رد پای خشکسالی در مازندران

 رد پای خشکسالی در مازندران 8 شهریور- 96
اضلاع چندوجهی تخریب محیط زیست و آلودگی هوا و گرد وغبار و خشک کردن مراتع سبز و رودخانه ها وتالاب ها و دریاچه  ها  وسوزندان جنگل ها همراه با بحران کم آبی درراستای کویر سازی ایران باشتاب درحال حرکت و تکمیل شدن است.
ساری - ایرنا- با کاهش حدود 30 درصدی نزولات آسمانی در مازندران در پنج ماه اخیر نسبت به دوره بلندمدت و پیش بینی روند کاهشی بارش ها و افزایش یک درجه ای دما در سال جاری، رد پای پدیده خشکسالی در این استان شمال کشور نمایان شد.
معاون توسعه و پیش بینی هواشناسی مازندران گفت که در پنج ماه گذشته 117 میلیمتر باران در مازندران بارید که درمقایسه با مدت مشابه سال قبل 49 درصد و دوره بلندمدت (30 ساله) حدود 30 درصد کاهش نشان می دهد.
احمد اسدی روز چهارشنبه درگفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: بیشترین کاهش بارندگی دراین مدت مربوط به شهرستان های گلوگاه در شرق و بابلسر در مرکز این استان با حدود 29 درصد است.
وی ادامه داد: در 11 ماهه سال آبی جاری 523 میلیمتر باران در مازندران بارید که نسبت به مدت مشابه سال قبل 27 درصد و دوره بلندمدت نیز با 17 درصد کاهش روبرو شد.
به گفته وی دراین مدت بیشترین کاهش از ایستگاه های گلوگاه و امیرآباد درشرق مازندران با 38 درصد به ثبت رسیده است.
اسدی اظهارداشت : درمردادماه سال جاری 6 میلیمتر باران در مازندران ثبت شد که به نسبت دوره بلند مدت 78 درصد و مشابه سال قبل 70 درصد کاهش بارندگی رخ داده است.
معاون هواشناسی مازندران مهمترین ملاک برای وضعیت آبی در استان را مقایسه بارش ها در دوره بلند مدت دانست و گفت که در این استان در سال جاری نسبت به دوره بلند مدت نیز کاهش 30 درصدی رخ داده و این زنگ کم آبی را برای ما به صدا در آورد.
اسدی دلیل مقایسه بارش ها در دوره بلند مدت را روند افزایش و یا کاهش بارش ها در سال دانست و گفت که احتمال می رود ما یک سال بارش کمتری داشته باشیم و سال بعد با بارش های زیاد این بخش تا حدی جبران شود و این روند نمی تواند ملاک مناسبی برای وضعیت آبی باشد.
وی اضافه کرد : درشرایط فعلی مازندران نسبت به دوره بلند مدت نیز با کاهش بارش روبرو شد و باید تجدید نظر اساسی در حوزه مصرف آب انجام شود.
طبق تحلیل پایش خشکسالی از سوی اداره کل هواشناسی مازندران در مردادماه سال جاری از15 ایستگاه هواشناسی صرفا در ایستگاه دشت ناز بارش باران 36 درصد به نسبت حد نرمال افزایش داشته ومابقی ایستگاه ها با کاهش 37 درصدی باران مواجه شدند.
براساس همین پایش در مردادماه از 15 ایستگاه باران سنجی ،10 ایستگاه خشکسالی خفیف تا شدید داشتند و در پایش تیرماه از ایستگاه ها در 8 ایستگاه خشکسالی خفیف تا شدید گزارش شد.
طبق پیش بینی هواشناسی در شهریورماه جاری نیز میزان بارش ها همچنان روند کاهشی را طی می کند و این روند کم آبی همچنان در این ماه نیز تداوم خواهد داشت.
براساس آمار میانگین بارش باران در مازندران در سال حدود 700میلیمتر است که براساس پیش بینی هواشناسی به نظر می رسد این میزان بارش در سال جاری آبی محقق نشود.
خبرنگار: حسین فلاحتی ** انتشاردهنده : محسن حسن نیا