گزیده خبرهای 16 آذر – 94 قسمت -10

گزیده خبرهای 16 آذر – 94  قسمت -10
روسیه روز شنبه دو ماهواره نظامی به فضا پرتاب کرد.به گزارش ایرنا، وزارت دفاع روسیه اعلام کرد: دو ماهواره نظامی از نوع «کاسموس» از پایگاه فضایی «پلستسک» در شمال غرب روسیه به فضا پرتاب شد.این ماهواره ها با ماهواره بر از نوع «سایوز- 2 بی 1» به فضا پرتاب شد و با موفقیت در مدار مورد نظر در پیرامون زمین قرار گرفت.ماهواره ها پس از قرار گرفتن در مدار مورد نظر، تحت کنترل وزارت دفاع روسیه در آمده و ارتباط با این دو دستگاه فضایی برقرار شده است.روسیه حدود یکصد ماهواره در مدار زمین دارد که حدود نیمی از این ماهواره ها فضا هستند و از این تعداد هم نزدیک به 20 دستگاه نظامی و متعلق به وزارت دفاع این کشور هستند.
بارش برف که از شامگاه شنبه در کردستان آغاز و اکنون نیز ادامه دارد راه 60 درصد از روستاهای استان معادل حدود هزار روستا را بست.مدیر راهداری اداره کل راه و شهرسازی استان کردستان روز یکشنبه در گفت و گو با ایرنا تعداد روستاهای این استان را حدود هزار و 703 روستا ذکر کرد و افزود: 60 درصد راه ها در تمام شهرستان های استان بر اثر بارش برف بسته شده است.به گفته محمد راشد مدرس گرجی تمام راه های اصلی استان کردستان اکنون باز و تردد در آن جریان دارد.وی بارش برف را در استان کردستان فراگیر دانست و گفت: در تمام شهرستان ها شاهد بارش برف هستیم و براساس پیش بینی های سازمان هواشناسی قرار است بارش تا روز دوشنبه ادامه داشته باشد.مدیر راهداری کردستان گفت: به طور میانگین بین ٢٠ تا ٣٠ سانتی متر بارش برف در استان گزارش شده است.وی با اشاره به آمادگی تیم های راهداری برای انجام عملیات برفروبی در استان گفت: بیش از 300 دستگاه ماشین آلات در قالب 37 تیم، 400 نفر عوامل راهداری و 20 راهدارخانه آمادگی انجام عملیات برف روبی و ارایه خدمات به مردم در سطح راه های کردستان را دارند.مدرس گرجی افزود: تیم های راهداری اکنون در تمام مسیرهای استان مستقر هستند و برای باز کردن مسیرهای روستایی تلاش می کنند.بارش برف در استان کردستان همچنین باعث تعطیلی مدارس شهر و روستای پنج شهرستان استان کردستان شده است.در استان کردستان حدود هشت هزار کیلومتر راه وجود دارد که 90 درصد این راه ها در مناطق کوهستانی و تپه ماهور واقع شده است.همچنین در کردستان 40 گردنه مهم وجود دارد که از این حیث استان در رده استان های اول کشور است و وجود 15 منطقه با امکان ریزش بهمن به طول هشت تا 10 کیلومتر، استان را در رده استان های حائز اهمیت در بحث راهداری زمستانی قرار داده است.در استان کردستان همچنین 16 منطقه کولاک گیر به طول 16 کیلومتر وجود دارد.
