برف مسير ارتباطي صدها روستا را مسدود كرد

برف مسير ارتباطي صدها روستا را مسدود كرد 17 آذر -94

برف و يخبندان مدارس استان هاي مختلف کشور را تعطيل کرد و راه هاي ارتباطي را مسدود و مشکلاتي در آمد و شد مردم فراهم ساخت.    به گزارش خبرنگار کيهان از اردبيل، بارش برف که از نخستين ساعت روز گذشته در شهر اردبيل شروع شد چهره کاملازمستاني به اين شهر داد.    آموزش و پرورش استان اردبيل در اطلاعيه اي تمام مقاطع تحصيلي مدارس شهرستان هاي اردبيل، خلخال، نير، نمين، سرعين، مشگين شهر و نواحي هير، لاهرحدوارشق در نوبت صبح دوشنبه را تعطيل اعلام کرد.    مديرعامل جمعيت هلال احمر استان اردبيل نيز از امدادرساني به 106 مسافر گرفتار شده در برف و کولاک جاده هاي اين استان خبر داد.    همچنين اداره راه و شهرسازي اردبيل اعلام کرد: با تلاش راهداران تمام محورهاي مواصلاتي باز و تردد در آنها جريان دارد.
        
تعطيلي مدارس 19 شهر آذربايجان شرقي
    
خبرنگار کيهان از تبريز هم گزارش داد برف و سرما مدارس شهرهاي اسکو، ايلخچي، بستان آباد، عجب شير، هشترود، خاروانا، چاراويماق، سراجوي مراغه، سراب، «کندوان، کاغذ، کتان و ترکمانچاي ميانه»، تيکمه داش، نظر کهريزي، اهر، ميانه، آچاچي، ورزقان و مهربان را تعطيل کرد و مدارس تسوج و هورانه با يک ساعت تاخير، فعاليت خود را شروع کردند. دانشگاه آزاد سراب هم کلاس هاي اين دانشگاه را ديروز تعطيل کرد.    همچنين برف ارتباط 70 روستا در هشترود را قطع کرده و محور نظر کهريزي به مراغه نيز مسدود است.    در چاراويماق نيز، بارش برف راه 160 روستاي منطقه را مسدود کرد.
        
لغزندگي معابر و جاده ها
    
بارش برف از جمعه گذشته در سطح استان آذربايجان غربي شروع شده چهره زمستاني به اين استان داد و سطح معابر را لغزنده ساخت به طوري که مسئولان راهنمايي و رانندگي به ساکنان اين استان توصيه کردند که از سفرهاي غيرضروري خودداري کنند. به گزارش خبرگزاري ها آموزش و پرورش آذربايجان غربي ديروز با صدور اطلاعيه اي مدارس شهرستان هاي اشنويه، نقده، پيرانشهر، بوکان، مهاباد سيلوانا و صوماي برادوست و انزل در تمامي مقاطع تحصيلي، نواحي يک و دو اروميه در مقطع ابتدايي و متوسطه اول (راهنمايي) شهرستان سردشت در مقطع ابتدايي و مدارس روستايي شهرستان تکاب در تمامي مقاطع تحصيلي تعطيل اعلام کرد.
        
مسدود شدن راه 900 روستاي کردستان
    
مدير راهداري اداره کل راه و شهرسازي کردستان گفت: مسير بيجار زنجان و سه راهي ديواندره به طرف بيجار به دليل بارش برف سنگين و کولاک بسته شده است. محمد راشد مدرسي گرجي افزود: تردد در بقيه راه هاي استان فقط با زنجير چرخ امکان پذير است.    به گفته وي، راه حدود 900 روستاي استان کردستان که از يکشنبه به دليل بارش برف سنگين و کولاک بسته شده بود هنوز بسته است و راهداران عمليات بازگشايي راه اين روستاها را آغاز کرده اند.
    
