پویش 'نه به زباله' ذخیره سازی محیط زیست برای نسل های آینده است

مدیرعامل زیباسازی شهرداری قم:

پویش 'نه به زباله' ذخیره سازی محیط زیست برای نسل های آینده است 12 فروردین-96

تامبارزه جدی با اصل زباله وزباله پروری  یعنی رژیم قرون وسطایی ولایت فقیه نشود .امکان ندارد باشعارتبلیغاتی بدون پشتوانه وتضمین عملی نه به زباله موجب بهبود  محیطزیست نمی شود تا ذخیره سازی محیط زیست برای نسل های آینده کرد .چون هرروز هم ازوسعت حنگل ها وفضای سبزکشور کاسته وبرضریب آلودگی هوا ی شهرها وآسیب پذیری  محیط زیست افزوده می گردد.

قم - ایرنا - مدیرعامل سازمان زیبا سازی و احیای بافت شهرداری قم با اشاره به این که باید در خصوص نه به ریختن زباله احساس مسئولیت کرد، گفت: پویش 'نه به زباله' نوعی آینده پژوهی و در حقیقت ذخیره سازی ظرفیت ها و امکانات محیط زیست برای نسل های بعدی است.

وحید وزیری راد روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، با تقدیر از اقدام خبرگزاری جمهوری اسلامی(ایرنا) در راه اندازی این کمپین فرهنگی اجتماعی، مقوله زباله را یکی از اساسی ترین مسائل زیست محیطی کشور توصیف کرد و اظهار داشت: نه به ریختن زباله یک وظیفه ای است که باید احساس جمعی در آن مشاهده شود و برای تحقق این امر نیز ایجاد فرهنگ بین نسلی ضروری است.
وی اضافه کرد: باید از نسلی به نسل دیگر به فرزندان و خانواده خود آموزش دهیم که موهبت های طبیعی الهی را درست استفاده نموده و رفتارهای نادرست در این زمینه را نیز اصلاح و تصحیح کنند.
مدیرعامل زیبا سازی شهرداری قم گفت: ریختن زباله، طبیعت و محیط زیست را به مخاطره می اندازد و در نتیجه سهم کمتری از محیط زیست پاک در اختیار نسل آینده قرار می گیرد، ولی حفظ و صیانت از سرمایه های طبیعی و خدادادی می تواند محیط زیست شادابی را برای برای استفاده مردم در مواقع مختلف سال از جمله سیزدهم فروردین و روز طبیعت ایجاد کند.
وزیری راد همچنین پویش نه به ریختن زباله را بیش از هر چیز نیازمند یک سرمایه اجتماعی دانست و گفت: در حقیقت زیربنای این سرمایه اجتماعی مسئولیت اجتماعی است و مردم باید بپذیرند که یکی از راهکارهای تقویت سرمایه اجتماعی آنها این است که به صورت خودجوش این قضیه را مدیریت کنند.
وی ادامه داد: به طور حتم هیچکس از ریختن زباله در دراز مدت خوشحال نمی شود و آن را برای خود یک افتخار نمی داند و از آنجا که مسئولیت جمع آوری آن را به دوش دیگری می گذارد، به هیچ وجه یک حرکت انسانی و اخلاق مدارانه ای نیست.
وی در بخش دیگری از سخنان خود با اذعان به این که امروز در قم و حتی بقیه نقاط کشور دیگر مکانی برای دفن و همچنین فضایی برای نگهداری و تبدیل زباله به مواد و منابع دیگر وجود ندارد، گفت: اگر زباله به نحو مطلوبی مدیریت شود، زمین هایی که برای نگهداری و جا به جایی زباله اختصاص پیدا می کند، به عنوان بوستان، دانشگاه و اماکن و مراکز مختلف دیگر مورد استفاده قرار می گیرد.
وزیری راد با بیان این که هر یک از شهروندان و افراد جامعه با کاهش تولید زباله می تواند کمترین سهم را در مقابله با این معضل زیست محیطی ایفا کند، افزود: جمع شدن بیش از اندازه پسماند فارغ از مخاطره های زیست محیطی که به همراه دارد، موجب هدر رفتن نیروی انسانی کارآمد به عنوان مهمترین سرمایه های کشور می شود.
وی خاطرنشان کرد: هر چقدر حجم زباله های تولیدی توسط شهروندان بیشتر باشد، این موضوع موجب سخت تر شدن کار پاکبانان می شود و تصور این که آنها بخواهند همه روزهای سال این میزان از پسماند را از شهر و محل زندگی مردم جمع آوری کنند، غیر ممکن است.
وزیری راد همچنین با ارایه پیشهادی برای ادامه حرکت فرهنگی نه به زباله گفت: با توجه به این که رهاسازی زباله در محیط های عمومی به شیوه های مختلف از جمله پرتاب از پنجره اتومبیل حین رانندگی نیز صورت می گیرد، باید این پویش در مراحل دیگر خود به شکل نه به ریختن زباله در خیابان و جاده ها اجرا شود.
مدیرعامل سازمان زیباسازی شهرداری قم همچنین با اشاره به برخی اقدام های این سازمان برای مدیریت زباله در سطح شهر، افزود: این سازمان با توجه به رسالتی که دارد، اقدام به طراحی و ساخت سطل های جمع آوری زباله بسیار ظریف و زیبا جهت تعبیه و نصب در معابر و بوستان ها برای تفکیک زباله های تر و خشک از یکدیگر نموده است.
وی با بیان این که این سطل های جمع آوری زباله در بیشتر بوستان های اصلی و فرعی شهر بویژه بوستان های غدیر و فدک که محل حضور زائران و مسافران است، نصب شده است، گفت: آمادگی لازم برای تعویض و نوسازی سطل های تک پایه نیز در همه بوستان ها و معابر شهر را داریم و هیچ محدودیت بودجه ای در این زمینه وجود ندارد.
7403/ 1175
خبرنگار: محسن آقاگلی ** انتشار دهنده: رضا علیمحمدی