كف و سوت آمريكا و اسرائيل براي گزارش آژانس

اوین نامه ی کیهان 14 آذر ماه -94
كف و سوت آمريكا و اسرائيل براي گزارش آژانس
گزارش خبري تحليلي كيهان از تله گذاري حريف
برخلاف  مقاله نویس  روزی نامه ی جمهوری  اسلامی   که با عنوان " آب پاکی " جواب دندان شکنی به مخالفان داخلی برجام و گزارش آژانس داده است . اکنون اوین نامه ی سربازجو شریعت نداری برای اینکه جواب سرمقاله نویس و حامیان برجام وگزارش آژانس زا داده باشد تیتر خبری زده است " كف و سوت آمريكا و اسرائيل براي گزارش آژانس " در ادامه
گزارش خبري تحليلي  اوین نامه ی كيهان از تله گذاري حريف را چاشنی کرده است .

گزارش اخير آژانس بين المللي انرژي اتمي که از آن مي توان به استخوان لاي زخم پرونده پي.ام.دي ياد کرد با استقبال گسترده مقامات آمريکا و رژيم صهيونيستي مواجه شد.
     سرويس سياسي-چهارشنبه هفته گذشته مديرکل آژانس بين المللي انرژي اتمي گزارش خود درباره پرونده موسوم به پي.ام.دي (possible military dimensions/

    ابعاد احتمالي نظامي) را منتشر کرد. يوکيا آمانو در اين گزارش مانند هميشه از عبارات دوپهلو استفاده کرده و هرچند اعتراف مي کند نشانه اي از انحراف مواد هسته اي ايران وجود ندارد اما مدعي شده است ايران تا سال 2009 درگير فعاليت هايي براي ساخت بمب اتمي بوده است!

    مهم ترين بخش هاي گزارش 15 صفحه اي اخير آژانس عبارت است از؛

    * ايران خارج از چرخه سوخت هسته اي اعلام شده خود، فرايندي را براي کاهش نمک اورانيوم براي تبديل به فلز اورانيوم خالص توسعه مي داده است. اطلاعاتي که در اسناد مطالعاتي وجود دارد، نمک اورانيوم توليد شده را با توسعه کلاهک مرتبط مي داند.

    * ايران توضيحي براي فعاليتهايي که اطلاعات از اقداماتش در دوره سالهاي ۲۰۰۰ تا ۲۰۰۳ انجام داده، ارائه نکرده است.

    * چاشني هاي سيم پل انفجاري ساخته شده توسط ايران، خصائص مربوط به ماده انفجاري هسته اي را دارند.

    * فناوري MPI توسعه يافته توسط ايران ويژگي هاي مربوط به يک وسيله انفجاري هسته اي به اضافه ويژگي هاي مربوط به شمار کوچکي از کاربردهاي جايگزين را دارد.

    * هنگامي که مديرکل و معاون مديرکل در امر پادمان ها از ساختمان اصلي مورد نظر آژانس در سايت پارچين در 20 سپتامبر 2015 بازديد کردند، آنها يک محفظه يا هر گونه تجهيزات مربوطه را در داخل ساختمان مشاهده ننمودند. آنها از جمله نشانه هاي تازه اي دال بر نوسازي داخلي، يک سقف با يک سطح مقطع غيرمعمول و يک سامانه تهويه مطبوع که به نظر مي رسيد ناقص است را مشاهده نمودند.

    *بر اساس همه اطلاعات در دسترس آژانس شامل (اطلاعات دريافت شده) از اجراي نقشه راه، آژانس ارزيابي مي کند که ايران مدل سازي رايانه اي يک وسيله انفجاري هسته اي را قبل از 2004 و بين 2005 و 2009 انجام داده است.

    * قبل از پايان سال 2003 ميلادي، يک ساختار سازماني در ايران مناسب براي هماهنگي طيفي از فعاليت هاي مرتبط با توسعه يک وسيله انفجاري هسته اي وجود داشته است.

    * طيفي از فعاليت هاي مرتبط با توسعه يک وسليه انفجاري هسته اي در ايران قبل از پايان سال 2003 ميلادي به عنوان تلاشي هماهنگ شده وجود داشته و برخي فعاليت ها بعد از سال 2003 اتفاق افتاده است. آژانس همچنين ارزيابي مي کند که اين فعاليت ها فراتر از امکان سنجي و مطالعات علمي و کسب مهارتها و توانمندي هاي مرتبط فني و مشخص پيشرفت نداشته است. آژانس نشانه هاي معتبري از فعاليت هاي مرتبط با توسعه وسيله انفجاري هسته اي در ايران بعد از سال 2009 ميلادي در اختيار ندارد. (يعني ممکن است ايران فعاليت هايي هم داشته است که آژانس فعلاً نشانه اي از آنها ندارد و ممکن است بعدها به دست آورد!)

