ظریف تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای جمعه به مونیخ می‌رود

به ریاست دکتر ظریف
تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای جمعه به مونیخ می‌رود 12بهمن-93
گویا ظریف قبل از سفر به مونیخ باید به بازار مکاره برود و بازجویی پس بدهد .چون پس از سخنرانی اخیرروحانی ودفاع از قدم زدن وی با جانکری در پیاده روی ژنو در سوییس و انتقاد به منتقدان وی باتوطئه وسناریو سازی هایی که علیه ی ر وحانی – ظریف  شده باید ظریف در بازار مکاره حساب پس بدهد.

دکتر محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان در راس تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای روز جمعه عازم مونیخ خواهد شد.دکتر سید عباس عراقچی و دکتر مجید تخت روانچی، معاونان وزیر امور خارجه و دکتر حمید بعیدی نژاد، رئیس تیم کارشناسی هیات مذاکره‌کننده به همراه کارشناسان و حقوقدانان تیم هسته‌ای به آلمان سفر خواهند کرد.پیش از این اعلام شده بود که معاونان و تیم کارشناسی مذاکره‌کننده پیش از حضور محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان عازم مونیخ خواهند شد و گفتگوهایی با همتایان خود خواهند داشت.
وزیر امور خارجه کشورمان نیز که به منظور شرکت در اجلاس امنیتی به مونیخ سفر می‌کند، قرار است با برخی از همتایان خود که در مونیخ حضور دارند گفتگو کند. پیش‌بینی می‌شود که وزیر امور خارجه کشورمان در مونیخ با جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا نیز دیدار داشته باشد.
پیش از این اعلام شده بود که یک دور از مذاکرات ایران و کشورهای 1+5 در مونیخ خواهد بود اما به دلیل عدم حضور همه وزرا تقریبا احتمال برگزاری این نشست در سطح وزرا وجود ندارد و این احتمال هست که نشست ایران و کشورهای 1+5 در مونیخ در سطح معاونان باشد.
وزیر امور خارجه کشورمان در نشست خبری مشترک با وزیر امور خارجه کرواسی در پاسخ به سئوالی درباره این سفر و اینکه آیا احتمال برگزاری مذاکرات ایران و کشورهای 1+5 در سطح وزرا در مونیخ وجود دارد، بیان کرد: بنده برای شرکت در کنفرانس امنیتی مونیخ به آلمان سفر خواهم کرد و گفتگوهایی با سایر شرکت کنندگان در کنفرانس خواهم داشت.وی افزود: در مورد ملاقات با 1+5 در سطح وزرا هنوز تصمیمی گرفته نشده است چرا که بر اساس اطلاعی که بنده دارم، تعدادی از وزرای 1+5 در مونیخ هستند و همه وزرا حضور نخواهند داشت. اینکه چگونه بتوانیم در مورد برگزاری یک اجلاس در سطح وزرا تصمیم گیری کنیم یک مشکل لجستیکی است که آیا همه وزرا حضور دارند یا برای این موضوع به خصوص باید به مونیخ سفر کنند.ظریف گفت: برنامه‌ها در مونیخ برای اجلاس فشرده است و معلوم نیست که اگر از پیش چنین توافقی حاصل نشده باشد امکانی برای برگزاری نشست در سطح وزرا باشد.همچنین وزیر امور خارجه در گفتگوی دیگری درباره اظهاراتی از سوی رئیس کنفرانس امنیتی مونیخ مبنی بر بررسی مذاکرات هسته‌ای ایران در یکی از نشست‌های این کنفرانس با حضور وزاری خارجه اروپا، گفت: هنوز برگزاری این نشست مشخص نیست. البته سال گذشته هم که من در کنفرانس امنیتی مونیخ شرکت کردم یکی از جلسات در مورد مذاکرات هسته‌ای ما بود، من در آن جلسه حضور داشتم اما سایر مذاکره کنندگان غربی حضور نداشتند.
