مرغ همسایه غاز نیست

عید ایرانی با کالای ایرانی/

مرغ همسایه غاز نیست 25 اسفند – 95

 

تبریز - ایرنا - ایجاد اشتغال، قیمت مناسب، کیفیت خوب در مقایسه با خیلی از کالاهای بنجل چینی و قابلیت رقابت با کالاهای مشابه خارجی بخشی از مزایای خرید کالای ایرانی است؛ مهم تر از آن اینکه 'مرغ همسایه همیشه غاز نیست'.

کالای ایرانی یا خارجی؟ اولویت ما در خرید کالا کدام است؟ فارغ از قیمت و کیفیت، این امر بیشتر جنبه روانی و به عبارتی خود را کوچک دیدن و بیگانه را بزرگ دیدن است. 
واقعیت آن است که چه بخواهیم و چه نخواهیم، گرایش به سمت مصرف کالای خارجی در کشور ما وجود دارد و این مساله قبل از آنکه به کیفیت و زیبایی کالا وابسته باشد، بیشتر مساله ای ذهنی و تاریخی است که آن هم ریشه در تبلیغات گسترده دارد. 
آثار و عوارض سوء مصرف کالای خارجی در همه جنبه های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشور قابل مشاهده است؛ در بعد اقتصادی بیکاری، نابودی زیرساخت های تولید و وابستگی به خارج از جمله بدیهی ترین پیامدهای این مساله است. 
از آنجا که تولید هر کالایی نیازمند پشتوانه فکری است که آن هم ملهم از فرهنگ عمومی هر جامعه است، با ورود کالای خارجی به کشور و به تبع آن با مصرف آن، خود به خود فرهنگ کشور سازنده در جامعه به خصوص در بین نسل جوان ترویج می یابد که در بسیاری موارد ناسازگار با فرهنگ غالب محیط بوده و تبعات فرهنگی و اجتماعی گسترده ای به بار می آورد. 
از منظر اقتصادی عمق فاجعه گسترده تر از سایر موارد است؛ بیکاری، تورم، تضعیف اقتصاد، نابود شدن چرخه تولید، کاهش ارزش پول ملی و ... از جمله پیامدهای رواج کالای خارجی است. 
در شرایطی که بیکاری و خیل عظیم متقاضیان کار و فارغ التحصیلان جویای کار بزرگ ترین معضل جامعه ایرانی- اسلامی ماست که چاره اندیشی نکردن به آن می تواند زمینه بسیاری از بحران ها را بوجود آورد، ضرورت خرید و ترویج مصرف کالای ایرانی بیش از پیش نمود می یابد. 

**
خرید کالای ایرانی، پشتوانه اقتصاد ملی 
مدرس دانشگاه و کارشناس مسایل اقتصادی به خبرنگار ایرنا گفت: تحقق آرزوی 'خرید کالای ایرانی' نیازمند عزم همگانی است و برای اصلاح این عادت ناپسند (ترجیح کالای خارجی) باید دست به دست هم داده و از راه های درست وارد شویم؛ هر کسی (مردم و مسئولان) به تناسب موقعیت و جایگاه خود وظایفی بر عهده دارد. 
مرتضی محمدپور افزود: از آنجا که مسئولان و الگوهای ورزشی، هنری و سیاسی در جامعه در معرض دید عموم قرار دارند و رفتار و پوشش شان خواسته و ناخواسته بر روی جوانان تاثیر دارد، لذا استفاده از کالای ایرانی در بین این افراد ضمن افزایش مقبولیت آنها در بین عموم، تاثیرگذاری زیادی برای رواج این سنت حسنه در بین مردم خواهد داشت. 
وی ادامه داد: خرید کالای داخلی و ترجیح آن به کالای خارجی به عنوان پشتوانه اقتصاد ملی و رونق چرخ تولید ملی برای نهادینه شدن در جامعه و تبدیل به هنجار شدن، نیازمند آموزش است؛ آموزشی پایه ای که از دوران دبستان در آموزش و پرورش باید شروع شود. 
وی اضافه کرد: آموزش و پرورش به دلیل گستردگی و زیر چتر داشتن خیل عظیم جمعیت دانش آموزی بیشترین تاثیر گذاری را بر فرهنگ سازی اصولی و منطقی دارد و از آنجا که جمعیت دانش آموز نیز می تواند با بازخوانی آموخته ها در خانواده خود به خود والدین را نیز آموزش دهند، لذا توجه به آموزش این مسائل در دوران مدرسه ضروری است. 
محمدپور تشریح کرد: خوشبختانه در سایه رسانه ها و افزایش آگاهی شهروندان نسبت به خرید و مصرف کالای داخلی و اثرات مثبت آن بر جامعه، رغبت به خرید کالای ایرانی در چند سال اخیر بیشتر شده است. 

**
شهروندان چه می گویند؟ 
پای صحبت شهروندان که می نشینیم از علاقه قلبی شان برای خرید کالای ایرانی می گویند، اما تاکید می کنند که علاقه برای استفاده از کالای وطنی باید در مقایسه با اجناس خارجی مزیت هایی همچون خدمات پس از فروش،کیفیت بالا و تلاش برای جلب اعتماد مشتری توسط فروشندگان داشته باشد. 
مرضیه، زن خانه دار 50 ساله که برای خرید جهیزیه دخترش به فروشگاه لوازم خانگی آمده، از تصمیم خود برای خرید کالای ایرانی به خبرنگار ایرنا گفت و افزود: ضمن اینکه قیمت کالاهای داخلی در مقایسه با کالای مشابه خارجی بسیار مناسب است، در اکثر لوازم نیز کیفیت محصول داخلی با کالای خارجی برابری می کند. 
وی با بیان اینکه این یک تصمیم خانوادگی بوده و دخترم را نیز برای خرید کالای داخلی مجاب کرده ام، خاطرنشان کرد: از نظر زیبایی ظاهری کالای داخلی نه تنها چیزی کمتر از کالای خارجی ندارد، بلکه کیفیت کالای وطنی در مقایسه با کالاهای نامرغوب چینی نیز بسیار بالاست. 
ابراهیم، مرد میانسال که خود را کارمند معرفی می کند، نیز به همراه خانواده برای خرید پوشاک عید به بازار آمده است، خرید پوشاک ایرانی را الویت خود می داند. 
وی گفت: پوشاک داخلی از نظر کیفیت و زیبایی دست کمی از کالای خارجی ندارد، اما متاسفانه بخاطر تبلیغات گسترده کالای خارجی در ذهن ایرانی ها خوب جا افتاده است. 
وی خود کم بینی را آفت تولید کنندگان ذکر کرد و افزود: این مساله حتی زبر ذهن تولید کنندگان نیز اثر داشته است تا جایی که بیشتر تولید کنندگان داخلی کالای خود را با نام و آرم خارجی به بازار عرضه می کنند. 

گزارش از: نعمت مرادپور**انتشاردهنده: محمد عزیزی راد