گزیده ها قسمت دوم

گزیده ها قسمت دوم 6 شهریور -96
رییس دفتر رییس جمهور درباره اعتماد خود و دولت به آذری جهرمی گفت: در برخی گروه ها و جریان ها شاهد ناسپاسی نسبت به این مهندس جوان بوده ایم، من شهادت می دهم همه اینها درست نیست و کار غیراخلاقی درباره ایشان انجام شده است.

به گزارش خبرآنلاین، محمود واعظی در مراسم معارفه محمدجواد آذری جهرمی اظهار داشت: در چهارسال گذشته کارهایی که انجام شده است، محصول کار تیم وزارت ارتباطات بود، اما اگر مشکلاتی بوده است، من به شخصه مسئولیت آن را به عهده می گیرم.

وی عنوان کرد: از همه فعالیت هایی که در طول این چهار سال انجام شده است، تشکر و قدردانی می کنم، به خصوص از همکاران بخش خصوصی که به ما اعتماد کردند.

وزیر ارتباطات دولت یازدهم افزود: خوشحالم از اینکه در طول فعالیت کاری خود میان بخش دولتی و خصوصی تفاوتی قایل نبودم، چراکه بخش خصوصی نیازمند حمایت برای شروع فعالیت و پیش روی است.

واعظی با اشاره به اینکه در برخی از اهدافی که در سال 92 طراحی کرده بودیم، موفق شده ایم، تصریح کرد: اما نباید به شرایط فعلی راضی باشیم و لازم است در جهت خدمت به کشور و مردم تلاش و فعالیت خود را بیشتر کنیم.

رییس دفتر رییس جمهور با تقدیر از خانواده سرافراز شهید حججی گفت: خوشبختانه در ایران اسلامی، مردمانی فهیم و ایثارگر داریم، پدران و مادرانی هستند که فرزندانی همچون شهید حججی را تربیت می کنند و ما مسئولان هر چه کار کنیم باز هم به این مردم بدهکار هستیم.

واعظی درباره اعتماد خود و دولت به آذری جهرمی گفت: در برخی گروه ها و جریان ها شاهد ناسپاسی نسبت به این مهندس جوان بوده ایم که در دوران رأی گیری مجلس در شبکه های اجتماعی به فعالیت های غیرواقعی پرداختند و من شهادت می دهم همه اینها درست نیست و کار غیراخلاقی درباره ایشان انجام شده است.

سرپرست نهاد ریاست جمهوری ادامه داد: آنچه که مهم است، این که مهندس جهرمی، فردی دلسوز،‌ متدین، با انگیزه و علاقمند و مسئول نسبت به کارشان هستند و امیدوارم به عنوان اولین وزیر جوان بعد از انقلاب، راه را برای همه جوانان کشور باز کنند و موفقیت ایشان در آینده، برای من روشن است.

واعظی با تاکید بر اینکه نباید منتظر کابینه برای حضور جوان ها باشیم، ادامه داد:‌ باید در تمام وزارتخانه ها و دستگاه ها از جوانان فعال استفاده شود.

وی خاطرنشان کرد: هم بخش خصوصی و هم وزارت ارتباطات آماده است با یک مدیر جوان جهش خوبی داشته باشد. 
عضو هیأت رئیسه مجلس با تأکید بر اینکه دولت هر چه سریعتر مشکل پرداخت حقوق نیروهای مسلح را حل کند، اعلام کرد مجلس درباره حقوق نیروهای مسلح و بنیه دفاعی کشور با کسی شوخی ندارد.

احمد امیرآبادی نماینده مردم قم و عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با  فارس، با اشاره به پرداخت با تأخیر حقوق مردادماه نیروهای مسلح اعم از سپاه، ارتش و ستادکل نیروهای مسلح، اظهار داشت: متأسفانه حقوق مردادماه پرسنل نیروهای مسلح یعنی ارتش، سپاه و ستادکل نیروهای مسلح پس از 6 الی 7 روز تأخیر امروز 5 شهریور ماه پرداخت شد، آن هم تنها حقوق 23 روز از مردادماه پرداخت شده است.

وی افزود: بنده با ستاد کل نیروهای مسلح و سازمان برنامه و بودجه هم در این زمینه صحبت کردم، اختلافی در بحث نحوه واگذاری اعتبارات بین نیروهای مسلح و دولت وجود دارد، سازمان برنامه و بودجه گفته است از همین اعتبارات بنیه دفاعی حقوق‌ها را پرداخت کنید، اما مسئولان نیروهای مسلح گفته‌اند تخصیص اعتبارات بنیه دفاعی و ردیف‌های بودجه آن جداست، ردیف حقوق‌ها هم جداست، دولت باید حقوق را کامل پرداخت کند ولی مسئولان سازمان برنامه و بودجه هم قبول نکرده و پرداخت نکردند.

