نگاه دستورالعمل چهارگانه قبيله گرايان

نگاه 
دستورالعمل چهارگانه قبيله گرايان  21 شهریور - 95
اینهم یکی دیگر از نوچه وهم هم لهجه وهمکاران سربازجو شریعت نداری است که همچون وی ا عتیاد مزمن به پیگیری موضوعاتی دارد که به محکوم ومتهم کردن رقیب ر اه می برد.
نويسنده: مسعود اكبري
مولاي متقيان حضرت علي (ع) در نامه اي خطاب به مالک اشتر مي فرمايند: «و حق را درباره صاحب حق هر که باشد- خويش يا بيگانه- اجرا کن و در اين راه شکيبا باش و رنج آن را به حساب خدا بگذار، هر چند اين اجراي عدالت به خويشان و نزديکانت زيان رساند. و با تحمل بار گران اين کار، عاقبت آن را در نظر بگير زيرا که عاقبت آن ستوده است».(نامه 53)
    قانون گرايي به معناي حاکميت قانون و ضابطه براي همه مردم به صورت يکسان و عدم نقض آن به بهانه هاي مختلف مانند نسبت شخص متخلف به حاکم و يا طبقه خاص است. 

    اما تبعيت از قانون و اجراي بدون تبعيض آن براي عده اي قابل قبول نيست. اين جماعت با رويکردي قبيله اي و باندي به قانون مي نگرند. براي مثال اگر اتهامي متوجه هم طيفانشان شد، از پشت متهم درمي آيند و بر قانون مي تازند ولي اگر اتهامي متوجه شخصي خارج از طيف خودشان شد، از بررسي نهادهاي نظارتي و قضايي استقبال مي کنند و مرحبا مرحبا مي گويند.

    با مداقه در رفتار قبيله گرايان به اين مسئله پي مي بريم که اين جماعت از دستورالعمل نسبتا ثابتي در رويارويي با مسائل مختلف استفاده مي کنند. اين رفتار را مي توان در 4 حالت توصيف کرد.

    1- پنهانکاري، يکي از پرتکرارترين رفتارهاي قبيله گرايان در تقابل با قانون است. اين روش علاوه بر کم هزينه بودن براي ذي نفعان- به شرط عدم افشا- مدت زمان رسيدن به نتيجه را نيز براي آنها به ميزان قابل توجهي کوتاه مي کند. اما در نهايت به دليل عدم رعايت موازين قانوني، هزينه هاي سنگيني را بر عموم مردم تحميل خواهد کرد. قراردادهاي جديد نفتي موسوم به IPC، توافق با کارگروه اقدام مالي(FATF ) و سند محرمانه توافق سازمان انرژي اتمي دولت يازدهم و آژانس بين المللي انرژي اتمي- که چندي پيش بخش هايي از آن توسط رسانه هاي بيگانه منتشر شد- نمونه هايي از پنهان کاري زير لواي رفتار قبيله اي است. 

    علاوه بر اين، در حالي که برجام بايستي در مجلس مورد بررسي و تصويب قرار مي گرفت از آن جايي که دولت اعتقادي به ضرورت اين کار نداشت و عراقچي مذاکره کننده ارشد هسته اي در يک برنامه زنده تلويزيوني گفته بود «به مصلحت نيست تا برجام در مجلس به تصويب برسد» لايحه مربوطه به بهارستان ارائه نشد و مجلس تنها شروطي را براي اجراي برجام مقرر کرد.

    2- توجيه و يا به عبارتي بزک کردن نيز از رفتارهاي پرتکرار قبيله گرايان است. ماجراي فيش هاي نجومي يکي از مصاديق روشن در اين باره است. با اينکه عموم مردم و مسئولين از اين اتفاق آزرده خاطر شده و نسبت به آن واکنش نشان دادند و تاکيد شد که اين اقدام، نامشروع و مصداق حرامخواري است، اما با اين وجود، قبيله گرايان به تعريف و تمجيد از مديران نجومي پرداختند و آنها را ذخاير نظام و سرمايه هاي کشور ناميدند. اين جماعت در اوج انزجار مردم از حقوق هاي نجومي، برکناري غارتگران بيت المال را اقدامي نادرست ناميده و تاکيد کردند که با اين اقدام، از مديران شايسته محروم خواهيم شد!. 

    دستاورد تقريبا هيچ برجام نيز به دفعات از سوي قبيله گرايان بزک شد. در ابتدا تاکيد شد که تمامي تحريم ها در روز اجراي توافق-دي ماه 94- لغو خواهد شد، اما بعد اعلام شد که هدف عمده در مذاکرات، لغو تحريم ها نبود! و در جايي ديگر تاکيد شد که اگر برجام اجرا نمي شد، به سياست نفت در برابر غذا مي رسيديم!

    نحوه مواجهه با دستگيري عضو نفوذي و دوتابعيتي در تيم مذاکره کننده هسته اي و دفاع از وي نيز از ديگر مصاديق اين رفتار است.

