گزیده خبرهای 9 دی -94 قسمت -3

            گزیده خبرهای 9 دی -94 قسمت -3
    اشياي دوره ساساني در سقز
    سرويس شهرستان ها: فرمانده انتظامي سقز گفت: در پي انتشار خبري مبني بر خريد و فروش اشياي عتيقه در يکي از محلات اين شهر، رسيدگي به اين پرونده در اختيار اداره مبارزه با قاچاق کالاو ارز پليس آگاهي اين شهر قرار گرفت.سرهنگ حميدرضا اکبري افزود: کارآگاهان با انجام اقدامات اطلاعاتي و تخصصي پليس پس از اطمينان از صحت خبر و تحت نظر قرار دادن فروشنده اشياي عتيقه، وي را طي يک معامله صوري در منزلش دستگير کردند.    وي ادامه داد: پليس در بازرسي از منزل مسکوني وي، 593 قطعه طلاجات و انواع اشياي عتيقه کشف کرد که طبق بررسي هاي صورت گرفته توسط کارشناسان ميراث فرهنگي 21 قطعه از آثار مکشوفه متعلق به دوره ساسانيان بوده و ساير اشيا نيز مربوط به دوران مختلف اسلامي و معاصر است.    اکبري در خاتمه گفت: در اين عمليات 5 نفر متهم دستگير و به مراجع قضايي معرفي شدند.
    توقيف محموله 13 ميلياردي
    سرويس شهرستان ها: فرمانده انتظامي استان مرکزي گفت: ماموران پليس آگاهي استان مدتي پيش در تحقيقاتي جامع دريافتند باندي از فعالان تهيه و توزيع کالاهاي قاچاق در کشور با دپو مقادير زيادي کالادر يکي از بنادر جنوب کشور قصد دارند با چند دستگاه خودرو نسبت به حمل و جابجايي محموله هاي قاچاق به مرکز کشور اقدام کنند.    سرهنگ کيومرث عزيزي افزود: مراقبت هاي نامحسوس ماموران پليس آگاهي استان درباره فعاليت اعضاي اين باند ادامه داشت تا سرانجام مشخص شد محموله هاي قاچاق بارگيري شده و قاچاقچيان قصد دارند آنها را از محورهاي مواصلاتي استان عبور دهند.    وي تصريح کرد: با توجه به برآوردهاي انجام شده، چندين اکيپ عملياتي پليس، محورهاي مواصلاتي استان را به صورت نامحسوس تحت مراقبت قرار دادند تا اينکه روز يکشنبه 4 خودرو کاميون ويژه حمل کالامتعلق به قاچاقچيان مورد شناسايي قرار گرفت.    عزيزي ادامه داد: با شناسايي خودروها، عمليات پليس براي توقف خودروها و دستگيري قاچاقچيان آغاز شد و در عملياتي چندين ساعته، خودروها توقيف و 5 قاچاقچي نيز دستگير شدند.وي تاکيد کرد: در بازرسي از خودروها، 3 هزار و 980 دستگاه باتري خودرو سبک، يک هزار و 750 تخته پتو، تعداد زيادي کفش کتاني و مقادير زيادي البسه ورزشي به ارزش تقريبي 31 ميليارد و 750 ميليون ريال کشف شد.    
    مسموميت 25 نفر در مشهد
    مشهد- ايرنا: کارشناس مسئول حوادث و فوريت هاي پزشکي خراسان رضوي گفت: 25 نفر بر اثر نشت گاز منوکسيد کربن در مشهد مسموم شدند.    شهرام طاهرزاده افزود: اين حادثه حوالي ساعت 22 شب سه شنبه در مسجد حضرت ابوالفضل(ع) واقع در بلوار جانباز مشهد رخ داد.    وي ادامه داد: مصدومان اين حادثه با اتوبوس آمبولانس به بيمارستان امام رضا(ع) مشهد منتقل شدند و علت اين حادثه در دست بررسي است.     
