گزیده خبرهای 9 دی -94 قسمت -5

      گزیده خبرهای 9 دی -94 قسمت -5
 
در تازه ترین شواهد مربوط به گسترش خشونت با سلاح در آمریکا، ۲۷ نفر تنها در روز کریسمس هدف گلوله قرار گرفته و کشته شدند.  به گزارش تسنیم به نقل از اسپوتنیک، کشته شدن 27 نفر در روز کریسمس در آمریکا در شرایطی است که آمار تلفات ناشی از خشونت سلاح در برخی از کشورها در طول یک سال مجموعا به 27 نفر می رسدبر اساس گزارش «آرشیو خشونت با سلاح» آمریکا، 27 نفر در حوادث مختلف تیراندازی در سراسر آمریکا در روز کریسمس، جمعه گذشته، جان خود را از دست داده اند. 63 نفر دیگر نیز بر اثر تیراندازی در آمریکا در همین روز زخمی شده اند. 2 مورد از این حوادث از سوی این موسسه آمریکایی، حوادث تیراندازی جمعی شناخته شده اند. تیراندازی های مرگبار جمعی به حوادثی گفته می شود که 4 نفر یا بیشتر در جریان یک تیراندازی کشته شوندکشته شدن 27 نفر در تیراندازی های کریسمس در آمریکا در حالی است که قتل در استرالیا و انگلیس در مجموع در طول یک سال به این رقم می رسدمیانگین تلفات کشته شدگان بر اثر استفاده از سلاح در هنگ کنگ، ایسلند، برمودا، استونی، اسلونی، نروژ، نیوزلند و اتریش در سال به 27 نفر رسیده استدر آمریکا هر روز به طور میانگین 36 نفر بر اثر خشونت اسلحه کشته و 73 نفر دیگر نیز زخمی می شونددر حادثه تیراندازی در سن برناردینو که طی ماه جاری رخ داد، حداقل 14 نفر کشته شدند. تیراندازی سن برناردینو سیصد و سی و پنجمین تیراندازی گسترده در آمریکا در 336 روز نخست سال 2015 میلادی بوده است.
یکی از وزیران دولت به تمام مدیران و مسئولان زیرمجموعه خود در کل کشور دستور داده است نسبت به زیباسازی و درختکاری در محیط‌های بیرونی ادارات و مجموعه‌های وابسته به این وزارتخانه اقدام کنند.به نوشته روزنامه خراسان، بر اساس ابلاغیه یکی از وزرای اقتصادی به تمامی مدیران و مسئولان زیرمجموعه در پایتخت و سایر استان‌ها، تاکید شده است که با توجه به اهمیت بازپیرایی و زیباسازی محیط‌های بیرونی ادارات و مجموعه‌های وابسته به این وزارتخانه، مسئولان مربوطه موظفند با تشکیل ستادی نسبت به درختکاری و زیباسازی طبیعی این عرصه‌ها در زمان مناسب پیش از پایان سال اقدام کرده و در صورت نبود بودجه مصوب در این خصوص، از طریق مشارکت با سازمان‌های مردم‌نهاد یا کارمندان علاقه‌مند به این موضوع، این برنامه را اجرایی کنند.وزیر مربوطه همچنین دستورالعملی را برای تشویق واحدهای نمونه در این عرصه، ابلاغ کرده است.
سخنگوی سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران از نجات 6 تن از چنگال قاتل خاموش خبر داد.سیدجلال ملکی در گفت‌وگو با ایسنا، در تشریح جزییات این خبر گفت: در ساعت 6:51 صبح امروز، تماس‌های شهروندان حاکی از وقوع گازگرفتگی در یکی از ساختمان‌های مسکونی منطقه تهرانسر بود که بلافاصله ستاد فرماندهی آتش‌نشانان ایستگاه 104 به محل حادثه واقع در شهرک پاسداران تهرانسر اعزام کرد.وی با بیان اینکه محل حادثه یک ساختمان 5 طبقه 10 واحدی بود اظهار کرد: در طبقه دوم این ساختمان یک واحد 80 متری قرار داشت که تا پیش از رسیدن آتش‌نشانان همسایه‌ها اقدام به بازکردن در و ورود به خانه شده بودند.سخنگوی سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران افزود: آتش‌نشانان 6 تن از ساکنان این واحد مسکونی شامل 2 زن، 2 مرد و 2 کودک بودند که آنان را به عوامل اورژانس تحویل دادند که 2 زن به دلیل بالا بودن میزان مسمومیت به مراکز درمانی انتقال داده شدند.ملکی نقص در سیستم بخاری و نصب غیراصولی دودکش را علت وقوع این حادثه اعلام کرد و گفت: خوشبختانه در این حادثه اقدام به موقع همسایه برای ورود به خانه، باعث نجات جان این افراد شد. شهروندان باید توجه داشته باشند که در فصول سرد اگر از بخاری استفاده می‌کنند، هیچ‌گاه تمامی درب‌ها و پنجره‌ها را بسته نگه ندارند و در نصب لوازم گازسوز خود نیز استانداردهای لازم را رعایت کنند. موضوع دیگر شیوه نصب دودکش است که دودکش هم همواره باید دارای شیب مثبت باشد. همچنین باید از استفاده از لوله‌های آکاردئونی نیز خودداری کنند.
