وزارت خارجه اجازه ندهد پرونده مختومه بازگشايي شود

خبر ويژه 
وزارت خارجه اجازه ندهد پرونده مختومه بازگشايي شود 9 شهریور – 96
سربازجوشریعت نداری برای وزیر امورخارجه تعیین تکلیف کرده تا ثابت کند ظریف کاره ای نیست .

ضرورت دارد دستگاه ديپلماسي کشور قبل از اتمام مهلت90 روزه دونالد ترامپ (که به وزارت امور خارجه اين کشور ماموريت داده تا موارد نقض برجام از سوي ايران را احصا کنند) به سفر نيکي هيلي نماينده آمريکا در سازمان ملل به وين و ديدار با آمانو واکنش مناسب نشان دهد.
    
روزنامه جوان با انتشار اين مطلب نوشت: استمرار رويکرد دولت در دو دوره زماني (از مهر92 تا 23 تير 94 و از روز امضاي برجام تا دو سالگي برجام) بنابر دلايلي که در ادامه ذکر خواهد شد در نهايت به بازگشايي پرونده PMD، تجديد و توسعه تحريم هاي ضد ايراني، زمينه چيني براي احياي شش قطعنامه گذشته با توسل به بندهايي از قطعنامه2231 ختم خواهد شد.
    
ايالات متحده با به کارگيري حفره هاي حقوقي موجود در متن برجام به صورت متوالي توانسته حقوق ايران در متن برجام را با موانع جدي روبه رو و استفاده از اين حفره ها را به ميزاني تکرار کند که نهايتاً ايران مجبور به خروج از برجام يا نقض تعهدات خود شود.
    
از مهم ترين حفره هاي حقوقي برجام که آمريکايي ها با استفاده از آن بارها برجام را نقض کرده مي توان به« فقدان ضمانت اجراي1+5 جهت اجراي تعهدات»، «تعهدات کلي ، مبهم و قابل تفسير آمريکايي در مقابل تعهدات منجز، عيني و متقن ايران»، «تفسيرپذير بودن عبارت و کلمات»، «يک جانبه بودن چهارگانه حل وفصل اختلافات»، «تصريح به بازگشت پذير بودن تحريم ها عليه ايران و فقدان پذيرش يا تصريح بازگشت پذير بودن اقدامات ايران»، «نامتناظر بودن اقدامات دو طرف مذاکره»، «نبود تضمين کافي از سوي آمريکايي ها براي اجراي تعهدات»، «فقدان مجازات کافي و بازدارنده براي طرف مقابل در صورت نقض يا تخلف از متن برجام» اشاره کرد.
    
نمونه عيني از ساده انگاري درمتن برجام ارائه امتيازات به آمريکا پذيرش پروتکل الحاقي و اقدامات شفاف ساز و اجازه نظارت از اماکن نظامي به ماموران آژانس بين المللي انرژي و همچنين پذيرش مرجعيت سازمان انرژي اتمي است که آمريکايي ها با استناد به آن اهداف پسابرجامي خود را پيگيري مي کنند.
    
نامه نگاري صرفاً گلايه آميز محمدجواد ظريف به آمانو مادامي که خالي از ادله حقوقي فني باشد قابليت تاثيرگذاري ندارد و به جاي آن دستگاه سياست خارجه بايد در قالب بيانيه هاي رسمي نامه نگاري با مقامات 1+5 و رئيس آژانس بين المللي انرژي اتمي، تفسير«مضيق» از مفاد چالش برانگيز برجام را اعلان کند.
    
از جمله مصاديق حقوقي که محمدجواد ظريف مي تواند به آن استناد کند قاعده«اصل اعتبار امر مختومه» است.
    
در دادرسي داوري هاي بين الملل در نظام حقوق بين الملل «اصل اعتبار امر مختومه» قاعده اي پذيرفته شده که براساس آن آراي قطعي موانعي را در برابر دادرسي مجدد ايجاد و اعتبار حاصل از قطعيت يک راي نشان مي دهد يک دعوي با راي نهايي مورد قضاوت واقع شده است.
    
اجتناب از رسيدگي مجدد پرونده هايي که در گذشته مورد رسيدگي قرار گرفته ويژگي اصلي چنين قاعده اي است که امنيت حقوقي را براي ممانعت از صدور آراي متناقض تامين مي کند و اين قاعده اي درباره پرونده PMD قابل تعميم مي باشد هر چند در گزارشي آژانس انرژي اتمي و شوراي حکام -قبل از روز اجراي برجام که منجر به خاتمه PMDبود عبارات دوپهلو و قابل تفسير به کارگرفته شد.
    
وزيرامور خارجه مي تواند با استناد به اينکه طبق برجام و قوانين بين المللي، آژانس بين المللي انرژي اتمي مرجع رسمي و فني فعاليت هاي هسته اي کشورهاست «ابعاد نظامي احتمالي» PMD در پرونده هسته اي ايران را «اعتبار امر قضاوت شده» عنوان و سوال کند چنانچه آمريکا مخالف گزارش مورداشاره بوده چرا درهمان زمان نسبت به آن اعتراض نکرده است؟