بازگشت نظامی آمریکا به عراق؛ وهم یا واقعیت؟

بازگشت نظامی آمریکا به عراق؛ وهم یا واقعیت؟ 11 فروردین -96
 آن سوی معادله  بازگشت نظامیان آمریکایی به عراق ضمن جبران خطای فاحش سیاست  اوباما است که نظامیان آمریکایی راازعراق خارج کرد اخراج پاسداران ازعراق است.
بغداد-ایرنا- درحالی که مسوولان رسمی در دولت عراق اصرار دارند که برنامه ای برای بازگشت مجدد نظامیان آمریکایی به عراق وجود ندارد، اما برخی گزارش ها از برنامه ریزی برای حضور 70 هزار نظامی آمریکایی در عراق و ایجاد پایگاه های نظامی آمریکایی طولانی مدت در این کشور حکایت دارد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، اساس شکل گیری باورها و نگرانی ها در خصوص بازگشت مجدد نظامیان آمریکا به عراق، شخص نخست وزیر عراق است که در گفت وگو با شبکه خبری 'فاکس نیوز' آمریکا و همچنین انتشار مقاله ای در روزنامه آمریکایی 'واشنگتن پست' درباره نیاز عراق به نیروهای آمریکایی بعد از پایان داعش در موصل، سخن گفته بود.
متعاقب این دو اظهارنظر 'حیدرالعبادی' در واشنگتن، بسیاری از کارشناسان و افراد مطلع در عراق همانند 'هاشم الهاشمی' و 'سمیر عبید' دو کارشناس امور امنیتی در عراق و حتی 'حنین قدو' نماینده سابق پارلمان عراق و عضو سازمان بدر، این اشاره نخست وزیر عراق را دلیل بر توافقات پنهانی بین بغداد و واشنگتن برای بازگشت نظامیان آمریکایی و ایجاد پایگاه های طولانی مدت نظامی آمریکا در عراق دانستند.
'
سمیر عبید' که از او به عنوان شخصیت نزدیک به 'نوری المالکی' معاون رییس جمهوری و نخست وزیر سابق عراق یاد می شود، در گزارشی تاکید کرده است که توافقات صورت گرفته حاکیست که قرار است تعداد نظامیان آمریکایی در عراق به 70 هزار سرباز برسد.
این رقم حتی بسیار بیش تر از آمار اعلام شده برخی مراکز معروف پژوهشی منطقه از جمله مرکز پژوهش های بحران و سیاست آنکارا معروف به 'انکاسام' است که در نهم مارس 2017 پیش بینی کرد که تعداد نظامیان آمریکا در عراق در مدت زمان کوتاهی به 12 هزار و 300 نیرو برسد.
بالاترین رقمی که نظامیان آمریکا در عراق در طول مرحله اشغال ( از 2003 تا 2011 میلادی) به آن رسید بالغ بر 160 هزار نیرو بوده است.
هاشم الهاشمی نیز در اظهارنظری امروز پنجشنبه گفته است که ایجاد پایگاه های نظامی آمریکایی در عراق توجیه پذیر نیست و باعث خواهد شد تا مسیر لوله سلاح های گروه های مقاومت اسلامی در عراق به سمت نیروهای آمریکایی نشانه رود.
وی این اقدام را باعث بازگشت عراق به شرایط 2004 – 2011 (دوره اشغال عراق توسط آمریکا) دانست.
اما وزیر خارجه عراق در حاشیه اجلاس سران عرب در 'امان' اردن، در گفت وگو با روزنامه 'شرق الاوسط' تصریح کرده است که بغداد هیچ برنامه ای برای بازگشت نیروهای زمینی آمریکا به عراق و ایجاد پایگاه های نظامی آمریکایی در عراق ندارد.
'
ابراهیم الجعفری' در عین حال گفته است که عراق از حضور مشاوران نظامی آمریکایی در قالب ائتلاف بین المللی ضد تروریسم، برای آموزش نیروهای عراقی و همچنین پوشش هوایی جنگنده های آمریکایی در جنگ با تروریسم استفاده می کند.