    3- فضاسازي کاذب درباره مسائل فرعي به منظور به حاشيه رفتن امور اصلي از ديگر رفتارهاي پرتکرار قبيله گرايان است. اين جنجال ها در حقيقت نقش بمب صوتي و نارنجک دودزا را بازي مي کنند و هدف نهايي که دشمنان بيروني و يا دنباله هاي داخلي آنها براي اين گونه رخدادها و جنجال ها تعريف کرده اند، انحراف افکارعمومي از مسائل اصلي و سرگرم کردن آنان به مسائل حاشيه اي است. دقيقا همان کارويژه اي که بمب هاي صوتي و نارنجک هاي دودزا دارند! و در حالي که نگاه و توجه اين و آن را به نقطه اي فرعي جلب کرده اند، منفجرکنندگان بمب صوتي و نارنجک دودزا در پوشش دود و صدا به نقطه حساس و اصلي موردنظر خود دست اندازي مي کنند.

    مطرح کردن مسائلي همچون برگزاري کنسرت- که به اذعان وزير کشور در حال حاضر کمتر از يک درصد کنسرت ها در کشور لغو مي شود- از جمله مصاديق اين رفتار است. نگاهي به وضعيت اقتصادي کشور از رکود گرفته تا بيکاري جوانان و تعطيلي کارخانه ها نشان از آن دارد که تعطيلي يک درصد کنسرت ها و تمرکز بر آن به عنوان يک مشکل بزرگ تنها براي استفاده هاي تبليغاتي و دور کردن اذهان مردم از مشکلات حقيقي و بزرگ صورت مي گيرد.

    4- هر خطايي شد، تقصير ديگران است؛ اين رفتار نيز به دفعات در کارنامه قبيله گرايان قابل مشاهده است. جديدترين مورد در اين خصوص، نوع واکنش اين جماعت به موضوع عضويت در FATF است. مدعيان اصلاحات که مصداق اتّم قبيله گرايي به شمار مي روند، در واکنش به اين اقدام تاکيد کردند که FATF در دولت و مجلس قبلي تصويب شده است. اين ادعا در حالي است که در دولت و مجلس قبلي اولاهيچ توافق محرمانه اي با اين نهاد آن هم بدون اجازه شوراي عالي امنيت ملي انجام نشده بود و ثانيا لايحه مبارزه با پولشويي و تامين مالي تروريسم در حالي به مجلس ارائه شده بود که قسمتي از آن قانون تاکيد مي کرد گروه هاي مقاومت و نهضت هاي آزادي بخش تحت هيچ شرايطي مصداق «تروريسم» نخواهند بود. اما در دولت فعلي اين تعهد به FATF داده شده که تا اسفند 1396 قانون داخلي جمهوري اسلامي ايران در اين باره تغيير کند، به گونه اي که با اين اتفاق گروه هاي مقاومت از جمله حماس، حزب الله و ... خواسته يا ناخواسته جزو مصاديق تروريسم و به تبع آن تحريم جمهوري اسلامي واقع خواهند شد.

    پروردگار متعال در قرآن کريم مي فرمايند: «يَااَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا كُونُوا قَوَّامِينَ لِلَّهِ شُهَدَاءَ بِالْقِسْطِ وَلَا يَجْرِمَنَّكُمْ شَنَآنُ قَوْمٍ عَلَي اَلَّا تَعْدِلُوا اعْدِلُوا هُوَ اَقْرَبُ لِلتَّقْوَي وَاتَّقُوا اللَّهَ إِنَّ اللَّهَ خَبِيرٌ بِمَا تَعْمَلُونَ: اي کسانيکه ايمان آورده ايد، به خاطر خدا قسط را بر پا داريد و شهادت به عدل بدهيد و دشمني با گروهي شما را به انحراف از حق نکشاند،عدالت کنيد که آن به تقوي نزديک تر است و از خدا بترسيد که خدا از آنچه مي کنيد باخبراست».(سوره مائده-آيه 8)

    در مجموع بايد گفت رفتارهاي چهارگانه قبيله گرايان نتيجه فاصله گرفتن از آرمان هاي حضرت امام خميني(ره) و رهنمودهاي رهبر معظم انقلاب است. اين غفلت موجب شده است تا اين گروه از قاطبه ملت ايران فاصله بگيرد.

    متاسفانه سرايت نگاه قبيله گرايي در ميان برخي مسئولين موجب شده است تا مرفهان بي درد و کلان سرمايه داران بيگانه با مردم، در برخي از نهادهاي تصميم گير و تصميم ساز نفوذ کنند. بنابراين لازم و ضروري است که دستي از آستين همت مسئولان محترم بيرون بيايد. در اين باره نگاه ها فقط به دولت نيست، بلکه مجلس،دستگاه قضايي و مراکز نظارتي نيز مسئوليت سنگيني بر دوش دارند.