معاون سابق وزير نفت:آلودگي بنزين وارداتي بيشتر از بنزين داخلي است

معاون سابق وزير نفت:آلودگي بنزين وارداتي بيشتر از بنزين داخلي است  2 دی  -94
اگر این چنین است  چرا مصرف بنزین در سایر کشورهای دیگر همچون کلان شهرهای ایران موجب افزایش آلودگیه وای سرطان زا نمی شود؟
معاون سابق وزير نفت آلودگي بنزين هاي وارداتي را بيشتر از بنزين توليد داخل دانست.
    علي اصغر ابراهيمي اصل در گفت وگو با «نسيم» با انتقاد از وابستگي ايران به واردات بنزين در دوره مديريت زنگنه بر وزارت نفت اظهار کرد: آقاي زنگنه در دوره هشت ساله وزارتشان و آقايان وزيري هامانه و نوذري هم در دوره هاي بعد حتي يک مورد هم براي احداث پالايشگاه هاي کوچک و متوسط مجوزي صادر نکردند. اگر اين مجوز داده مي شد، ما ظرفيت توليد و صادرات فرآورده هاي نفتي را پيدا مي کرديم و اين مشکلات در خصوص نياز به واردات بنزين به وجود نمي آمد.

    وي افزود: ايشان اجازه ندادند با ساختن پالايشگاه هاي کوچک و متوسط، با تکنولوژي خودمان و سرمايه بخش خصوصي در توليد بنزين بي نياز شويم. نتيجه اين نقطه نظر آقاي زنگنه اين بود که در دوره هشت ساله ايشان و در دوره هاي بعدي ما به مقدار زيادي واردات بنزين انجام داديم.

    معاون وزير اسبق نفت تصريح کرد: سياست عدم ساخت پالايشگاه هاي کوچک و متوسط کاملاغلط و ضد مصالح ملي بود. از ميزان واردات بنزين در سال هاي اخير بخشي، مصرف شده، بخشي قاچاق شده و بخشي ديگر ذخيره شده است که جمع همه اين موارد عدد بسيار بالايي مي شود. متاسفانه اين عدد در اين سال ها صرف تاراج ثروت هاي ملي شده است.

    ابراهيمي اصل گفت: در حال حاضر 6 پالايشگاه در سيراف که در نزديکي عسلويه است در حال ساخت است که متاسفانه نگاه حاکم بر اين پالايشگاه ها هم بيشتر توليد نفت خام است و توليد بنزين جايگاهي در آن ندارد. بنابراين، اين پالايشگاه ها هم نمي توانند مشکلات ما را برطرف کنند. ما نياز داريم تا پالايشگاه هاي قديمي خود را بازسازي کنيم، زيرا بسياري از آن ها قدمت بسيار بالايي دارند.

        
زنگنه در موضوع تحريم بنزين با آمريکا هم صدايي کرد
    وي با انتقاد از همسويي زنگنه با آمريکا در موضوع تحريم بنزين عنوان کرد: اولين حربه آمريکا براي تحريم ايران اين بود که جلوي واردات بنزين گرفته شود. در اين شرايط پتروشيمي هاي کشور به خصوص پتروشيمي برزويه 4/3 ميليون تن آروماتيک توليد شده را با بنزين پالايشگاه هاي ديگر مخلوط کرده و بنزين توليد مي کرد. اين کار بسيار ارزشمند بود زيرا توطئه آمريکا که فکر مي کرد ايران را دو ماهه از پا در مي آورد را نقش برآب کرد.

    معاون وزير اسبق نفت بيان کرد: در اين شرايط کساني که در کار بيزينس فروش بنزين و گازوئيل به ايران بودند و حق دلالي مي گرفتند با سرمايه گذاري به جوسازي در خصوص آلودگي بنزين توليد داخل دامن زدند. قبل از روي کار آمدن دولت يازدهم، شرايط توليد بنزين با پالايشگاه ها و پتروشيمي جوابگوي مصرفمان بود و اگر در اين دو سال آقاي زنگنه مديريت و حمايت خوبي را انجام مي داد با توجه به اين که پالايشگاه بندرعباس روزي 360 هزار بشکه «کاندنسيت» را به بنزين يورو 4 و 5 تبديل مي کند، با توليد 65 درصد بنزين و گازوئيل مورد نياز کشور، ايران از نظر واردات بنزين بي نياز مي شد و حتي مي توانستيم صادرات هم انجام دهيم.

    ابراهيمي اصل با بيان اين مطلب که بنزين وارداتي به کشور يورو 2 است گفت: بنزيني که در حال حاضر وارد مي شود، يورو 4 نيست و به زحمت يورو 2 و يا حتي يورو 3 است و آلودگي آن بيشتر از بنزين توليد داخل است. در حال حاضر بنزيني که در اراک و اصفهان توليد مي شود يورو 4 است ولي نسبت به مصرف کل کشور کافي نيست.

    وي با اشاره به واردات بنزين يورو2 از هند به کشور گفت: ما در دولت قبل قصد داشتيم تا زمان آغاز به کار پالايشگاه بندرعباس با توليد بنزين در پتروشيمي ها زمان را بخريم، اما آقاي زنگنه با جوسازي در خصوص بنزين توليد داخل زمان را از ما گرفت و متاسفانه خط توليد بنزين در پتروشيمي ها متوقف شد. در اين شرايط درهاي کشور به روي واردات بنزين بي کيفيت هندي باز شد.

    معاون وزير سابق نفت بيان کرد: از نفت خامي که صادر مي کنيم 50 درصد پولمان در چين و 50 درصد در هند است. هندي ها به ما مي گويند که در ازاي پول نفت خام از ما ادويه جات، برنج و نفت يورو 2 بخريد، که متاسفانه دولت هم به خواست هندي ها تن مي دهد.

    ابراهيمي اصل تصريح کرد: بايد يک بازنگري در وزارت نفت با اعمال قدرت حاکميتي نظام انجام شود، تا وزارت نفت روي ريل صحيح خود قرار گيرد. وزارت نفت نبايد به عنوان يک لوکوموتيو جهت حرکت نظام را به سمت خطرناک خام فروشي ببرد و اقتدار نظام را با قراردادهاي ضعيف و يکطرفه به خطر بيندازد تا طرف هاي خارجي امنيت انرژي داشته باشند.