گزیده خبرهای 3 بهمن - 93

گزیده خبرهای 3 بهمن - 93
وزیر نیرو گفت: در صورت تمایل لبنان، حاضر هستیم شرکت‌های ایرانی در ساخت سد در این کشور مشارکت داشته باشندبه گزارش تسنیم، حمید چیت چیان غروب امروز در ساختمان اصلی وزارت نیروی ایران در تهران با محمد المشنوق وزیر محیط زیست لبنان دیدار و گفت و گو کرد.پس از این دیدار، چیت چیان در جمع خبرنگاران اظهار داشت: در این دیدار درباره مسایل مربوط با منابع آبی، خشک‌سالی های منطقه و مسایل راهبردی مرتبط با آب با هیئت لبنانی مباحثی مطرح شد.وی افزود: در این دیدار به‌طور جدی درباره احداث سد در لبنان و آلودگی منابع آبی صحبت کردیم و تجربه‌ها و توانمندی‌های ایران در زمینه احداث سد تشریح شد که در صورت تمایل لبنان، حاضر هستیم شرکت‌های ایرانی در ساخت سد در کشور مشارکت داشته باشند.چیت چیان تصریح کرد: این اقدام‌ها نیازمند مطالعه است و ایران آماده است که همه امکانات و ظرفیت‌های فنی خود را در اختیار کشور دوست و برادر لبنان قرار دهد.وزیر نیرو در پاسخ به سوالی درخصوص منابع تامین مالی سد بلعا در لبنان گفت: جمهوری اسلامی ایران منابع مالی سد بلعا را تامین نکرده است.
سرکرده باند کلاهبرداری که با فروش ۵۹۰ هکتار زمین‌های اطراف شیراز دست به کلاهبرداری ۲۰۰ میلیارد تومانی از ۸۰۰ نفر زده بود، در تهران دستگیر شد.به گزارش همشهری، اين مرد و همدستانش از مدتي قبل با انتشار آگهي، مدعي شدند كه قصد فروش مقداري زمين در اطراف شيراز با قيمتي مناسب را دارند. اين در حالي بود كه هيچ‌كدام از قطعات مورد نظر متعلق به آنها نبود. به‌دنبال اين ماجرا عده زيادي از خريداران با مرد كلاهبردار و همدستانش وارد معامله شدند و با حضور در بنگاه‌هايي كه آنها داير كرده بودند 200 ميليارد تومان بابت خريد زمين‌ها پرداختند تا اينكه ناگهان سردسته باند ناپديد شد و فرار كرد.با شكايت مالباختگان، تيمي از كارآگاهان پليس آگاهي استان فارس وارد عمل شدند و پس از يك‌ماه تحقيقات تخصصي توانستند كلاهبردارها را در تهران دستگير كنند. به گفته سردار احمدعلي گودرزي، رئيس پليس استان فارس، با دستگيري عامل اصلي اين كلاهبرداري بزرگ و اعتراف او به فريب طعمه‌هايش، وي و همدستانش با صدور قرار بازداشت راهي زندان شدند.
رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی از افزایش قیمت نان در سال آینده خبر داد.به گزارش ایسنا، «ارسلان فتحی‌پور» در چهل و ششمین نشست شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی از افزایش قیمت نان از سال آینده خبر داد و گفت: علاوه‌بر نرخ حامل‌های انرژی اصلاح قیمت آرد و نان توسط مجلس در دستور کار قرار گرفته است.وی افزود: در بسیاری از استان‌ها آرد دو قیمتی است و این امر به بروز فساد منجر شده است.رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که در این راستا جلساتی را با دولت برگزار کردیم، اظهار کرد: مقرر است قیمت آرد در سال آتی اصلاح شود تا از قاچاق و بروز فساد جلوگیری شود.فتحی‌پور تصریح کرد: در سال 89 میزان مصرف آرد در کشور 10 میلیون تن بود و این در حالی است که این میزان در سال 91 با یکسان کردن قیمت به 7 میلیون تن کاهش یافت که این موضوع نشان از 3 میلیون تن قاچاق آرد در کشور دارد.وی در پاسخ به این پرسش که آیا افزایش قیمت برخی حامل‌های انرژی براساس مصوبات مجلس به معنای اجرای فاز سوم هدفمندی یارانه‌ها از سال آینده هست یا خیر؟ گفت‌: در حال بررسی بودجه‌ی 94 در مجلس هستیم و در برخی موارد نیز نسبت به اصلاح قیمت حامل‌های انرژی اقدام کردیم، اما این به معنای اجرای فاز سوم هدفمند کردن یارانه‌ها نیست.رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه با توجه به کاهش قیمت نفت هم‌چنین اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها مقرر بود نرخ حامل‌های انرژی به 95 درصد فوب خلیج‌فارس برسد، خاطرنشان کرد: در قیمت برخی حامل‌های انرژی اصلاحاتی شده است.
رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با صدور پیامی درگذشت خواهر سید محمد خاتمی را تسلیت گفت.به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اکبر هاشمی رفسنجانی(hashemirafsanjani.ir)، متن کامل پیام وی بدین شرح است:
«
انالله و انااليه راجعون»
 
