علي رغم نقض برجام از سوي آمريكا 11هزار كيلو اورانيوم غني شده از كشور خارج شد

علي رغم نقض برجام از سوي آمريكا 11هزار كيلو اورانيوم غني شده از كشور خارج شد9 دی -94
خامنه ای جام زهر هسته ای را سرکشیده است وپادزهری هم برایش وجود ندارد . برای همین مجبور است که علی رغم نقض برجام از سوی آمریکا تن به خروج اورانیوم غنی شده از کشور به دهد . چون با کاهش مستمر قیمت نفت اوضاع ا قتصادی روزبه روزبدتر می شود و اگر تحریم ها لغو نشود . پیش بینی اتفاقات آینده غیر ممکن است.
دولت ايران يازده هزار کيلوگرم از ذخاير استراتژيک اورانيوم را از کشور خارج کرد. اين در حالي است که بدعهدي طرف مقابل و نقض مکرر برجام توسط آمريکا هر روز ابعاد تازه و گسترده تري مي يابد.    اينترفکس در گزارشي نوشت: وزارت خارجه روسيه طي بيانيه اي اعلام کرد که همه اورانيوم غني شده که قرار بود طبق توافق از ايران خارج شود با کمک روسيه در روز 28 دسامبر از خاک ايران منتقل شده است.    در همين حال، «علي اکبر صالحي» رئيس سازمان انرژي اتمي گفت: عمليات تبادل سوخت کامل شد و ما حدود 197 تن کيک زرد وارد کشور و قريب کلا11 تن اورانيوم غني شده مان را صادر کرديم.
    
صالحي افزود: اميدواريم هرچه زودتر شاهد عملياتي شدن برجام باشيم که براساس آن کليه تحريم ها رفع مي شود و شرايط از بعد بانکي و تجاري و اقتصادي و مصاديقي از اين دست به شرايط عادي بازخواهد گشت.
        
کاخ سفيد: برداشتن تحريم ها بستگي به گزارش آژانس دارد
    
به گزارش فارس، «جان کربي» سخنگوي وزارت امور خارجه آمريکا در کنفرانس خبري گفت: ايران علاوه بر اورانيوم 5 درصد، اکسيد 20 درصد و صفحه هاي سوختي را هم صادر کرد.    کربي افزود: ما هم متعهديم که براساس تعهدات خود ذيل برجام، تحريم هاي ايران را با رسيدن به روز اجراء، برداريم؛ البته رسيدن به روز اجرا براساس راستي آزمايي آژانس مشخص مي شود.    «جان کري» وزير امور خارجه آمريکا نيز گفت: انتقال 11 تن اورانيوم غني شده ايران به روسيه بخشي از برجام است.    کري افزود: برجام يکي از مهمترين دستاوردهاي سال 2015 ميلادي به شمار مي رود و من به تيم خودمان افتخار مي کنم که توانست طي 18 ماه به اين توافق دست يابد.
        
سرعت ايران در برچيدن زيرساخت هاي هسته اي بسيار زياد است
    
وي در ادامه گفت: زماني که آژانس بين المللي انرژي اتمي اجراي تعهدات ايران را تاييد کند، برجام به مرحله روز اجرا خواهد رسيد و تحريم هاي مربوط به برنامه هسته اي ايران لغو خواهد شد.    وزير امور خارجه آمريکا تصريح کرد: ما مي دانيم که ايران براي برچيدن زير ساخت هاي غني سازي اورانيوم بسيار سريع حرکت مي کند تا به هدف ژانويه براي اجراي برجام دست يابد.    مقامات آمريکايي تاکنون چندين بار از سرعت برچيدن زيرساخت هاي هسته اي توسط دولت ايران اظهار شگفتي کرده اند.
    
آيا وعده نسيه به معناي انجام تعهد است؟!
    
