گزیده های پزشکی 31 مرداد -96

گزیده های پزشکی 31 مرداد -96
وقتي پاهايم خواب مي روند!
احتمالا براي شما هم پيش آمده است که مدتي را در حالت چهار زانو نشسته باشيد و وقتي از جاي خود بلند مي شويد، با بيحسي يا سوزن سوزن شدن پاهايتان مواجه شدهايد
    
احساس درد و سوزن سوزن شدن پا يا دست پس از حالت بيحسي که به نام خواب رفتن شناخته مي شود، را همه ما تجربه کرده ايم. اين احساس به «پارستزي» معروف است که در قالب شکل گيري احساس سوزش يا بي حسي در يک قسمت بدن بدون هشدار قبلي بروز مي کند.
    
به گزارش «پاور آو پازيتيويتي»، حساسيت در ناحيه تحت تاثير قرار گرفته به طور معمول در مدت زمان کوتاهي کاهش مي يابد، اما طي اين مدت و به ويژه زماني که حساسيت در اوج خود قرار دارد، حتي يک تماس کوچک ميتواند دردناک باشد. شايع ترين نوع پارستزي به نام «پارستزي گذرا» شناخته ميشود که براي چند ثانيه تا چند دقيقه طول مي کشد.
    
اين احساس سوزن سوزن شدن مي تواند به واسطه موارد مختلفي شکل گرفته باشد، و با توجه به اينکه يک مشکل سلامت زمينه اي وجود دارد يا خير، مي تواند نسبتا بي ضرر باشد. با اين وجود، هنگامي که يک نگراني سلامتي ديگر وجود داشته باشد، پارستزي نيز مي تواند حالت مزمن به خود بگيرد. در ادامه با برخي دلايل شکل گيري احساس بي حسي و سوزن و سوزن شدن قسمتي از بدن بيشتر آشنا مي شويم.
    
    
وضعيت نامناسب
    
وضعيت نامناسب مي تواند دليل احساس سوزن سوزن شدن در زمان به خواب رفتن دست يا پا باشد. دليل اين شرايط فشار طولاني مدت روي اعصاب است که در نتيجه آن احساس به آرامي قطع مي شود. اين نوع از پارستزي پس از رفع فشار کاهش مييابد و از بين مي رود، همانند زماني که براي مدتي طولاني در يک حالت بي حرکت نشسته ايد، اين حس به آرامي به ناحيه تحت تاثير قرار گرفته باز ميگردد.
    
    
حمله هراس
    
هنگامي که يک حمله هراس را تجربه مي کنيد، بدن معمولا به ميزان کافي اکسيژن دريافت نميکند، زيرا تنفس به صورت کوتاه و بريده بريده انجام ميشود. هنگامي که اين اتفاق رخ ميدهد، مغز به ميزان کافي اکسيژن براي عملکرد درست اعصاب دريافت نميکند. اين شرايط ميتواند موجب از دست رفتن آرام حس در اندامها و تجربه پارستزي شود.
    
اين شرايط موقتي است و پس از برطرف شدن حمله هراس و از سرگيري تنفس عادي، احساس سوزن سوزن شدن نيز به تدريج در اندام از بين خواهد رفت. براي مقابله با حملات هراس ميتوان اجتناب و خروج از يک موقعيت اضطراب آور و همچنين تمرينات تنفسي که بر دريافت اکسيژن کافي متمرکز هستند، را مدنظر قرار داد.
    
    
کم آبي بدن
    
هنگامي که بدن به ميزان کافي آب دريافت نمي کند، هيچ چيزي عملکرد درستي نخواهد داشت. کم آبي بدن مي تواند موجب عوارض جانبي ناخوشايندي شود، که احساس سوزن سوزن شدن يکي از آن هاست. اگر در حال تجربه پارستزي گذرا هستيد و اعصاب در ناحيه تحت تاثير قرار گرفته زير فشار نبوده اند، اطمينان پيدا کنيد به ميزان کافي آب مصرف ميکنيد.
    