حجت‌الاسلام والمسلمین جناب آقای سید محمد خاتمی
 
درگذشت خواهر بزرگوارتان، حاجیه خانم فاطمه خاتمی را به جناب‌عالی و خانواده‌های خاتمی و خلیلی تسلیت می‌گویمخانم مکرّمه‌ای که در انتساب، صبیه آیت‌الله سید روح‌الله خاتمی و در اکتساب مادر شهید عزیز حسن خلیلی است که هرکدام آنها می‌تواند دلیلی برای قرب الهی و علوّدرجات در بارگاه احدیت باشد.صبر جمیل و تسلّای خاطر بازماندگان را از خدای متعال خواستارم.

 
اكبر هاشمي رفسنجاني
 
رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام
هر چند فاز سوم قانون هدفمندی یارانه‌ها هنوز آغاز نشده اما مجلس با موافقت با پیشنهادهای دولت پس از افزایش قیمت آب، بنزین و گازوئیل، یک بند جدید هزینه ساز هم به قبوض گاز و برق برای سال ۹۴ اضافه کرد.به گزارش مهر، پس از افزایش ۵ درصدی قیمت بنزین و گازوئیل و پس از آن افزایش عوارض فروش آب به مردم برای سال ۱۳۹، یک بند جدید و ناشناخته هم  به قبوض گاز و برق مشترکان خانگی اضافه شد.بر این اساس هر چند مسئولان دولت تدبیر و امید افزایش های چند هفته گذشته افزایش قیمت حامل‌های مختلف انرژی همچون آب، برق، گاز، بنزین و گازوئیل را بی ارتباط با اجرای فاز سوم قانون هدفمندی یارانه‌ها می‌دانند اما گرانی چراغ خاموش حامل های مختلف انرژی در حال انجام است.در راستای افزایش چراغ خاموش قیمت حامل های پرطرفدار انرژی در کشور، مجلس شورای اسلامی پس از موافقت با پیشنهاد دولت یک بند جدید و ناشناخته را هم به قبوض برق و گاز مشترکان خانگی اضافه کرد.با ورود این بند جدید به قبوض گاز مشترکان خانگی، دولت مکلف شده است که هر دو ماه یک بار ۱۰۰ تومان به بار مالی قبوض گاز و ۵۰ تومان به قبوض برق اضافه کند اما در این مصوبه هیچ گونه اشاره ای که به دلایل این افزایش قیمت نشده است.به عبارت دیگر ، هر چند دلیل افزایش ۵ درصدی قیمت فرآورده های نفتی همچون بنزین و گازوئیل تامین منابع مالی ساخت و توسعه زیر ساخت های تولید و انتقال سوخت در کشور یاد شد اما دلیل افزایش بار مالی قبوض برق و گاز برای سال اینده تعیین نشده است.با این وجود مجلس شورای اسلامی به هریک از وزارتخانه‌های نفت و نیرو این اجازه را صادر کرده است که ٢ ماه یک بار از هر واحد مسکونی مشترک گاز مبلغ  یک‌‌هزار ریال و از هر واحد مسکونی مشترک برق مبلغ پانصد ریال دریافت کند که این مصوبه در جریان بررسی بخش درآمدی بند (ج) تبصره ١٤ ماده واحده لایحه بودجه سال ٩٤ کل کشور صادر شده است.از سوی دیگر این مبالغ جزء درآمدهای شرکت‌های زیرمجموعه وزارتخانه‌های نفت و نیرو محسوب نمی‌شود و مشمول هم مالیات نیست.
گاز یک ساله ۳ بار گران شد
به گزارش مهر، در طول چند سال گذشته تاکنون چندین بند به قبوض گاز مشترکان خانگی اضافه شده است به طوری‌که در صورتحساب گاز صادر شده برای مشترکان خانگی و تجاری بندهایی همچون عوارض مصرف گاز، آبونمان ثابت، مالیات بر ارزش افزوده، بیمه و گازبها درج شده است.با این وجود، از سال آینده بند ناشناخته ۱۰۰ تومانی دیگری مهمان قبوض گاز مشترکان خانگی خواهد شد که این بند جدید به سایر بندهای هزینه ساز قبوض گاز منازل اضافه می شود.این در حالی است که از ابتدای سال جاری و با مصوبه مجلس هر مشترک باید به ازای مصرف هر مترمکعب گاز مبلغ به جای ۱۰ تومان سال گذشته ۱۳ تومان تحت عنوان عوارض به دولت پرداخت کند.به عبارت دیگر، از ابتدای فروردین ماه سال جاری تاکنون پس از افزایش ۲۰ درصدی قیمت فروش گاز طبیعی و پس از آن افزایش عوارض فروش گاز از ۱۰ به ۱۳ تومان حالا با اضافه شدن این بند جدید ۱۰۰ تومانی قیمت این حامل انرژی در مدتی کمتر از یک سال، برای سومین بار متوالی گران می شود.