این عضو هیأت رئیسه مجلس تصریح کرد: بنده واقعاً متأسفم، در همه جای دنیا معمولاً حقوق نیروهای مسلح اولین سازمانی است که پرداخت می‌شود، خانواده آن برادر رزمنده ارتشی یا سپاهی که در ارتفاعات جاسوسان یا در پایگاه‌های هوانیروز یا روی ناوها در دریاهای آزاد برای تأمین امنیت کشور می‌جنگد، به چه کسی رو بیاندازد و از او پول بگیرد که زندگی‌اش را تأمین کند؟!

امیرآبادی تأکید کرد: نمی‌شود که همسر برادر سپاهی یا ارتشی برود پای عابر بانک و ببنید حقوق به حسابش واریز نشده است، اما حقوق پرسنل ادارات و سایر سازمان‌ها که همگی در محل کارشان هستند، زودتر پرداخت شده است.

وی متذکر شد: بسیاری از این برادران ارتشی یا سپاهی در حال مأموریت در مرزهای کشور بوده و از خانواده‌هایشان دور هستند، این انصاف نیست، دولت باید ابتدا حقوق نیروهای مسلح را تأمین کند، در همه دنیا نیز همین‌گونه است که ابتدا حقوق نیروهای مسلح را تأمین می‌کنند.

این عضو هیأت رئیسه مجلس همچنین گفت: این مشکل باید هر چه سریع‌تر حل شود و برای ماه‌های آینده دیگر با این مشکل مواجه نباشیم، وگرنه مجلس به این موضوع ورود کرده و قطعاً آن را پیگیری می‌کند.

امیرآبادی در پایان خاطرنشان کرد: نمایندگان مجلس شورای اسلامی در خصوص حقوق نیروهای مسلح و بحث بنیه دفاعی کشور با کسی شوخی ندارند و امیدواریم دولت و مجموعه مسئولان به خصوص امیر حاتمی وزیر محترم دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح که نمایندگان مجلس شورای اسلامی برای وی سنگ تمام گذاشتند و رأی اول را بین وزرای پیشنهادی آورد، این مشکل را حل کنند، وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح رابط بین دولت و نیروهای مسلح است، امیدواریم او بتواند این تعامل را برقرار کند تا این مشکل سریع‌تر حل شود.

مرکز لرزه‌نگاری کشوری از وقوع زلزله ۴/۹ ریشتری در شربیان استان آذربایجان شرقی خبر داد.

به گزارش ایسنا، بر اساس اعلام مرکز زلزله نگاری کشوری در ساعت ۳:۴۴ صبح روز دوشنبه، زلزله ۴/۹ ریشتری حوالی شربیان واقع در استان آذربایجان شرقی را لرزانده است.

جزییات این زمین لرزه:

 بزرگی: ۴.۹
 محل وقوع: استان آذربایجان شرقی - حوالی شربیان
 تاریخ و زمان وقوع به وقت محلی: ۱۳۹۶/۰۶/۰۶ ۰۳:۴۴:۴۹
طول جغرافیایی: ۴۷.۰۸
عرض جغرافیایی: ۳۷.۸۷
عمق زمین‌لرزه: ۶ کیلومتر

 نزدیک‌ترین شهرها:
۲ کیلومتری شربیان (آذربایجان شرقی)
۹ کیلومتری دوزدوزان (آذربایجان شرقی)
۲۰ کیلومتری تیکمه داش (آذربایجان شرقی)
     
 نزدیکترین مراکز استان:
۷۲ کیلومتری تبریز
۱۱۴ کیلومتری اردبیل
(تصاویر) 38سال قبل ابراهیم یزدی در اجلاس هاوانا


ابراهیم یزدی سیاستمدار، وزیر خارجه دولت موقت و سیاستمدار باسابقه کشورمان شامگاه یکشنبه در سن ۸۶ سالگی پس از دوره‌ای بیماری در شهر ازمیر ترکیه درگذشت.

به گزارش مجله تاریخ فرادید، یزدی یکی از مشاوران امام خمینی(ره) در دوران تبعید در نوفل‌شاتوی فرانسه بود که پس از انقلاب اسلامی به عضویت شورای انقلاب درآمد و سپس با شروع دولت موقت به عنوان معاون نخست‌وزیر در امور انقلاب و بعد از استعفای وزیر امور خارجه در سمت وزارت امور خارجه فعالیت کرد.  
یزدی اولین فرستاده جمهوری اسلامی به اجلاس کشورهای عدم تعهد بود؛ وی در شهریور سال 1358 در ششمین دوره از اجلاس سران این جنبش در هاوانا پایتخت کوبا که تنها چند ماه از پیروزی انقلاب اسلامی صورت گرفت نمایندگی ایران را برعهده داشت. در این اجلاس مراحل نهایی عضویت ایران در جنبش عدم تعهد پایان یافت. همچنین از نکات دیگر این اجلاس دیدار یزدی با صدام حسین رئیس جمهور عراق و مذاکره با وی بود. عکس های زیر که مربوط به این اجلاس و حضور ابراهیم یزدی در آن است را عباس عطار برداشته است.
جهانگیری:
معاون اول رییس‌جمهور تاکید کرد: در برخی از سطوحی که انسان تصور نمی‌کند، فساد رسوخ کرده است، وقتی لازم باشد، حتما در این باره سخن می‌گویم، اما بیشتر از این که دنبال گفتن باشیم، دنبال مبارزه با این بلیه هستیم.
فرارو- معاون اول رییس‌جمهور تاکید کرد: در برخی از سطوحی که انسان تصور نمی‌کند، فساد رسوخ کرده است،  وقتی لازم باشد، حتما در این باره سخن می‌گویم، اما بیشتر از این که دنبال گفتن باشیم، دنبال مبارزه با این بلیه هستیم.