مصرف آب به ميزان کافي ميتواند احساس سوزن سوزن شدن را برطرف کرده و از پارستزي بيشتر پيشگيري کند.
    
    
ويپلش گردن
    
هنگامي که سر خود را بيش از اندازه سريع حرکت ميدهيد، احتمالا شکل گيري درد در ناحيه سر و گردن را تجربه کردهايد. ويپلش زماني شکل ميگيرد که عضلات به کار گرفته شده با شتاب بالا افزايش و کاهش سرعت را تجربه ميکند.
    
پارستزي ميتواند به صورت مستقيم پس از ويپلش شکل بگيرد. گاهي اوقات، حس ميتواند طي چند دقيقه کاهش يابد. با اين وجود، ويپلش ميتواند يک آسيب بالقوه خطرناک به عضلات وارد کند، از اين رو، اگر درد، سرگيجه و بيحسي داريد به پزشک مراجعه کنيد.
    
    
کمبود مواد مغذي
    
سلامت بدن انسان بر اساس آنچه مصرف ميکنيد، شکل ميگيرد. پارستزي مي تواند به واسطه کمبود برخي مواد مغذي شکل بگيرد. يک سبک زندگي سالم تر و جامع تر مي تواند از اين شرايط پيشگيري کند، اما پزشک ممکن است مصرف مکملهايي مانند ويتامين B12، را براي کمک به بهبود پارستزي پيشنهاد دهد.
    
پارستزي گذرا ميتواند نسبتا بيضرر باشد، اگرچه کمي ناخوشايند است. در مقابل، پارستزي مزمن داستان متفاوتي دارد و ممکن است مشکلي جدي تر باشد.
    
اگر براي مدت زماني طولاني علائم بي حسي و سوزن سوزن شدن را در اندام ها و ديگر بخش هاي بدن خود تجربه مي کنيد، بهتر است به پزشک مراجعه کنيد تا اطمينان حاصل شود با يک بيماري جدي، مانند يک اختلال مغزي يا نخاعي، يا يک بيماري خودايمني مواجه نيستيد.
مصرف بيش از حد ويتامين C سنگ مي آورد
يک فوق تخصص خون و آنکولوژي گفت: دريافت ويتامين C در روز، اثرات جانبي مضري مانند ايجاد سنگ کليه، تهوع و اسهال دارد.
    
دکتر مهيار منصوري در گفت وگو با ايسنا، با بيان اينکه پيشگيري از سرطان به مجموعه اعمالي گفته مي شود که مي توانند احتمال بروز بيماري سرطان را کاهش دهند، افزود: بسياري از سرطان ها قابل پيشگيري است و چنانچه به موقع تشخيص داده شوند، قابل درمان است.
    
وي ادامه داد: از آنجا که امروزه بسياري از سرطان ها زود تشخيص داده مي شوند، مي توان بيمار را تا حد زيادي زنده نگهداشت و بيمار مي تواند به زندگي خود ادامه دهد. اين کار با انجام خودآزمايي و غربالگري امکان پذير است.
    
منصوري با بيان اينکه آنتياکسيدان ها نقش مهمي در پيشگيري از سرطان دارند، اضافه کرد: آنتي اکسيدان ها موادي هستند که از تشکيل راديکال هاي آزاد در سلول ها جلوگيري مي کنند و از اثرات راديکال هاي آزاد مي کاهند.
    
وي با اشاره به اينکه از آنتي اکسيدان هاي مهم بدن مي توان ويتامين E را نام برد، اظهار کرد: اگر چه سيستم هاي آنزيمي متعددي براي خنثي کردن راديکال هاي آزاد در بدن وجود دارد، ولي آنتي اکسيدان هاي اصلي ويتامين هاي E ،C و بتاکاروتن هستند. سلنيوم نيز به عنوان يک ماده معدني نقش آنتي اکسيداني مهمي دارد که بدن قادر به توليد اين ويتامين ها و ماده معدني نيست، بنابراين بايد از طريق غذا آنها را دريافت کرد.
    
