تشدید شرایط نامناسب جوی استرالیا/ برق 60 هزار خانه قطع است

تشدید شرایط نامناسب جوی استرالیا/ برق 60 هزار خانه قطع است 11 فروردین -96
اگر چنین طوفانی درایران به وقوع می پیوست برای چندماه برق قطع می شد چون خبری ازامدادرسانی مناسب وجودندارد.
کوالالامپور- ایرنا - وقوع سیل در بخش هایی از استرالیا که پیش از این در معرض توفان 'دیبی' قرار گرفته بود، باعث شد مقامات این کشور نتوانند صدمات ناشی از این طوفان را ارزیابی کنند.

به گزارش ایرنا، شرایط آب و هوایی نامناسب تقریبا همه ایالت 'کوئینزلند' استرالیا را در فراگرفته است، به گونه ای که در برخی از نقاط این ایالت بارش بیش از یکهزار میلی متر باران باعث تخلیه ده ها هزار نفر از ساکنان شد.
مراکز هواشناسی استرالیا که شرایط آب و هوایی فعلی را بسیار بدتر از تجربه مشابه سال های 2001 و 2005 عنوان کرده اند به ساکنان 'بریزبن'، 'سواحل سان شاین' و 'سواحل گلد' هشدار دادند که امروز (پنجشنبه) عصر انتظار بارش شدیدتر را داشته باشند.
قطع برق بیش از 11 هزار خانه و واحد تجاری در جنوب شرق ایالت 'کوئینزلند'، تعطیلی بیش از یکهزار مدرسه که فردا جمعه نیز ادامه می یابد، مسدود شدن جاده ها و تعطیلی بیش از یکهزار و 400 مدرسه مراقبت از کودکان از جمله شرایطی هستند که در روزهای اخیر ساکنان مناطق مختلف ایالت کوئینزلند را با خود مواجه کرده است.
مراکز امدادی در استرالیا با تخصیص شماره تلفن های مختلف برای اقدامات گوناگون از قبیل کمک به سیل و توفان زدگان و یا فوریت های مرتبط با تهدیدات زندگی در تلاشند با پیامدهای این سیل و توفان به طور موثرتری مقابله کنند.
به نوشته تارنمای 'ای.بی.سی'، ارتش استرالیا نیز با بکارگیری تجهیزات خود از قبیل بالگردها به تخلیه ساکنان برخی اماکن کمک کرده و در تلاش است به افرادی که پشت بام خانه ها و یا در خودروهای خود گرفتار شده اند، کمک کنند.
از ساکنان شهر 'لیزمور' که جمعیتی حدود 25 هزار نفر دارد و مناطق دیگری از قبیل 'مورویلومباح' و 'توئید هیدز' خواسته شده است با توجه به شدت باران و احتمال افزایش ارتفاع آب رودخانه ها تا 11 متر، نسبت به تخلیه اماکن مسکونی خود اقدام کنند.
اگرچه توفان 'دیبی' از ایالت 'کوئینزلند' عبور کرده است، اما پس از این توفان شهر 'بریزبن' مرکز ایالت 'کوئینزلند' شاهد ریزش بیش از 200 میلی متر باران بوده که از میانگین ماهیانه ریزش باران در ایالت بیشتر است.
گزارش ها همچنین نشان می دهد در 'پایونیر باسین' در 48 ساعت گذشته بیش از یکهزار میلی متر باران باریده، در صورتی که بارش باران به صورت سالیانه در این منطقه بین یکهزار و 500 تا دو هزار میلی متر است.
اگرچه تاکنون آمار رسمی از صدمات مالی این حوادث گزارش نشده است، اما با توجه به هزینه میلیارد دلاری حوادث مشابه سال های پیش در استرالیا، برخی تحلیلگران پیش بینی می کنند در صورت عادی شدن شرایط جوی، هزینه بازسازی خرابی های حاصل از این بلایا بر دوش کانبرا سنگینی می کند.
بارش شدید باران پس از وقوع توفان 'دیبی' که تا حدودی برای مقامات محلی غیرمنتظره بود، باعث به وجود آمدن برخی ناهماهنگی ها به ویژه بین مراکز مختلف با مردم شده است، به گونه ای که برخی از مراکز با استفاده از هر لحنی از مردم خواسته اند در خانه های خود بمانند و با بیرون رفتن باعث به وجود آمدن آسیب های جدی نشوند.
'
مالکوم ترنبول' نخست وزیر استرالیا نیز با این عنوان که طبیعت 'بدترین پرتاپ' خود را انجام داده است، در شهر 'بوئن' در شمال ایالت 'کوئینزلند' گفت که برای بازسازی خرابی های حاصل از این بلایا نیازمند گذشت زمان است و به همین دلیل به این شهر آمده تا تعهد و حمایت خود را نشان دهد.
براساس آخرین آمار ارائه شده توسط مقامات استرالیا ، همچنان برق حدود 61 هزار خانه هقطع است و آسیب های جدی به ساختمان ها، مزارع نیشکر و گوجه فرنگی وارد شده است.
دکل های بزرگ انتقال برق که هدایت کننده انرژی از نیروگاه ها به بخش های مختلف ایالت کویئنزلند هستند، با آسیب جدی مواجه شده و تداوم باران پس از توفان 'دیبی' تاکنون فرصت بازسازی را برای مقامات این ایالت فراهم نکرده است.
برخی از رسانه های محلی استرالیا همچنین به افزایش نگرانی از سرقت برق توسط مردم از ژنراتورهای مختلف اشاره کرده اند.
شرایط فعلی ایالت 'کوئینزلند' در شرق استرالیا نشان می دهد که ساکنان این مناطق پیش بینی شرایط فعلی و میزان گستردگی آسیب ها را نداشته و مقامات نیز به رغم کنترل شرایط فعلی نتوانسته اند تصویر روشنی از آنچه در روزهای گذشته در این کشور رخ داده است، ارائه نمایند.
آساق**241**1611**انتشاردهنده: رضاپیمان یغمایی