اسحاق جهانگیری در جلسه معارفه وزیر جدید ارتباطات و فناوری اطلاعات اظهار داشت: در این دوره فناوری اطلاعات، اینترنت و فضای مجازی توسعه بیشتری پیدا می‌کند.

کسانی که در این مدت علیه آذری‌جهرمی مطلبی گفتند، مجبور می‌شوند از او حلالیت بطلبند، فناوری اطلاعات در پنج رویکرد اصلی اقتصاد مقاومتی وجود دارد و درون‌زایی یکی از رویکردهای اقتصاد مقاومتی است.
فناوری اطلاعات چه در بخش سخت‌افزار و چه نرم‌افزار به معنای استفاده از ظرفیت‌های کشور است و ارزش افزوده آن در فکر متخصصان این حوزه است. فناوری اطلاعات هم می‌تواند و باید برون‌نگر بوده و با دنیا در ارتباط باشد. صادرات سخت‌افزار و نرم‌افزار ما باید نقطه قوتی دراقتصاد ما شود.
دانش‌بنیان بودن یکی دیگر از محورهای اقتصاد مقاومتی است، امروز تاکید می‌شود که تکیه بر منابع طبیعی برای پیشرفت کشور دیگر خیلی پاسخگو نیست. اقتصادی جای خود را می‌تواند محکم کند که متکی بر دانش باشد.
عدالت‌محوری یکی از مهم‌ترین جهت‌گیری‌های انقلاب اسلامی و آرمان امام راحل است. در حال حاضر زیرساخت‌های کافی برای فناوری اطلاعات در تهران وجود دارد و درعین حال، در 28 هزار روستا و شهرهای دورافتاده هم این امکانات وجود دارد که البته باید توسعه یابد.
وزارت ارتباطات باید از موضوع تصدی‌گری کنار کشیده و برنامه‌ریز، سیاست‌گذار و حامی شرکت‌های آی‌تی و آی سی‌تی باشد.
جفاست در مسایل علمی به این بزرگی که کانون توسعه کشور می‌تواند باشد، خود را معطل کنیم که مثلا اینجا تهدید وآسیب وجود دارد. مگر در رشته‌های صنعتی و سنتی آسیب وجود ندارد؟ مهم این است که ما از فرصت‌های فناوری اطلاعات استفاده کنیم و فناوری اطلاعات را به عنوان یک فرصت بزرگ در اختیار نظام قرار دهیم.
هدف ما از استقرار دولت الکترونیک این است که مردم دسترسی آسان و لحظه‌ای به تمام اطلاعات و خدمات داشته باشند. در این شرایط ارائه خدمات برای دولت ارزان‌تر و با کیفیت بهتری ارائه می‌شود.
شفافیت و سلامت اقتصاد از مهم‌ترین اهداف ما در ایجاد دولت الکترونیک است، من نمی‌خواهم در این‌جا از فسادهای اقتصادی صحبت کنم؛ البته تا حالا صحبت کرده‌ام و در ادامه هم صحبت خواهم کرد و فکر نکنند از این موضوع دست بر می‌دارم، زیرا فساد باید ریشه کن شود.
در برخی از سطوحی که انسان تصور نمی‌کند، فساد رسوخ کرده است،  وقتی لازم باشد، حتما در این باره سخن می‌گویم، اما بیشتر از این که دنبال گفتن باشیم، دنبال مبارزه با این بلیه هستیم.
من از آقای جهرمی هم خواهش می‌کنم که مکانیزمی ایجاد شود که ما پیشرفت دولت الکترونیکی را لحظه‌ای رصد کنیم.
 از مهمترین جهت‌گیری‌های دولت راه انداختن بخش خصوصی است که دستیابی به این هدف نیازمند فضای مطلوب کسب‌وکار است. وزارت ارتباطات با ایجاد زیرساخت‌های لازم می‌تواند به ایجاد فضای مطلوب کمک کند.
 از سوی دیگر، شبکه ملی اطلاعات نیز یک مطالبه جدی است که کارهای زیادی انجام گرفته، ولی بالاخره باید کمبودها و نواقص آن برای رفع نیازهای کشور برطرف شود.

حمایت از شرکت‌های استارت‌آپ باید چارچوب مند و قانونمند شود، معاون علمی و حقوقی رییس جمهور و وزارت ارتباطات تلاش کنند این بخش از قانونمندی برخوردار شود.