وی ادامه داد: از آمریکا، یک سناتور حضور داشت، از آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هم آقای آمانو بود ولی مذاکره کنندگان کشورهای 1+5 در نشست بررسی مذاکرات هسته‌ای ایران در کنفرانس امنیتی مونیخ حضور نداشتند.وزیر امورخارجه تصریح کرد: اطلاع ندارم که در میزگردی که من حضور دارم چه کسان دیگری حضور خواهند داشت ولی روز یکشنبه میزگردی در مونیخ تشکیل خواهد شد و بنده حضور خواهم داشت و احتمال اینکه یکی از موضوعات آن میزگرد موضوع انرژی هسته‌ای ایران باشد، وجود دارد.
وی تاکید کرد: اینکه در کنفرانس امنیتی مونیخ موضوعی بررسی شود به معنای امنیتی کردن آن موضوع نیست.
ظریف ادامه داد: پرونده هسته‌ای ایران 7 سال پیش به شورای امنیت سازمان ملل رفته بود و بالاخره وجود یک موضوع در شورای امنیت سازمان ملل متحد معنایی می‌دهد که اتفاقا تمام تلاش دولت یازدهم و گروه مذاکره‌کننده ما این بوده است که نشان دهد انرژی هسته‌ای ایران موضوع امنیتی نیست بلکه در خصوص حقوق فناوری ایران است تا از حالت امنیتی که اقدامی غیرقانونی و نابحق بوده، خارج شود.
وزیر امورخارجه اظهار داشت: ایران از هر فرصتی استفاده می‌کند که پرونده هسته‌ای ایران را امنیتی زدایی کند.بر اساس این گزارش ظریف امروز عازم آفریقا خواهد بود و روز جمعه به مونیخ می‌رود.
*
تحلیل واشنگتن‌پست از تقابل اوباما و کنگره درباره تحریم جدید علیه ایران
روزنامه واشنگتن‌پست نیز در گزارشی تحلیلی نوشت: وتوی قانون تحریم‌های جدید علیه ایران از سوی رئیس‌جمهور آمریکا می‌تواند به شکست مذاکرات هسته‌ای و افزایش اختلاف میان کاخ سفید و کنگره آمریکا منجر شود.روزنامه واشنگتن‌پست در گزارش خود به قلم مایکل سینک، رئیس اندیشکده واشنگتن برای سیاست شرق نزدیک نوشت: حصول توافق اولیه ژنو میان ایران و گروه 1+5 که با نام رسمی "برنامه اقدام مشترک" شناخته می‌شود منافعی را برای هر دو طرف در پی داشت‌ و موجب محدود شدن برنامه هسته‌ای ایران در ازای کاهش تحریم‌های بین‌المللی علیه این کشور و زمان برای بهبود اقتصادی شد. بنابراین با توجه به این تاثیرات مثبت به نظر می‌آید که هر دو طرف برنامه اقدام مشترک را اگر نه به اندازه حصول توافق نهایی اما به عنوان دومین انتخاب مناسب ترجیح می‌دهند تا مانع از بروز تنش‌های بیش‌تر شوند.هرچند این شرایط دستیابی به توافق نهایی را غیرمحتمل‌تر می‌کند چون حصول آن نیازمند سازش‌هایی سخت است به ویژه از سوی منتقدان در داخل ایران که معتقدند اقدامات آمریکا در تضاد با ایدئولوژی و منافع کشورشان است. از طرفی دیگر اگر گزینه‌های جایگزین هولناک به نظر می‌آمد ممکن بود مذاکره‌کنندگان به این سازش‌ها تن بدهند اما دورنمای تمدید مذاکرات به این معنی است که آن‌ها چنین رویکردی ندارند.
به علاوه این مساله گره اصلی اختلاف میان کاخ سفید و کنگره آمریکا درخصوص تصویب قانون اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران در واشنگتن است. کنگره بر این باور است که تهدید تحریم‌های جدید برای متقاعد کردن ایران برای پذیرش توافق نهایی ضروری است چون تحریم‌ها نقش کلیدی در کشاندن ایران پای میز مذاکره داشته است. اما کاخ سفید دیدگاه دیگری دارد و معتقد است که تحریم‌های جدید تاثیری مخالف دارد و ثابت می‌کند عقیده ایرانی‌ها مبنی بر این که آمریکا قابل اعتماد نیست صحیح بوده و موضع مذاکره‌کنندگان را تضعیف می‌کند تا جایی که تهران را به سمت کناره‌گیری از مذاکرات سوق خواهد داد. این همان دلیلی است که باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا تهدید کرده است در صورت تصویب این قانون آن را وتو خواهد کرد و حتی علیه آن لابی کرده است. با این حال حق با چه کسی است؟
وتوی قانون تحریم‌های جدید علیه ایران به این کشور نشان خواهد داد که هیچ فشار بیش‌تری وجود ندارد و انگیزه تهران برای سازش را کاهش خواهد داد. علاوه بر این ضرب‌الاجلی که در برنامه اقدام مشترک تعیین شده بود را بی‌اعتبار خواهد کرد به گونه‌ای که نشان می‌دهد محتمل‌ترین گزینه جایگزین برای حاصل نشدن توافق، تمدید مذاکرات است.
