گزیده خبرهای 3 بهمن – 93 . قسمت -2

گزیده خبرهای 3 بهمن – 93 . قسمت -2
اوایل مردادماه سال‌جاری دختر جوانی پای در کلانتری 144 جوادیه تهرانپارس گذاشت و از ماجرای سرقت خودرویش پرده برداشت.خیلی زود دادیار شعبه 6 دادسرای ناحیه 4 تهران دستور داد کارآگاهان به ردیابی‌های تخصصی دست بزنند.هنوز سرنخی به‌دست نیامده بود که مأموران انتظامات شهرک شهید بهشتی وقتی مطمئن شدند پسری به نام «محمدرضا» که بزهکار است سوار بر خودروی سرقتی وارد شهرک شده است با دیدن وی که پشت فرمان نشسته بود خواستند پیاده شود اما محمدرضا با بی‌اعتنایی بسرعت خواست شهرک را ترک کند و این تعقیب و گریز تا جایی پیش رفت که ساکنان شهرک با شکستن شیشه خودروی سرقتی خواستند محمدرضا را گرفتار کنند اما وی توانست شهرک را ترک کند.ساعتی نگذشته بود که مأموران پلیس پای در خانه پدری محمدرضا گذاشتند و از آنها شنیدند پسرشان از شش ماه پیش خانه را ترک کرده و از سرنوشت وی بی‌اطلاع هستند.با وجود شناسایی شدن دزد خودرو هنوز اثری از وی به‌دست نیامده بود تا اینکه دختر جوان با پلیس تماس گرفت و ادعا کرد خودرویش را در نزدیکی خانه‌شان پیدا کرده اما همه وسایل، پول و گوشی موبایلش از داخل آن به سرقت رفته و شیشه و قفل در خودرویش شکسته است.مأموران در این مرحله با اقدامات فنی و پلیسی توانستند غلامرضا را که گوشی سرقتی دختر جوان را در دست داشت روز دوم مهرماه در مخفیگاهش دستگیر کنند.این پسر ابتدا ادعای بی‌گناهی کرد و به مأموران گفت: گوشی را یکی از دوستانم به قیمت 250 هزار تومان به من فروخته و از ماجرای سرقت خودرو بی‌اطلاع هستم.این ادعاها در حالی بود که بررسی‌های پلیسی نشان داد غلامرضا بارها به خاطر زورگیری، آدم‌ربایی و سرقت داخل خودرو و حتی سرقت پرنده به زندان افتاده است.این بار خانه غلامرضا بازرسی شد و بخشی از وسایل سرقتی و یک پرنده کاسکو که چندی پیش از داخل خانه‌ای سرقت شده بود، پیدا شد.غلامرضا در ادعای جدیدش گفت: با دو دوستم برای سرقت به خانه‌ای رفته بودیم و زمانی که این پرنده سخنگو را دیدم به عنوان سهم سرقتم آن را برداشتم.کاوش‌های پلیسی نشان از آن داشت که در پشت پرده این سرقت‌ها باند بزرگی است که به سرکردگی «کاوه» یکی از تبهکاران قدیمی تشکیل شده است.بدین ترتیب بازپرس عموزاد از شعبه چهارم دادسرای ناحیه 34 تهران دستور داد تیم ویژه‌ای از مأموران پایگاه 4 پلیس آگاهی تهران برای ردیابی اعضای این باند وارد عمل شوند.کارآگاهان در گام نخست پی بردند محمدرضا روز 28 آبان ماه سال جاری در ماجرای سرقتی دستگیر شده و در زندان فشافویه به سر می‌برد.محمدرضا وقتی دید پرده از راز سرقت‌هایشان برداشته شده است به کارآگاهان گفت: در سرقت خودروهای مختلف حرفه‌ای هستم و به خاطر اعتیادم دزدی می‌کردم.وی افزود: وقتی برای ترک به کمپ رفته بودم با جوان دیگری آشنا شدم و خودروی دختری را در تهرانپارس دزدیدیم.کارآگاهان با اعتراف‌های تبهکار جوان موفق شدند دیگر اعضای این شبکه را شناسایی کنند و در عملیاتی همزمان روز 20 بهمن ماه روزبه، کاوه و محمد را دستگیر کردند. اعضای این باند پس از اعتراف به سرقت‌های خود پرده از راز دستبرد به مغازه‌ای در خیابان سبلان نیز برداشتند.محمد به مأموران گفت: سوار بر خودرویی به خیابان سبلان رفتیم و جلوی مغازه‌ای ایستادیم سپس با چاقو وارد مغازه شدیم و با برداشتن 700 هزار تومان از صندوق مغازه پا به فرار گذاشتیم.بنابر این گزارش، اعضای این باند روز گذشته پیش روی بازپرس عموزاد قرار گرفتند تا پرده از راز دیگر سرقت‌هایشان بردارند.