اداره کل آموزش و پرورش کردستان اعلام کرد: تمام مدارس شهر و روستاي شهرستان هاي سقز، بيجار، ديواندره و منطقه گراني مدارس ابتدايي و متوسطه اول (راهنمايي) شهرستان هاي مريوان، قروه، بانه و منطقه سريش آباد در سطح شهر و روستا و مدارس ابتدايي شهر و روستاي شهرستان هاي سنندج، کامياران، سروآباد، دهگلان و مناطق کلاترزان و موجش ديروز تعطيل شد.
    
روابط عمومي سازمان آموزش و پرورش استان کرمانشاه هم يکشنبه شب در اطلاعيه اي مدارس مقطع پيش دبستاني و ابتدايي شهرستان هاي کرمانشاه، کنگاور، صحنه، هرسين، سنقروکليايي، اسلام آباد غرب، دالاهو، پاوه، روانسر، جوانرود و ثلاث باباجاني را به علت يخبندان و برودت هوا ديروز تعطيل اعلام کرد.
    
با بارش برف طي روزهاي اخير دماي هواي شهرهاي استان کرمانشاه بين پنج تا 10 درجه کاهش يافته است.
    
بارش يک متر و نيم برف
    
بارش نخستين برف سال در فصل پائيز، استان همدان را سفيدپوش کرد و باعث خوشحالي مردم استان شد.
    
به گزارش خبرنگار کيهان از همدان بارش برف که از بامداد يکشنبه آغاز شده بود، در روز دوشنبه نيز ادامه يافت و باعث تعطيلي تمام مدارس در شهرستان هاي همدان، بهار، تويسرکان، رزن، کبودرآهنگ و فامنين و تعطيلي مراکز پيش دبستاني، دوره هاي ابتدائي و متوسطه اول در ساير نقاط استان شد و همچنين دانشگاه ها و مراکز آموزش عالي کار خود را با دو ساعت تاخير آغاز کردند.
    
از سوي ديگر يکشنبه شب، برف و کولاک شديد و عدم امکان تردد، باعث بسته شدن آزادراه همدان - ساوه و گردنه اسدآباد و همدان - آوج شد و 22 هزار مسافر و زائران کربلا، در پايگاه هاي هلال احمر و مساجد و حسينيه ها و نيز منازل مردم در شهرهاي همدان، بهار، اسد آباد، فامنين و مربانج اسکان داده شدند.
    
بارش برف مسير 100 روستا در شهرستان هاي همدان، بهار، رزن و فامنين را نيز بست.
    
بنابر اعلام سازمان هواشناسي استان همدان تا ظهر دوشنبه ميزان بارش برف در همدان و رزن 30 سانتي متر، در بهار 20 سانتي متر و در ساير نقاط استان نيز از 7 تا 18 سانتي متر بوده است.
    
همچنين خبرنگار کيهان از آوج گزارش داد بارش برف در اين شهر تا ظهر ديروز به بيش از 70 سانتي متر و در برخي محورهاي روستايي به يک متر و نيم رسيد. بارش سنگين برف تمام مدارس و مراکز آموزش عالي آوج را تعطيل کرد و فعاليت ادارات در اين شهرستان به حالت نيمه تعطيل درآمد. مديرعامل شرکت توزيع نيروي برق استان همدان نيز گفت: بارش برف برق 8 روستاي کبودرآهنگ را قطع کرد. رضا تيموري افزود: به علت مسدود بودن محورهاي اين روستاها امکان حضور تيم هاي امدادي شرکت برق وجود ندارد.
        
