گزیده ها 14 فروردین - 97


گزیده ها 14 فروردین - 97
گوگل تابه‌حال بارها به شوخی اول آوریل پرداخته است. از میان آن‌ها می‌توان به اپ جست‌وجوی جدیدی که حیوانات دست‌آموز با اشاره انگشت خود می‌توانند از آن استفاده کنند و «کروم‌کستی» برای سنجاب‌ها اشاره کرد.
اول آوریل، روز عجیبی در تقویم است. در سراسر جهان، رسمی مرتبط با این روز شکل‌گرفته که به افراد اجازه می‌دهد اخباری اشتباه را باهدف فریب و نیتی طنزآمیز به اطلاع دیگران برسانند.
به گزارش خبرآنلاین، این رسم دیرینه که آفت ویراستارها بوده و در ایران با عنوان «دروغ سیزده» مشهور شده است، به دنیای علم هم رسیده و دانشمندان هم از این بازه زمانی کوتاه برای شوخی با مخاطبان و همکارانشان سود می‌برند. با چند نمونه از بامزه‌ترین، شیطنت‌آمیزترین و متقاعدکننده‌ترین شوخی‌های اول آوریل طی سالیان گذشته آشنا شوید.
پنگوئن‌های پرنده
۱۰ سال پیش، بی‌بی‌سی مدعی شد کلونی منحصربه‌فردی از پنگوئن‌های پرنده را در «جزیره کینگ‌جورج» (King George Island) نزدیک به قاره جنوبگان کشف کرده است. ویدیوی کوتاهی هم همراه با این خبر منتشر شد که پنگوئن‌ها را درحالی‌که می‌دویدند و به پرواز درمی‌آمدند، نشان می‌داد. ادامه ویدیو هم آن‌ها را درحالی‌که پروازکنان به جنگل‌های استوایی آمریکای جنوبی رسیده بودند، نشان می‌داد.
البته برای اینکه بینندگان، آن را کاملاً جدی نگیرند و بتوانند حدس بزنند که با «دروغ اول آوریل» روبه‌رو شده‌اند،‌ نکاتی هم مدنظر قرار گرفت. برای مثال، مجری این ویدیو، «تری جونز» (Terry Jones) از بازیگران سریال مشهور هزل یعنی «مانتی پایتان» (Monty Python) انتخاب شد.
کشف ذره بنیادی بیگون
سال ۱۹۹۶ (۱۳۷۵)، «مجله دیسکاور» (Discover) گزارش داد که ذره بنیادی جدیدی کشف شده است. در هرروز دیگری از سال، این خبر می‌توانست شوک خبری عظیمی در مقیاس بین‌المللی باشد، اما این خبر در روز اول آوریل منتشر شد.
در خبر گفته شده بود که ابعاد این ذره بنیادی به‌اندازه یک توپ بولینگ است و عمرش تنها به‌اندازه یک‌میلیونیم ثانیه. در این نامه هم سرنخ‌هایی برای کشف «دروغ اول آوریل» آورده شده بود. برای مثال، در بخشی از متن می‌خوانیم: «آیا امکان دارد که بیگون، همان‌طور که بسیاری از فیزیکدانان می‌گویند، چیزی تخیلی باشد؟ یا نوعی شوخی اول آوریل مسخره؟ به گفته زوایشتین (Zweistein): «مردم بسیار بدگمان شده‌اند. علم به‌طور مداوم کشفیاتی را اعلام می‌کند که به نظر باورکردنی نمی‌رسند، اما معلوم می‌شود که حقیقت دارند.»»
کشف «نیرو» توسط سرن
سال ۲۰۱۵ (۱۳۹۴)، آزمایشگاه فیزیک هسته‌ای اروپا «سرن» (CERN) برای مدت کوتاهی دست از کار کشید تا یک شوخی درست‌وحسابی را برای روز اول آوریل طراحی و اجرا کند. پژوهشگران سرن، گفت‌وگویی مطبوعاتی را ترتیب دادند و در آن مدعی شدند که نخستین مدرک غیرقابل‌انکار مبنی بر وجود «نیرو» (the Force) را کشف کرده‌اند. نیرو، مفهومی تخیلی است که در سری فیلم‌های علمی‌تخیلی «جنگ ستارگان» (Star Wars) برای اولین بار معرفی شد.