این کار هم‌چنین موجب بروز تنش در روابط میان کاخ سفید خواهد شد به گونه‌ای که کار را برای رئیس‌جمهور آمریکا تا بتواند حمایت کنگره را برای لغو تحریم‌ها علیه ایران به دست آورد سخت‌تر خواهد کرد. وتوی این قانون از سوی اوباما علاوه بر این برای کنگره مشکل ایجاد خواهد کرد چون فشارهایی که قانون‌گذاران تلاش می‌کنند آن را افزایش دهند تضعیف خواهد کرد. حتی اگر کنگره بتواند رای کافی برای بی‌اثرکردن این وتو را به دست آورد تاثیر تحریم‌های بیش‌تر منوط به همکاری همه‌جانبه برای اجرای آن است.
با وجود اختلافاتی که میان کاخ سفید و کنگره بر سر تحریم جدید ایران وجود دارد آن‌ها در قبال ایران مشترکاتی نیز دارند و دولت اوباما نیازمند است که با اعضای کنگره وارد رایزنی شود چون انجام این کار حصول یک نتیجه خوب را قابل دستیابی می‌کند.
با توجه به نگرانی‌های اساسی کنگره مبنی بر این که دولت ممکن است یک توافق بد با ایران را امضا کند بهترین گام این است که دولت دست از امتیازدهی به تهران در مذاکرات هسته‌ای بردارد و در ازا به دنبال توافقی با رهبران کنگره برای رسیدن به یک توافق نهایی قابل قبول باشد.این مساله در حقیقت نیازمند قدرتمند شدن موضع مذاکره‌کنندگان آمریکا در مسائل کلیدی شامل تحقیقات ایران درباره سلاح هسته‌ای در فعالیت‌های هسته‌ای گذشته‌اش، نظارت و راستی‌آزمایی برنامه موشک بالستیک ایران و مدت‌زمان یک توافق است. اما این اتفاق نیازمند تضمین حمایت کنگره برای قدرتمند شدن و افزایش اعتبار رئیس‌جمهور برای کاهش تحریم‌ها علیه ایران است. چیزی که ایران بیش از هر چیز نیازمند آن است.
از طرفی دیگر ایران باید متقاعد شود که گزینه جایگزین فشارهایی بیش‌تر از آنچه که هم‌اکنون آن‌ها را تجربه می‌کند در پی خواهد داشت و برای رسیدن به این منظور آمریکا و هم‌پیمانان مذاکره‌کننده‌اش باید به تمدید نکردن دوباره برنامه اقدام مشترک متعهد باشند و به تهران هشدار دهند که در صورت دست نیافتن به یک توافق نهایی در ضرب‌الاجل تعیین شده تحریم‌ها دوباره به کار گرفته خواهد شد.
این روزنامه آمریکایی در پایان نوشت: رئیس‌جمهور آمریکا وقتی می‌گوید ما باید با حسن نیت مذاکره کنیم کاملا به حق سخن می‌گوید اما این کار نباید برای همیشه ادامه یابد اگر مقامات ایرانی باور کنند که گزینه جایگزین برای یک انتخاب استراتژیک ادامه مذاکرات است در حالی که امتیازات غرب بیش‌تر خواهد شد تعجبی نیست که این مذاکرات بدون نتیجه ادامه یابد.
