اصرار لندن برای انجام مذاکرات همزمان برگزیت و تجاری با بروکسل

.اصرار لندن برای انجام مذاکرات همزمان برگزیت و تجاری با بروکسل11 فروردین -96

لندن - ایرنا - یک سخنگوی دولت انگلیس روز پنجشنبه اعلام کرد که به رغم مخالفت از سوی برخی رهبران اروپایی با انجام مذاکرات تجاری و برگزیت به صورت موازی، اما موضع دولت انگلیس در این رابطه تغییری نکرده است.
به گزارش ایرنا، در حالی که «فرانسوا اولاند» رئیس جمهوری فرانسه و «آنگلا مرکل» صدر اعظم آلمان مخالفت خود را با انجام مذاکرات تجاری با انگلیس همزمان با برگزاری مذاکرات برگزیت اعلام کرده اند، اما سخنگوی دفتر نخست وزیر انگلیس تصریح کرد: مواضع دولت تغییری نکرده و مذاکرات تجاری بایستی به صورت موازی [با برگزیت] صورت گیرد.
وی همچنین گفت و گوی تلفنی امروز ( پنجشنبه ) میان «ترزا می» نخست وزیر انگلیس و «فرانسوا اولاند» را «گرم و سازنده» توصیف کرد و گفت: ما در ابتدای مذاکرات قرار داریم و بایستی منتظر بمانیم و ببینیم چه پیش می آید.
این سخنگو همچنین عنوان کرد که نخست وزیر انگلیس در جریان گفت وگو با رئیس جمهوری فرانسه بر لزوم توافق در زمینه امنیتی تاکید کرده است.
سخنگوی دفتر نخست وزیری افزود: ما به سمت مذاکراتی جامع پیش می رویم که قرار است تمام ابعاد روابط ما با اتحادیه اروپا را در بر گیرد.
آنگلا مرکل صدر اعظم آلمان روز چهارشنبه گذشته درخواست نخست‌وزیر انگلیس مبنی بر آغاز همزمان مذاکرات خروج کشورش از اتحادیه اروپا و آینده روابط تجاری با این اتحادیه را رد کرده است.
مرکل در برلین گفت: «ما به عنوان اتحادیه اروپا، مذاکرات آتی را عادلانه و سازنده پیش خواهیم برد».
وی همچنین ابراز امیدواری کرد که انگلیسی ها همین‌گونه به مذاکرات برگزیت بپیوندند.
مرکل با این حال با خواست دولت انگلیس مبنی بر مذاکرات موازی، هم بر سر روند خروج و هم بر سر آینده روابط بریتانیا و اتحادیه اروپا، مخالفت کرد. به گفته‌ی او، نخست بایستی چگونگی تفکیک روابط تنگاتنگ لندن و اتحادیه اروپا روشن شود.
صدراعظم آلمان افزود: «تازه پس از روشن شدن این مسائل است که در نهایت می‌توانیم، البته امیدواریم در آینده نزدیک، درباره مناسبات آینده‌مان گفت‌وگو کنیم».
نخست‌وزیر انگلیس در تقاضای خروج کشورش از اتحادیه اروپا، خواستار مذاکرات هم‌زمان و موازی بر سر هر دو موضوع شده بود.
در نامه لندن به شورای اروپا آمده است: «ما ضروری می‌دانیم هم‌هنگام با توافق بر سر چگونگی خروج از اتحادیه اروپا، بر سر چگونگی همکاری آتی‌مان نیز به توافق نظر برسیم».
آنگلا مرکل همچنین تصریح کرده است که قصد انگلیس برای خروج از اتحادیه اروپا برای بسیاری از مردم اروپا 'با نگرانی‌های مشخصی در رابطه آینده‌شان مرتبط' است. او هم‌زمان ابراز امیدواری کرده که 'انگلیس و اتحادیه اروپا شرکایی نزدیک باقی بمانند'.
در همین حال یک سخنگوی دفتر کاخ الیزه فرانسه نیز امروز ( پنجشنبه ) اعلام کرد: اولاند در گفت وگو با «ترزا می» روشن ساخته است که ابتدا بایستی توافق برسرچگونگی خروج انگلیس از اتحادیه اروپا و وضعیت شهروندان صورت گیرد. پس از آنکه در این زمینه پیشرفت حاصل شد قادر خواهیم بود تا در زمینه روابط آینده انگلیس و اتحادیه اروپا توافق کنیم.
«
ترزا می» نخست وزیر انگلیس روز چهارشنبه رسما خروج بریتانیا از اتحاد اروپا را کلید زد.
مردم بریتانیا (انگلیس، اسکاتلند، ولز، ایرلندشمالی) در روز 23 ژوئن ماه جولای 2016 ( سوم تیرماه 1395) با شرکت در همه‌پرسی رأی به خروج از اتحادیه اروپا دادند.
در همه‌پرسی 23 ژوئن ( سوم تیرماه ) 51.9 درصد مردم بریتانیا به خروج از اتحادیه اروپا و 48.1درصد آنها به ماندن در این اتحادیه رأی دادند.
اروپام**4**ن**1552/انتشاردهنده: قاسم شریعتی