خبر ويژه
تيم ظريف بايد درباره لغو نشدن تحريم ها پس از برجام توضيح دهند 4 مهر – 95
تيم ظريف بايد درباره لغو نشدن تحريم ها پس از برجام توضيح دهند 4 مهر – 95
وقتی در خبرویژه اوین
نامه ی کیهان سربازجو شریعت نداری چنین
تیتر خبر ویژه زده می شود "تيم ظريف
بايد درباره لغو نشدن تحريم ها پس از برجام توضيح دهند" که درمخالفت بابرجام
است .آشکارا خط به اعضای مجلس ارتجاع حامی پاسداران داده است که باید اینان
فراخوان برای حضور اعضای تیم هسته ای بدهند تامورد بازجویی قرار گیرند وسئوالاتی را
مطرح کنند که پیش مقدمه اش دراین خبر ویژه بازتاب داده شده است .
«جا زدن تحريم هاي هسته اي جا
افتاده از برجام به عنوان تحريم هاي غيرهسته اي کاملابا برنامه ريزي انجام شده
است. آقايان کاملااين موضوع را مي دانستند و حتي تلاش اوليه براي رفع تحريم آنها
در برجام هم انجام دادند اما چون آمريکايي ها در مذاکرات حاضر به رفع اين تحريم ها
نشدند، تدبير کردند تا به مردم جور ديگري وانمود کنند. گفتند اين تحريم ها غيرهسته
اي بوده و رهبري اجازه مذاکره در غيرهسته اي را به تيم نداده است! متاسفانه تيم
مذاکره کننده ايران به جاي اينکه واقعيت را به مردم و مسئولان منعکس کند تلاش نمود
تا با القاي همان دسته بندي جديد آمريکايي از تحريم هاي ايران، بقاي اين تحريمها
را طبيعي جلوه داده و از زير بار مسئوليت شانه خالي کند. امروز برخلاف توريه هاي
مکرر برخي آقايان، مشکلات کشور اتفاقا به تحريم هاي هسته اي جاافتاده در برجام
برمي گردد و مسئوليت آن بيش از هر کس متوجه جناب ظريف است.»
وبسايت الف ضمن انتشار اين تحليل نوشت: گرچه رئيس جمهور، دکتر ظريف و ديگر اعضاي تيم مذاکره کننده در ايام مذاکرات ژنو تا لوزان و لوزان تا وين بارها و بارها وعده اتمام دوره تحريمها در توافق را به مردم و مسئولان مي دادند اما اين اتفاق نيفتاد. برجام بخشي از تحريمهاي هسته اي را به طور موقت و با ريسک بازگشت فوري (Snap Back) تعليق کرد و بخش قابل توجهي از تحريم هاي هسته اي اثرگذار سازمان ملل، آمريکا و اروپا را بدون هيچ تغييري باقي گذاشت.
تيم مذاکره کننده اما روايت ديگري دارد و مدعي است تحريم هاي باقيمانده غيرهسته اي است! اما واقعيت اين است که سپاه پاسداران و تمامي نهادهاي مرتبط با آن و همچنين وزارت دفاع و نهادهاي مرتبط با برنامه موشکي ايران تا قبل از صدور قطعنامه 2231 در تمامي رژيم هاي تحريم (از تحريمهاي سازمان ملل تا تحريم هاي يک جانبه آمريکا و اروپا) به دليل حمايت از برنامه هسته اي (و نه به خاطر حقوق بشر يا تروريسم) تحريم شده بودند. اساسا موضوع موشکي ايران فقط و فقط به خاطر خطر هسته اي ايران در قطعنامه ها وارد شد. حتي تحريم تسليحاتي ايران در قطعنامه هاي قبلي نيز به دليل برنامه هسته اي بود؛ اما ناگهان با تصويب قطعنامه 2231 دسته بندي و تفکيک جديدي در ساختار تحريم هاي ايران توسط آمريکايي ها ارائه شد. تحريم هاي هسته اي نام جديدي به خود گرفت و در پسابرجام ادامه يافت.
الف مي افزايد: بقاي تحريمها و امکان بازگشت تمام تحريم هاي تعليق شده، عملاريسک تعامل با ايران را بسيار بالانگه داشته است. وزارت خزانه داري آمريکا دائما در مذاکره با بانکها و شرکتهاي خارجي ريسک بازگشت تحريم ها را يادآوري کرده و با حفظ رواني فضاي تحريم در بانکهاي بزرگ، عملامانع گشايش اقتصادي در ايران مي شود.