    *آژانس نشانه هاي معتبري از انحراف مواد هسته اي در ارتباط با ابعاد احتمالي نظامي برنامه هسته اي ايران نيافته است.

    
تيم ايراني: سفيد است!
    گزارش آمانو درباره پرونده ساختگي پي.ام. دي با واکنش مثبت تيم مذاکره کننده کشورمان روبرو شد. در همين زمينه سيدعباس عراقچي عضو تيم مذاکره کننده هسته اي و معاون ظريف گفت: اينکه آژانس اعلام کند هيچ فعاليت نظامي وجود نداشته و هيچ موادي انحراف نيافته اند و تنها مطالعاتي وجود داشته، نکته مهمي است؛ هرچند ما نيز اين ادعا را قبول نداريم. به نظر من جمع بندي گزارش آژانس عليرغم اينکه گفته شده، سياه و سفيد است بيشتر به سفيد گرايش دارد.

    همچنين حميد بعيدي نژاد، مدير کل اداره امور خلع سلاح و مديرکل سياسي و بين المللي وزارت امور خارجه کشورمان با بيان اينکه گزارش آمانو نتيجه يکي از پيچيده ترين مذاکرات ديپلماتيک بين المللي بود، گفت: در جمع بندي خود، آژانس صراحتاً و به طور مطلق در انتهاي گزارش چنين مي گويد: آژانس هيچ نشانه اي از انحراف مواد هسته اي در ارتباط با پي.ام.دي در برنامه هسته اي ايران نيافته است. اين بند کلي تکليف همه را به خوبي روشن کرده و با قوي ترين بيان ممکن و بدون هيچگونه شرط و شروطي صلح آميز بودن برنامه هسته اي ايران را تاييد کرده است.

    البته بايد دقت کرد که گزارش آمانو 88 بند دارد و استناد به يکي از اين بندها که آن هم جاي اما و اگر دارد و تنها به عدم انحراف مواد هسته اي اشاره مي کند، نمي تواند مستمسک خوبي براي سفيد توصيف کردن گزارش مذکور باشد.

        
فنر فشرده اتهام
    هرچند اين گزارش مقدمه بستن پرونده موسوم به پي.ام. دي از ابعاد سياسي را فراهم مي کند اما به لحاظ حقوقي به مثابه «توقف» و تعليق رسيدگي به پرونده است و دقيقا همان مستمسکي را فراهم مي کند که آمريکا و غرب درصدد القاي آن بوده اند؛ قصد و انگيزه و اقدام ايران براي ساخت هسته اي! توضيح اينکه آمريکا و غرب براي بازداشتن ايران از پيشرفت در برنامه هسته اي و توسعه غني سازي صنعتي که در توافق برجام تبلور پيدا کرده، نيازمند جعل سند و اعتبار حقوقي بخشيدن به ادعاي «قصد ايران براي توليد سلاح اتمي» بوده اند و آمانو با پيروي از فضاسازي سرويس هاي جاسوسي آمريکا و انگليس و اسرائيل و رسانه هاي غربي، مدعي وجود چنان قصدي شده حال آن که هيچ سندي دال بر اين مدعا نداشته است.

     در حقيقت آمانو موظف بود عدم انحراف برنامه هسته اي ايران در گذشته و دروغ بودن اتهامات زده شده را اعلام کند و به لحاظ حقوقي به پرونده خاتمه دهد اما اکنون به عنوان يک استخوان لاي زخم، شوراي حکام آژانس (غرب) ادعا مي کنند؛ «پرونده را مي بنديم هر چند که ايران قصد سوء داشته و متهم است». اين يعني نوعي «مکانيسم ماشه حقوقي» و «فنر فشرده اتهام عليه ايران» که هر لحظه با اراده آمريکا و غرب مي تواند دوباره فعال شود، در عين حال خاصيت ادعاي توافق سياسي براي بستن پرونده به اين است که فعلامي تواند در ميان برخي مقامات ايراني خوش گمان جهت انجام تعهدات برجام برگشت ناپذير (نظير خروج 98 درصد ذخاير اورانيوم غني شده، برچيدن 14 هزار سانتريفيوژ از 19 هزار سانتريفيوژ، بتون ريزي در قلب راکتور اراک و...) را فراهم کند.

    اين گزارش مي تواند سندي بدتر از برجام باشد چرا که يک زيرساخت فني براي اعتبارزدايي از ادعاهاي يک دهه اي نظام جمهوري اسلامي مبني بر نبود هرگونه تلاش براي ساخت سلاح هسته اي در هيچ زماني در گذشته فراهم مي کند.