به گزارش خبرگزاري ها، «بهروز کمالوندي» سخنگوي سازمان انرژي اتمي گفت: ما بايد سه کار اصلي را انجام دهيم. يکي کاهش تعداد سانتريفيوژها که تقريبا مراحل پاياني را مي گذراند. دوم مبادله مواد که به سرانجام رسيد و سوم بازطراحي راکتور اراک که در مورد اراک قراردادي امضا و مقدمات کار انجام شده و قرار است قراردادهاي جانبي هم داشته باشد.    کمالوندي افزود: همه شرايط مهيا است که ما به زودي قدم آخر که بيرون آوردن هسته مياني رآکتور اراک است را انجام بدهيم و بخش عمده اين رآکتور باقي مي ماند.    وي در ادامه گفت: آن چيزي که بايد تغيير يابد هسته مرکزي است که توسط همکاران ما بايد طراحي شود.    سخنگوي سازمان انرژي اتمي در ادامه گفت: روز اجراي برجام بستگي به خود ما و اقدامات ما دارد. آنها تعهدات خود را انجام داده اند.    اظهارات کمالوندي در حالي است که در چندماه اخير آمريکا چندين بار برجام را نقض کرده است و علاوه بر آن انجام تعهدات طرف مقابل صرفا در حد وعده هاي نسيه بوده است.    کمالوندي افزود: اگر چند مورد جزيي هم که در حال انجام است پيش برود در کمتر از يک ماه ديگر به روز اجراي برجام مي رسيم.
    
وي در ادامه گفت: اگر قرار باشد عهدشکني باشد اين زمينه را داريم که به شرايطي بهتر از قبل باز گرديم.    گفتني است در شرايطي ايران آغاز به انجام تعهدات خود کرده که کشورهاي مقابل در عمل تاکنون هيچ اقدام عملي اي براي رفع تحريم ها نکرده اند و اين مسئله خود نشان از عدم رعايت اصل همزماني در توافق هسته اي بين ايران و 5+1 مي دهد.
    
حال پرسشي که پيش مي آيد اين است که از دست دادن ذخيره 11000 کيلوگرمي اورانيوم غني شده که طي 10 سال فراهم آمده چگونه در فاصله کوتاهي قابل جبران است؟ و يا بعد از آن که چندين هزار سانتريفيوژ از هم گسيخته شد با کدام مکانيسم بازگشت پذير خواهد بود؟! و يا اگر قلب راکتور آب سنگين اراک را با بتن مسدود کرديم، بازسازي آن در صورت نقض تعهد حريف چه سرنوشتي خواهد داشت؟!
        
پيش نويس قانون جديد سنا براي مسکوت ماندن رفع تحريم هاي ايران
    
يازده سناتور آمريکايي با ارائه پيش نويس قانوني، مسکوت ماندن رفع تحريم هاي ايران تا زمان انتشار گزارشي مفصل از همه جوانب تحقيقاتي و عملياتي برنامه هسته اي ايران را خواستار شده اند.    سناتورها در اين پيش نويس خواستار ارائه فهرست دانشمندان هسته اي ايران و جزييات فعاليت ها در پارچين شده اند.    ادامه اصرار بر مسائل مربوط به گذشته پس از ارائه گزارش مشهور به پي ام دي و تاکيد بر تهيه فهرست دانشمندان اتمي ايران به رغم اطلاع از حساسيت اين موضوع در ايران با توجه به ترور اين نخبگان علمي، از موارد سوال برانگيز فهرست خواسته هاي سناتورهاست.
        
نگاه آمريکا به اجراي برجام، معطوف به انتخابات ايران است
    روزنامه آمريکايي وال استريت ژورنال در گزارشي نوشت: تهديدات رهبر ايران موجب انفعال آمريکا شده است.    در ادامه گزارش آمده است: آمريکا مقابل ايران کوتاه مي آيد تا حاميان روحاني در انتخابات شکست نخورند.    وال استريت ژورنال تاکيد کرد: از سوي ديگر، آمريکا و متحدانش ممکن است از اين بترسند که هرگونه اقدام تنبيهي و يا تاخير در لغو تحريم ها، سرنوشت بدي را براي متحدان حسن روحاني در انتخابات پارلماني ايران رقم بزند و به سود تندروها تمام شود. اگر چنين باشد، قاعدتا جدول زماني اجراي توافق هسته اي در درجه اول متناسب با «سياست» تنظيم خواهد شد، و بر خلاف اظهارات اخير جان کري وزير خارجه، رضايت آمريکا از توافق هسته اي دست کم تا اندازه اي در گرو اميد به سوق دادن سياست هاي داخلي ايران به سمت و سويي نزديک تر به واشنگتن خواهد بود.     اين روزنامه آمريکايي در ادامه نوشت: بايد سياست هويج و چماق دوباره به ميز برگردد.