طبق گزارش‌های منتشر شده سپ بلاتر و میشل پلاتینی روز شانزدهم دسامبر مقابل قاضی کمیته‌ اخلاق فیفا به صورت جداگانه محاکمه خواهند شد.به‌ گزارش ‌ایسنا‌ و به نقل از Inside the games، میشل پلاتینی و سپ بلاتر هر 2 در ماه اکتبر به مدت 90 روز از فعالیت مربوط به ورزش محروم شدند. بلاتر متهم شده است که 2 میلیون فرانک به پلاتینی پرداخت کرده است. آنها مدعی شده‌اند که این پول مربوط به سال‌های 1999 تا 2002 بوده است، اما این پول در سال 2011 پرداخت شده است. مشخص نیست که چرا 9 سال این پرداخت به تعویق افتاده است.گفته شده بود که ممکن است این 2 نفر به صورت مادام‌العمر از فعالیت‌های مربوط به ورزش محروم شوند. با این حال آنها هرگونه عمل خلاف قانونی را رد کرده‌اند.هر دوی این افراد روز شانزدهم دسامبر با هر گونه شواهد قانونی و وکلای خود در دادگاه کمیته‌ اخلاق فیفا حاضر می‌شوند. در صورتی که دوباره این دو نفر محکوم و محروم شدند، می‌توانند به دادگاه عالی ورزش شکایت کنند.بلاتر هنوز معتقد است که تنها 209 نفر عضو فیفا می‌توانند او را بر کنار کنند.بلاتر مصاحبه خود را با روزنامه‌ "تاگس آنزگر" گفت: دو هفته‌ دیگر می‌توانم نظر خود را اعلام کنم. کمیته‌ اخلاق باید اثبات کند که من غیراخلاقی عمل کرده‌ام. آنها آنچه که حقیقت ندارد را نمی‌توانند ثابت کنند.پلاتینی که هنوز امیدوار است جانشین بلاتر شود، درخواست اضطراری را برای رسیدگی به محرومیتش به دادگاه عالی ورزشی فرستاده است.پلاتینی در صورتی که بتواند به موقع برای انتخابات ریاست فیفا ثبت‌نا‌م کند، می‌تواند در این انتخابات شرکت کند که احتمال این اتفاق کم است.شیخ سلمان بن خلیفه، رییس کنفدراسیون فو‌تبا‌ل آسیا، جیانی اینفانتینو، دبیر کل یوفا، شاهزاده علی بن حسین، رییس فدراسیون فو‌تبا‌ل اردن، ژروم شامپین و توکیو سکسویل، پنج کاندیدای ریاست فیفا هستند.
نخست وزیر عراق تاکید کرد که نیروهای ترکیه باید ظرف ۴۸ ساعت خاک عراق را ترک کنند در غیر این صورت تمامی گزینه ها علیه ترکیه مطرح خواهد بود.به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم به نقل صفحه رسمی حیدر العبادی بر روی فیسبوک، نخست وزیر عراق تاکید کرد که نیروهای ترکیه باید ظرف 48 ساعت خاک عراق را ترک کنند در غیر این صورت تمامی گزینه ها علیه ترکیه مطرح خواهد بود.بر اساس این گزارش، شورای امنیت ملی عراق به ریاست حیدر العبادی دخالت نظامی آشکار ترکیه در خاک عراق را بررسی و بیانیه زیر را صادر کرد:شورای امنیت ملی عراق بار دیگر موضع مخالف بغداد با دخالت نیروهای ترکیه در خاک عراق که بدون موافقت و آگاهی دولت عراق صورت گرفت را اعلام و آن را نقض آشکار حاکمیت و اصول حسن همجواری تلقی می‌کند.در بیانیه شورای امنیت ملی عراق تاکید شده است: در صورت اینکه نیروهای ترکیه ظرف 48 ساعت خاک عراق را ترک نکنند، بغداد استفاده از تمامی گزینه‌ها از جمله مراجعه به شورای امنیت را حق خود می‌داند. 