جزئیات مربوط به «نیرو» آن‌قدرها شفاف نبود، اما این دانشمندان مدعی شدند که از آن می‌توان برای ارتباطات راه دور، تأثیر بر ذهن انسان و بلند کردن و بیرون آوردن اجسام بسیار سنگین از درون مرداب‌ها سود برد. نقطه اوج این رویداد زمانی بود که مقاله‌ای به نوشته «بن کنوبی» (Ben Kenobi)، استاد برجسته «دانشگاه موز آیزلی» (University of Mos Eisley) از «تاتویین» (Tatooine) به حضار معرفی شد. در همین حال، یکی از سخنگویان سرن به سبک استاد «یودا» گفت: «تحت تأثیر قراردهنده، این است.»
اگر شما هم مثل بعضی از مخاطبان این گفت‌وگو در منطقه‌ای از دنیای غیر متمدن زندگی می‌کنید که تاکنون با پدیده جهانی «جنگ ستارگان» آشنا نشده، نگران نباشید؛ چون فردای گفت‌وگوی مطبوعاتی، سرن رسماً اعلام کرد که کنفرانس خبری روز قبل، کاملاً یک شوخی اول آوریل بوده است.
اژدهایان وارد می‌شوند
نشریه «نیچر» (Nature) یکی از معتبرترین نشریات علمی جهان است؛ بنابراین می‌توانید حس تعجب و هیجانی را که به دنبال انتشار مقاله اول آوریل ۲۰۱۵ (۱۲ فروردین ۱۳۹۴) به وجود آمد، تصور کنید؛ زیرا عنوان این مقاله چنین بود: «جانورشناسی: اژدهایان وارد می‌شوند.»
در خلاصه این مقاله آمده بود: «مدارک جدید نشان می‌دهند که اژدهایان دیگر جزء جانوران افسانه‌ای و تخیلی نیستند و تأثیرات آب‌وهوایی ناشی از برهم‌کنش انسان و طبیعت، ممکن است به ظهور دوباره این هیولاها بینجامد.»
این مقاله با نقل‌قول‌ها و گراف‌های جذاب خود، بسیار قانع‌کننده به نظر می‌رسید. بااین‌حال، زیرنویس کوچکی داشت که می‌گفت: «برخی از مطالب این مقاله ممکن است نیاز به کمی دید انتقادی داشته باشند.»
عدد پی: پروپاگاندای بی‌خدایان
مقاله روزنامه‌ای به تاریخ اول آوریل ۱۹۹۸ (۱۲ فروردین ۱۳۷۷) در اینترنت پخش شد که مدعی بود مقامات عالی ایالت آلاباما تصمیم گرفته‌اند در تمام محاسبات رسمی، عدد پی را از ۳٫۱۴۱۵۹۲۶۵۳۹ به ۳ تغییر دهند تا با تعالیم کتاب مقدس، هم‌خوانی بیشتری داشته باشد!
البته واضح است که این فقط یک شوخی بود و قصد داشت تا باکمی چاشنی طنز، قانون ایالت نیومکزیکو را مبنی بر آموزش خلقت‌گرایی در مدارس به انتقاد بگیرد.
دستاوردهای جعلی روسیه
در اول آوریل ۱۹۲۳ (۱۱ فروردین ۱۳۰۲)، روزنامه‌ای آلمانی به نام « Deutsche Allgemeine Zeitung » گزارش داد که دانشمندی روس توانسته است راهی برای کنترل و استفاده از انرژی موجود در اتمسفر زمین کشف کند. درنتیجه، روس‌های توانسته‌اند وسایل پروازی خود را بدون هیچ مشکلی و به‌راحتی در سرتاسر سیاره زمین جابه‌جا کنند.
متأسفانه دبیران وقت نیویورک‌تایمز متوجه نشدند که این مطلب، تنها یک شوخی اول آوریل است و داستان آن را دوباره در تاریخ سوم آوریل منتشر کردند.
گوگل به مریخ می‌رود
گوگل تابه‌حال بارها به شوخی اول آوریل پرداخته است. از میان آن‌ها می‌توان به اپ جست‌وجوی جدیدی که حیوانات دست‌آموز با اشاره انگشت خود می‌توانند از آن استفاده کنند و «کروم‌کستی» برای سنجاب‌ها اشاره کرد.
یکی از هوشمندانه‌ترین شوخی‌های گوگل، آن بود که اعلام کرد قصد دارد سرویس ابری Google Cloud را به مریخ بفرستد تا آنجا برای سیاحت‌های آینده و درنهایت، اسکان دادن بشر روی سیاره سرخ، آماده شود. حتی در آن زمان، می‌شد در اطراف مرکز داده گوگل در مریخ، به شکل مجازی، قدم زد.