اسکان 3 هزار مسافر
    
مسئول مرکز مديريت راه هاي اداره کل راه و شهرسازي استان زنجان گفت: راه ارتباطي 25 روستاي زنجان به دليل بارش برف و کولاک شديد بسته شده است.    مسيرهاي ارتباطي زنجان - قزوين، دندي - زنجان، خدابنده - همدان، زنجان - طارم، زنجان تهم - چورزق، دندي - تخت سليمان، از سوي پليس راه زنجان مسدود اعلام شده است و تا اطلاع ثانوي اجازه تردد به خودروها در اين 6 مسير داده نمي شود.    مديرکل آموزش و پرورش استان زنجان گفت: همه مدارس مقاطع ابتدايي و متوسطه اول اين استان به علت بارش برف، کولاک شديد و سرما در نوبت صبح دوشنبه تعطيل شدند. از سوي ديگر جانشين ستاد مديريت بحران استان قزوين گفت: سه هزار در راه مانده در مسيرهاي ارتباطي اين استان که شاهد کولاک و بارش برف بودند در مساجد و مدارس قزوين اسکان داده شدند. معاون استاندار قزوين نيز گفت: با تشخيص شوراي مديريت بحران استان و آموزش و پرورش به علت برودت هوا و يخبندان تمامي مدارس نوبت صبح استان قزوين در همه مقاطع روز دوشنبه تعطيل شد.    آموزش و پرورش استان البرز با اشاره به لغزندگي معابر، تمام مقاطع تحصيلي اين استان را ديروز تعطيل اعلام کرد. همچنين مدارس غرب استان تهران هم به دليل بارش سنگين برف تعطيل اعلام شدند. آموزش و پرورش استان مرکزي مدارس ابتدايي شهر و روستاي شازند را ديروز تعطيل کرد و بارش سنگين راه 7 روستا در منطقه پشت کوه فريدونشهر اصفهان را مسدود ساخت.    مديرکل مديريت بحران استانداري سمنان با اشاره به ريزش برف در اين استان گفت: برف موجب بسته شدن برخي از گردنه ها و راه هاي کوهستاني اين استان شده است.    به گزارش خبرنگار کيهان از رشت بارش برف و کولاک مدارس ديلمان و سياهکل و عمارلوي رودبار را در تمام مقاطع تحصيلي تعطيل کرد. همچنين بارش برف در بخش کجور مازندران به نيم متر رسيد و باعث کندي حرکت وسائل نقليه در اين بخش شد.    مدير راهداري اداره کل راه و شهرسازي مازندران اعلام کرد که برف و کولاک تمام راه هاي ارتباطي اين استان با تهران را بست.    مسئول روابط عمومي فرودگاه بجنورد هم گفت: به علت شرايط بد جوي پرواز هواپيماي تهران به بجنورد و بالعکس ديروز لغو شد.
        
استقرار توده هواي سرد و خشک در اکثر نقاط کشور
    
مديرکل پيش بيني و هشدارسريع سازمان هواشناسي کشور گفت: با خروج سامانه بارشي در پايان امروز، توده هواي سرد و خشک در غالب نقاط کشور استقرار خواهد يافت.    احد وظيفه گفت: امروز سامانه بارشي در شمال شرق و شرق کشور فعال است و از اواخر روز با خروج اين سامانه در غالب مناطق کشور توده هواي سرد و خشک استقرار يافته و تا اواخر هفته ماندگار خواهد بود.    وظيفه افزود: امروز خليج فارس، تنگه هرمز و درياي عمان به سبب وزش باد شديد مواج و طوفاني پيش بيني مي شود، همچنين فردا درياي خزر مواج و طوفاني خواهد بود و توصيه مي شود محدوديت تردد براي شناورهاي کوچک به کار گرفته شود.    وي به وضعيت هواي استان تهران طي امروز و فردا اشاره کرد و به ايسنا گفت: آسمان تهران امروز، نيمه ابري همراه با وزش باد با بيشينه و کمينه دماي 4 و منفي 3 درجه سانتيگراد و فردا، کمي ابري همراه با وزش باد با بيشينه و کمينه دماي 6 و منفي 2 درجه سانتيگراد خواهد بود.    به گفته مديرکل پيش بيني و هشدارسريع سازمان هواشناسي کشور،به تدريج امروز دامنه بارش برف محدود به شمال شرق کشور در خراسان رضوي و جنوبي خواهد شد.     وظيفه با بيان اينکه در جنوب شرق کشور در سيستان و بلوچستان، شرق کرمان و خراسان جنوبي وزش باد شديد در برخي مناطق و گرد و خاک و کاهش ديد افقي تا امروز تداوم خواهد داشت، افزود: وزش باد شديد و کولاک برف همراه با محدوديت ديد افقي امروز در شمال شرق کشور رخ خواهد داد.