    نتيجه عملي اين گزارش اين است که غربي ها ادعا خواهند کرد آمريکا کاملاحق داشته در برجام حقوق هسته اي ايران را به رسميت نشناسد و بر اعمال محدوديت شديد بر آن اصرار بورزد.

    همچنين اين گزارش احتمالامبنايي خواهد بود که آمريکا با تکيه بر آن حتي 10 يا 15 سال ديگر هم غني سازي صنعتي در ايران را نپذيرد.

        
کف و سوت آمريکا و رژيم صهيونيستي
    مرور ارزيابي مقامات آمريکايي و رسانه هاي غربي نشان از همين واقعيت دارد و همچنان که نيويورک تايمز نوشت «گذشته برنامه هسته اي ايران همچنان به صورت يک راز باقي مي ماند. گزارش آژانس درباره «ابعاد احتمالي نظامي» برنامه هسته اي ايران تصريح کرد که مقامات ايران مايل نيستند خيلي بيشتر از دوره قبل از توافق تاريخي هسته اي درباره آزمايشات هسته اي خود توضيح دهند». همچنين نيويورک تايمز نوشت؛ در گزارش آژانس بين المللي انرژي اتمي آمده است ايران تا سال 2009 در زمينه طراحي سلاح هسته اي فعاليت مي کرده است، يعني بيشتر از آن زماني که نهادهاي جاسوسي آمريکا و ديگر کشورهاي غربي اعلام کرده بودند.

    همزمان ارنست مونيز وزير انرژي آمريکا در مصاحبه با سي ان ان تصريح کرد: «گزارش آژانس قبل از همه، چيزي را که ما همواره گفتيم و آژانس بين المللي اتمي پيشتر گفته بود، تقويت بخشيد و آن اين است که ايران تا سال 2003 برنامه سازمان يافته براي دنبال کردن فناوري تسليحاتي هسته اي داشت و برخي از فعاليت هاي پراکنده را تا سال 2009 حفظ کرد».

    مارک تونر سخنگوي وزارت خارجه آمريکا نيز گفت: گزارش آژانس با ارزيابي اطلاعاتي ما مبني بر اينکه برنامه تسليحاتي اتمي ]!؟ [ ايران تا سال 2003 ادامه داشته، همخواني دارد.

    جان کري وزير امور خارجه آمريکا نيز در اين زمينه گفت: هيچ وقت شک نداشتيم که ايران روي ساخت سلاح هسته اي کار کرده است و توافق وين براي ممانعت از روي دادن مسائل گذشته در آينده است!

    دفتر نخست وزير بنيامين نتانياهو نيز در بيانيه اي نوشت: «تحقيقات آژانس بين المللي انرژي اتمي وراي هرگونه ترديدي ثابت مي کند، که همان طور که اسرائيل قبلاگفته، ايران يک پروژه مخفيانه براي توسعه سلاح اتمي بعد از 2003 را اجرا مي کرد

    همچنين ديويت آلبرايت و همکارانش در انديشکده علوم و امنيت بين الملل ضمن يادداشتي مدعي شدند: «علي رغم پنهان کاري و مانع تراشي هاي ايران، آژانس تاييد کرد که ايران تا پايان سال 2003 برنامه اي هماهنگ شده براي ساخت سلاح هسته اي داشته و بعد از 2003 برخي فعاليت هاي ساخت سلاح هسته اي انجام داده است. ... ايران مانند متهم تحقيقات کيفري است که صداقت به خرج نمي دهد و همکاري لازم را ندارد»!

    شبکه تلويزيوني فرانس 24 گفت: آژانس تلاش ايران براي دستيابي به بمب اتمي را تاييد کرد. ايران واقعا به دنبال بمب اتمي بوده است(!) روزنامه گاردين هم مدعي شد، آژانس بين المللي انرژي اتمي اعلام کرده است ايران تا قبل از 2009 سرگرم طراحي تسليحات هسته اي بوده است.

    مرور اين واکنش ها روشن مي کند آمريکا و غرب به دنبال دستاويزي براي اعتبار بخشيدن به برجام و محدوديت هاي ظالمانه و غيرقانوني اعمال شده عليه برنامه هسته اي ايران بوده اند که اکنون با گزارش آمانو به دست آورده اند منتها آن را در آب نمک آژانس مي خوابانند تا ابتدا امتيازهاي لازم و اغلب برگشت ناپذير را از ايران اخذ کنند و آنگاه همين اهرم فشار را براي کارهايي نظير تخلف از تعهد برداشتن تحريم ها فعال کنند