رییس جمهور در دیدار با جمعی از مدیران ارشد کشوری، در واکنش به خبرهای مطرح شده درخصوص احتمال فیلتر تلگرام گفت: بنای نظام بر رفع انحصار از فضای پیام رسان ها بوده است نه فیلتر و بستن فضای مجازی. در همین رابطه، دو تن از افرادی که در این جلسه حضور داشتند، جزییات بیشتری درباره سخنان رئیس جمهور ارائه دادند.
جلال میرزایی نماینده مجلس شورای اسلامی که صبح امروز در جلسه رئیس جمهور با جمعی از مدیران ارشد کشوری حضور داشت، در گفت گو وگو با جماران توضیحات بیشتری درباره سخنان رئیس جمهور درباره فیلتر تلگرام ارائه داد و اظهار کرد: آقای رئیس جمهور گفت که ما نباید با این نوع کارها در جامعه التهاب ایجاد کنیم. اگر مشکلی هست باید آن را با تدبیر حل کرد و باید در سال جدید امید ایجاد کنیم و نباید مواردی مطرح کنیم که باعث ایجاد استرس و اضطراب در جامعه شود.
وی افزود: رئیس جمهور گفت که تلگرام یک ابزار اطلاع رسانی است که 95 درصد محتوای آن مفید و شاید 5 درصد آن مشکل ساز باشد؛ از این رو ما باید محتوای آن را درست کنیم. فراموش نکنیم که با مسدود کردن تلگرام 200 هزار فرصت شغلی از بین می رود و در این زمینه باید همه جوانب در نظر گرفته شود.
این نماینده مجلس در ادامه گفت: آقای روحانی اشاره کرد که همگان روی تولید ابزار اطلاع رسانی که در داخل وجود داشته باشد و انحصار را از تلگرام بگیرد، اتفاق نظر دارند؛ ما باید در کنار تلگرام پیام رسان های داخلی را تولید کنیم و هیچ کس مخالف این نیست که انحصار از تلگرام گرفته شود، اما راه حل این نیست که تلگرام را ببندیم تا در داخل یک پیام رسان تولید کنیم.
وی بیان کرد: آقای روحانی همچنین به موردی اشاره کرد که یک عده تبلیغ پیام رسانی را کردند که وقتی آمار کاربران آن به 150 هزار نفر رسیده، قفل شده است. تاکید رئیس جمهور بر این بود که ما باید ابتدا نرم افزار و پیام رسان موفقی را تولید کنیم، بعد با تلگرام مقابله کنیم و نظر رئیس جمهور بر این بود که این موضوع باید با تدبیر حل شود.
میرزایی اظهار داشت: ایشان نظرش این بود که با فیلتر کردن تلگرام مشکلی حل نخواهد شد. وی روی امنیت پیام رسان های داخلی نیز تاکید داشت و گفت: ما باید مطمئن شویم که آیا پیام رسان های داخلی می تواند امنیت پیام های خانوادگی کاربران را تامین کند؟ آقای روحانی در ارتباط با امنیت پیام رسان ها نیز توضیحاتی ارائه داد که دولت با تولید پیام رسان های داخلی مخالفتی ندارد اما معتقد است راه اقبال نشان دادن مردم به پیام رسان های داخلی، مسدود یا فیلتر کردن تلگرام نیست.
وی در پایان با اشاره به اینکه رئیس جمهور معتقد است در شرایطی که رکود اقتصادی وجود دارد، تعطیل کردن کسب و کارهای تلگرامی کار درستی نیست گفت: آقای روحانی گفت، برای انجام هرکاری باید جوانب را در نظر گرفت. لزومی ندارد که در ایام شادی و عید به مردم گفته شود که در فلان تاریخ می خواهیم تلگرام که یک پیام رسان است را فیلتر کنیم.
سخنگوی کمیسیون اجتماعی مجلس: اصلا قصد فیلتریگ تلگرام نیست
سخنگوی کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی پس از پایان جلسه با رئیس جمهور، در مورد فیلترینگ تلگرام گفت: اصلا قصد فیلترینگ نیست و هیچ مرجع، نهاد و یا هیچ کسی اعلام نکرده که قرار است فیلترینگ تلگرام اتفاق بیفتد.