با وجود این اطمینان بخشی های وزیر خارجه عراق، اما یک نوار ویدئویی که به تازگی از اطراف پادگان نظامی 'التاجی' در 20 کیلومتری شمال بغداد تهیه شده و روی شبکه های خبری و اجتماعی قرار گرفته، ده ها خودرو زرهی آمریکایی را درحال ورود به این پایگاه نظامی که جزو پایگاه های بزرگ نظامی عراق است، نشان می دهد.
همزمان نشریه 'تایمز' چاپ انگلیس در گزارشی که سایت خبری 'الفرات' ارگان خبری مجلس اعلای اسلامی عراق امروز (پنجشنبه) به آن اهتمام داده، نوشته است که آمریکا اقدام به ارسال تعدادی زیادی نیرو و توپخانه اضافی به عراق برای تسریع در جنگ موصل می کند.
این روزنامه انگلیسی، تقویت نیروهای آمریکایی را در عراق با هدف تشدید حملات بر موصل دانسته و نتیجه گرفته است که افزایش حملات نشان دهنده خواست دونالد ترامپ برای تسریع در اتمام عملیات موصل و شروع عملیات مشابه در 'الرقه' سوریه است.
رییس مرکز اندیشه سیاسی که از مراکز پژوهشی نزدیک به نخست وزیر عراق است، به رغم انتشار این گزارش ها درخصوص برنامه ریزی آمریکا برای افزایش نیروهایش در عراق، ادعاها را در خصوص بازگشت نظامیان آمریکایی به عراق، بی اساس دانست.
'
احسان الشمری' به سایت خبری 'الاتجاه' ارگان گروه مقاومت اسلامی کتائب حزب الله عراق گفته است که جنگ موصل مراحل پایانی خود را سپری می کند و هیچ توجیهی در داخل و خارج عراق برای فراخواندن نیروهای آمریکایی به عراق وجود ندارد.
وی افزوده است که حیدرالعبادی در سفرش به واشنگتن به صراحت اعلام کرد که نیازی به نیروهای زمینی آمریکایی نیست و هیچ گونه توافقی هم درخصوص ایجاد پایگاه های نظامی آمریکایی یا فراخواندن نیروهای زمینی به عراق صورت نگرفته است.
همسو با اظهارات الشمری و مسوولان رسمی عراق در نفی حضور زمینی نظامیان امریکا در عراق یا ایجاد پایگاه های طولانی مدت در این کشور، برخی کارشناسان هدف آمریکا از افزایش نیرو در منطقه را سوریه می دانند و نه عراق.
براساس گزارش ها، آمریکا درصدد ارسال یک هزار نظامی خود به مرزهای سوریه است که 'عبدالباری عطوان' روزنامه نگار مشهور عربی، اهداف آمریکا از افزایش نیرو را احتمال تلاش برای تجزیه سوریه دانسته است.
عطوان گفته است که احتمالا طرح تجزیه سوریه از الرقه کلید بخورد که آمریکایی ها به بهانه ایجاد مناطق امن برای پناه دادن به پناه جویان سوری، درصدد اجرای این طرح موردنظر خود هستند.
سوریه یا عراق، صاحب نظران در بغداد همچنان نسبت به طرح های آمریکایی ها در منطقه نگران هستند به ویژه وقتی سکوت واشنگتن را درقبال حضور نظامی ترکیه در شمال عراق می بینند.
عدم واکنش واشنگتن به پاره ای رفتارهای تجزیه طلبانه برخی جریان های سیاسی در داخل دو کشور عراق و سوریه بلکه تقویت روابط با این گونه جریان های تجزیه طلب باعث شده است تا بیش از پیش نگرانی ها نسبت به سیاست افزایش غیرطبیعی نیروهای آمریکایی در منطقه بالا بگیرد.
خاورم *4*353*1770**1392**انتشار دهنده : ابوالفضل بابایی