مجموعه مستند «هنر هفتم» در 13 قسمت درباره چند نسل از سینمای ایران ساخته شده است.به گزارش ایسنا، مجموعه مستند «هنر هفتم» به تهیه‌کنندگی الهام خالقی و کارگردانی حامد عزیزی به کارگردان‌هایی می‌پردازد که تاثیرگذاری بالایی در زمینه ساخت فیلم‌های تجربی با روش‌های ساختاری جدید داشته‌اند؛ آثاری که در خارج از ایران نیز معرف این گونه جدید از سینمای ایران هستندهنر هفتم» تولید معاونت برون مرزی از یکشنبه 15 آذر 94 روزهای فرد ساعت 20 و 30 دقیقه از شبکه مستند سیما پخش می‌شود.در این مجموعه مستند همچنین یک کارشناس سینما ویژگی‌های ساختاری و تفاوت آثار فیلم‌ساز مورد بحث را با شکل‌های رایج سینما برای مخاطبان شرح می‌دهد.آثار فیلم‌سازان خوزستانی هم‌چون کیانوش عیاری و محمود رحمانی نیز در «هنر هفتم» بررسی می‌شود.کیانوش عیاری (زاده ۱۳۳۰ اهواز) نویسنده و کارگردان ایران است. او تا به حال برنده دو لوح زرین و یک سیمرغ بلورین از جشنواره فیلم فجر شده ‌است. از مشخصه‌های بارز فیلم‌های عیاری سبک واقع گرایانه منحصر به فردش و پرداختن به موضوعات بکر هم‌چون پیوند قلب در فیلم بودن با نبودن می‌توان نام برد. وی فعالیت سینمایی را با ساخت فیلم‌های کوتاه هشت میلی متری در سینمای آزاد اهواز آغاز کرد. عیاری سینمای حرفه‌ای را با نگارش فیلم‌نامه و کارگردانی فیلم «تنوره دیو» تجربه کرد. او برادر داریوش عیاری است. عیاری برای فیلم "آبادانی‌ها" در سال ۱۹۹۴ برنده جایزه پلنگ نقره‌ای جشنواره بین‌المللی فیلم لوکارنو شد.محمود رحمانی متولد ۱۳۵۸ ایذه، یکی از مستندسازان مستقل ایران است. وی بلندترین پلان سینمای ایران را به نام خود ثبت کرده است. محمود رحمانی تاکنون چندین فیلم مستند را کارگردانی کرده و با بیش از ۲۰۰ حضور بین‌المللی و ملی و کسب بیش از ۵۰ جایزه معتبر ملی و بین‌المللی یکی از پرافتخارترین مستندسازان ایرانی محسوب می‌شود.فیلم‌های رحمانی تا به حال در جشنواره‌های کشورهای مختلف جهان به نمایش درآمده و مورد نقد و بررسی قرار گرفته است و جایزه معتبر روبرتو روسلینی فیلم‌ساز شهیر ایتالیایی و جایزه نتپک (شبکه ارتقای سینمای آسیا) را از آن خود کرده است. وی همچنین داری عضویت پیوسته در «انجمن مستندسازان سینمای ایران» است.
عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی استعفانامه کوچک‌زاده را فاقد دلایل واثق و کافی قانونی دانست.محمدحسین فرهنگی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به خواست یکی از نمایندگان درباره تعیین تکلیف استعفای کوچک‌زاده در جلسه امروز مجلس گفت: نامه استعفای آقای کوچک‌زاده که به هیأت رئیسه تقدیم شده قابل طرح در جلسه علنی مجلس نبود و رئیس مجلس تشخیص داد که در مجلس اعلام وصول نشود.وی گفت: جمعی از نمایندگان طی اعتراضی از هیأت رئیسه خواستند که نامه استعفای آقای کوچک‌زاده به رأی گذاشته نشود و رئیس مجلس نیز به دلیل اینکه متن استعفا مدلل نبوده و فاقد استدلال‌های مورد نیاز در قانون بوده است، تشخیص داد که این نامه و پذیرش یا عدم پذیرش استعفا در جلسه علنی مجلس به رأی گذاشته نشود.وی تأکید کرد: اگر این نماینده استعفا دهنده اصرار به استعفای خود داشته باشد باید دلایل واثق و کافی و بر اساس قانون را در متن استعفای خود بگنجاند که هنوز این کار صورت نگرفته است.