مقصران آلودگی هوای اصفهان به‌زودی معرفی می‌شوند

مقصران آلودگی هوای اصفهان به‌زودی معرفی می‌شوند 11اردیبهشت-99
مدیر گروه پژوهشی آلودگی هوا در پژوهشکده محیط زیست دانشگاه اصفهان با اشاره به کامل شدن پژوهش صورت گرفته در خصوص منابع آلاینده هوای اصفهان گفت: نتیجه نهایی پژوهش را اعلام کرده‌ایم، ناظر باید تأیید کند و از سوی مقامات رسمی اعلام شود.
مقصران آلودگی هوای اصفهان به‌زودی معرفی می‌شوند
محمدرضا طلایی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اصفهان با اشاره به کامل شدن پژوهش صورت گرفته در خصوص منابع آلاینده هوای اصفهان اظهار داشت: نتیجه نهایی پژوهش را اعلام کرده‌ایم، ناظر باید تأیید کند و از سوی مقامات رسمی اعلام شود.
مدیر گروه پژوهشی آلودگی هوا در پژوهشکده محیط زیست دانشگاه اصفهان ادامه داد: موضوع کیفیت هوا پیچیده است، وقتی می گوییم هوا آلوده است، آلودگی یک ماده مشخص نیست، طیف گسترده ای در ذیل عنوان آلودگی تعریف می‌شوند؛ معمولاً در رابطه با آلاینده‌های هوای شهری 5 نوع آلودگی مدنظر است، مونوکسید کربن، اکسیدهای گوگرد، اکسید نیتروژن، ترکیبات آلی فرار و ذرات معلق (ذرات کوچک‌تر از ۱۰ میکرو متر و ذرات کوچک‌تر از ۲.۵ میکرو متر) که با شاخص واحدی اعلام می‌شوند.
وی با بیان این که این شاخص «شاخص کیفی هوا (A Q I)» نام دار افزود: یا شاخص آلودگی هوا (P S I) معیاری است که غلظت ترکیبات مختلف آلاینده موجود در هوا را که دارای حدود مجاز متفاوت با واحدهای مختلف می‌باشند را تبدیل به یک عدد بدون واحد کرده و وضعیت آلودگی هوا را در سطوح مختلف نمایش می‌دهد.

مقصران آلودگی هوای اصفهان به‌زودی معرفی می‌شوند 
طلایی با بیان این مطلب که خیلی وقت‌ها در شهری مانند اصفهان مبنای این آلودگی ذرات معلق هستند، عنوان کرد: در رابطه با ذرات معلق، نقش صنایع از خودرو بیشتر است، این می‌تواند دلیل نارنجی شدن وضعیت هوا در روزهایی باشد که خودروها در خیابان‌ها نبودند؛ البته تحقیقات جدید نشان می‌دهد که خودرو می‌تواند ترکیبات الی فراری که ازاگزوز خارج می‌شوند می‌توانند به ذرات معلق تبدیل شوند.
وی اذعان داشت در تولید مونوکسید کربن عامل اصلی خودرو است، این عامل بر انسان تأثیر خطرناک دارد، با این حال وقتی در مجموع صحبت از «آلودگی هوا» می‌شود، تأثیر آن بر همه محیط زیست از جمله انسان مدنظر است، هرچند همه اکو سیستم‌ها در نهایت تاثیرشان بر انسان گذاشته می‌شود؛ در جمع بندی باید تاکید کنم که فقط نمی‌توان خودرو را مقصر آلودگی دانست و این که انتظار داشته باشیم زمانی که مردم در خانه مانده‌اند دیگر هیچ آلودگی در آسمان نداشته باشیم
مدیر گروه پژوهشی آلودگی هوا در پژوهشکده محیط زیست دانشگاه اصفهان در رابطه با پژوهش صورت گرفته برای بررسی منابع آلاینده در کلانشهر اصفهان توضیح داد: بر اساس اصول علمی سیاهه آلودگی را به دست آوردیم، این خطای کمی داشته و به راحتی زیر سؤال نمی‌رود؛ البته بحث ما در این پژوهش فقط سهم یابی نبود به عبارت دیگر جدای از سهم انتشار آلودگی هر منبع به سراغ سهم آلودگی رفتیم.
وی تشریح کرد: نمی‌توان دو منبع تولیدکننده آلاینده را فقط به میزان آلودگی که تولید می‌کنند، ازنظر تأثیرگذاری مقایسه کنیم به طور مثال انتظار نداریم آلودگی‌ای که در روی زمین منتشر می‌شود با همان میزان آلودگی در ارتفاع ۱۰۰ متری مشابه باشد و یا آنچه در درون شهر تولید می‌شود با آنچه در حاشیه شهر منتشر شده تأثیر یکسان داشته باشد.
این پژوهشگر تاکید کرد: وقتی ما می‌خواهیم سهم یک منبع از آلودگی را مشخص کنیم، نمی‌توانیم همه این‌ها را باهم ارائه کنیم و نوع و غلظت آن‌ها متفاوت است و اگر بخواهیم درصدهای انتشار را ارائه کنیم باید برای ۵ نوع آلاینده جدا آمار دهیم که اکنون داده‌ها نهایی شده و یک سری اندازه‌گیری و تائید ناظرها باقی‌مانده است.
طلایی با بیان این که ذرات معلق از سایر آلاینده‌ها خطرناک‌تر هستند، گفت: این ذرات به دلیل این که کوچک‌تر از ۲.۵ میکرون هستند وارد ریه انسان می‌شوند از ریه عبور می‌کنند و مستقیم در معرض خون قرار بگیرد و وارد آن می‌شوند، همچنین ذرات معلق می‌تواند در ترکیب‌های دیگری خطرش بیشتر شود.
به گزارش فارس، ۳۰ فروردین ماه کوروش محمدی رئیس کمیسیون اجتماعی و محیط زیست شورای شهر اصفهان به خبرنگار فارس گفت: تحلیل‌های نهایی مربوط به پژوهش‌های محیط زیستی اصفهان صورت گرفته اما به دلیل شیوع ویروس کرونا هنوز جلسه مربوط به آن تشکیل نشده است.