پسابرجام دوره بقاي بخشي از تحريم ها و رفع بخشي ديگر است؛ اما به دليل اينکه راهي براي تفکيک اشخاص حقوقي و شرکتهاي وابسته به تحريمي ها از غير آن در ايران نيست، باقي ماندن بخشي در ليست تحريم به معناي ريسک تعامل با کل اقتصاد ايران است. اين فوت کوزه گري تحريم هاي پسابرجامي است. به همين خاطر مسئولان اوفک به طور مکرر به بانکهاي خارجي گوشزد مي کنند که آمريکا هيچ مسئوليتي در قبال اشتباه شما در تعامل با اشخاص تحريمي پشت صحنه در ايران نمي پذيرد!
الف در پايان رويکرد امضاي محرمانه FATF از سوي وزير اقتصاد را ادامه همين غلط برجام و موجب خودتحريمي در داخل دانست.
وبسايت الف ضمن انتشار اين تحليل نوشت: گرچه رئيس جمهور، دکتر ظريف و ديگر اعضاي تيم مذاکره کننده در ايام مذاکرات ژنو تا لوزان و لوزان تا وين بارها و بارها وعده اتمام دوره تحريمها در توافق را به مردم و مسئولان مي دادند اما اين اتفاق نيفتاد. برجام بخشي از تحريمهاي هسته اي را به طور موقت و با ريسک بازگشت فوري (Snap Back) تعليق کرد و بخش قابل توجهي از تحريم هاي هسته اي اثرگذار سازمان ملل، آمريکا و اروپا را بدون هيچ تغييري باقي گذاشت.
تيم مذاکره کننده اما روايت ديگري دارد و مدعي است تحريم هاي باقيمانده غيرهسته اي است! اما واقعيت اين است که سپاه پاسداران و تمامي نهادهاي مرتبط با آن و همچنين وزارت دفاع و نهادهاي مرتبط با برنامه موشکي ايران تا قبل از صدور قطعنامه 2231 در تمامي رژيم هاي تحريم (از تحريمهاي سازمان ملل تا تحريم هاي يک جانبه آمريکا و اروپا) به دليل حمايت از برنامه هسته اي (و نه به خاطر حقوق بشر يا تروريسم) تحريم شده بودند. اساسا موضوع موشکي ايران فقط و فقط به خاطر خطر هسته اي ايران در قطعنامه ها وارد شد. حتي تحريم تسليحاتي ايران در قطعنامه هاي قبلي نيز به دليل برنامه هسته اي بود؛ اما ناگهان با تصويب قطعنامه 2231 دسته بندي و تفکيک جديدي در ساختار تحريم هاي ايران توسط آمريکايي ها ارائه شد. تحريم هاي هسته اي نام جديدي به خود گرفت و در پسابرجام ادامه يافت.
الف مي افزايد: بقاي تحريمها و امکان بازگشت تمام تحريم هاي تعليق شده، عملاريسک تعامل با ايران را بسيار بالانگه داشته است. وزارت خزانه داري آمريکا دائما در مذاکره با بانکها و شرکتهاي خارجي ريسک بازگشت تحريم ها را يادآوري کرده و با حفظ رواني فضاي تحريم در بانکهاي بزرگ، عملامانع گشايش اقتصادي در ايران مي شود.
پسابرجام دوره بقاي بخشي از تحريم ها و رفع بخشي ديگر است؛ اما به دليل اينکه راهي براي تفکيک اشخاص حقوقي و شرکتهاي وابسته به تحريمي ها از غير آن در ايران نيست، باقي ماندن بخشي در ليست تحريم به معناي ريسک تعامل با کل اقتصاد ايران است. اين فوت کوزه گري تحريم هاي پسابرجامي است. به همين خاطر مسئولان اوفک به طور مکرر به بانکهاي خارجي گوشزد مي کنند که آمريکا هيچ مسئوليتي در قبال اشتباه شما در تعامل با اشخاص تحريمي پشت صحنه در ايران نمي پذيرد!
الف در پايان رويکرد امضاي محرمانه FATF از سوي وزير اقتصاد را ادامه همين غلط برجام و موجب خودتحريمي در داخل دانست.