اين فوق تخصص آنکولوژي و خون با تاکيد بر اينکه اکسيدکننده ها به اشکال مختلفي وجود دارند که معروف ترين و خطرناک ترين آنها راديکال هاي آزاد هستند، افزود: مهم ترين آنتي اکسيدها شامل لوتوين و زيگانتين است که در تخم مرغ وجود دارند و اين مواد علاوه بر جلوگيري از سرطان، باعث پيشگيري از بروز آب مرواريد نيز مي شوند.
    
وي، دومين آنتي اکسيدان را ويتامين C عنوان کرد و گفت: نام ديگر اين ويتامين، اسيد اسکوربيک بوده که محلول در آب است و در تمامي مايعات بدن وجود دارد. به همين دليل يکي از اولين خطوط دفاعي بدن محسوب مي شود، اما نمي تواند در بدن ذخيره شود. براي دريافت اين ويتامين بايد به طور منظم و پيوسته ميوه و سبزي مصرف کرد و نياز روزانه آن ۶۰ ميلي گرم است.
    
منصوري، با بيان اينکه دريافت ويتامين C به مقدار بيش از ۲۰۰۰ ميلي گرم در روز در بعضي افراد، اثرات جانبي مضري مثل ايجاد سنگ کليه، تهوع و اسهال دارد، گفت: مهم ترين منابع تامين ويتامين C مرکبات، فلفل سبز، کلم بروکلي، سبزيجات برگي شکل سبز، کيوي، کلم، طالبي، توت فرنگي، اسفناج و سيب زميني هستند.
با گردو هوس هاي غذايي را كنترل كنيد
گردو به عنوان يک ميان وعده دوستدار قلب شناخته شده است، اما مطالعه اي جديد نشان داده است که اين ماده غذايي مي تواند به افرادي که رژيم دارند در کنترل هوسهاي غذايي کمک کند.
    
به گزارش «مديکال ديلي»، مغزهاي خوراکي سرشار از آنتي اکسيدان ها و چربي هاي خوب هستند و از مواد غذايي عالي محسوب مي شوند. افرادي که رژيم دارند، به مواد غذايي دوستدار قلب که از محتواي پروتئين سود مي برند، به عنوان يک ميان وعده که احساس سيري را در آنها ايجاد مي کند، نياز دارند، اما نتايج مطالعه اي جديد نشان داده است که مشخصات تغذيه اي مغزهاي خوراکي تنها دليل براي تبديل کردن آنها به گزينه اي خوب براي کاهش وزن نيستند.
    
پژوهشي که در نشريه Diabetes، Obesity and Metabolism منتشر شده است، نشان مي دهد گردو ناحيهاي در مغز را فعال مي کند که با کنترل گرسنگي و هوسهاي غذايي پيوند خورده است. اين براي نخستين بار است که يک پژوهش نشان مي دهد مغزهاي خوراکي ممکن است به واقع روش کارکرد مغز را تغيير دهند و احتمالا از هوس هاي غذايي پيشگيري کنند.
    
ما اغلب درباره تاثير آنچه مي خوريم بر فعاليت مغز فکر نمي کنيم. تا پيش از اين، مطالعات صورت گرفته نقش مصرف گردو در احساس سيري افراد را نشان داده بودند، اما مشاهده شواهدي مبني بر ايجاد تغيير در فعاليت مغز مرتبط با نشانه هاي غذايي بسيار شگفت آور بوده است.
    