    کلاهبرداري از 56 نفر
    سرويس شهرستان ها: فرمانده انتظامي استان يزد گفت: در پي شکايت 56 نفر مبني بر کلاهبرداري فردي 70 ساله از آنها و حسب دستور مقام قضايي، رسيدگي به اين پرونده در دستور کار قرار گرفت.    سرتيپ ايرج کاکاوند افزود: کارآگاهان اداره مبارزه با جعل و کلاهبرداري پليس آگاهي پس از انجام کار اطلاعاتي و تحقيقات لازم، متوجه شدند اين فرد با انجام مانورهاي متقلبانه و فريب شهروندان اقدام به کلاهبرداري مبلغ 25 ميليارد ريال کرده است.وي ادامه داد: ماموران پليس، متهم را شناسايي و دستگير کردند و نامبرده در بازجويي هاي خود به کلاهبرداري مبلغ 25 ميليارد ريال از شهروندان اعتراف کرد.
خبر ويژه
اعتماد: سانسور آمار اقتصادي نشانه تعميق ركود است
نحوه اعلام آمار رکود اقتصادي از سوي دولت که توام با سانسور و تاخير و کتمان است، جرات حمايت از عملکرد دولت را از روزنامه هاي حامي نيز گرفته است.    روزنامه اعتماد در اين زمينه در گزارشي تحت عنوان «پرده برداري ناقص از نماگرهاي فصل اول 94» نوشت: تغييرات شاخص هاي مهم اقتصادي در فصل نخست سال جاري با سه ماه تاخير از سوي بانک مرکزي اعلام شد. اما اين اعلام دير هنگام هم با نواقص زيادي همراه است و کماکان نرخ رشد اقتصادي و ميزان توليد ناخالص به دست آمده محرمانه نگه داشته شده و خبري از اعلام رشد ارزش افزوده بخش هاي مهم اقتصادي مانند نفت، صنعت، کشاورزي و ساختمان نيست. اين در حالي است که طبق تعهد قبلي، بانک مرکزي بنا بود شاخص هاي شش ماهه را آخر آذر اعلام کند.    تحليلگران آماري زمان لازم براي برآورد نرخ رشد اقتصادي هر فصل را 90 روز مي دانند بر اين اساس طبق تعهد قبلي بانک مرکزي بايد نرخ رشد شش ماهه و دو فصل اول سال را انتهاي آذر ماه اعلام مي کرد اما برخلاف انتظار شاخص هاي سه ماهه و آن هم نه به صورت کامل منتشر شد.    امتناع دو دستگاه آماري کشور از اعلام جزييات اقتصاد امسال شدت يافتن رکود را به ذهن مي رساند؛ رکودي که مسئولان سعي دارند در عدم اعلام شاخص ها پنهان کنند ولي ذکر عملکرد بخش هاي مختلف نيز مي تواند نشان دهد که وضعيت توليد در سال جاري با افت قابل توجه مواجه بوده است. طبق جداولي که بانک مرکزي بر تارنماي خود قرار داده توليد کارگاه هاي بزرگ صنعتي در سه ماهه نخست سال جاري 4/2 درصد کاهش يافته است.