وکیل‌مدافع فاطمه راکعی از اعلام شکایت موکلش علیه حسین شریعتمداری مدیرمسئول روزنامه کیهان در دادسرای فرهنگ و رسانه خبر داد.سیدمحمود علیزاده‌طباطبایی در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان این مطلب، اظهار کرد: روز شنبه - 2 اسفندماه - به وکالت از خانم راکعی از شریعتمداری به دلیل مطالبی که علیه موکلم منتشر کرده بود، در دادسرای فرهنگ و رسانه شکایت کردم.وی افزود: شکایت موکلم از شریعتمداری برای رسیدگی به شعبه دوم بازپرسی دادسرای فرهنگ و رسانه ارجاع شده تا وی به دادسرا برای پاسخگویی احضار شود.علیزاده‌طباطبایی یادآور شد که اتهامات در این پرونده نشر اکاذیب به قصد تشویش اذهان عموم و توهین عنوان شده است.
یادداشت زیر را یکی از مخاطبان فرارو ارسال کرده است.هر دولتی ممکن است برای اهداف عالیه و مقدسی که دارد، به هورا کشیدن، تبلیغ شدن و در معرض توجه بودن نیاز داشته باشد و برای این هدف اقداماتی نیز انجام دهد. به شرط آن که این اقدام برای مردم (دولت کارگزار آنان است) توجیه شده باشد؛ (یعنی بودجه مورد نیاز آن طبق تشریفات مقرر قانونی به تصویب و اجرا رسیده باشد)؛ تبلیغ دولت باشد نه دولتمردان و النهایه بدون دروغ‌زنی و وارونه‌نمایی باشد.آقای روحانی قصد دارند در آخر هفته به قم سفر کنند. قبلاً و در یکی از سفرهای استانی ایشان، یک مسئول استانی اظهار داشته بود:‌ «استفاده از امکانات دولتی به منظور چاپ بنر و پلاکارد خیر مقدم و خوش آمدگویی تحت عنوان ادارات، سازمان‌ها و شرکت‌های دولتی ممنوع و مصداق سوء استفاده از بیت المال است.»*استانداری قم اما تصمیم گرفته به سبک خود این تصمیم را عملی کند! این استانداری از هر اداره دولتی و شرکت خصوصی شخصی را فراخوانده تا از بین بنرهای موجود در آن مرکز یکی را انتخاب کند و به منظور خیر مقدم از رئیس جمهور چاپ کند. اگر فرض کنیم نیروی انسانی صرف شده برای این فراخوان از جیب بیت‌المال هدر نرفته است‌ (که رفته است) هزینه چاپ و نصب بنر برای ادارات دولتی قطعاً از جیب بیت‌المال هدر خواهد رفت. البته استانداری محترم به فکر مدیریت بهینه نیروها بوده و تمهیداتی فراهم کرده تا ادارات و شرکت‌ها در همان جا نقداً هزینه چاپ و نصب بنر را حساب کنند تا بیش از این موجب تصدیع همکاران نشده باشند.نکته زشت‌تر در این قضیه آن است که بنرهای استقبالی که ادارات دولتی هزینه آن را پرداخت می‌کنند نه تحت عنوان آن اداره که تحت عنوان «ستاد استقبال مردمی از رئیس جمهور» چاپ خواهد شد.نگارنده اگر به موثق بودن گزارش ارائه شده اطمینان نداشت آن را به رسانه‌های گروهی گزارش نمی‌داد. در این میان چند پرسش باقی است که امیدوارم مسئولان محترم دولتی رسیدگی کنند:1- آیا وضعیت حسابرسی از ادارات دولتی این قدر بی‌در و پیکر است که اداره‌ای تحت عنوان دیگری هزینه کند و هیچ کس از او بازخواست نکند؟ اگر به بهانه بنر استقبال می‌شود حساب‌سازی کرد، به بهانه کمک به بخش خصوصی برای ایجاد اشتغال نیز حساب‌سازی ممکن است. 2- آیا دروغ خوب است؟ یا این که استانداری اتاق‌ها، امکانات و منابع دولتی را به ستاد استقبال مردمی اختصاص داده؟ آن وقت حسن این مردمی بودن ستاد چیست وقتی هزینه‌هایش از جیب مردم می‌رود و فرقش چیست با ستاد غیرمردمی؟
3- 
آیا اسراف و بنر چاپ کردن خوب است؟
