رئیس کمیسیون اروپا: خروج انگلیس از اتحادیه اروپا یک فاجعه است

رئیس کمیسیون اروپا: خروج انگلیس از اتحادیه اروپا یک فاجعه است 5 فروردین -96

لندن - ایرنا - 'ژان کلود یونکر 'رئیس کمیسیون اروپا بار دیگر ضمن ابراز ناخرسندی از خروج انگلیس از اتحادیه اروپا تصریح کرد که «برگزیت» یک فاجعه است.
به گزارش ایرنا، یونکر روز جمعه در گفت وگو با «بی.بی.سی» افزود: خروج انگلیس از اتحادیه اروپا یک فاجعه و تراژدی است. من مانند آن زمانی که مردم انگلیس به خروج از اتحادیه اروپا رای دادند، ناراحت خواهم شد. برای من این یک فاجعه است.
وی افزود: البته من هرگز در رابطه با انگلیس احساس دشمنی ندارم؛ بلکه ما دوستانه و عادلانه با یکدیگر مذاکره خواهیم کرد.
رئیس کمیسیون اروپا همچنین خاطر نشان ساخت که دفاع از حقوق 3 میلیون اروپایی ساکن انگلیس و یک میلیون انگلیسی ساکن اروپا از اصلی ترین اولویت های مذاکرات وی با مقامات انگلیس خواهد بود.
یونکر افزود: این مساله جای چانه زنی ندارد بلکه احترام به حقوق بشر است.
وی همچنین در خصوص هزینه برگزیت که به گفته مقامات بروکسل بایستی از سوی انگلیس پیش از خروج از اتحادیه اروپا پرداخت شود بیان داشت که این هزینه بابت تعهدات پیشین دولت انگلیس و پارلمان این کشور است.
یونکر تصریح کرد: هیچ تحریم، مجازات و چیزی از این دست در کار نیست؛ انگلیس از اتحادیه اروپا می رود اما پیش از رفتن باید به تعهداتشان عمل کنند.
رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا با بیان اینکه میزان تعهد مالی انگلیس به اتحادیه اروپا در پایان محاسبه خواهد شد، پیش بینی کرد که این هزینه در حدود 50 میلیارد پوند خواهد بود.
پیش از این اسنادی در رابطه با راهبرد اتحادیه اروپا در خصوص مذاکرات برگزیت فاش شد که نشان می دهد این اتحادیه مصمم است تا برای دریافت هزینه برگزیت از انگلیس تا پای دادگاه لاهه پیش برود.
نمایندگان مجلس اعیان انگلیس ماه گذشته از «ترزا می» نخست وزیر انگلیس خواستند، هزینه ای بابت تسویه حساب خروج از اتحادیه اروپا، به بروکسل که به گفته آنها فاقد مبنای قانونی است، نپردازد.
مجلس اعیان در این گزارش تاکید کردند که انگلیس در چارچوب قوانین بین المللی و در صورتی که تا پایان مذاکرات برگزیت با اتحادیه اروپا به توافق نرسد موظف به پرداخت هزینه موسوم به «طلاق» نیست.
به گزارش منابع انگلیسی، مبلغ یاد شده شامل تعهد انگلیس به پرداخت سهمیه‌اش از بودجه اتحادیه اروپا تا سال 2020 میلادی و نیز ضمانت مربوط به وام‌ها و نیز بدهی‌های مربوط به حقوق بازنشستگی اتباع انگلیسی است که برای اتحادیه اروپا کار می‌کنند، است.
این در حالی است که میشل بارنیه' مذاکره‌کننده ارشد کمیسیون اروپا در مورد خروج انگلیس از اتحادیه اروپا تاکید کرده است که لندن در صورت برگزیت با یک پرداخت 50 میلیارد پوندی مواجه خواهد شد.
'
بارنیه' بیان داشته است انگلیس بایستی این مبلغ را که در اولویت مذاکرات بروکسل با لندن خواهد بود، پرداخت کند و این مساله به 'ترزا می' نیز هشدار داده‌ شده است.
«
ترزا می» نخست وزیر انگلیس هفته گذشته، طی نامه ای رسمی خطاب به شورای اروپا اعلام کرد که ماده 50 پیمان لیسبون را که آغازگر رسمی مذاکرات خروج این کشور از اتحادیه اروپا است، در روز 29 مارس ( نهم فروردین ماه) فعال خواهد کرد.
براساس ماده 50 پیمان لیسبون که در دسامبر 2007 میلادی تصویب شد، دولت‌هایی که بخواهند از اتحادیه اروپا خارج شوند، باید این ماده را فعال و مطابق آن عمل کنند.
براساس این ماده، دولت متقاضی خروج از اتحادیه اروپا با فعال‌سازی ماده 50، دو سال فرصت خواهد داشت تا چگونگی خروج از اتحادیه، نحوه عقد قرارداد با دیگر کشورهای عضو اتحادیه و شرایط مربوط را از جمله چگونگی دسترسی به بازار مشترک، چگونگی تردد شهروندان کشورها و وضعیت افرادی که در کشورهای دیگر زندگی و کار می‌کنند، تدوین کنند اما دولت‌های 27 کشور دیگر، باید این موارد را به تصویب برسانند.
در مدت این دو سال، دولت انگلیس کماکان متعهد است تعهداتش را به‌عنوان عضو اتحادیه اروپا، اجرا کند.
مردم بریتانیا (انگلیس، اسکاتلند، ولز، ایرلندشمالی) در روز 23 ژوئن ماه جولای 2016 ( سوم تیرماه 1395) با شرکت در همه‌پرسی رأی به خروج از اتحادیه اروپا دادند.
در همه‌پرسی 23 ژوئن ( سوم تیرماه ) 51.9 درصد مردم بریتانیا به خروج از اتحادیه اروپا و 48.1درصد آنها به ماندن در این اتحادیه رأی دادند.
اروپام**4**ن**1552/انتشار دهنده:قاسم شریعتی