    
اين آمار در مورد سرمايه گذاري براي جواز تاسيس وضعيت وخيم تري را نشان مي دهد و 23/7 درصد افت را حکايت مي کند. تعداد جوازهاي تاسيس نيز با سه هزار و 225 فقره نسبت به مدت مشابه سال گذشته 6/4 درصد کاهش يافته است.    بنابر اين گزارش، ساخت و سازها در مناطق شهري 17/5 درصد کاهش داشته، نقدينگي 22 درصد و پايه پولي 13 درصد رشد داشته، و مطالبات بانک مرکزي 239 درصد افزايش يافته است. همچنين بودجه عمراني 99 درصد کاهش يافته است.    به نوشته اعتماد به نقل از بانک مرکزي با وجود اعلام جزييات عملکرد بخش هاي مختلف اقتصادي اما کماکان رقم نرخ رشد اقتصادي در ابهام قرار دارد. اگر چه پيش تر مرکز آمار نرخ رشد اقتصادي شش ماهه را يک درصد مثبت اعلام کرد اما با توجه به اينکه تنها 41 روز از فصل تابستان گذشته بود؛ کارشناسان نرخ اعلامي را با ديده ترديد نگريسته و خواستار توضيح مرکز آمار در خصوص چگونگي برآورد اين نرخ و ساز و کارهاي دستيابي به آن شدند. ضمن آنکه در خبر چند خطي مرکز آمار هيچ نشاني از اعلام نرخ رشد اقتصادي در بخش هاي مختلف صنعت، کشاورزي، ساختمان، نفت و خدمات نبود. تاخيرهاي دو دستگاه آماري کشور در خصوص اعلام رشد اقتصادي سال جاري در حالي است که سال گذشته بانک مرکزي پس از پايان هر فصل، نرخ رشد اقتصادي فصل قبل را محاسبه و اعلام مي کرد. رشدي که در بخش هاي مختلف اقتصادي پس از دو سال رشد منفي اقتصاد، چنان مسئولان را خرسند کرده بود که آمار فصلي را با وجود مسبوق به سابقه نبودن اين اقدام در دولت قبل، اعلام کرده و بربهبود اوضاعي که ناشي از عملکرد اقتصادي خود مي دانستند؛ تاکيد مي کردند. اما امسال ماجرا روي ديگر خود را نشان داد و با ادامه رکود و انتظاري که در جامعه براي لغو تحريم ها ايجاد شده بود؛ رشد 3 درصدي سال گذشته اقتصاد دستخوش تغييرات شد و با کاهش توليد ناخالص داخلي، مجدد رشد منفي را براي کشور به بار آورد. اين بار ولي مسئولان چندان تمايلي به اعلام آمار نداشتند و بنابر اين نه تنها در انتهاي تابستان که انتظار مي رفت بانک مرکزي نرخ رشد بهار را اعلام کند اين اتفاق نيفتاد بلکه در اعلام نرخ رشد دو فصل ابتداي سال که موعد آن فرا رسيده است؛ ترديد وجود دارد.
دختر رییس سابق فدراسیون بین المللی فوتبال (فیفا) عنوان کرد: پدرش در روزهای گذشته تهدید به مرگ شده استبه گزارش ایسنا و به نقل از روزنامه اسپوتنیک، سپ بلاتر که از سال 1998 ریاست فدراسیون بین المللی فوتبال (فیفا) را بر عهده داشت در چند ماه گذشته با مشکلات عدیده‌ای روبرو شده که در نهایت منجر به محرومیت 8 ساله او از حضور در فوتبال و هرگونه فعالیت فوتبالی شده است. فسادهای فیفا در روزهای گذشته افزایش یافته و هر روز اخبار جدیدی از فساد و تبانی منتشر می‌شودکارین بلاتر دختر سب بلاتر رییس سابق فیفا می گوید افراد ناشناسی نامه‌هایی را به بلاتر نوشتند و او را تهدید به قتل کرده‌اندکمیته اخلاق فیفا که با وجود اینکه تحت نظر فیفا است ولی مستقل عمل می‌کند روز 21 دسامبر پلاتینی و بلاتر را به مدت 8 سال محروم کرد و همزمان دادگاه سوییس نیز عنوان کرد که به دقت پرونده بلاتر را زیر نظر گرفته و این مرد سوییسی را به پرداخت پولی غیرمجاز به پلاتینی در سال 2011 محروم کرده استدختر بلاتر درباره این اتفاقات گفت: در چند روز گذشته پدرم را تهدید به مرگ کردند و هر روز نامه‌های مختلفی به دست او می‌رسد. این در شرایطی است که پدرم شرایط روحی خوبی نداردبلاتر در حالی محروم شده که عنوان کرده بعد از تعطیلات کریسمس می‌خواهد به حکمش اعتراض کند تا بتواند بار دیگر به فوتبال بازگردد. این در حالی است که انتخابات فدراسیون بین المللی فوتبال (فیفا) ماه فوریه 2016 یعنی تقریبا دو ماه دیگر برگزار خواهد شد تا رییس جدید فیفا مشخص شود.