زهرا ساعی در مورد صحبت های امروز (سه شنبه 14 فروردین ماه) رئیس جمهور کشورمان در مورد فیلترینگ تلگرام اظهار داشت: صحبت هایی که آقای رئیس جمهور داشتند در مورد این بود که بحث فیلترینگ به این صورت نبوده است. یعنی اصلا قصد فیلترینگ نیست و هیچ مرجع، نهاد و یا هیچ کسی اعلام نکرده که قرار است فیلترینگ تلگرام اتفاق بیفتد و عنوان کردند که این یک شایعه است و اصلا به این صورت نحوه برخورد درست نیست. اگر قرار است نظارتی شود بحث تأمین امنیت و آسایش و رضایت مردم است. باید رضایت مردم جلب و خواسته مردم تأمین شود. با صراحت گفتند که بیشتر رفع انحصار است تا فیلترینگ و می خواهند مساله را از این انحصار خارج کنند.
نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه نگرانی هایی برای استفاده از پیام رسان های موجود هست، افزود: رئیس جمهور فرمودند که ما باید جایگزین داخلی مناسب و مورد قبول مردم داشته باشیم و تا وقتی که جایگزین مناسب و خوب را تأمین نکنیم، نمی توانیم مانع ایجاد کنیم؛ یعنی این راهش نیست. ابتدا باید بسترهای مناسب را برای اینکه مردم بتوانند از پیام رسان های داخلی استفاده کنند را فراهم کنیم و اعتماد و مقبولیت در مردم ایجاد شود و بعد از آن اگر می خواهند برای پیام رسان های خارجی منع ایجاد کنند.
وی گفت: در حقیقت با وجود یک سری اشتغال زایی در فضای مجازی و نگرانی صاحبان این مشاغل از بحث فیلترینگ و بسته شدن تلگرام، ایشان تأکید داشتند که اصلا هیچ مرجعی نگفته که می خواهد فیلیترینگ اتفاق بیفتد. ولی دارند کار می کنند که واقعا جایگزین مناسبی پیدا شود.
ساعی افزود: ایشان اشاره داشتند که پیام رسان های داخلی موجود به دلایل متعدد مورد توجه مردم قرار نگرفته اند و برای تقویت آنها باید کار کرد تا مقبولیت عمومی پیدا کنند تا مردم آنها را جایگزین نرم افزارهای موجود کنند. تأکید بر خواست مردم است و اینکه مردم دچار تشویش و نگرانی نشوند و باید به بهترین نحو خدمات ارائه شود.
دبیر شورای عالی فضای مجازی هم در این جلسه حضور داشتند
وی با اشاره به سخنان رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی گفت: مجلس در جایگاه خود قرار دارد و نمایندگان ممکن است اظهار نظرهایی را داشته باشند. اگر چنین اتفاقی بخواهد بیفتد مرجع آن مشخص است. در این میان افراد اظهار نظرهای خودشان را دارند و صاحبان نظر در مورد اتفاق افتادن و نیفتادن و یا نحوه صحیح انجام این کار نظر خودشان را می دهند. اما اگر قرار باشد تصمیم خاصی در این موضوع گرفته شود باید از نهادهای خاص خودش اعلام شود و این تصمیم گیری اتفاق بیفتد؛ تا به امروز که رئیس جمهور صحبت می کرد هنوز به این تصمیم نرسیده اند. اتفاقا دبیر شورای عالی فضای مجازی هم در این جلسه حضور داشتند و ایشان هم چیزی نگفتند. احتمالا این موضوع در حال بررسی است.
سخنگوی کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: اگر مشکلاتی در استفاده از این پیام رسان ها و فضای مجازی مطرح می شود، مسئولین باید همه تلاششان این باشد که بتوانند این مشکلات را به حداقل برسانند. شورای عالی فضای مجازی کشور و نهادهای تصمیم گیر دیگر دارند کار خودش را می کنند و این موضوع را بررسی می کنند. ولی بر اساس گفته امروز رئیس جمهور، هنوز به نتیجه قطعی که بخواهد اعلام شود نرسیده اند.
رییس جامعه هتلداران استان مازنداران از شناسایی ۱۳۰ هزار ویلا و خانه شخصی که بدون مجوز و غیرمجاز به مسافران اجاره داده می‌شوند، خبر داد.
رییس جامعه هتلداران استان مازنداران از شناسایی ۱۳۰ هزار ویلا و خانه شخصی که بدون مجوز و غیرمجاز به مسافران اجاره داده می‌شوند، خبر داد.
به گزارش ایسنا، جمشید سلطان مرادی، ویلاهای شخصی را بزرگترین رقیب هتلها دانست و گفت: تاکنون ۱۵۰۰ ویلا در مازندران پروانه کسب گرفته‌اند و فعالیت رسمی در گردشگری دارند، اما تعداد بیشتری از این واحدها شناسایی شده‌اند که مجوز ندارند و غیر مجاز و بدون نظارت فعالیت می‌کنند.