«آیدن هیگینز» نویسنده مطرح ایرلندی در سن 88 سالگی درگذشت.آیدن هیگینز از نویسندگان باسابقه ایرلندی و برنده جایزه «جیمز تیت بلک» در سن 88 سالگی درگذشت.رمان سال 1966 او با عنوان «لانگریشه را برو پایین» از سوی منتقدان عنوان "یک اثر کلاسیک بزرگ درباره ایرلند مدرن" را دریافت کرد و جایزه «جیمز تیت بلک» را برایش به ارمغان آورد. این کتاب از سوی آکادمی ادبیات ایرلندی برگزیده شد و «هرولد پینتر» نمایشنامه‌نویس مشهور آن را به فیلمی تلویزیونی تبدیل کرد.به گزارش آیریش تایمز‌، هیگینز علاوه بر رمان‌های برنده جایزه‌اش، چند سفرنامه را که حاصل سفرهایش به نقاطی چون آفریقا،‌ اسپانیا‌، برلین و رودسیا بود در کارنامه‌اش داشت. از جمله کارهای او در این زمینه می‌توان به «تصاویر آفریقا» اشاره کرد. «بالکن اروپا»، «شیرهای گرون‌والد» و «خودکشی» از دیگر کتاب‌های هیگینز هستند.
«
سموئل بکت» چهره شاخصی بود که مجموعه داستان «خودکشی» او را به ناشرش پیشنهاد داد و شرایط چاپ این اثر را در پاریس فراهم کرد. «تیمارستان و دیگر داستان‌ها»، «ایستگاه هلسینگور و دیگر بخش‌ها» و «داستان منتخب» از کارهای دیگر این نویسنده در حوزه داستان کوتاه هستند. «سال‌های میمون» و «روزهای سگی» نیز زندگینامه‌های خودنوشت او هستند.
رئیس پلیس مرکز کنترل ترافیک راه های کشور با تشریح آخرین وضعیت راه های مواصلاتی گفت: بارش باران و برف در محورهای غربی کشور آغاز شده و شاهد ترافیک نیمه سنگین و کندی تردد در محورهای کشور هستیم.به گزارش مهر، سرهنگ نادر رحمانی افزود: طبق آخرین گزارشات دریافتی، در حال حاضر در استانهای آذربایجان غربی محور ارومیه-سلماس، ایلام محور سرآبله-کرمانشاه، کرمانشاه محور سرخه - کرند، بارش برف و در استانهای خوزستان در اکثر محورها شامل کرمانشاه محور حمیل - قصرشیرین و گردنه قلاجه بارش باران گزارش شده است.وی افزود: در استان های سیستان و بلوچستان در اکثر محورهای مرکزی شامل محورهای اراک - خمین، اراک - قم، اراک - فراهان و در محورهای شمالی، محور چابکسر به گیلان، همدان، محورهای همدان - ساوه و همدان به تهران دارای مه گرفتگی و کاهش دید گزارش شده است.سرهنگ رحمانی با اعلام اینکه در سایر راه ها و محورهای مواصلاتی کشور وضعیت جوی آرام گزارش شده است، افزود: به رانندگانی که قصد تردد در محورهای برفگیر را دارند توصیه می شود قبل از سفر حتما ایمنی وسیله نقلیه خود را اندازه گیری کرده و در گردنه های برفگیر حتما از زنجیر چرخ استفاده کنند.وی افزود: محورهای شمشک - دیزین و پونل - خلخال، کماکان تا اطلاع ثانوی مسدود است.
سخنگوی شورای نگهبان زمان برگزاری آزمون کتبی داوطلبان مجلس خبرگان رهبری را 15 دیماه جاری اعلام کرد و گفت: همه کسانی که تحصیلات حوزوی دارند و در آزمون قبلی شرکت نکرده اند باید شرکت کنند.نجات الله ابراهیمیان روز چهارشنبه در گفت و گو با ایرنا، افزود: این امر شامل اعضای فعلی مجلس خبرگان رهبری نمی شود.وی با بیان این که مواد این آزمون، دروس حوزوی است، اظهار داشت:تبعا کسانی که دروس حوزی نخوانده اند شرایط و صلاحیت علمی را نداشته و نمی توانند در این آزمون شرکت کنند.سخنگوی شورای نگهبان خاطرنشان کرد: جزئیات برگزاری این آزمون متعاقبا اعلام خواهد شد.ثبت نام از داوطلبان پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری از بیست و ششم آذرماه آغاز و تا دوم دیماه جاری انجام شد. با پایان یافتن مهلت قانونی ثبت نام، کار رسیدگی به صلاحیت ها از ششم دیماه آغاز و تا پنجم بهمن ماه سال جاری ادامه خواهد داشت.متعاقب آن داوطلبان فرصت خواهند داشت تا در صورتی که به نتیجه رسیدگی به صلاحیت های خود اعتراض دارند از هشتم تا دهم بهمن ماه اعلام کنند.اسامی نهایی داوطلبان در بیست و یکم بهمن ماه به صورت عمومی منتشر خواهد شد.قرار است انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی و پنجمین دوره خبرگان رهبری به طور همزمان در هفتم اسفندماه جاری برگزار شود.