4- بالاخره کار مردم انبار در استقبال تشریفاتی از امیرالمومنین و دنبال مرکب او دویدن خوب بود یا بد؟ و بالاخره چنین کاری در تراز یک مسئول دولتی هست یا نیست؟
دستمزد هزاران كارگر كره شمالي در خارج از اين كشور، براي خريد كالاهاي لوكس و شكوفايي ساخت و ساز در پيونگ يانگ خرج مي‌شود. فعالان حقوق بشر مي‌گويند ده‌ها هزار نفر از مردم فقير كره شمالي براي كار به عنوان برده دولتي به خارج از اين كشور فرستاده مي‌شوند و دستمزد كار آنها مصادره و براي خريد كالاهاي لوكس براي رژيم اين كشور هزينه مي‌شود.اين عمل كه از دهه ٨٠ تاكنون براي پر كردن خزانه پادشاهي اين سيستم منزوي انجام مي‌شود، در زمان حكومت كيم جونگ اون كه پس از مرگ پدرش در سال ٢٠١١ به قدرت رسيد شتاب يافته است. گفته مي‌شد تا سال ٢٠١٢ حدود ٦٥ هزار كارگر از اين كشور در كشورهاي سراسر جهان كار مي‌كردند و اوضاع زندگي آنها اغلب وحشتناك است. اين فعالان به روزنامه نيويورك تايمز گفتند تعداد اين كارگران از آن سال به بعد به حدود ١٠٠ هزار نفر رسيده است.آهن ميونگ چال، رييس گروه حقوق بشر ديده‌بان NK كه در سئول استقرار دارد به اين روزنامه گفت پيونگ يانگ از كارگران خود سوءاستفاده مي‌كند تا از دستمزدهاي آنها خزانه خصوصي خود را فربه‌تر كند. وي همچنين خاطرنشان ساخت: كيم از اين پول براي خريد كالاهاي لوكس براي پيروان نخبه خود و ساخت و سازهاي اخير در كره شمالي استفاده مي‌كند تا قدرت خود را به نمايش بگذارد.كره جنوبي براي دهه‌هاي متمادي كارگرانش را به خارج از اين كشور مي‌فرستاد ولي از دهه ٩٠ ميلادي و هرج و مرج اقتصادي اين روند را شدت بخشيد.فعالان معتقدند به علت تشديد تحريم‌هاي بين‌المللي، اين رژيم در جست‌وجو براي منابع جديد در‌آمدي است. دستمزد اين كارگران كه اغلب به صورت ارز خارجي پرداخت مي‌شود درآمدي است كه براي حزب كارگران كيم جونگ اون از اهميت خاصي برخوردار است. فعالان حقوق بشر و كارگران سابق اين كشور ادعا مي‌كنند با آنها اغلب مانند برده رفتار مي‌شود.مركز راهبردي كره شمالي در گزارشي به نقل از يكي از اين كارگران كه در روسيه است اعلام كرده: هيچ قراردادي امضا نمي‌شود، آنها مي‌گويند به ما بيمه درماني تعلق مي‌گيرد اما ما هرگز چيزي دريافت نمي‌كنيم. در واقع ما ٣٠٠روبل درآمد داريم اما در‌نهايت همه آنها را از ما مي‌گيرند.روسيه بزرگ‌ترين دريافت‌كننده كارگران كره شمالي است، حداقل ٢٠ تا ٢٥ هزار كارگر كره شمالي در روسيه مشغول هستند. حدود ١٥ هزار كارگر در خاورميانه و در حدود همين تعداد نيز در جنوب شرقي آسيا مشغول به كارند. بيش از هشت هزار كارگر از كره شمالي در چين و همين تعداد در آفريقا گذران عمر مي‌كنند. قطر كه ميزبان مسابقات جام جهاني ٢٠٢٠ است، با انتقادات شديدي به علت بهره‌كشي از كارگران كره شمالي براي احداث پروژه‌هاي بزرگ عمراني مواجه شده است. فعالان مي‌گويند اين كارگران پولي دريافت نمي‌كنند. يكي از كارگران كره شمالي سال گذشته به روزنامه گاردين گفت: ما اينجا هستيم تا براي كشورمان ارز خارجي به دست آوريم. مالزي نيز به علت رفتار نامناسب با اين كارگران كه در معادن اين كشور شاغل هستند به‌شدت مورد انتقاد قرار گرفته است. در ماه نوامبر گذشته بيش از ٤٠ كارگر كره شمالي در انفجار معدن در مالزي جان دادند.