*
اورشلیم پست ادعا کرد: پذیرش 80 درصد مطالبات ایران از سوی آمریکا
در همین حال مقامات رژیم صهیونیستی مدعی شدند آمریکا در مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه 1+5 بخش زیادی از خواسته‌های جمهوری اسلامی ایران را پذیرفته است.به نوشته روزنامه اورشلیم پست، چند تن از مقامات رژیم صهیونیستی روز جمعه در گفت‌وگو با کانال 10 این رژیم مدعی شدند دولت باراک اوباما رئیس‌جمهور آمریکا تاکنون 80 درصد از مطالبات ایران را پذیرفته است.به نوشته این روزنامه صهیونیستی، به نظر می‌آید که مقامات اسرائیل نسبت به چشم‌انداز حصول توافق میان ایران و آمریکا بر سر برنامه هسته‌ای ایران نگران هستند.این مقامات صهیونیستی همچنین گفتند که اسرائیل معتقد است توافق ایران و آمریکا به تهران اجازه خواهد داد تا به غنی‌سازی اورانیوم با در اختیار داشتن بیش از هفت هزار سانتریفیوژ ادامه دهد که این کشور را قادر می‌سازد در طول چند ماه به سلاح هسته‌ای دست پیدا کند.به گفته این مقامات رژیم صهیونیستی از نظر نخست‌وزیر اسرائیل مساله هسته‌ای ایران یکی از مهم‌ترین نگرانی‌ها در حوزه امنیت اسرائیل است و این امر سبب شده تا وی پروتکل‌های دیپلماتیک را زیر پا گذاشته و دعوت جمهوریخواهان آمریکا برای سخنرانی علیه ایران در کنگره در ماه مارس را بپذیرد.
بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی که قرار است به زودی برای سخنرانی در کنگره آمریکا به واشنگتن سفر کند، روز جمعه ضمن دیدار با سربازانی که در حمله روز چهارشنبه حزب‌الله در نزدیکی مرز لبنان و اراضی اشغالی فلسطین زخمی شده بودند، تاکید کرد: اگر ایران به سلاح هسته‌ای دست پیدا کند مساله‌ای است که به سختی قابل حل خواهد بود.نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی ادامه داد: این چیزی است که ما با آن مخالفیم و بر روی آن متمرکز هستیم. مناقشات ما با ایران که هم‌اکنون جبهه‌های جدید به روی ما گشوده است ادامه دارد.
نتانیاهو در ادامه ضمن ابراز نگرانی نسبت به مذاکرات هسته‌ای میان ایران و گروه 1+5، مدعی شد: حصول توافق به ایران اجازه خواهد داد تا از ظرفیت دستیابی به سلاح هسته‌ای برخوردار شود و این توافقی است که ما با آن مخالفیم.
وی همچنین ابراز نگرانی کرد که ایران تلاش می‌کند تا ما را از اینجا ریشه‌کن کند اما موفق نخواهد بود.
ادعای تکراری نتانیاهو درباره دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای در حالی است که ایران همواره اعلام کرده برنامه هسته‌ای‌اش صلح آمیز است و سلاح هسته‌ای در دکترین دفاعی ما جایی ندارد.
*
نایب رئیس پارلمان آلمان: ایران و 1+5 توافق می‌کنند
در همین حال نایب رئیس مجلس آلمان گفت که پیش‌بینی‌ها حکایت از آن دارند که موضوع هسته‌ای ایران تا تابستان امسال حل شده و در نهایت به لغو تحریم‌ها علیه تهران خواهد انجامید.کلودیا روت در تفسیری برای هفته نامه زایت مستقر در هامبورگ نوشت:مذاکرات ایران و شش قدرت جهان(امریکا، روسیه، چین، انگلیس، فرانسه و آلمان) راه درستی برای حل دائمی مسئله هسته‌ای ایران است.وی اذعان داشت که مذاکرات جاری بین ایران و غرب مذاکراتی دشوار بوده و انتظار نمی‌رود که نیل به یک راه حل آسان باشد.اما روت در عین حال تاکید کرد که رسیدن به توافق جامع که به ایران اجازه استفاده از انرژی هسته‌ای برای اهداف غیر نظامی را می‌دهد، در دسترس است.نایب رئیس مجلس آلمان بر حمایت قوی این کشور از حل و فصل برنامه هسته‌ای ایران از راه مذاکره صحه گذاشت.