گزیده ها 13 فروردین - 97


گزیده ها 13 فروردین - 97
مرحوم آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در نقل خاطرات خود از ۱۲ فروردین ماه سال ۷۱، از استمداد عبدالله نوری وزیر کشور وقت برای حل مشکل رد صلاحیت‌شدگان انتخابات مجلس از سوی شورای نگهبان گفت.
به گزارش خبرآنلاین در کتاب خاطرات مرحوم آیتالله هاشمی رفسنجانی آمده است:
سحر نامه‌اى از [آقاي عبدالله نوري]، وزيركشور رسيد؛ ليستى از اسامى بعضى از افراد رد صلاحيت شده در شوراى نگهبان بود كه نهايتاً ساعت دو بامداد به وزارت كشور ابلاغ شده است. تقاضا كردند از رهبرى بخواهم كه دستور بدهند، اينها بر خلاف نظر شوراى نگهبان، بتوانند در انتخابات نامزد باشند. ليست شامل 22 نفر از نمايندگان فعلى مجلس و 11 نفر از كانديداهاى جديد است. اول وقت نامه را براى رهبرى فرستادم.
امروز تلفن‌هاى زيادى از سوى افراد رد صلاحيت شده داشتم كه تقاضاى شفاعت دارند. نزديك ظهر با آيت‌الله خامنه‌اى تلفنى صحبت كردم. ايشان حاضر نيستند در مورد ليست يك‌جا اقدام كنند، اما آمادگى قبول تعدادى از آنها را دارند؛ همين مطلب را به وزير كشور گفتم.
عصر آقاى [غلامحسين]محمدى گلپايگانى، [رييس دفتر رهبر معظم انقلاب] اطلاع داد كه پس از بررسى، پرونده 9 نفر از آنها را پذيرفته‌اند: آقايان [علي‌محمد] سورى و [احمد] كبيرى، نمايندگان فعلى خرم‌آباد و مرودشت و بقيه از نامزدهاى جديد. گفتم اين كافي نيست.
ساعت چهار بعد از ظهر، آقاى [سيدعلي] غيورى، [نماينده ولي فقيه و امام جمعه شهرري] آمد. با هم براى زيارت به شهررى رفتيم. آقاى [محمد محمدي] رى‌شهرى، [توليت آستانه حضرت عبدالعظيم(س)] و اعضاى هيأت امنا در صحن آستانه استقبال كردند. بقعه مباركه حضرت عبدالعظيم(س) و امامزاده حمزه (س) را زيارت كرديم. از رواق‌ها بازديد شد.
از روى ماكت، طرح توسعه و اصلاح ساختار اطراف حرم و صحن‌ها را توضيح دادند. سپس در اجتماع مردم در صحن شركت كرديم. آقاى رى‌شهرى خيرمقدم گفت و نيازهاى شهر را اعلام كرد و من هم صحبت كوتاهى داشتم؛ وعدة اصلاح ساختار شهر را به عنوان اولين «شهر سالم» دادم.
در جلسه‌اي با حضور [آقايان غلامحسين كرباسچي و سراج‌الدين كازروني] شهردار تهران و وزير مسكن و شهرسازي و مسئولان شهررى و آستانه [حضرت عبدالعظيم حسني(س)] توضيحات شنيدم و قرار كمك براى طرح آستانه و مسير فاضلاب و تأسيس مراكز فرهنگى داديم. افطار را با جمعى انبوه از روحانيون و مسئولان صرف كردم و صحبت كوتاهى برايشان نمودم. مصاحبه تلويزيونى داشتم.
ساعت نُه ونيم شب به خانه رسيديم. سريال «تعطيلات نوروزى» را تماشا كردم. نماز خواندم و خوابيدم؛ خسته بودم. ياسر شب با دوستانش جلسه داشت و سحر آمد. خبر داد كه شب مجمع روحانيون مبارز جلسه داشته‌اند و تصميم گرفته‌اند كه در انتخابات شركت كنند. تلفنى با رهبرى صحبت كردم؛ ايشان خبر دادند كه عصر ديروز آقاى [مهدي] كروبى را احضار كرده‌اند و خواسته‌اند كه در انتخابات شركت كنند.
پایگاه خبری عربی 21 گزارش داد : آمریکا، نیروی تازه نفس به شهر منبج در شمال سوریه اعزام کرده و در صدد تقویت نیروهای خود در منطقه برای مقابله با عملیات احتمالی جدید آنکارا است.
به گزارش ایرنا به نقل از عربی 21 ، منابع محلی آگاه اعلام کردند که نیروهای تازه نفس متشکل از 300 نظامی به همراه شمار زیادی از خودروهای زرهی به حد فاصل شهر منبج و منطقه زرهی فرات در حومه شمالی شهر حلب اعزام شده اند.
آمریکا در حال حاضر سه مرکز دیده بانی در حد فاصل منطقه زرهی فرات و منطقه تحت کنترل پ.ک.ک (حزب کارگران کردستان) در روستای «توخار»، «حلونجی»، و «دادات» دارد.
نیروهای آمریکایی در سه روز گذشته گشت های خود را در حد فاصل منطقه زرهی فرات و منطقه زیر کنترل گروهک تروریستی داعش در اطراف رود «الساجور» و در امتداد مرزهای سوریه و ترکیه گسترش داده اند.
این درحالی است که «رجب آکداغ» معاون نخست وزیر ترکیه 9 فروردین ماه گفته بود: منبج و شرق فرات باید از وجود تروریست ها پاکسازی شود و اگر واشنگتن نسبت به خروج گروه های تروریستی از منبج اقدام نکند، عملیات آنکارا در آن مناطق اجتناب ناپذیر است.
ارتش ترکیه از 20 ژانویه(30 دی ماه 1396) با همراهی نیروهای موسوم به ارتش آزاد سوریه، عملیاتی را به نام شاخه زیتون در منطقه عفرین در شمال سوریه آغاز کرده است که این عملیات پس از اشغال عفرین و تل رفعت همچنان ادامه دارد.
دولت سوریه نیز با اشغالگر خواندن دولت ترکیه درپی عملیات نظامی در منطقه عفرین و سایر مناطق شمال سوریه، حضور نیروهای ترکیه در خاک خود را مغایر با قوانین بین المللی عنوان کرده است و پایان دادن به این حضور غیرقانونی را خواستار شد.
رئیس سازمان زندان‌ها و اقدامات تامینی و تربیتی کشور ضمن ارائه توضیحاتی در خصوص اعتصاب غذای حمید بقایی که برای تحمل ۱۵ سال حبس در زندان اوین به سر می‌برد گفت: تمهیدات لازم را برای وی فراهم کردیم و مانند سایر زندانیان به پزشک دسترسی دارد.