او ادامه داد: مردم در این خانه‌ها و ویلاها در مقایسه با هتل‌ها، آزادی عملی بیشتری دارند بنابراین هرچقدر هم که گران باشند باز هم از آنها استقبال میکنند.
با وجود فعالیت غیر مجاز ویلاهای شخصی در مازندران که به گفته سلطان مرادی در تعطیلات نوروز شکل پررنگتری به خود گرفته بود، اما او از افزایش اقامت در هتل‌های این استان برخلاف سالهای گذشته خبر داد و گفت: تدابیری که برای نوروز اتخاذ شد از جمله ارائه تخفیف در هتل‌ها با توافق جوامع هتلداری، گران نشدن نرخ اقامت در هتل‌ها و تغییر در سیاست پذیرش مسافران عادی در مدارس و تمرکز آنها روی فرهنگیان باعث شد، هتلها امسال نوروز پر رونقی داشته باشند.
به گفته رییس جامعه هتلداران مازندران، هتل های این استان در تعطیلات نوروز امسال به نسبت سال گذشته نزدیک به ۱۵ درصد افزایش پذیرش مسافر داشتند.
استان مازندران در تعطیلات نوروز امسال همانند سالهای پیش پر اقامتترین استان شناخته شد و در تمام روزهای تعطیل صدرنشین آمار سفر بود.
امام جمعه موقت اصفهان گفت: فضاهای مجازی امروز خرابکاری‌های زیادی به بار میآورند اما همه باید مردم را روشن کنند که این ایراداتی که نسبت به کشور مطرح میشود قسمت خالی لیوان است درحالی که این لیوان قسمت پری هم دارد.
به گزارش جماران، نماینده مردم اصفهان در مجلس خبرگان رهبری با بیان این که آنچه در سال جدید باید مد نظر مسئولین باشد، رسیدگی به فقرا به واسطه ایجاد کار و رفع مشکل بیکاری است، گفت: با گفت و گوی ملی در راستای رفع مشکلات مردم صد در صد موافق هستم.
آیت الله سید یوسف طباطبائی نژاد در خصوص اولویت های کاری نظام در سال جدید، اظهار داشت: الحمدالله خدا را شکر می کنیم که کشورمان از امنیت برخوردار است و جان برکفانی هستند که امنیت کشور ما را حفظ کرده اند اما آنچه که در سال جدید مد نظر همه دستگاه های نظام باید باشد؛ رسیدگی به فقرا به واسطه ایجاد کار و اشتغال است. هم نظر مقام معظم رهبری و هم نظر همه اعضای خبرگان این است که دولت اقدامی انجام دهد که جوان ها بتوانند مشغول کار باشند و فقر و اختلاف طبقاتی به حداقل برسد.
رئیس حوزه علمیه شهر اصفهان همچنین در مورد اختلاف هایی که بعضا بین دستگاه های مختلف نظام در نحوه رسیدگی به مشکلات و کاستی های مردم به وجود می آید، گفت: این مسائل خود به خود حل می شود، مهم این است که هدف همه یکی است و ان شاءالله آن هدف را دنبال کنند.
نماینده ولی فقیه اصفهان در خصوص اوضاع فعلی کشور اظهار داشت: فضاهای مجازی امروز خرابکاری های زیادی به بار می آورند اما همه باید مردم را روشن کنند که این ایراداتی که نسبت به کشور مطرح می شود قسمت خالی لیوان است درحالی که این لیوان قسمت پری هم دارد که باید آن را هم دید. در جمهوری اسلامی خدماتی در حوزه های عمرانی، خدماتی، قدرت نظامی و سیاسی صورت گرفته است که نمی توان آن ها را نادیده گرفت. امروز ما از نظر سیاسی و نظامی در دنیا مطرح هستیم و به واسطه پیروزی هایی که در عراق و شام به دست آورده ایم سطح سیاسی ما در دنیا بالا رفته است و امروز بازیگری مهم در سطح منطقه ای و جهانی هستیم.
وی همچنین در مورد گفت و گوی ملی در جهت برطرف کردن مشکلات کشور و مردم، تاکید کرد: منظور از این گفت و گو این است که سران و مسئولین نظام در کنار هم بنشینند و اختلافاتشان را به نفع مردم برطرف کنند و من صد در صد موافق این گفت و گو هستم.