زنی که متهم است شوهرش را به‌دلیل اختلافات خانوادگی به قتل رسانده، در بازداشت به‌سر می‌برد و تحقیقات از او ادامه داردرسیدگی به این پرونده از سال گذشته و زمانی آغاز شد که خانواده مردی به نام تیمور به کارآگاهان پلیس آگاهی استان خراسان‌رضوی اطلاع دادند این مرد ناپدید شده است. همسر تیمور به نام مرضیه در بازجویی‌ها گفت که خبر ندارد شوهرش به کجا رفته و چه اتفاقی برای او افتاده است. کارآگاهان، تحقیقاتی وسیع انجام دادند و از مراکزی که احتمال داشت نشانی‌ای از تیمور در پرونده‌های آنها موجود باشد، استعلام گرفتند اما ردی از این مرد به دست نیاوردند و به این نتیجه رسیدند که او به احتمال زیاد جان باخته استاز طرفی بررسی‌های ماموران نشان داد این مرد با همسرش به‌شدت اختلاف داشت، به‌همین‌دلیل مرضیه به‌عنوان مظنون تحت بازجویی قرار گرفت اما باز هم همان ادعا را تکرار کرد. حرف‌های این زن قانع‌کننده تشخیص داده نشد، به همین سبب تحقیق از وی ادامه یافت تا اینکه مرضیه دچار تناقض‌گویی شد و درنهایت به کشتن شوهرش اقرار کرد. زن ٣٠ساله در اعترافاتش گفت: «من و تیمور از سال‌ها قبل با هم اختلاف داشتیم و هر روز رابطه‌مان خراب‌تر می‌شد تا اینکه شش‌‌سال پیش با داشتن دو فرزند تصمیم گرفتم از او جدا شوم. مدتی بعد از طلاق، چون نمی‌خواستم زندگی فرزندانم تباه شود دوباره با شوهرم ازدواج کردم، امیدوار بودم این بار مشکلات گذشته رفع شود و دیگر دچار اختلاف نشویم اما این اتفاق نیفتاد و مشکلات خیلی زود آغاز شدمتهم به قتل ادامه داد: «شب حادثه با شوهرم بیرون رفته بودیم. وقتی سوار ماشین بودیم با هم مشاجره کردیم و تیمور به من سیلی زد، از این کار او به‌شدت ناراحت شدم. رفتارهایش مرا به ستوه آورده بود، به‌همین‌دلیل تصمیم گرفتم او را بکشم و به این وضعیت پایان بدهم. وقتی به خانه رسیدیم، من چند قرص خواب‌آور در چای حل کردم و به تیمور دادم. او بعد از خوردن قرص‌ها به خواب عمیقی فرو رفت. وقتی احساس کردم زمان برای اجرای نقشه‌ام مناسب است، چاقویی برداشتم و با آن چند‌ضربه به تیمور زدم اما احتمال دادم او هنوز زنده باشد به‌همین‌دلیل شالی را دور گردنش پیچیدم و فشار دادمزن جوان در ادامه اعترافاتش گفت: «بعد از اینکه از مرگ تیمور مطمئن شدم جسد را به زیرزمین خانه بردم، چاله‌ای کندم و آن را دفن کردم، بعد هم به خانواده شوهرم گفتم تیمور گم شده است. بعد از آن با اصرار خواهرشوهرم، پلیس را باخبر کردم و برای اینکه ماموران به من مشکوک نشوند، خودم مرتب پرونده را پیگیری می‌کردم اما بالاخره دستم رو شدکارآگاهان بعد از شنیدن اعترافات مرضیه به خانه او رفتند و جنازه شوهرش را پیدا و به پزشکی‌قانونی منتقل کردند. همچنین زن جوان صحنه جنایت را بازسازی کرد و جزییات آن را یک‌بار دیگر شرح داد. بنابر این گزارش، متهم در‌حال‌حاضر در بازداشت به‌سر‌می‌برد و پرونده بعد از تکمیل تحقیقات مقدماتی به دادگاه کیفری استان خراسان‌رضوی فرستاده خواهد شد تا مرضیه پای میز محاکمه برود و مجازات او تعیین شود.