طي اين مطالعه 10 شرکت کننده که به عنوان افراد چاق در نظر گرفته مي شدند، طي دو دوره پنج روزه مختلف مورد بررسي قرار گرفتند. طي يک دوره، همه شرکت کنندگان اسموتي هايي که در تهيه هر يک از آنها 48 گرم گردو استفاده شده بود را روزانه مصرف کردند. در دوره بعد شرکت کنندگان يک اسموتي فاقد گردو را مصرف کردند، اگرچه از نظر تغذيه اي و همچنين عطر و طعم شرايطي مشابه با اسموتي گردو داشت. اين مطالعه به صورت تصادفي انجام شد، از اين رو، شرکت کنندگان و پژوهشگران از اين مسئله که کدام اسموتي حاوي گردو است، مطلع نبودند. در روز آخر دوره ها، از هر يک از شرکت کنندگان تصويربرداري fMRI صورت گرفت. اين کار به پژوهشگران اجازه مي داد ميزان تغييرات در مغز را با مشاهده سطوح اکسيژن شناسايي کنند. در همين راستا، هنگامي که يک ناحيه فعال تر بود، اکسيژن بيشتري براي کمک در آن قسمت وجود داشت.
    
طي تصويربرداري fMRI تيم پژوهشي تصاويري از غذاهايي مانند همبرگر و دسرها و تصاوير خنثي از گل ها و سپس غذاهايي که موجب هوس هاي غذايي نمي شوند، مانند سبزيجات، را به شرکت کنندگان نشان دادند. همان گونه که انتظار مي رفت، افراد به تصاوير غذاهاي ناسالم واکنش نشان دادند، اما اين واکنش آن چيزي نيست که احتمالا به آن فکر مي کنيد. ناحيه اي در مغز به نام اينسولا راست که با کنترل هوس هاي غذايي مرتبط است هنگام تماشاي غذاهاي ناسالم اما خوشمزه در افرادي که اسموتي گردو مصرف کرده بودند، فعال تر بود. جدا از کنترل هوس هاي غذايي، مصرف گردو با بسياري فوايد سلامت ديگر پيوند خورده است، که از آن جمله مي توان به مبارزه با التهاب، کاهش کلسترول بد، پيشگيري از تشکيل پلاک و پشتيباني از استخوان ها و سيستم ايمني سالم اشاره کرد.
اين نشانه ها مي گويند بدنتان كم آب است

کليد هضم و جذب ويتامين ها و مواد معدني، دفع سموم، محافظت از بافت ها، مفاصل، نخاع و تنظيم حرارت بدن از طريق تعريق، و در نهايت هر گونه عملکرد بدن، آب است.
    
مطمئن باشيد که هر روز به اندازه کافي آب مي نوشيد. نوشيدن ۲ تا ۳ ليتر آب براي زنان، و ۳ تا ۴ ليتر آب براي مردان، ضروري است. حتي اگر نشانه هاي کم آبي را در بدن نداريد، باز خود را مجاب به نوشيدن کافي آب در طول روز کنيد. علاوه بر اين مصرف زياد ميوه هاي آبدار رسيده و سبزيجات باعث افزايش ميزان آب بدن و همچنين افزايش جذب ويتامين ها و املاح معدني مي شود. نشانه هاي کم آبي در بدن را جدي بگيريد و به محض مواجه شدن با ۱۰ اخطار، نوشيدن آب را در اولويت قرار دهيد:
    
    
تنفس بدبو
    
يک علت عمده بدبو شدن تنفس، کاهش ميزان بزاق و خشکي دهان است. بزاق عامل پاک کننده دهان از باکتري هاست و هنگامي که در نتيجه کم آبي بدن کاهش مي يابد، باکتري هاي دهان افزايش يافته و تنفس شما بدبو مي شود.
    
    
هوس هاي غذايي
    
کم آبي باعث مي شود تا اعضاي بدن نتوانند گليکوژن و ساير اشکال انرژي را آزاد کنند. چون براي آزاد کردن آن نيازمند آب هستند. اين باعث مي شود تا بدن شما هوس خوردن مواد غذايي مخصوصا مواد شيرين را داشته باشد چرا که بدن نمي تواند گليکوژن را توليد کند. قبل از اينکه سراغ چيزهاي شيرين برويد، يک ليوان آب بنوشيد. حتي مي توانيد ميوه يا سبزي ميل بخوريد.
    