اصغر جهانگیر در گفت‌وگو با تسنیم در پاسخ به سؤالی در خصوص اعتصاب غذای حمید بقایی معاون اجرایی ریاست جمهوری در دولت دهم اظهار کرد: تمهیدات لازم را برای وی فراهم کردیم و آنجایی که نیاز به حضور پزشک باشد، مانند سایر زندانیان به صورت روزانه از پزشک مقیم و حتی پزشکان متخصص استفاده می‌شود.
رئیس سازمان زندان‌ها و اقدامات تامینی و تربیتی کشور اضافه کرد: به رغم اینکه کسی تلاش می‌کند با نخوردن آب و غذا، شرایط بدی را برای خود فراهم کند اما زندان در تلاش است این اتفاق نیفتد و از آن جلوگیری شود.
جهانگیر افزود: حتی اگر فردی از نظر روحی و روانی دچار مشکل باشد و آب و غذا نخورد، ما به عنوان مجموعه زندان تلاش می‌کنیم فرد را از نظر روحی و روانی بازسازی و ارشاد و شرایط مناسبی را برای وی فراهم کنیم.
رئیس سازمان زندان‌ها تاکید کرد: اگر هم در این طور مواقع نیاز به حضور پزشک باشد، از پزشک استفاده می‌شود و در این ارتباط مشکلی وجود ندارد.
22 اسفند سال 96 بود که دادستانی تهران اعلام کرد: پس از تایید حکم دادگاه بدوی حمید بقایی در دادگاه تجدیدنظر استان تهران و قطعیت آن و هم‌چنین ابلاغ حکم صادره، مأمورین پلیس نسبت به دستگیری و معرفی محکوم‌علیه جهت اجرای حکم صادره از جمله 15 سال حبس و چهل و سه میلیارد تومان جزای نقدی اقدام کرده و به زندان معرفی شد.
زلزله‌ای به بزرگی ۴.۲ ریشتر حوالی کیلان استان تهران را لرزاند.
به گزارش ایسنا، شبکه‌های لرزه‌نگاری مرکز لرزه‌نگاری کشوری موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران این زمین‌لرزه را با جزئیات زیر به ثبت رسانده‌اند.
بزرگی: ۴.۲
محل وقوع: استان تهران - حوالی کیلان
تاریخ و زمان وقوع به وقت محلی: ۱۳۹۷/۰۱/۱۲ ۲۲:۵۶:۲۱
طول جغرافیایی: ۵۲.۴۱
عرض جغرافیایی: ۳۵.۵۷
عمق زمین‌لرزه: ۱۰ کیلومتر
نزدیک‌ترین شهرها:
۲۲ کیلومتری کیلان (تهران)
۲۳ کیلومتری اب سرد (تهران)
۲۸ کیلومتری ارجمند (تهران)

نزدیکترین مراکز استان:
۸۸ کیلومتری سمنان
۹۲ کیلومتری تهران
در همین رابطه سخنگوی سازمان اورژانس کشور در پی وقوع این زلزله اعلام کرد: با توجه به ارزیابی به عمل آمده نیروهای اورژانس در مناطقی که زمین‌لرزه حس شده است، هیچ گونه خسارت جانی و مالی گزارش نشده است.
معاون عملیات سازمان امداد و نجات نیز اعلام کرد، به‌محض وقوع زلزله ۴.۲ ریشتری استان تهران، تیم‌های ارزیاب اعزام شدند.