بر روی یک پا نبودند نشان داد آنها از مشکلاتی مانند ضعف در عملکرد مغز، صدمه های تشخیص داده نشده یا خونریزی های کوچک در رگ ها رنج می بردند.  یاسوهارو تابارا Yasuharu Tabara استادیار مرکز ژنومی دانشگاه کیوتو و مدیر این پروژه می گوید:نتایج تحقیقات نشان داد که قدرت ایجاد توازن به هنگام ایستادن بر روی یک پا به مدت 20 ثانیه بسیار مهم است زیرا در واقع این توانمندی شاخصی مهم برای سنجیدن میزان سلامت قدرت مغز افراد استوی افزود: این آزمایش همچنین بیانگر میزان بیماری سلول های مغز افراد در ابتلا به بیماری زوال عقل یا آلزایمر است.  همچنین محققان انگلیسی پیشتر اعلام کردند که علت بسیاری از مرگ و میرها در دهه های آینده مرتبط با افراد میانسالی است که ساعات بسیار طولانی می نشینند یا از صندلی خود جدا نمی شوندنتایج این مطالعه که در مجله انجمن قلب آمریکا منتشر شده است