    
درد و التهاب
    
غضروف ها در مفاصل با وجود آب است که نقش يک روان کننده را بازي مي کنند. وقتي بدن کم آب مي شود، غضروف ها آب کافي براي خيس بودن خود را ندارند و اين باعث مي شود تا حالت چروک خورده پيدا کنند. همين باعث مي شود موقع حرکت مفاصل اصطکاک زيادي ايجاد شود که منجر به درد مفاصل خواهد شد. کاهش نوشيدن قهوه، چاي هاي غيرگياهي و افزايش نوشيدن آب، مي تواند به مقدار زيادي درد مفاصل را کاهش دهد.
    
    
سردرد
    
کم آبي باعث مي شود تا بافت مغزي آب خود را از دست بدهد. اين باعث مي شود تا مغز از طرف جمجمه تحت فشار قرار بگيرد و نتيجه اي جز سردرد و سبکي سر نخواهد داشت. از طرف ديگر جريان خون کاهش پيدا مي کند، که باعث مي شود مقدار اکسيژني که به مغز مي رسد کم شده، رگ هاي خوني گشاد شوند و سردرد بروز کند. در هنگام بروز سردرد سعي کنيد به جاي مصرف چاي يا ساير نوشيدني ها، آب بخوريد.
    
    
ريتم غيرطبيعي قلب
    
از دست دادن آب بدن منجر به از دست رفتن املاح معدني مي شود که مسئول ريتم طبيعي قلب هستند. کمبود پتاسيم و منيزيم يکي از علل ريتم غيرطبيعي قلب است.
    
    
يبوست و عملکرد ضعيف گوارش
    
کمبود آب يکي از شايع ترين علائم يبوست مزمن است. کم آبي بدن باعث مي شود روده بزرگ قادر به دفع مواد زايد نباشد. آب به تجزيه مواد غذايي کمک مي کند و مواد مغذي بهتر جذب مي شوند. ننوشيدن کافي آب منجر به عملکرد ضعيف گوارش خواهد شد.
    
    
پوست و لب هاي خشک
    
وقتي شما دچار کم آبي مي شويد، بدن اولويت بندي مي کند و آب را به مهم ترين جاي ممکن مثلا مغز مي فرستد. اولين قرباني کم آبي پوست است! کاهش انعطاف پذيري پوست در نتيجه کم آبي بدن، آن را در معرض چين و چروک هاي زودرس قرار مي دهد.
    
    
کاهش عملکرد مغزي
    
ناتوانايي در تمرکز، مشکلات حافظه، خستگي مغز، سردرد، خشم، افسردگي و مشکلات خواب از ديگر علائم کم آبي بدن هستند. ۸۵ درصد مغز را بايد آب تشکيل دهد تا بتواند به درستي کار کند. آب به مغز انرژي الکتريکي مورد نياز براي تمام توابع مغز از جمله فرايندهاي تفکر و حافظه را مي دهد. کم آبي خفيف منجر به کاهش توانايي مغزي در تمام سنين مي شود.
    
    
ادرار تيره
    
ادرار تيره داراي غلظت بالاي سموم و يک نشانه فوري است که به شما مي گويد بايد فورا آب بنوشيد. از دست دادن آب بدن مي تواند باعث سنگ کليه شود.
    
    
خستگي
    
هنگامي که بدن شما به اندازه کافي آب نداشته باشد، حجم خون شما کم مي شود، فشار خون تان افزايش مي يابد و قلب تان نياز به فعاليت بيشتر پيدا مي کند در نتيجه شما دچار خواب آلودگي بيشتري خواهيد شد. آبرساني به بدن از چيزي که فکرش را مي کنيد، خيلي مهم تر است. آب را نزديک ميز کار خود نگاه داريد.
    
چرا که آسانتر خواهد بود تا به خود يادآوري کنيد بايد آب بنوشيد. در طول کار روزانه آب ميل کنيد. يک قانون کلي که به کار مي آيد اين است که هر ۱۵ دقيقه ۱۷۰ ميلي ليتر آب بنوشيد.