 جسد زن جوان که با ترک خانه‌اش به طرز مرموزی گم شده بود بعد از گذشت چهار روز در کانال آب پاکدشت پیدا شد.روز 27 بهمن‌ماه سال جاری چند جوان رهگذر با دیدن جسد زنی در کانال آب پاکدشت وحشت‌زده به سمت آن رفتند و وقتی دیدند اشتباه نکرده‌اند با پلیس 110 تماس گرفتند. دقایقی بعد تیمی از مأموران کلانتری خود را بالای سرجنازه رساندند و وقتی پی بردند با جنایتی روبه‌رو هستند بازپرس ویژه قتل را در جریان قرار دارند.  با دستور قضایی جسد زن ناشناس به پزشکی قانونی انتقال یافت تا همزمان با شناسایی علت مرگ مشخصات و خانواده این زن نیز ردیابی شوند تا پلیس به انگیزه‌ای احتمالی دست یافته و عاملان قتل را به دام اندازددر این مرحله کارآگاهان در فهرست زنان گمشده به تجسس پرداختند و دیدند زنی افغان با این مشخصات چهار روز پیش خانه‌اش را برای انجام کار ترک کرده و دیگر بازنگشته استخانواده این زن 38 ساله به نام معصومه وقتی جسد زن ناشناس را دیدند با شناسایی وی ادعا کردند معصومه روز 23 بهمن‌ماه سال جاری بدون دلیل خانه خود را ترک کرده و هیچ اثری از او نبوده استوقتی بررسی‌های پلیس نشان داد خانواده معصومه همان روز، گم‌شدن این زن را به پلیس گزارش کرده‌اند و همه‌جا را جست‌وجو کرده بودند، کارآگاهان به بازجویی از بستگان وی پرداختند و شنیدند معصومه ساعت 11 صبح پنجشنبه همسر و چهار بچه‌اش را در خانه رها کرده و بدون برداشتن پول و وسیله‌ای آنجا را ترک کرده است و بچه‌های وی که تا شب منتظر مادر خود بودند نگران با پدر تماس گرفته و نیامدن مادر را اطلاع داده‌اند. شوهر معصومه نیز خود را به خانه رسانده سپس به کلانتری رفته و گم‌شدن همسر خود را اطلاع داده است
گفت‌وگو با پسرعموی معصومه میرزایی پسرعموی معصومه  گفت: بعد از اینکه فامیل در جریان گم‌شدن دخترعمویم قرار گرفت همه بسیج شدیم و همه‌جا به دنبالش گشتیم اما هیچ خبری از وی به‌دست نیاوردیم تا اینکه خبر مرگش را به ما دادندوی افزود: معصومه هیچ اختلافی با همسر خود نداشت، زندگی خوب و آرامی داشت. او دو دختر و دو پسر داشت، زن خوبی بود دلیلی برای ترک خانه‌اش نداشت. امیدوارم علت مرگ دخترعمویم بزودی مشخص شود. منبع: روزنامه ایران.

رییس شبکه بهداشت و درمان شهرستان بیجار در استان کردستان از مرگ یک شهروند به دلیل ابتلا به بیماری انفولانزای خوکی خبر داد.  نبی الله مهدوی روز یکشنبه در گفت وگو با ایرنا، گفت: «در پی فوت یک مرد بیجاری در یکی از بیمارستان های شهر سنندج در هفته گذشته، افرادی غیر مسوول علت مرگ وی را ابتلا به بیماری ابولا اعلام کرده بودند اما آزمایش های دقیق، نادرست بودن آن را نشان می دهد.» وی اظهارکرد: «این مرد یک ماه پیش به یکی از شهرهای بزرگ سفر کرده و در آنجا به بیماری آنفلوانزای خوکی مبتلا شده بود.»  مهدوی گفت که به منظور پیشگیری از شیوع این بیماری در بیجار اقداماتی از جمله معاینه افراد خانواده فرد متوفی، اطرافیان، بیماران و پرستاران بخشی که بیمار در آن بستری بود انجام شده استوی سرایت از انسان به انسان را یکی از راه های ابتلا و انتقال بیماری آنفلوانزا ذکر کرد و گفت: «توصیه های بهداشتی اگر جدی رعایت شود و فرد مبتلا دارای مشکلات دیگر جسمی نباشد، درمان آنفلوانزای خوکی موفقیت آمیز خواهد بود.» در هفته های گذشته، شایعاتی در برخی شبکه های اجتماعی مبنی بر ورود ابولا به آذربایجان غربی و همچنین یکی از بیمارستان های سنندج مطرح شده بودابولا، بیماری مسری خطرناکی است که در برخی کشورهای آفریقایی رواج پیدا کرده استآنفلوانزا نیز از جمله بیماری های مسری است که به صورت معمول در فصل سرد سال شیوع پیدا می کند.